FreeCinema

Follow us

BABADOOK: ΟΙ ΣΕΛΙΔΕΣ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ (2014)

(THE BABADOOK)

  • ΕΙΔΟΣ: Ψυχολογικού Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζένιφερ Κεντ
  • ΚΑΣΤ: Έσι Ντέιβις, Νόα Γουάιζμαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Νεαρή χήρα που δεν την παλεύει με την ανατροφή του τέκνου της, κάνει το λάθος να του διαβάσει παραμύθι με ήρωα έναν φανταστικό μπαμπούλα, επηρεάζοντας άσχημα την ψυχολογία του ανήλικου που πείθεται για την ύπαρξη του Babadook. Όταν το να ξεφορτωθεί το βιβλίο σταθεί αδύνατον, η μάνα θ’ αρχίσει να «το χάνει» επίσης…

Στο είδος του σινεμά τρόμου, πλέον, σπάνια έχουμε την ευχαρίστηση να βλέπουμε κάτι ξεχωριστό, κάτι που να κάνει την έκπληξη. Το «The Babadook» της πρωτοεμφανιζόμενης Τζένιφερ Κεντ (που δεν θυμίζει τίποτε από το σινεμά της Αυστραλίας, μάλιστα!) είναι μια τέτοια ταινία. Το ακόμη πιο εντυπωσιακό που κατορθώνει σε σχέση με το όλο genre, δε, είναι η ιδιαιτερότητα αλλά και η τόλμη του να εισχωρεί στο μυαλό ή την ψυχή τού θεατή, παρά στην ευκολία τού βλέμματος. Ίσως γι’ αυτό και το φιλμ διχάζει το κοινό, μερίδα του οποίου θα ουρλιάξει στο σκοτάδι και θα κουβαλήσει μέσα του τον ομώνυμο, σκιαχτικό ήρωα, ενώ άλλοι μονάχα εκνευρισμό θα αισθανθούν με το ψυχωτικό κλίμα που δημιουργεί η Κεντ. Είναι ξεκάθαρα θέμα κουλτούρας τού θεατή.

Η αρχική σεκάνς δηλώνει πολλά για την ταινία. Τον θάνατο του πατέρα πριν καν γεννηθεί το παιδί του, μια μάνα που έχει αναλάβει τον μοναχικό ρόλο τής ανατροφής τού δεύτερου σχεδόν… έντρομη, σαν σε εφιάλτη, τους οποίους βιώνει αυτό το ανήλικο αγοράκι μέσα στην ανασφάλεια, στον ύπνο και τον ξύπνιο του. Η απουσία τού προστάτη τής οικογενείας φωνάζει, αλλά και… καλεί το Κακό.

Ο μικρός Σάμιουελ είναι ένα από τα πιο «αλλιώτικα» και ενοχλητικά παιδιά – ήρωες που έχουμε δει ποτέ στο σινεμά. Η δυσάρεστη συμπεριφορά του, οι – παραπάνω από αρκετές για την ηλικία των 6 ετών – νευρώσεις του και οι συχνότατες τσιρίδες του, σε κάνουν να νιώθεις τον άθλο της Αμίλια (εκπληκτική και θαρραλέα η ερμηνεία τής Έσι Ντέιβις), που υπομένει στωικά κάθε παραξενιά τού αγοριού, από το πρωί ώς το βράδυ, όταν τον οδηγεί με δυσκολία στο κρεβάτι, έχοντας πριν επιθεωρήσει κάθε σκοτεινή γωνία τού σπιτιού για να βεβαιωθούν πως δεν παραφυλάει τίποτε το τρομακτικό.

Το κλίμα, λοιπόν, έχει δημιουργηθεί πριν καν ανοίξει η Αμίλια το μυστηριώδες βιβλίο τού Babadook, ένα pop-up παραμύθι για μια δαιμονική φιγούρα που αν τη συναντήσεις ποτέ σου… πέθανες! Και όπως λέει και η πρώτη φράση τού βιβλίου, «If it’s in a word, or it’s in a look, you can’t get rid of the Babadook…». Άπαξ και το άνοιξες, είναι σα να τον κάλεσες. Η Αμίλια θα δοκιμάσει να καταστρέψει το βιβλίο με διάφορους τρόπους, όμως εκείνο, λες και αποτελεί μια ανίκητη οντότητα από μόνο του, βρίσκεται ξανά στα πόδια τους, προμηνύοντας μια ακόμη χειρότερη συνέχεια.

Η φιλμοφιλία τής Κεντ μετατρέπεται σε σοβαρό ατού τής ταινίας, όταν παρατηρείς τη σημασία τής σκηνογραφίας και μια παλέτα που σκόπιμα «αποχρωματίζει» τον εσωτερικό διάκοσμο του σπιτιού, για να καταλήξει, μαζί με τον ερχομό του Babadook, σε ένα εφιαλτικό homage πάνω στον γερμανικό εξπρεσιονισμό και, κυρίως, το «Εργαστήρι του Δόκτωρ Καλιγκάρι» (1920). Επιπλέον, το – σταδιακά – σαλεμένο μυαλό τής μάνας σε συνδυασμό με το τραυματικό «στοίχειωμα» της οικογενειακής εστίας, είναι ό,τι πιο έντονο έχουμε δει ψυχολογικά (και αλληγορικά) από την εποχή της πολανσκικής «Αποστροφής» (1965)! Σαν «κερασάκι», η κλιμάκωση της κόντρας με τον ομώνυμο ήρωα φέρνει στο νου κάτι από «Το Πνεύμα του Κακού» (1982), και εκεί είναι που το πάντρεμα όλων των άνωθεν στοιχείων σε προκαλούν να υποκλιθείς στο τελικό αποτέλεσμα.

Με ένα μήνυμα που σε εμψυχώνει να καταπολεμάς τα απωθημένα που σε κατασπαράζουν ή τους δαίμονες που αρνείσαι να δεις έως και πιθανούς… συγκάτοικους μέσα σου, το «The Babadook» αποτελεί μια ψυχολογική δοκιμασία για τον θεατή, πολύ πιο ουσιαστική από το περιστασιακό τρόμαγμα ή τίναγμα στο κάθισμα ενός κινηματογράφου. Ναι, μια ταινία τρόμου μπορεί να είναι και κάτι παραπάνω από αυτό που (σου) δείχνει…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα πρωτότυπο «πείραμα» που δοκιμάζει τα όρια των θεατών τού σινεμά τρόμου αλλά και του arthouse ακόμη, το «The Babadook» μπορεί να μην ικανοποιήσει τους φανατικούς που διψούν για αίμα και ευφάνταστα οπτικά εφέ, όμως εδώ ακόμη και το μιξάζ τού ήχου αρκεί για να σου σηκωθεί η τρίχα ή να δεις εφιάλτες τη νύχτα! Όσοι το χαρούν με ανοιχτό μυαλό, θα ανακαλύψουν τη γέννηση ενός νέου cult ήρωα για το συγκεκριμένο genre. Κάποιοι γονείς, ενδέχεται να το νιώσουν βαθύτερα, έως και να συγκινηθούν σε… τρομακτικό βαθμό! Αν απαιτείς χολιγουντιανές ανατριχίλες, θα σου πέσει μάλλον «βαρύ».


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.