FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΑΠΟΓΟΝΟΙ (2011)

(THE DESCENDANTS)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλεξάντερ Πέιν
  • ΚΑΣΤ: Τζορτζ Κλούνεϊ, Μπο Μπρίτζες, Τζούντι Γκριρ, Σεϊλίν Γούντλεϊ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ο Ματ Κινγκ ζει μια σχεδόν παραδεισένια κι ανέμελη ζωή στη Χαβάη, ώσπου ένα σοβαρό ατύχημα αφήνει σε κώμα τη γυναίκα του, αναγκάζοντάς τον ν’ αναλάβει, επιτέλους, πατρικές ευθύνες για τις δύο κόρες του και, μαζί, ν’ ανακαλύψει κάποιες δυσάρεστες αλήθειες.

Ο Αλεξάντερ Πέιν συνεχίζει ακατάβλητος να παραδίδει μαθήματα σινεμά απλότητας και αμεσότητας, συνθέτοντας μικρές βινιέτες ζωής καθημερινών ανθρώπων χωρίς τίποτε το ξεχωριστό σε μια μεγαλύτερη εικόνα που μιλά κατευθείαν στο θεατή, επιτρέποντας να αναγνωρίσει μέσα της ένα κομμάτι από τη δικιά του ζωή. Και εξακολουθεί να παραμένει ένας από τους ελάχιστους δημιουργούς που συνεχίζουν στις μέρες μας να κάνουν ένα σινεμά το οποίο κάποτε αποτελούσε τη ραχοκοκαλιά του Χόλιγουντ (Λιούμπιτς, Κάπρα, Γουάιλντερ) και σήμερα οδηγείται σε εξαφάνιση, με ελάχιστους συνοδοιπόρους (βλέπε Τζέισον Ράιτμαν), έστω κι αν μπορεί κανείς να του προσάψει ότι με τα χρόνια το δηλητηριώδες χιούμορ των «Πολίτης Ρουθ» και «Election» έχει μετατραπεί σταδιακά, και ήδη από το «Πλαγίως», σε σεναριακά στρογγυλεμένες ιστορίες, οι οποίες αντικαθιστούν τις αιχμές με περισσότερη ανοχή και κατανόηση για την ανθρώπινη κατάσταση.

Όπως σχεδόν συμβαίνει και στο σύνολο του έργου του, οι «Απόγονοι» συνιστούν ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό για τον κεντρικό χαρακτήρα τους, με αφετηρία μια αναποδιά της ζωής ή απλά μια ρωγμή στην κανονική της πορεία και κατάληξη της διαδρομής τη βαθύτερη γνώση της. Στην προκειμένη, μιλάμε για μια αληθινή πτώση από τον επίγειο παράδεισο, ενός ανθρώπου που τα έχει θεωρητικά όλα και διαπιστώνει ότι δεν έχει στ’ αλήθεια τίποτε δικό του, ούτε καν την αγαπημένη του γυναίκα και τα αποξενωμένα παιδιά του, με τα οποία τον χωρίζει κάτι παραπάνω από το χάσμα των γενεών. Ο Ματ, μέσα από το ατύχημα της γυναίκας του, ανακαλύπτει επίπονα εκ νέου την ύπαρξη ολόκληρης της οικογένειάς του, διαπιστώνει από πού έρχεται ο ίδιος, που θα καταλήξει και, κυρίως, τι θ’ αφήσει πίσω του.

Ο Πέιν, διόλου τυχαία, ακολουθώντας πιστά το πρωτότυπο μυθιστόρημα της Χαβανέζας Κάουι Χάρτ Χέμινγκς, κεντάει δίπλα στο βασικό άξονα της ιστορίας την παράπλευρη και φαινομενικά ελάσσονα υποπλοκή της πατρογονικής έκτασης, που η οικογένεια του Ματ ετοιμάζεται να πουλήσει σε μεσίτες, προκειμένου να αξιοποιηθεί τουριστικά. Οι «Απόγονοι» δίνουν έτσι το μέγα αμερικανικό δίδαγμα, για μια ολόκληρη χώρα που κτίστηκε πάνω στα θεμέλια της οικογένειας και στην άρνηση της μνήμης μπροστά στο κέρδος. Βρισκόμαστε άλλωστε στη Χαβάη, την τελευταία Πολιτεία που προστέθηκε σε αυτό που ονομάζουμε ΗΠΑ, στο αγαπημένο μέρος του Προέδρου της χώρας, ένα εκτός χρόνου και Ιστορίας resort που μοιάζει με απέραντο θεματικό πάρκο, αφιερωμένο στην καλοζωία και την ξεγνοιασιά. Αυτές τις αντίρροπες δυνάμεις προσπαθεί να εξισορροπήσει ο Τζορτζ Κλούνεϊ, σε έναν από τους καλύτερους ρόλους της καριέρας του, με βλέμμα απορίας, σαστισμένο, καθώς το πέρασμα του χρόνου, η απώλεια των αγαπημένων προσώπων και η αίσθηση της φθαρτότητας τρυπώνουν ακόμη και σε αυτό τον τόσο καλά φυλαγμένο παράδεισο, φέρνοντας τα πάνω κάτω.

Τελικά, ναι, μερικές φορές το μοναδικό αντίδοτο είναι να σταθείς μπροστά από μια τηλεόραση μ’ ένα μεγάλο μπολ παγωτό και τους απογόνους σου. Είναι τόσο αμερικάνικο, αλλά τόσο αφοπλιστικά αληθινό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σινεμά γενικής αποδοχής και οσκαρικών αξιώσεων, με θεματολογία και γραφή βαθιά οικουμενική, που δύσκολα θ’ αφήσει ασυγκίνητο το μέσο θεατή. Όχι πως δεν θα υπάρξουν κι εκείνοι που θα το βρουν… προχωρημένα ενήλικο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ο Τζορτζ ο Κλούνεϊ παντρεμένος με παιδιά, γυναίκα «φυτό» που τον κεράτωνε και περνάει χάλια, εκεί στη Χαβάη. Φιλαράκο, επειδή τόσο δυστυχία δεν τη βαστάω, αλλάζουμε με γκαρσονιέρα στην Κυψέλη;