FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΠΟΛΙΚΟ ΕΞΠΡΕΣ (2004)

(THE POLAR EXPRESS)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρόμπερτ Ζεμέκις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Την παραμονή των Χριστουγέννων, ένα αγόρι θα ξεκινήσει για το ταξίδι της ζωής του, όταν επιβιβαστεί σ’ ένα τρένο που πρόκειται να τον μεταφέρει στον Βόρειο Πόλο.

Γενικά υπάρχουν animation που στέκονται αναλλοίωτα μέσα στο χρόνο και τις δεκαετίες, αλλά υπάρχουν και animation στα οποία τα χρόνια δεν συμπεριφέρονται και τόσο καλά. Όπως, δηλαδή, γίνεται και σε τούτη εδώ την περίπτωση, του κλασικού (κατά τα άλλα) φιλμ του Ρόμπερτ Ζεμέκις, το οποίο μπορούμε να πούμε πως στάθηκε και κάπως τυχερό που το 2004 δεν είχε «εφευρεθεί» ακόμη ο όρος «cringe».

Σε περίπτωση που δεν το έχεις ξαναδεί και αυτή εδώ η (μεταγλωττισμένη) επανέκδοση θα είναι η πρώτη σου φορά στη μεγάλη οθόνη, η ιστορία έχει ως εξής. Ένας πιτσιρικάς που δεν πιστεύει στον Άγιο Βασίλη, θα βρεθεί εξ’ απροόπτου, όταν το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων ένα πελώριο τρένο σταματήσει ακριβώς έξω από το σπίτι του. Η περιέργεια του μικρού θα τον οδηγήσει έξω, στη χιονισμένη νύχτα, προκειμένου να δει από κοντά αυτό το φανταστικό (κυριολεκτικά και μεταφορικά) τρένο, στο οποίο και θα επιβιβαστεί χωρίς περαιτέρω ενδοιασμούς, ιδιαίτερα από τη στιγμή που ο μηχανοδηγός θα τον ενημερώσει πως τερματικός σταθμός είναι ο Βόρειος Πόλος. Ο μικρός θα γνωρίσει και τα υπόλοιπα παιδιά που βρίσκονται ήδη μέσα στα βαγόνια και σύντομα πρόκειται να ζήσει την πιο περιπετειώδη νύχτα της ζωής του, γεμάτη εκπλήξεις, καινούργιος φίλους και τη συνειδητοποίηση πως τα πάντα είναι πιθανά, αρκεί να πιστέψεις αληθινά.

Ξαναβλέποντάς το εν έτει 2022, μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι «Το Πολικό Εξπρές» από το 2004 ήδη (!) αποτελούσε μια περίεργη εμπειρία, απλά τότε δεν το είχαμε καταλάβει απόλυτα. Σε πρώτη ανάγνωση, το (ας το πούμε) δυνατό χαρτί της ταινίας ήταν το motion capture animation της. Πολλοί είχαν χαιρετήσει την τότε τεχνολογία που χρησιμοποιήθηκε στο φιλμ ως το μέλλον του animation και ως μια επιλογή που θα μας απασχολούσε πολλάκις και ευρύτερα στον κινηματογράφο. Σε μια δεύτερη ανάγνωση, όντως, δεν μπορείς παρά να θαυμάσεις (λιγουλάκι) τη χρήση της εν λόγω τεχνολογίας και το πόσο καθολικά έχει χρησιμοποιηθεί στην ταινία, όμως, ο όποιος θαυμασμός μάλλον σταματά εκεί.

Το βασικότερο πρόβλημα έγκειται στο πόσο «ψυχρό» (#diplhs) παραμένει μέχρι σήμερα το φιλμ του Ζεμέκις και, βεβαίως, δεν αναφερόμαστε στην οπτικοποίηση του θέματος («Πολικό Εξπρές» λέγεται, ρε κοπελιά, μας δουλεύεις;). Εξηγούμαι. Υπάρχουν πάμπολλες ταινίες εκεί έξω που δεν φτάνουν επ’ ουδενί το σκηνοθετικό επίπεδο ετούτης εδώ της δουλειάς, όμως, στο χριστουγεννιάτικο πλαίσιο (το οποίο και μας ενδιαφέρει) αποπνέουν γιορτινή «ζεστασιά» και μια ομορφιά που μπορεί να παραλληλιστεί μονάχα με τη μυρωδιά των φρεσκοψημένων γλυκών των Χριστουγέννων. Αντιθέτως, το «Πολικό Εξπρές» οριακά μοιάζει βγαλμένο από κάποιον… παιδικό εφιάλτη, οπότε αν όντως προοριζόταν για κάτι τέτοιο, σίγουρα έχει πετύχει το σκοπό του!

Η χρωματική παλέτα που έχει χρησιμοποιηθεί εδώ, σε συνδυασμό με το (μάλλον ατυχές, τελικά) motion capture που κάνει τους πάντες (από ανθρώπους, μέχρι ξωτικά και Άι Βασίλη) να μοιάζουν σαν «λαστιχένιες», ανθρωπόμορφες φιγούρες, γυαλιστερές και πέρα ως πέρα φρικιαστικές (είπαμε, ό,τι πρέπει για χριστουγεννιάτικος εφιάλτης!), καθιστούν τούτο το «Εξπρές» περισσότερο… «Εξπρές του Μεσονυχτίου» και λιγότερο διασκεδαστικό και παιδικό «Πολικό Εξπρές».

Πέρα από το κομμάτι της σκηνοθεσίας, κάπως προβληματικό είναι και το σενάριο, κι ας βασίζεται στο ομότιτλο παιδικό βιβλίο του 1985 από τον Κρις Βαν Άλσμπουργκ, με τον πρωταγωνιστή πιτσιρικά να βιώνει μια σειρά από ατυχή γεγονότα (άλλη ταινία αυτή, όμως, καταλαβαίνετε), τα οποία προοδευτικά θα τον οδηγήσουν στη συνειδητοποίηση διαφόρων πραγμάτων ή, αλλιώς, πολύτιμων μαθημάτων για την τωρινή και μετέπειτα ζωή του. Καλά όλα αυτά, όμως, το εργοστάσιο των ξωτικών, τα χριστουγεννιάτικα καμπανάκια και τα δώρα δεν αρκούν προκειμένου να «ελαφρύνουν» το (ανά στιγμές) βαρύ κλίμα, αφού τα πάντα μοιάζουν υπολογισμένα ώστε να οδηγήσουν με μαθηματική ακρίβεια στο τάδε ή το δείνα ηθικό δίδαγμα. Καλά όλα αυτά, αλλά το πραγματικό fun πότε ξεκινά; Μπορεί και ποτέ…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν σ’ έχει πιάσει μια κάποια νοσταλγία για την ταινία και θες να την παρακολουθήσεις μεταγλωττισμένη στα ελληνικά μαζί με τα παιδιά σου στο σινεμά, τώρα είναι η ευκαιρία σου. Διαφορετικά, δεν βλέπω τον λόγο. Πιο επιτυχημένη θεωρώ πως θα ήταν μια ρετροσπεκτίβα «Χάρι Πότερ», παρά ο creepy CGI Τομ Χανκς σε μια ντουζίνα εξίσου creepy χαρακτήρων.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.