FreeCinema

Follow us

BABADOOK: ΟΙ ΣΕΛΙΔΕΣ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ (2014)

(THE BABADOOK)

  • ΕΙΔΟΣ: Ψυχολογικού Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζένιφερ Κεντ
  • ΚΑΣΤ: Έσι Ντέιβις, Νόα Γουάιζμαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Νεαρή χήρα που δεν την παλεύει με την ανατροφή του τέκνου της, κάνει το λάθος να του διαβάσει παραμύθι με ήρωα έναν φανταστικό μπαμπούλα, επηρεάζοντας άσχημα την ψυχολογία του ανήλικου που πείθεται για την ύπαρξη του Babadook. Όταν το να ξεφορτωθεί το βιβλίο σταθεί αδύνατον, η μάνα θ’ αρχίσει να «το χάνει» επίσης…

Στο είδος του σινεμά τρόμου, πλέον, σπάνια έχουμε την ευχαρίστηση να βλέπουμε κάτι ξεχωριστό, κάτι που να κάνει την έκπληξη. Το «The Babadook» της πρωτοεμφανιζόμενης Τζένιφερ Κεντ (που δεν θυμίζει τίποτε από το σινεμά της Αυστραλίας, μάλιστα!) είναι μια τέτοια ταινία. Το ακόμη πιο εντυπωσιακό που κατορθώνει σε σχέση με το όλο genre, δε, είναι η ιδιαιτερότητα αλλά και η τόλμη του να εισχωρεί στο μυαλό ή την ψυχή τού θεατή, παρά στην ευκολία τού βλέμματος. Ίσως γι’ αυτό και το φιλμ διχάζει το κοινό, μερίδα του οποίου θα ουρλιάξει στο σκοτάδι και θα κουβαλήσει μέσα του τον ομώνυμο, σκιαχτικό ήρωα, ενώ άλλοι μονάχα εκνευρισμό θα αισθανθούν με το ψυχωτικό κλίμα που δημιουργεί η Κεντ. Είναι ξεκάθαρα θέμα κουλτούρας τού θεατή.

Η αρχική σεκάνς δηλώνει πολλά για την ταινία. Τον θάνατο του πατέρα πριν καν γεννηθεί το παιδί του, μια μάνα που έχει αναλάβει τον μοναχικό ρόλο τής ανατροφής τού δεύτερου σχεδόν… έντρομη, σαν σε εφιάλτη, τους οποίους βιώνει αυτό το ανήλικο αγοράκι μέσα στην ανασφάλεια, στον ύπνο και τον ξύπνιο του. Η απουσία τού προστάτη τής οικογενείας φωνάζει, αλλά και… καλεί το Κακό.

Ο μικρός Σάμιουελ είναι ένα από τα πιο «αλλιώτικα» και ενοχλητικά παιδιά – ήρωες που έχουμε δει ποτέ στο σινεμά. Η δυσάρεστη συμπεριφορά του, οι – παραπάνω από αρκετές για την ηλικία των 6 ετών – νευρώσεις του και οι συχνότατες τσιρίδες του, σε κάνουν να νιώθεις τον άθλο της Αμίλια (εκπληκτική και θαρραλέα η ερμηνεία τής Έσι Ντέιβις), που υπομένει στωικά κάθε παραξενιά τού αγοριού, από το πρωί ώς το βράδυ, όταν τον οδηγεί με δυσκολία στο κρεβάτι, έχοντας πριν επιθεωρήσει κάθε σκοτεινή γωνία τού σπιτιού για να βεβαιωθούν πως δεν παραφυλάει τίποτε το τρομακτικό.

Το κλίμα, λοιπόν, έχει δημιουργηθεί πριν καν ανοίξει η Αμίλια το μυστηριώδες βιβλίο τού Babadook, ένα pop-up παραμύθι για μια δαιμονική φιγούρα που αν τη συναντήσεις ποτέ σου… πέθανες! Και όπως λέει και η πρώτη φράση τού βιβλίου, «If it’s in a word, or it’s in a look, you can’t get rid of the Babadook…». Άπαξ και το άνοιξες, είναι σα να τον κάλεσες. Η Αμίλια θα δοκιμάσει να καταστρέψει το βιβλίο με διάφορους τρόπους, όμως εκείνο, λες και αποτελεί μια ανίκητη οντότητα από μόνο του, βρίσκεται ξανά στα πόδια τους, προμηνύοντας μια ακόμη χειρότερη συνέχεια.

Η φιλμοφιλία τής Κεντ μετατρέπεται σε σοβαρό ατού τής ταινίας, όταν παρατηρείς τη σημασία τής σκηνογραφίας και μια παλέτα που σκόπιμα «αποχρωματίζει» τον εσωτερικό διάκοσμο του σπιτιού, για να καταλήξει, μαζί με τον ερχομό του Babadook, σε ένα εφιαλτικό homage πάνω στον γερμανικό εξπρεσιονισμό και, κυρίως, το «Εργαστήρι του Δόκτωρ Καλιγκάρι» (1920). Επιπλέον, το – σταδιακά – σαλεμένο μυαλό τής μάνας σε συνδυασμό με το τραυματικό «στοίχειωμα» της οικογενειακής εστίας, είναι ό,τι πιο έντονο έχουμε δει ψυχολογικά (και αλληγορικά) από την εποχή της πολανσκικής «Αποστροφής» (1965)! Σαν «κερασάκι», η κλιμάκωση της κόντρας με τον ομώνυμο ήρωα φέρνει στο νου κάτι από «Το Πνεύμα του Κακού» (1982), και εκεί είναι που το πάντρεμα όλων των άνωθεν στοιχείων σε προκαλούν να υποκλιθείς στο τελικό αποτέλεσμα.

Με ένα μήνυμα που σε εμψυχώνει να καταπολεμάς τα απωθημένα που σε κατασπαράζουν ή τους δαίμονες που αρνείσαι να δεις έως και πιθανούς… συγκάτοικους μέσα σου, το «The Babadook» αποτελεί μια ψυχολογική δοκιμασία για τον θεατή, πολύ πιο ουσιαστική από το περιστασιακό τρόμαγμα ή τίναγμα στο κάθισμα ενός κινηματογράφου. Ναι, μια ταινία τρόμου μπορεί να είναι και κάτι παραπάνω από αυτό που (σου) δείχνει…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα πρωτότυπο «πείραμα» που δοκιμάζει τα όρια των θεατών τού σινεμά τρόμου αλλά και του arthouse ακόμη, το «The Babadook» μπορεί να μην ικανοποιήσει τους φανατικούς που διψούν για αίμα και ευφάνταστα οπτικά εφέ, όμως εδώ ακόμη και το μιξάζ τού ήχου αρκεί για να σου σηκωθεί η τρίχα ή να δεις εφιάλτες τη νύχτα! Όσοι το χαρούν με ανοιχτό μυαλό, θα ανακαλύψουν τη γέννηση ενός νέου cult ήρωα για το συγκεκριμένο genre. Κάποιοι γονείς, ενδέχεται να το νιώσουν βαθύτερα, έως και να συγκινηθούν σε… τρομακτικό βαθμό! Αν απαιτείς χολιγουντιανές ανατριχίλες, θα σου πέσει μάλλον «βαρύ».


MORE REVIEWS

BONES AND ALL

Στην Αμερική του Ρόναλντ Ρέιγκαν, ένα κορίτσι που αρέσκεται στο να τρώει ανθρώπινη σάρκα παίρνει τους δρόμους σε αναζήτηση της «χαμένης» μητέρας της και κάποιας πιθανής εξήγησης για την κατάσταση που βιώνει. Στη μοναχική της πορεία, θα βρεθεί η στιγμή που θα… οσμιστεί την παρουσία ενός αγοριού με το οποίο μοιράζεται το ίδιο «μυστικό».

ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Ερευνητική αποστολή ανακαλύπτει «μαγικό» φυτό, του οποίου οι καρποί χαρίζουν δύναμη ενέργειας ωφέλιμη για την καθημερινότητα της κοινωνίας των Αβαλονιανών. Όταν οι καλλιέργειες του φυτού προσβάλλονται από μυστηριώδη «ιό», μονάχα τα έγκατα της γης μπορούν να δώσουν μια αποτελεσματική απάντηση σχετικά με τον επερχόμενο κίνδυνο.

ΠΙΝΟΚΙΟ ΤΟΥ ΓΚΙΓΙΕΡΜΟ ΝΤΕΛ ΤΟΡΟ

Ο Τζεπέτο έχει χάσει το παιδί του, φτιάχνει μια ξύλινη μαριονέτα αγοριού και… εντάξει, τα υπόλοιπα τα γνωρίζετε ήδη, μη σας πω κι από το 1940 (τουλάχιστον)!

THE FABELMANS

Από «μπαγκάζι» του πατέρα του μέχρι «υποχρέωση» ανατροφής από τη μητέρα του, ο μικρός Σάμι βρίσκει το ιδανικό καταφύγιο στη φαντασία της κινηματογραφικής εμπειρίας και προσπαθεί να γίνει μέρος αυτού του (καλύτερου) «κόσμου».

ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2022

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας, είναι και πάλι εδώ και γιορτάζει τα 35α γενέθλιά του! Η διοργάνωση θα φιλοξενηθεί από την Πέμπτη 24/11 μέχρι την Τετάρτη 30/11 στους αθηναϊκούς κινηματογράφους ΕΛΛΗ και ΑΝΔΟΡΑ.