FreeCinema

Follow us

ST. VINCENT: Ο ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΣ ΜΟΥ ΑΓΙΟΣ (2014)

(ST. VINCENT)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Θίοντορ Μέλφι
  • ΚΑΣΤ: Μπιλ Μάρεϊ, Τζέιντεν Λίμπερχερ, Μελίσα ΜακΚάρθι, Ναόμι Γουάτς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 102’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Παραιτημένος από τη ζωή βετεράνος του Βιετνάμ, ιδιότροπος, μονήρης, αλκοολικός, τζογαδόρος και μανιώδης καπνιστής, βγαίνει από το μισανθρωπικό καβούκι του αφού στη ζωή του μπαίνει ο ξύπνιος 12χρονος γιός της άρτι αφιχθείσας, άρτι χωρισμένης γειτόνισσας, τον οποίο προσλαμβάνεται να προσέχει ως… νταντά!

Όπως σωστά παρατήρησε η περίφημη κριτικός των New York Times, Μανόλα Ντάργκις, αυτό το ντεμπούτο τού Μέλφι δανείζεται ουκ ολίγα από τα χαρακτηριστικά του μύθου τού – όπως αυτός έχει ποικιλοτρόπως εκδηλωθεί κινηματογραφικά, και όχι μόνο – γεροπαράξενου, γενικά, και του αρχετυπικού Σκρουτζ, ειδικά. Ο τελευταίος, αποτελεί μια περσόνα που ο πρωταγωνιστής Μάρεϊ γνωρίζει καλά (ή απλά… παίζει στα δάχτυλα). Αφενός τον έχει ερμηνεύσει ιδανικά, σε νεότερη ηλικία, στην εκμοντερνισμένη εκδοχή του, το «Πάρτι Φαντασμάτων» (1988). Και αφετέρου, ο ιδιότροπος, στα όρια του μισανθρωπισμού, ανθρωποδιώχτης, που όμως κρύβει χρυσή καρδιά, είναι ένας τύπος τον οποίο ο Μάρεϊ επικοινωνεί λιγότερο ή περισσότερο, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, μέσα από κάθε χαρακτήρα που έχει ενσαρκώσει μέχρι τώρα στην μεστωμένη καριέρα του.

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Πως λίγες εκπλήξεις σου επιφυλάσσει αυτή η dramedy που ήρθε δεύτερη στην προτίμηση (και δη έχασε στο τσακ το βραβείο) του κοινού του τελευταίου Φεστιβάλ του Τορόντο – τέλειο βαρόμετρο για το ποιες ταινίες θα πρωταγωνιστήσουν στις προσεχείς οσκαρικές υποψηφιότητες. Η σχέση τού γεροπαράξενου Βίνσεντ, τόσο με τον μελαγχολικό αλλά κάθε άλλο παρά παραιτημένο της ζωής πιτσιρικά Όλιβερ (Λίμπερχερ), όσο και με την καλοπροαίρετη, διαρκώς στα όρια του πανικού, μητέρα τού τελευταίου, Μάγκι (ΜακΚάρθι), και την απενοχοποιημένα… εξώλης και προώλης, Ρωσίδα, έγκυο stripper και πόρνη (!) Ντάκα (Γουάτς), εξελίσσεται και ωριμάζει όπως πάνω-κάτω φαντάζεσαι. Με πολύ γέλιο και ακόμα περισσότερο δάκρυ. Κάθε άλλο παρά διακριτικά τα ουκ ολίγα διδάγματα και μηνύματα ανθρωπιάς, ανοχής, και αντιμετώπισης των μικρών ή μεγάλων τραγωδιών της ζωής με χιούμορ. Και με λίγες τις απρόοπτες αναποδιές ή ανατροπές στην πορεία σύγκλισης αυτών των τεσσάρων ανθρώπων. Δηλαδή… «Καλύτερα δε Γίνεται»;

Γίνεται. Γιατί, κατά αρχή, όπως και εκείνη, η δια χειρός Τζέιμς Λ. Μπρουκς ταινία του 1997 (που εξασφάλισε στον Τζακ Νίκολσον το τρίτο του Όσκαρ), αυτός ο «St. Vincent» είναι οπλισμένος με τίμιες, υποδειγματικά γειωμένες ερμηνείες. Ο Μάρεϊ μπορεί να μην πρωτοτυπεί, δεν παύει, όμως, να δίνει απτή υπόσταση σε ένα χαρακτήρα που ελάχιστοι (αν όχι κανείς) συλλαμβάνουν τόσο βαθιά, από την καλή και από την ανάποδη, όσο αυτός. Ο μικρός Λίμπερχερ ξεπηδά από την οθόνη και στέκεται δίπλα σου, θαρρείς, σαν αναπόσπαστο κομμάτι τής καθημερινότητάς σου. Η ΜακΚάρθι χαμηλώνει εύστοχα τους τόνους του αδιάντροπου κωμικού της δαιμονίου, και παραδίδει την πιο λιτή, τρυφερή και αθόρυβα μεταδοτική ερμηνεία τής καριέρας της, προσφέροντάς μας επιπλέον έναν αβίαστο, απολαυστικό κλαυσίγελω / μια από τις καλύτερες σκηνές της ταινίας (όταν η Μάγκι συναντά το δάσκαλο και το διευθυντή του σχολείου τού Όλιβερ). Η Γουάτς, τέλος, δίνει σάρκα, οστά, γυμνή και υπερήφανη τουρλωτή κοιλιά, πειστική ρωσική προφορά, αλογόκριτη σεξουαλικότητα και στόμα που δε φοβάται να λέει τα πράγματα με το όνομά τους, στη Ντάκα: το απροσδόκητο, εναλλακτικό comic relief του φιλμ, που θα μπορούσε πολύ εύκολα, στα χέρια κάποιας άλλης, να γίνει καρικατούρα ολκής.

Γίνεται. Επειδή τούτο, το πρώτο πόνημα μεγάλου μήκους τού σεναριογράφου και σκηνοθέτη Μέλφι, διαθέτει επίσης ειλικρινείς, αφτιασίδωτους διαλόγους και φυσικές, γεμάτες σιωπές, καθώς και έναν ατακτοποίητο, ούτε ακριβώς happy, ούτε ακριβώς end, επίλογο. Εκεί που – όπως και στην αληθινή ζωή – μια χούφτα ανθρώπινα πλάσματα μπορεί να έχουν βρει (προς το παρόν) τους κώδικες της μεταξύ τους συνύπαρξης, κανείς τους, όμως, δεν έχει λύσει εντελώς τα επιμέρους προβλήματά του, κατατροπώσει δια παντός τους προσωπικούς του δαίμονες, καταπολεμήσει επαρκώς τα ελαττώματα ή ξεπεράσει ανεπιστρεπτί τις αδυναμίες του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Από εκείνα τα ουκ ολίγο προκατασκευασμένα, φερέλπιδα οσκαρούχα, χολιγουντιανά, αλλά φτηνά, χειροποίητα πονήματα, αυτός ο κάθε άλλο παρά άγιος ή καθωσπρέπει νταντά «St. Vincent» ίσως να μη σου αλλάξει τη ζωή, χάρη στην ειλικρίνεια και την αμεσότητα στους διαλόγους, στις ερμηνείες και στο αρκετά ανοιχτό φινάλε του, όμως, θα σου γαργαλήσει αρκούντως το συναίσθημα και τη σκέψη, ώστε να σου ευφράνει την καρδιά για 102 λεπτά, τουλάχιστον. Βέβαια, αν αφαιρέσεις τη φιγούρα του cool που σέρνει μαζί του ο Μάρεϊ, κυρίως από την εποχή του «Rushmore» (1998) και μετά, οι ενστάσεις γύρω από το φιλμ μάλλον πληθαίνουν…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.