FreeCinema

Follow us

STOKER (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Παρκ Τσαν-Γουκ
  • ΚΑΣΤ: Νικόλ Κίντμαν, Μία Γουασικόφσκα, Μάθιου Γκουντ, Τζάκι Γουίβερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Μετά το θάνατο του πατέρα της και στα πρόθυρα της ενηλικίωσης, η Ίντια μαθαίνει να μοιράζεται την ίδια στέγη με το θείο Τσάρλι, του οποίου την ύπαρξη δε γνώριζε μέχρι πρόσφατα. Η μητέρα της, Έβελιν, έχει προφανείς προθέσεις απέναντί του, όμως, ουδείς γνωρίζει τι είναι αυτό που εκείνος θέλει από την οικογένεια των Στόκερ.

«Όταν είδα το ‘Vertigo’, είπα μέσα μου πως θα κάνω ό,τι περνά από το χέρι μου για να γίνω σκηνοθέτης», μου είχε πει πριν από κάμποσα χρόνια ο Παρκ Τσαν-Γουκ, σε μια κουβέντα που είχαμε κάνει για τα πράγματα που αγαπά στο σινεμά, τα σημεία αναφοράς και τις εμπνεύσεις του. Παρακολουθώντας το «Stoker», αισθάνθηκα σα να παίζω μια trivia σπαζοκεφαλιά, στην οποία έπρεπε να εντοπίσω μια σωρεία χιτσκοκικών homage. Ειλικρινά. Και να θελήσει κανείς να τα απαριθμήσει, μάλλον θα χαθεί στο μέτρημα. Αυτός ο Κορεάτης, όμως, δεν μπορεί να κάνει λάθος. Δεν μπορεί να κάνει κακή ταινία. Είναι πέραν των δυνατοτήτων του! Έτσι, η πρώτη μεγάλη ηδονή που σου προσφέρει τούτο το φιλμ, αφορά πρωτίστως ένα είδος θεατών σαφώς πιο εκπαιδευμένο, το οποίο θα… αναστενάξει εκστατικά, αποκωδικοποιώντας τα καρέ με τα τόσα μυστικά που βαραίνει η σκιά του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Η δεύτερη «ράτσα» που θα κάνει… γιορτή είναι, φυσικά, οι therapists, οι επιστήμονες που ελέγχουν τις εσωτερικές συγκρούσεις, τη σημειολογία της ψυχής και την πάλη με τους δαίμονες που κατοικούν στο βαθύτερο είναι μας.

Το να πεις ότι το «Stoker» αποτελεί το «Shadow of a Doubt» του Παρκ Τσαν-Γουκ, αδικεί τα πολλαπλά layers και τις εμβόλιμες πινελιές του δημιουργού σε σχέση με τα χιτσκοκικά πρότυπα, τα οποία… κρύβονται παντού, από την πρώτη εμφάνιση του θείου στο νεκροταφείο (σαν τη σκιώδη φιγούρα του Άντονι Πέρκινς στο «Ψυχώ») μέχρι το όνομά του (ακριβώς ίδιο με εκείνο του θείου Τζόζεφ Κότεν!) και από τη σκηνή του ντους της Μία Γουασικόφσκα μέχρι τους στραγγαλισμούς, το αγαπημένο φονικό «άθλημα» του μετρ του σασπένς. Δε θα αναφέρω άλλα, για να αποφύγω τα spoilers!

Από νωρίς αντιλαμβάνεσαι ή υποψιάζεσαι το ρόλο του θείου Τσάρλι (με το ναρκισσιστικό, παγερά αδιαπέραστο βλέμμα του Μάθιου Γκουντ), όμως, το κέντρο βάρους της ταινίας είναι η Ίντια και εκεί τα πράγματα δεν είναι απαραίτητα προβλέψιμα. Η ηρωίδα (που υποδύεται με επικίνδυνες ισορροπίες η Γουασικόφσκα) μοιάζει σα να είναι βγαλμένη από το illustrated σύμπαν του Έντουαρντ Γκόρεϊ, αν και λίγο πριν μπει στα 18 δε γνωρίζει τι είναι το σεξ και μέσα της παλεύουν η οδύνη, ο θυμός, η περιέργεια για την ενήλικη ζωή και τους ρόλους της, η έλλειψη συναισθημάτων και γονικής καθοδήγησης, τα πάντα βεβαρημένα από την ψυχολογική της αστάθεια. Η Ίντια μοιάζει με ένα κορίτσι που ζούσε μέσα στις σελίδες ενός παραμυθιού, για να βρεθεί, εντελώς ξαφνικά, θύμα… κακοποίησης. Οτιδήποτε καταφέρνει να εμβολίσει το προστατευτικό της «τείχος», ουσιαστικά στερεί από την ίδια εκείνα τα ποσοστά που της επιτρέπουν να κατοικεί ειρηνικά στον πραγματικό κόσμο και απειλεί την… ακίνδυνη λογική της με κατάρρευση. Είναι προφανές πως δε μιλάμε για έναν αθώο χαρακτήρα.

Αν και το σενάριο δεν αποτελεί κάποια σημαντική σπουδή γραφής, ο Παρκ Τσαν-Γουκ είναι εκείνος που προστατεύει στο έπακρο το όραμά του, ελέγχοντας τέλεια την πλανοθεσία, τις γωνίες και τις κινήσεις της κάμερας, το στέρεο μοντάζ, το αισθητικό περιβάλλον της Τερέζ ΝτεΠρεζ και αυτό το… αλαφροΐσκιωτο που χαρακτηρίζει την υποκριτική καθοδήγηση του καστ. Όπως ένας αληθινός δημιουργός, αισθάνεσαι πως η παραμικρή λεπτομέρεια βρίσκεται κάτω από τον έλεγχό του, σε εικόνα, περιεχόμενο, ψυχισμό.

Το «Stoker» θα ξεκινήσει ως ένα δράμα υπόκωφων εντάσεων, αλλά θα εκραγεί ως ένα θρίλερ τρόμου όπου η κάθε επόμενη κίνηση των ηρώων μπορεί και να είναι… η τελευταία τους. Μην περιμένεις, όμως, να δεις σφαγές ή ξαφνιάσματα και τρικ που θα σε τινάξουν από το κάθισμά σου. Μερικές φορές, οι δεσμοί αίματος είναι πολύ πιο τρομακτικοί από όλα αυτά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι οπαδοί και γνώστες του σινεμά του Παρκ Τσαν-Γουκ δε θα απογοητευτούν από τη σχεδόν γκροτέσκα δύναμη των χαρακτήρων και την… εκδικητική μανία τους. Χάρμα οφθαλμών, με προσεγμένη διανομή στο καστ, το «Stoker» προσφέρει στην κατηγορία του ψυχολογικού θρίλερ τη θαρραλέα νοσηρότητα που λίγοι σκηνοθέτες οραματίζονται και πραγματώνουν με τόση επιτυχία. Οι fans του Χίτσκοκ θα ανατριχιάσουν από ευχαρίστηση. Η ψυχρότητα ως προς τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά των ηρώων του φιλμ ίσως ενοχλήσει μερίδα θεατών. Σίγουρα όχι ένα mainstream, εύπεπτο θέαμα.


MORE REVIEWS

Η ΙΟΥΛΙΕΤΑ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΩΝ

Η μεσόκοπη Τζουλιέτα υποψιάζεται πως ο σύζυγός της ερωτοτροπεί με άλλες γυναίκες και στρέφεται μέχρι και στον μυστικισμό για να ξεπεράσει τα υπαρξιακά της προβλήματα. Πού θα βρει τη λύτρωσή της; Στο «μαζί» ή στο «μόνη»;

GREENLAND: ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ

Κομμάτια ενός κομήτη πλησιάζουν απειλητικά τη Γη. Πολιτικός μηχανικός που βρίσκεται σε διάσταση με τη σύζυγό του, λαμβάνει κυβερνητικό μήνυμα στο κινητό του, το οποίο τον καλεί να πάρει την οικογένειά του και να κατευθυνθούν προς καταφύγιο για… λίγους και εκλεκτούς. Θα φτάσουν ποτέ;

ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ

Στο πέρας έξι ετών, η Αγγελική Αντωνίου καταγράφει με την κάμερά της τους άγνωστους κατοίκους της Αθήνας, τα αδέσποτά της, δίνοντας «φωνή» στην παρουσία, τους χαρακτήρες, τις ιδιαιτερότητες, αλλά και την… αδέσποτη ομορφιά τους.

ΑΚΑΤΑΜΑΧΗΤΟΣ

Επικοινωνιολόγος των Δημοκρατικών, που δεν διάγει λαμπρές ημέρες εξαιτίας της ήττας του κόμματος στις προεδρικές εκλογές, ανακαλύπτει χρυσάφι σε χωριό του Γουισκόνσιν, στο πρόσωπο βετεράνου στρατιωτικού. Τον πείθει να κατέβει για Δήμαρχος στις τοπικές εκλογές προσδοκώντας σε μεγάλα κομματικά οφέλη από πιθανή του νίκη, όμως οι αντίπαλοι Ρεπουμπλικάνοι δεν πρόκειται να κάτσουν με σταυρωμένα χέρια.

ΟΙ ΖΩΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΖΗΣΑ

Κατάκοιτος πατέρας, χαμένος στον μπερδεμένο κόσμο της άνοιας, αναπολεί στιγμές του παρελθόντος του. Η κόρη του είναι εκεί για να τον επαναφέρει στην πραγματικότητα. Θα βρει τη ζωή που (δεν) ζει;

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια γκάου μαθήτρια λυκείου, αγάμητη και με μάτι θολωμένο. Σκοτώνεται ο πατέρας της και εμφανίζεται ο αδελφός του από το πουθενά, που τον θέλει η μαμά, αλλά εκείνος αλλού θέλει να τον ακουμπήσει. Ανωμαλιάρικο θρίλερ, με το αιματάκι του το σωστό.