FreeCinema

Follow us

Η ΤΑΙΝΙΑ LEGO (2014)

(THE LEGO MOVIE)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κρίστοφερ Μίλερ, Φιλ Λορντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Ο Έμετ είναι ένα «ασήμαντο» ανθρωπάκι Lego, ανώνυμος εργάτης, τυφλά υπάκουος στις «οδηγίες» του κυβερνώντος, τυραννικού Μεγιστάνα. Όταν, όμως, ανακαλύπτει κατά λάθος ένα μαγικό τουβλάκι γίνεται αντιληπτός ως ο «εκλεκτός» από τους (υπερ)ήρωες του αδιανόητου, κρυφού, επαναστατικού «υποκόσμου» τού Lego σύμπαντος. Ή αλλιώς, όπως λέει το ευστοχότατο tagline, αυτή είναι η «ιστορία τού κανένα που έσωσε τους πάντες»!

Το μεγαλύτερο ατού αυτής της παιδικής (και όχι μόνο) φαντασμαγορίας είναι πως πρόκειται για μια όνομα και πράγμα ταινία… Lego. Τι εννοώ; Πώς ο πυρήνας τής αφήγησης και κατά συνέπεια της φιλοσοφίας της είναι η διττή φύση τής δημιουργίας με τουβλάκια Lego. Με αυτά, αφενός, ακολουθώντας πιστά τις οδηγίες στο κουτί, μπορείς απλά να φτιάξεις πολύχρωμους, διασκεδαστικούς κόσμους / παιχνιδιάρικες αντανακλάσεις της πραγματικότητας. Αλλά μόνο αν, αφετέρου, εμπιστευτείς τη φαντασία σου και την αφήσεις να οργιάσει, μπορείς να δημιουργήσεις κάτι πραγματικά ευφάνταστο, τολμηρό, ευέλικτο (και δη αδάμαστο) και πρωτότυπο, και να γίνεις αρχιμάστορας / master-builder. Εξού και το υπερ-όπλο τού Μεγιστάνα, που απειλεί να καταστρέψει το Lego σύμπαν, δεν είναι τίποτα άλλο από… κόλλα, που απειλεί να παγώσει τα πάντα και τους πάντες σε μια και μόνο, συμβατική μορφή.

Καθώς, με τη βοήθεια της πολυμήχανης, ανεξάρτητης, snob και αλαζονικής αρχικά / φαινομενικά, αλλά ευάλωτης, συναισθηματικής και έντιμης τελικά / ουσιαστικά Ζόρικης (που προετοιμαζόταν όλη της τη ζωή για να γίνει αυτή η «Εκλεκτή») του ηρωικού, σοφού, αλλά και ολίγο τρελούτσικου, τυφλού μάγου Βιτρούβιου (που πρωτο-διατύπωσε την προφητεία του ερχομού τού/της «Εκλεκτού/της») και του… Batman (στην πιο αδιανόητα ακομπλεξάριστη και άφοβα σατιρική εκδοχή του), ο Έμετ αρχίζει να εκπληρώνεται πιστεύοντας επιτέλους στον εαυτό, στις δυνάμεις και στη φαντασία του, δεν είναι μόνο τα παιδικά μάτια που κάνουν party (με το 3D ή μη Lego υπερθέαμα / πανδαιμόνιο). Είναι και η παιδική σκέψη, που – ακόμα και αν δεν το συνειδητοποιεί – ποτίζεται από και διαπραγματεύεται σημαντικές ιδέες. Σαν αυτές που λένε πως «Εκλεκτός», ήρωας ή απλά ξεχωριστός δε γεννιέσαι, γίνεσαι, πως η προφητεία / το πεπρωμένον δεν είναι στα αλήθεια φυγείν αδύνατον, πως όλοι (πλην του Μεγιστάνα) έχουμε, λίγο ή πολύ, την καλή και την κακή πλευρά μας (με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα εκείνα του Καλού και Κακού Αστυνομικού και της Μονοκερούλας) ή πως το διαφορετικό δεν είναι ούτε τρομακτικό ή επικίνδυνο, ούτε και τόσο… διαφορετικό.

Αυτό το animation, όμως, κρύβει και αρκετούς, άκρως ψυχαγωγικούς θησαυρούς και για τους ενήλικες, κινηματογραφόφιλους και μη θεατές του. Εμμέσως πλην σαφώς αντικαπιταλιστικό μανιφέστο (δεν είναι τυχαίο πως μόνο ο Μεγιστάνας, επικεφαλής πανίσχυρου, εν δυνάμει «πολυεθνικού» ομίλου επιχειρήσεων, τεράστιων οικονομικών συμφερόντων είναι και παραμένει μέχρι τέλους, άνευ λύτρωσης κακός), με προοδευτική, αριστερή και σφόδρα αντιρατσιστική διάθεση, διαθέτει επίσης το απαραίτητο χιούμορ και αυτοσαρκασμό, ώστε να μην πάρει τον «εαυτό» του στα σοβαρά ή να γίνει προφανώς δηκτικό και διδακτικό. Έτσι, παραμένει μέχρι τέλους «αναψυκτικά» διασκεδαστικό και ενίοτε εξωφρενικά απολαυστικό, με τις πλείστες εύστοχες (ξεκαρδιστικές) αναφορές του σε κινηματογραφικά ή pop φαινόμενα της εποχής: από τους προαναφερθέντες «Σκοτεινό Ιππότη» και Μονοκερίτσα (που με την εμφάνιση και το πρωτότυπο, αγγλικό όνομα της, Unikitty παραπέμπει άμεσα στην πανταχού παρούσα σε παιδικά και μη, παιχνίδια, βιβλία, ρούχα, παπούτσια, αξεσουάρ και όπου αλλού μπορείς να φανταστείς, Hello Kitty), μέχρι το Superman και τον πρωταγωνιστή και του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών» και του «Χόμπιτ», Γκάνταλφ.

Μοναδική μου ένσταση / παράπονο η λίγο πριν το τέλος βουτιά στην πραγματικότητα. Τη βρήκα φλύαρη, καταχρηστική, εντελώς αχρείαστη και εύκολη, όχι ιδιαίτερα εμπνευσμένη ως λύση της αυτοθυσίας του Έμετ, που όχι μόνο πληγώνει το σασπένς και αποπροσανατολίζει, αλλά ενδέχεται και να σε πετάξει εντελώς εκτός ταινίας, μια ανάσα πριν από την (τόσο ικανοποιητική) κόψη τού νήματος. Άσε που αν είσαι ενήλικος, και έχεις επιλέξει τη μεταγλωττισμένη προβολή για να διευκολύνεις τα βλαστάρια σου, θα βγάλεις (όπως εγώ) καντήλες βλέποντας το Γουίλ Φέρελ να… μιλάει ελληνικά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πώς αναγράφουν στο κουτί μερικά Lego ή μη επιτραπέζια παιχνίδια; «Κατάλληλο από 5 μέχρι 95 χρόνων»; Έτσι. Αυτό ακριβώς. Όχι, όμως, ανεπιφύλακτα. Αν μπορείς απόφυγε τη μεταγλωττισμένη κόπια, γιατί κρύβει, επιπλέον εκείνης της (ουρανοκατέβατης ανθρωπόμορφης) πρωτότυπης, δυσάρεστες εκπλήξεις.


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2021

Για 27η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 22 Σεπτεμβρίου έως και τις 3 Οκτωβρίου, με εκατοντάδες ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, τρία διαγωνιστικά τμήματα, ειδικά αφιερώματα, ντοκιμαντέρ, πρεμιέρες της εγχώριας παραγωγής και ελληνικά φιλμ μικρού μήκους. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

ΜΠΛΕ ΒΑΛΤΟΣ

Κορεάτης που υιοθετήθηκε από αμερικανική οικογένεια και μεγάλωσε στα bayou της Λουιζιάνα, κινδυνεύει με απέλαση, ενώ η γυναίκα του περιμένει να γεννήσει το παιδί τους. Από δίπλα, ο πρώην σύζυγός της και αστυνομικός βάζει διαρκώς εμπόδια στη ζωή τους, διεκδικώντας τη μικρή κόρη που είχε αποκτήσει μαζί της προ ετών.

ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΑΝΗΛΙΚΟΥ

Με τον επτάχρονο γιο τους να έχει δηλωθεί εξαφανισμένος από camping στα Χάιλαντς της Σκωτίας, ο Έντμοντ και η Τζόαν προσπαθούν να εξηγήσουν τα αίτια του συμβάντος μέσα (και) από το προσωπικό δράμα του χωρισμού τους, ενώ οι Αστυνομικές Αρχές υποψιάζονται πως το παιδί έχει πέσει θύμα απαγωγής.

ΕΝΑΣ ΘΡΙΑΜΒΟΣ

Ο Ετιέν, ένας θεατρικός ηθοποιός του οποίου η καριέρα έχει πάρει την κάτω βόλτα, αναλαμβάνει να καταρτίσει μια θεατρική ομάδα στις φυλακές, σε μία απέλπιδα προσπάθεια να παραμείνει στα πράγματα. Παρά τις αρχικές δυσκολίες, την αδιαφορία των φυλακισμένων, αλλά και τους τετριμμένους μύθους με ηθικά διδάγματα, ο Ετιέν θα έχει την ιδέα για κάτι φαινομενικά ακατόρθωτο: μια παράσταση εκτός φυλακής, με τους κρατούμενους να ερμηνεύουν το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Μπέκετ!

ΕΚΡΗΚΤΙΚΟ ΚΟΚΤΕΪΛ

Μία επαγγελματίας δολοφόνος θ’ αποφασίσει να πάρει εκδίκηση από την «εταιρεία» στην οποία «εργάζεται», όταν μια αποστολή της «στραβώνει», θέτοντας έτσι σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή ενός οκτάχρονου κοριτσιού.