FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΒΑΘΥ ΜΠΛΕ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ (2011)

(THE DEEP BLUE SEA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τέρενς Ντέιβις
  • ΚΑΣΤ: Ρέιτσελ Βάις, Τομ Χίντλστον, Σάιμον Ράσελ Μπιλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η σύζυγος ενός αξιότιμου δικαστικού, παγιδευμένη σε έναν αποτυχημένο γάμο, παρασύρεται στη δίνη ενός αδιέξοδου έρωτα με ένα νεαρό πιλότο της Βρετανικής Αεροπορίας.

Ο 67χρονος Τέρενς Ντέιβις αποτελεί μια εντελώς ξεχωριστή περίπτωση για τα βρετανικό σινεμά, έχοντας το δυσβάσταχτο προνόμιο να θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους δημιουργούς στη χώρα του και την ευκαιρία να σκηνοθετήσει, δυστυχώς, μόλις επτά ταινίες μεγάλου μήκους – όλες τους μία και μία και κάποιες, όπως το «Distant Voices, Still Lives», ανάμεσα στα αριστουργήματα του βρετανικού σινεμά – σε μια καριέρα που ξεπερνά τις τέσσερις δεκαετίες.

Το «Βαθύ Μπλε του Έρωτα», βασισμένο στο θρυλικό ομώνυμο θεατρικό του Τέρενς Ράτιγκαν («The Browning Version») και ήδη μεταφερμένο πρόχειρα στο σινεμά από τον Ανατόλ Λίτβακ (με πρωταγωνίστρια τη Βίβιαν Λι), υπήρξε ένα σχέδιο που προσπαθούσε να γυρίσει εδώ και χρόνια και που μόνο χάρη στην απρόσμενη επιτυχία του αυτοβιογραφικού ντοκιμαντέρ «Of Time and the City» για το αγαπημένο του Λίβερπουλ μπόρεσε να πραγματοποιήσει.

Μοιάζει άλλωστε και μόνο από μια απλή σύνοψη μια ιστορία γραμμένη για τον Ντέιβις: μια γυναίκα που ξεπερνά τον καθιερωμένο ρόλο της και την ασφάλεια για να κυνηγήσει το πάθος, μια καταραμένη σχέση καταδικασμένη από τον κοινωνικό περίγυρο και την ανδρική ανευθυνότητα, το κατεστραμμένο, φτωχό, Λονδίνο που προσπαθεί να επουλώσει τις πληγές του ως ιδανικό σκηνικό. Αυτό, όμως, που εντυπωσιάζει στη δική του εκδοχή είναι η απόλυτη αφαίρεση, η σχεδόν ολοκληρωτική απογύμνωση της ιστορίας από οτιδήποτε περιττό, ακόμη και σε επίπεδο διαλόγων, εξαφανίζοντας κάθε θεατρικό κατάλοιπο, με αποκορύφωμα την εκπληκτική χωρίς διαλόγους εισαγωγή.

Ο Ντέιβις, άλλωστε, έχει πάρει μεγάλες αποστάσεις και ελευθερίες από το πρωτότυπο, παίζει διαρκώς με το αγαπημένο του εργαλείο, το χρόνο, ξετυλίγοντας το χρονικό αυτού του ερωτικού τριγώνου μέσα σε ένα εικοσιτετράωρο με συνεχή flashback και μουσικούς αναχρονισμούς (ναι, όπως πάντα στις ταινίες του Ντέιβις, οι ήρωές του τραγουδούν, εδώ συγκλονιστικά το «You Belong to Me»), δίνοντας στην εκδοχή του μια εντελώς ανανεωτική, σύγχρονη ματιά. Μαζί, πάντα πρωταγωνιστές, ο τόπος και η ιστορική στιγμή με μια σχεδόν εξονυχιστική λεπτομέρεια στην ανασύσταση της εποχής, όχι τόσο σε επίπεδο καλλιτεχνικής διεύθυνσης όσο σε νοοτροπίες, χειρονομίες, χαρακτήρες και, βέβαια, στη γλώσσα. Μια ιστορία διαχρονική που, όμως, δε θα μπορούσε να συμβεί έτσι παρά μόνο σε αυτές τις συνθήκες.

Η ηρωίδα του, Χέστερ, ερμηνευμένη με απόλυτη ακρίβεια και εγκράτεια από τη Ρέιτσελ Βάις, παίρνει επάξια τη σκυτάλη από τη Λίλι Μπαρτ της Τζίλιαν Άντερσον του «The House of Mirth», τη Μέι Μόργκαν του «The Neon Bible» ή τη μητέρα του «The Long Day Closes», γυναίκες που παλεύουν με νύχια και δόντια για τον έρωτα, την ανεξαρτησία τους ή την αξιοπρέπειά τους μέσα σε έναν κόσμο ανδροκρατούμενο, όπου η φιλοδοξία και το χρήμα κινούν τα πάντα. Χαμηλότονο και όμως τόσο βαθιά συγκινητικό, «Το Βαθύ Μπλε του Έρωτα» μας θυμίζει με τον πιο αξέχαστο τρόπο ότι οι μεγάλοι έρωτες και τα πάθη δε σβήνουν με κρότο, αλλά βουβά, σε φτηνά κακοφωτισμένα δωμάτια πανσιόν. Οι γυναίκες του Ντέιβις, όμως, αληθινά μπροστά από την εποχή τους, συνεχίζουν να προχωρούν μόνες, αλλά ακάθεκτες. Συμμετείχε στο περσινό επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του Σαν Σεμπαστιάν και αγνοήθηκε σκανδαλωδώς από τα μεγαλύτερα φεστιβάλ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Για τις ρομαντικές ψυχές, για όσους αγαπάνε τη φινέτσα και το «κλασικό» αλλά το προτιμούν με πειραγμένο τρόπο, για αυτούς που προτιμούν τους ψιθύρους από τις φωνές. Οι μη γνώστες του σκηνοθετικού ύφους του Ντέιβις παίρνουν ένα σοβαρό ρίσκο… οδυνηρής πλήξης.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Η Ρέιτσελ Βάις κλαίει και θέλει να πεθάνει που άφησε τον άντρα της για εκείνον που αγάπησε. Δεν έπρεπε να τη σταματήσουν.