FreeCinema

Follow us

BABADOOK: ΟΙ ΣΕΛΙΔΕΣ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ (2014)

(THE BABADOOK)

  • ΕΙΔΟΣ: Ψυχολογικού Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζένιφερ Κεντ
  • ΚΑΣΤ: Έσι Ντέιβις, Νόα Γουάιζμαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Νεαρή χήρα που δεν την παλεύει με την ανατροφή του τέκνου της, κάνει το λάθος να του διαβάσει παραμύθι με ήρωα έναν φανταστικό μπαμπούλα, επηρεάζοντας άσχημα την ψυχολογία του ανήλικου που πείθεται για την ύπαρξη του Babadook. Όταν το να ξεφορτωθεί το βιβλίο σταθεί αδύνατον, η μάνα θ’ αρχίσει να «το χάνει» επίσης…

Στο είδος του σινεμά τρόμου, πλέον, σπάνια έχουμε την ευχαρίστηση να βλέπουμε κάτι ξεχωριστό, κάτι που να κάνει την έκπληξη. Το «The Babadook» της πρωτοεμφανιζόμενης Τζένιφερ Κεντ (που δεν θυμίζει τίποτε από το σινεμά της Αυστραλίας, μάλιστα!) είναι μια τέτοια ταινία. Το ακόμη πιο εντυπωσιακό που κατορθώνει σε σχέση με το όλο genre, δε, είναι η ιδιαιτερότητα αλλά και η τόλμη του να εισχωρεί στο μυαλό ή την ψυχή τού θεατή, παρά στην ευκολία τού βλέμματος. Ίσως γι’ αυτό και το φιλμ διχάζει το κοινό, μερίδα του οποίου θα ουρλιάξει στο σκοτάδι και θα κουβαλήσει μέσα του τον ομώνυμο, σκιαχτικό ήρωα, ενώ άλλοι μονάχα εκνευρισμό θα αισθανθούν με το ψυχωτικό κλίμα που δημιουργεί η Κεντ. Είναι ξεκάθαρα θέμα κουλτούρας τού θεατή.

Η αρχική σεκάνς δηλώνει πολλά για την ταινία. Τον θάνατο του πατέρα πριν καν γεννηθεί το παιδί του, μια μάνα που έχει αναλάβει τον μοναχικό ρόλο τής ανατροφής τού δεύτερου σχεδόν… έντρομη, σαν σε εφιάλτη, τους οποίους βιώνει αυτό το ανήλικο αγοράκι μέσα στην ανασφάλεια, στον ύπνο και τον ξύπνιο του. Η απουσία τού προστάτη τής οικογενείας φωνάζει, αλλά και… καλεί το Κακό.

Ο μικρός Σάμιουελ είναι ένα από τα πιο «αλλιώτικα» και ενοχλητικά παιδιά – ήρωες που έχουμε δει ποτέ στο σινεμά. Η δυσάρεστη συμπεριφορά του, οι – παραπάνω από αρκετές για την ηλικία των 6 ετών – νευρώσεις του και οι συχνότατες τσιρίδες του, σε κάνουν να νιώθεις τον άθλο της Αμίλια (εκπληκτική και θαρραλέα η ερμηνεία τής Έσι Ντέιβις), που υπομένει στωικά κάθε παραξενιά τού αγοριού, από το πρωί ώς το βράδυ, όταν τον οδηγεί με δυσκολία στο κρεβάτι, έχοντας πριν επιθεωρήσει κάθε σκοτεινή γωνία τού σπιτιού για να βεβαιωθούν πως δεν παραφυλάει τίποτε το τρομακτικό.

Το κλίμα, λοιπόν, έχει δημιουργηθεί πριν καν ανοίξει η Αμίλια το μυστηριώδες βιβλίο τού Babadook, ένα pop-up παραμύθι για μια δαιμονική φιγούρα που αν τη συναντήσεις ποτέ σου… πέθανες! Και όπως λέει και η πρώτη φράση τού βιβλίου, «If it’s in a word, or it’s in a look, you can’t get rid of the Babadook…». Άπαξ και το άνοιξες, είναι σα να τον κάλεσες. Η Αμίλια θα δοκιμάσει να καταστρέψει το βιβλίο με διάφορους τρόπους, όμως εκείνο, λες και αποτελεί μια ανίκητη οντότητα από μόνο του, βρίσκεται ξανά στα πόδια τους, προμηνύοντας μια ακόμη χειρότερη συνέχεια.

Η φιλμοφιλία τής Κεντ μετατρέπεται σε σοβαρό ατού τής ταινίας, όταν παρατηρείς τη σημασία τής σκηνογραφίας και μια παλέτα που σκόπιμα «αποχρωματίζει» τον εσωτερικό διάκοσμο του σπιτιού, για να καταλήξει, μαζί με τον ερχομό του Babadook, σε ένα εφιαλτικό homage πάνω στον γερμανικό εξπρεσιονισμό και, κυρίως, το «Εργαστήρι του Δόκτωρ Καλιγκάρι» (1920). Επιπλέον, το – σταδιακά – σαλεμένο μυαλό τής μάνας σε συνδυασμό με το τραυματικό «στοίχειωμα» της οικογενειακής εστίας, είναι ό,τι πιο έντονο έχουμε δει ψυχολογικά (και αλληγορικά) από την εποχή της πολανσκικής «Αποστροφής» (1965)! Σαν «κερασάκι», η κλιμάκωση της κόντρας με τον ομώνυμο ήρωα φέρνει στο νου κάτι από «Το Πνεύμα του Κακού» (1982), και εκεί είναι που το πάντρεμα όλων των άνωθεν στοιχείων σε προκαλούν να υποκλιθείς στο τελικό αποτέλεσμα.

Με ένα μήνυμα που σε εμψυχώνει να καταπολεμάς τα απωθημένα που σε κατασπαράζουν ή τους δαίμονες που αρνείσαι να δεις έως και πιθανούς… συγκάτοικους μέσα σου, το «The Babadook» αποτελεί μια ψυχολογική δοκιμασία για τον θεατή, πολύ πιο ουσιαστική από το περιστασιακό τρόμαγμα ή τίναγμα στο κάθισμα ενός κινηματογράφου. Ναι, μια ταινία τρόμου μπορεί να είναι και κάτι παραπάνω από αυτό που (σου) δείχνει…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα πρωτότυπο «πείραμα» που δοκιμάζει τα όρια των θεατών τού σινεμά τρόμου αλλά και του arthouse ακόμη, το «The Babadook» μπορεί να μην ικανοποιήσει τους φανατικούς που διψούν για αίμα και ευφάνταστα οπτικά εφέ, όμως εδώ ακόμη και το μιξάζ τού ήχου αρκεί για να σου σηκωθεί η τρίχα ή να δεις εφιάλτες τη νύχτα! Όσοι το χαρούν με ανοιχτό μυαλό, θα ανακαλύψουν τη γέννηση ενός νέου cult ήρωα για το συγκεκριμένο genre. Κάποιοι γονείς, ενδέχεται να το νιώσουν βαθύτερα, έως και να συγκινηθούν σε… τρομακτικό βαθμό! Αν απαιτείς χολιγουντιανές ανατριχίλες, θα σου πέσει μάλλον «βαρύ».


MORE REVIEWS

GODZILLA MINUS ONE

Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Σικισίμα επιστρέφει σ’ ένα κατεστραμμένο Τόκιο, γεμάτος ενοχές από τη φήμη του kamikaze πιλότου που δεν θυσιάστηκε για πατρίδα του. Θα προστατεύσει μια νεαρή κοπέλα που έχει υιοθετήσει ένα ορφανό μωρό και θα συγκατοικήσουν αναζητώντας τη γαλήνη, καθώς η πόλη αρχίζει να στέκεται ξανά στα πόδια της, ώσπου να εμφανιστεί… ένα γιγάντιο και μεταλλαγμένο από πυρηνικές δοκιμές τέρας.

ΠΕΣΜΕΝΑ ΦΥΛΛΑ

Μεροκαματιάρης εργάτης με «αθώο» πρόβλημα αλκοολισμού γνωρίζει προλετάρια «αδελφή ψυχή» σε karaoke bar, εμφανίζεται το ενδεχόμενο του ρομαντικού σκιρτήματος, μα η κακοτυχία δέρνει και τους δύο, λες κι η μοίρα δεν επιθυμεί την ένωσή τους.

ΣΙΩΠΗΛΗ ΟΡΓΗ

Πατέρας που πενθεί τον θάνατο του γιου του, ορκίζεται να εκδικηθεί τις συμμορίες ναρκωτικών που μεταμόρφωσαν τη ζωή του σε βουβό δράμα. Όταν μιλούν τα πιστόλια, ποιος έχει ανάγκη τα λόγια;

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ

Στο Σέιλεμ, ομάδα από νεαρά αγόρια και κορίτσια ανακαλύπτει κατά τύχη ένα καταραμένο μαχαίρι. Μέσα από μια σειρά από flashbacks, μαθαίνουμε πως το συγκεκριμένο αντικείμενο υπήρξε η αφορμή για πολλούς θανάτους και καταστροφές στο παρελθόν. Η χρήση του σε δαιμονικά παιχνίδια μεταξύ των παιδιών, αποκαλύπτει μια μικρή λεπτομέρεια: ο κάθε χαμένος, πεθαίνει πραγματικά!

ΦΟΝΙΣΣΑ

Σ’ ένα νησιωτικό χωριό, γύρα στα 1900, η γιαγιά Φραγκογιαννού αποφασίζει να κάνει πράξη αυτό που της δίδαξε η ζωή: απαλλάσσει βρέφη θηλυκά και μικρά κορίτσια από τη μαρτυρική εμπειρία του να μεγαλώσουν και να υποταχθούν σε μια σκληρή κοινωνία ανδροκρατίας, που μόνο βάσανα και δυστυχία μπορεί να τους προσφέρει.