FreeCinema

Follow us

TRUST (1991)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χαλ Χάρτλεϊ
  • ΚΑΣΤ: Άντριεν Σέλι, Μάρτιν Ντόνοβαν, Μέριτ Νέλσον, Τζον ΜακΚέι, Ίντι Φάλκο, Κάρεν Σίλας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 107'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD

– Με εμπιστεύεσαι;
– Με εμπιστεύεσαι εσύ πρώτα;

Το σινεμά του Χαλ Χάρτλεϊ δεν ανήκει πουθενά γιατί είναι μοναδικό. Μια σπάνια περίπτωση δημιουργού με νέα ματιά απέναντι στο κορεσμένο κινηματογραφικό τοπίο της Αμερικής, ο Χάρτλεϊ (παρά τη στασιμότητα που χαρακτηρίζει τις τελευταίες του ταινίες) παραμένει για πολλούς η μεγαλύτερη ελπίδα του ανεξάρτητου κυκλώματος. Το «Trust» γυρίστηκε το 1990 και είναι η δεύτερη και καλύτερη ταινία στη μέχρι τώρα καριέρα του. Παραδόξως, εκτός από το αφιέρωμα των μεγάλου μήκους ταινιών του στο περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, κανένας Έλληνας διανομέας δεν είχε δείξει ενδιαφέρον για την περίπτωσή του… μέχρι σήμερα.

Η ιστορία του «Trust» είναι απλή. Είναι ένα τυπικό «boy meets girl». Θα μπορούσε κανείς να πει ότι πρόκειται για μία ιστορία αγάπης με ανθρώπους που είναι ανίκανοι να αγαπήσουν! Οι δύο αντι-ήρωες έχουν αρκετά κοινά για να πλησιάσουν ο ένας τον άλλο. Και οι δύο έχουν «σκοτώσει» έναν από τους δικούς τους! Η Μαρία χαστουκίζει τον πατέρα της κι εκείνος πέφτει νεκρός από καρδιακή προσβολή. Όσο για τον Μάθιου, η μητέρα του πέθανε πάνω στη γέννα του. Είναι και οι δύο μέλη δυσλειτουργικών οικογενειών. Ο πατέρας του Μάθιου θα έκανε το τέλειο ζευγάρι με τη μητέρα της Μαρία, αφού και οι δύο ασκούν σαδιστική πειθαρχία απέναντι στις ζωντανές «επενδύσεις» τους. Ο Μάθιου και η Μαρία, λοιπόν, βρίσκουν καταφύγιο ο ένας στον άλλον. Εκείνος πιστεύει στο σεβασμό και το θαυμασμό. Το ίδιο κι εκείνη, μόνο που το άθροισμά τους δεν έχει το ίδιο αποτέλεσμα για τον καθένα. Εμπιστοσύνη δε σημαίνει απαραίτητα και αγάπη…

Στα χέρια ενός οποιουδήποτε σκηνοθέτη, οι δύο πρωταγωνιστές θα ήταν περιθωριακά άτομα με εκκεντρικές ανασφάλειες. Στον κόσμο του Χάρτλεϊ, απομονώνονται από τις παραγωγικές και καταναλωτικές μάζες, σ’ ένα προαστιακό και βιομηχανικό σκηνικό, που είναι πάντα έρημο. Συναισθηματική απομόνωση, αδέξιες δειλές επαφές, αδιόρθωτο αίσθημα φόβου. Κανείς δεν τολμά να εκφράσει αυτό που θέλει, γιατί κανείς δεν πιστεύει πως υπάρχει κάτι που μπορεί να βοηθήσει. Αντιμέτωποι με το ανακριτικό βλέμμα της κάμερας, οι ηθοποιοί καταφεύγουν σε θεατρινίστικες ερμηνείες, για να μην προδώσουν την αμηχανία των ηρώων τους. Κάδρα απόλυτης ακρίβειας οροθετούν τις κινήσεις τους, αναζητούν την ερωτική τους συμπεριφορά και παγιδεύονται στο αίσθημα της εμπιστοσύνης. Σαν τη χειροβομβίδα του Μάθιου, το ατακαριστό σενάριο του Χάρτλεϊ είναι έτοιμο να εκραγεί από χιούμορ, ανά πάσα στιγμή, ενώ ο κυνισμός του «Trust» εκπυρσοκροτεί στην οθόνη μια νέα οπτική αντίληψη. Εμπιστευτείτε το.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 52) το 1994, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ήταν η πρώτη ταινία του Χαλ Χάρτλεϊ που είδε το ελληνικό κοινό σε σινεμά από ντόπιο γραφείο διανομής κι εδώ πρέπει να προσθέσω πως χάρη στην τόλμη του Ζήνου Παναγιωτίδη στο παρελθόν, το κινηματογραφόφιλο κοινό γνώρισε πολλούς σπουδαίους σκηνοθέτες και έργα που αποτελούσαν μεγάλα εμπορικά ρίσκα. Για τη δεκαετία του ’90, η φιλμική παρουσία του Χάρτλεϊ ήταν από τις πιο σημαντικές στο ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά, όμως, ο σκηνοθέτης και (ακόμη πιο σπουδαίος) σεναριογράφος (αυτο)παγιδεύτηκε στο σύμπαν του κόσμου και των ηρώων του και, μοιραία, δεν μπόρεσε να εξελίξει τη φόρμα της τέχνης του μέσα στο πέρασμα του χρόνου. Πάντως, οι ταινίες που γύρισε στη συγκεκριμένη δεκαετία αξίζουν αναζήτησης και μελέτης. Τούτη εδώ είναι εκείνη που αγαπώ περισσότερο.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.