FreeCinema

Follow us

ΤΑ ΧΑΛΑΣΑΜΕ (2006)

(THE BREAK-UP)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πέιτον Ριντ
  • ΚΑΣΤ: Βινς Βον, Τζένιφερ Άνιστον, Τζόι Λόρεν Άνταμς, Κόουλ Χάουζερ, Τζον Φαβρό, Τζέισον Μπέιτμαν, Τζούντι Ντέιβις, Τζάστιν Λονγκ, Ανν-Μάργκρετ, Βίνσεντ Ντ’Ονόφριο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Η Μπρουκ αισθάνεται πως ο Γκάρι την παραμελεί και είναι μάλλον ανώριμος για να εκτιμήσει την αληθινή της αξία. Εκείνη θα σκαρφιστεί να τον «χωρίσει» για να τον κάνει… να του λείψει! Εκείνος θα το παρεξηγήσει, φίλοι, γνωστοί και συγγενείς θα εμπλακούν με τον εντελώς λάθος τρόπο και τα πάντα θα πάνε κατά διαόλου!

Όταν ο Γκάρι γνώρισε τη Μπρουκ ήταν δύο παντελώς άγνωστοι άνθρωποι, ανάμεσα σε χιλιάδες κόσμου, σ’ ένα γήπεδο του baseball. Μέχρι να τελειώσουν τα credits της αρχής, θα έχουν γίνει αντρόγυνο. Κι εμείς δε θα ξέρουμε τίποτα περισσότερο γι’ αυτούς! Ίσως επίτηδες – κι αν είναι έτσι, πολύ έξυπνα γραμμένο και στημένο – το έργο δε θέλει να ταυτιστείς με κανέναν εξαρχής. Μιλάμε για μια ταινία που δεν επιδιώκει να σε βάλει στο παιχνίδι ως διαιτητή, μπροστά σε μια περίπτωση διαφωνιών ενός ζευγαριού, που γρήγορα ξεφεύγουν πέρα από κάθε έλεγχο και φτιάχνουν μια νέα πορεία προς χωριστές ζωές…

Οι αφορμές είναι μικρές, αλλά όταν πολλαπλασιάζονται στο άπειρο, κάποιος από τους δύο ασφυκτιά σαν να του κλέβουν το οξυγόνο από το χώρο του. Από το ίδιο του το σπιτικό. Η Μπρουκ εκρήγνυται μπροστά στην αδιαφορία του Γκάρι, που κάνει πάντοτε το δικό του (διαφορετικά… απέχει). Το διαμέρισμα των ονείρων τους γίνεται προσωρινή στέγη όπου συγκατοικούν σαν δυο παλιοί φίλοι και οι δοκιμασίες που θέτει ο ένας προς τον άλλον ξεγελούν το θεατή ως προς το σκοπό. Είναι ασκήσεις θάρρους, είναι μαθήματα… παθήματα ή εκφράζουν μια εκδικητικότητα μέσα από την οποία και οι δύο θα εκτονωθούν για να πονέσουν λιγότερο όταν, ανεπιστρεπτί, έρθει η ώρα του διαζυγίου; Τι θέλει, πια, ο Γκάρι από τη Μπρουκ και πως θα θέλαμε κι εμείς να τους βρει το φινάλε;

Η ταινία του Πέιτον Ριντ ξεκινά ανώδυνα, με δόσεις χιουμοριστικές που φέρνουν το χαμόγελο και σου το ολοκληρώνουν με… ματωμένο δάγκωμα χειλιού. Λάθος κινήσεις, ολέθριοι «καλοί» φίλοι που καταστρώνουν σχέδια για την εξόντωση της αντίπαλης πλευράς, αιώνιοι αγώνες μεταξύ αρσενικού και θηλυκού, όλα εξετάζονται με αντικειμενικότητα και οριακή σοβαρότητα, μέσα από ένα ιδιαίτερα στρωτό σενάριο, το οποίο οι Τζένιφερ Άνιστον και Βινς Βον ερμηνεύουν με απίστευτη πειθώ. Μπορεί να βλέπεται σαν ένα ευχάριστο ή ιδιαίτερα πικρό εργάκι, όμως, οι αλήθειές του σε αγγίζουν και σε βάζουν σε σκέψεις ρεαλιστικά. Χωρίς να απαιτεί κανείς να βρει το δίκιο ή το άδικο ανάμεσα στους δύο χαρακτήρες. Στο «Τα Χαλάσαμε», ο φταίχτης είναι το timing. Η «κακιά η ώρα» για οτιδήποτε μπορεί να φέρνει κοντά ή να διαλύει την κοινή ζωή δύο ανθρώπων. Αυτό θα εισπράξετε προς το τέλος του φιλμ, τη στιγμή που μέσα σας θα κάνετε σαν παλαβοί για να μείνουν μαζί ο Γκάρι και η Μπρουκ. Γι’ αυτό και το φινάλε μένει ανοιχτό προς το θεατή, προς τη διάθεσή του ή τις προσδοκίες του. Μ’ ένα τραγούδι που σου κλείνει το μάτι μπροστά στην αβεβαιότητα του χρόνου. Και απαιτεί από εσάς να… δείτε καθαρά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2006, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Είναι ένα από αυτά τα «ρομαντικά», τα «εύκολα» αμερικάνικα έργα σχέσεων που… δεν τους το ‘χεις, αλλά αν τα μελετήσεις λίγο πιο σοβαρά στη σεναριακή τους βάση και γραφή, βρίσκεσαι προ εκπλήξεως! Τούτο εδώ δεν είναι ένα από τα πλέον δυνατά, αλλά και πάλι παραμένει υπολογίσιμο για το είδος του.


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2022

Το κορυφαίο ετήσιο κινηματογραφικό γεγονός της πρωτεύουσας είναι ξανά εθιμικά πιστό στο ραντεβού του με το κοινό, εκ νέου και υγειονομικών συνθηκών επιτρεπουσών σε χειμερινές αίθουσες αποκλειστικά (ΑΣΤΟΡ, ΔΑΝΑΟ, ΙΝΤΕΑΛ, ΤΡΙΑΝΟΝ και, φέτος για πρώτη φορά, ΑΣΤΥ).

ΧΑΜΟΓΕΛΑ

Νοσοκομειακή ψυχίατρος καλείται να εξετάσει νεοεισαχθείσα σε κατάσταση κρίσης, η οποία πιστεύει πως κάποια υπερφυσική δύναμη «καταλαμβάνει» τα πρόσωπα των ανθρώπων γύρω της, με αναγνωρίσιμο χαρακτηριστικό ένα αρρωστημένο χαμόγελο. Έξαφνα, αυτοκτονεί μπροστά στα μάτια της κι εκείνη υποψιάζεται πως πρόκειται για ένα είδος «κατάρας» που, πλέον, πέρασε σ’ αυτήν!

Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΑ ΑΛΛΑΖΕΙ ΟΛΑ

Η Χίλντι, μετά την απεξάρτησή της από το αλκοόλ, ανασυνθέτει την καριέρα της στη Νέα Αγγλία, επαναπροσδιορίζοντας αξίες οικημάτων και ζωής, μιλώντας απευθείας στην κάμερα, «στα κορίτσια της» (δύο πανέμορφα σκυλιά και όχι στις κόρες της), στον ψυχίατρο της περιοχής και στον Φρανκ, ένα παλιό της flirt που αναθερμαίνεται. Το οικογενειακό (και όχι μόνο) περιβάλλον θα εκφράσει ανησυχία και gay πρώην σύζυγος θα παρευρεθεί σε δείπνο, κατά το οποίο η Χίλντι μας εξηγεί γιατί τους άφησε να τη στείλουν στην απεξάρτηση και πώς είναι η ζωή της τώρα.

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΒΑΣΙΛΙΑΣ

Μία δραματοποιημένη απόπειρα καταγραφής της ιστορίας των Αγκότζι, μιας αποκλειστικά γυναικείας ομάδας πολεμιστριών οι οποίες προστάτευαν το Αφρικανικό Βασίλειο της Δαχομέης, από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα.

Η ΦΛΕΓΟΜΕΝΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Όταν δεξαμενή άντλησης πετρελαίου στις νορβηγικές ακτές καταρρέει, διασώστες και ερευνητές ανακαλύπτουν πως το γεγονός οφείλεται σε κάτι που υπερβαίνει κατά πολύ τα όρια του συνηθισμένου ατυχήματος.