FreeCinema

Follow us

ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ (2014)

(TRANSCENDENCE)

  • ΕΙΔΟΣ: Επιστημονικής Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γουόλι Πφάιστερ
  • ΚΑΣΤ: Ρεμπέκα Χολ, Τζόνι Ντεπ, Πολ Μπέτανι, Μόργκαν Φρίμαν, Κέιτ Μάρα, Κίλιαν Μέρφι, Κλίφτον Κόλινς Τζούνιορ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 119’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ο οραματιστής, ειδικός στην τεχνητή νοημοσύνη δρ. Γουίλ Κάστερ αργοπεθαίνει μετά από επίθεση τρομοκρατών, οι οποίοι είναι εναντίον της τεχνολογίας. Η σύζυγος και ο κολλητός του, αμφότεροι επιστήμονες – συνεργάτες του, τον πείθουν να μεταφέρει τη συνείδησή του στον κυβερνοχώρο. Τα καταφέρνουν, αλλά ό,τι επακολουθεί φέρνει τη συντέλεια του κόσμου όπως τον ξέρουμε…

Από πού να πιάσεις και από πού να αφήσεις αυτή την ταινία; Από τον Ντεπ που υποτίθεται πως πρωταγωνιστεί, αλλά πλην ενός – με το ζόρι – 15λεπτου, το μόνο που κάνει είναι να δίνει μονότονη φωνή στη μονόχνωτη virtual εκδοχή / προσωπογραφία του σε hi-tech monitor, και είναι τόσο ανέμπνευστος, που κάνει τη (φωνητική) ερμηνεία του στο animated «Rango» να μοιάζει με απαύγασμα της υποκριτικής τέχνης; Από την ουσιαστική πρωταγωνίστρια Χολ, που πασχίζει φιλότιμα, αλλά μάταια να φορτίσει με βάθος, κίνητρα και χαρακτήρα τη σύζυγο του Κάστερ / Ντεπ, Έβελιν, καθώς η υπερβολική αγάπη της για το σύντροφό της και η επιθυμία της να αλλάξει τον κόσμο προς το καλύτερο δηλώνονται απλά και φευγαλέα στους διαλόγους και ποτέ δε γίνονται εμπειρία, ώστε να αιτιολογήσουν την απόφασή της να… μονάσει, μετακομίζοντας στα έγκατα της γης, υπηρετώντας αδιαμαρτύρητα (για τουλάχιστον 2 χρόνια) τον… CGI πλέον σύντροφο της στο σφόδρα αμφιλεγόμενης ηθικής και ύποπτης πραγματοποίησης (αφού τα εκατομμύρια του κόστους που μαζεύει διαδικτυακά ο Κάστερ, σαφώς και δεν είναι δικά του ή δικά της), αλαζονικό σχέδιό του απόλυτης κυριαρχίας;

Από τους τρομοκράτες, που ποτέ δεν καταλαβαίνεις γιατί ακριβώς τρέφουν τόσο μεγάλο μένος κατά της τεχνολογίας ώστε να είναι διατεθειμένοι να τολμήσουν αποστολές αυτοκτονίας (ο τύπος με τη δηλητηριασμένη τούρτα!) ή να διακινδυνεύσουν τη σύλληψη από την αστυνομία (ο Τζέιμς Τόμας του περαστικού Λούκας Χάας που πυροβολεί τον Κάστερ), ή πού βρήκαν χρηματοδότηση και διασυνδέσεις ώστε όχι μόνο να πραγματοποιούν τις hi-tech και μη αποστολές τους, αλλά και να εξαφανίζονται από προσώπου γης εν ριπή οφθαλμού, ή πώς και γιατί η – άχρωμη, άοσμη και αγέλαστη – Μπρι της Μάρα έγινε ηγέτις τους, αλλάζοντας ξαφνικά χρώμα στο μαλλί; Από τον Μπέτανι και κυρίως το Φρίμαν και το Μέρφι, που απλά περιφέρονται ανεκμετάλλευτοι, σε ρόλους στους οποίους θα τα κατάφερνε εξίσου… καταχρηστικά οποιοσδήποτε τυχάρπαστος κομπάρσος; Από τα αναίτια πισωγυρίσματα στο χρόνο τής αρχής και του τέλους, που δε συμβάλλουν σε τίποτα περισσότερο από το να κάνουν το όλο εγχείρημα πιο προβλέψιμο; Από τη με παρωπιδισμό, αβίαστη, αδικαιολόγητη και ακραία καταδίκη (ως εξολοθρευτή θεού) της τεχνολογίας γενικά και της τεχνητής νοημοσύνης ειδικά, την οποία δεν καταφέρνει να ακυρώσει το ανατρεπτικό (και καλά), ουρανοκατέβατα οικολογικό, ρομαντικό (καθώς η κάμερα πετά όλο δέος πάνω από βουνά, ποτάμια και θάλασσες) και κατά λάθος αστείο φινάλε;

Από το σενάριο που εκτός από τις απύθμενες τρύπες στους χαρακτήρες και στην αφήγηση βρίθει και ουκ ολίγων παραλογισμών (από την αδυναμία τού FBI να εντοπίσει εξαρχής τη βάση τού Κάστερ, παρά τα αμέτρητα hi-tech panel που έχει στήσει στη μέση του πουθενά, στην εποχή του Μεγάλου Αδελφού που ζούμε, μέχρι την εύκολη απόφαση των μυστικών υπηρεσιών των ΗΠΑ να συνεργαστούν με τρομοκράτες!); Ή από τον ορκισμένο υπέρμαχο του φιλμ ενάντια στις ψηφιακές κάμερες, μόνιμο συνεργάτη του Κρίστοφερ Νόλαν, βραβευμένο με Όσκαρ διευθυντή φωτογραφίας, Πφάιστερ, που σε αυτό το… ξεπλυμένο σκηνοθετικό του ντεμπούτο δεν πείθει ούτε ως σκηνοθέτης, ούτε ως διευθυντής φωτογραφίας, ούτε καν ως υπέρμαχος του φιλμ; Καλύτερα, λοιπόν, να μην την πιάσεις αυτή την ταινία. Να την αφήσεις.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όχι. Σε καμία περίπτωση. Ακόμα και αν είσαι ορκισμένος fan της επιστημονικής φαντασίας. Δες καλύτερα ξανά τον «Εξολοθρευτή 2: Ημέρα Κρίσης» του Τζέιμς Κάμερον ή έστω το τηλεοπτικό «Revolution». Οι πράσινες πυγολαμπίδες τού τελευταίου βγάζουν πολύ περισσότερο νόημα ως nanotech, από τις εκ του χώματος εκπορευόμενες, γκρίζες φλέβες του Κάστερ.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Ο Τζόνι Ντεπ τεζάρει, παραδίδει την ψυχή του στο διαδίκτυο και γίνεται κάτι σα Θεός, αλλά είναι μια τρομοκρατική οργάνωση που λέει πως η τεχνολογία είναι κακό πράγμα και θέλει να τον βγάλει από τη πρίζα. Πες όχι στα νηστίσιμα.