FreeCinema

Follow us

ΜΕΡΙΚΟΙ ΤΟ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΚΑΥΤΟ (1959)

(SOME LIKE IT HOT)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπίλι Γουάιλντερ
  • ΚΑΣΤ: Τόνι Κέρτις, Τζακ Λέμον, Μέριλιν Μονρόου, Τζορτζ Ραφτ, Τζο Ε. Μπράουν, Τζόαν Σάουλι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 121'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Δύο μουσικοί που γίνονται μάρτυρες σε ξεκαθάρισμα λογαριασμών της Μαφίας, υποχρεώνονται να μεταμφιεστούν σε γυναίκες ώστε να μπουν σε περιοδεύουσα θηλυκή μπάντα της jazz και να φυγαδευτούν. Η τραγουδίστρια και μεγάλη φίρμα της τελευταίας θα γίνει το μήλο της Έριδος που θα τους βάλει σε ανταγωνιστικούς μπελάδες, με κίνδυνο ν’ αποκαλυφθούν οι ταυτότητές τους.

Το 2018, είχα στήσει ένα μικρό αφιέρωμα προβολών με (τον ειρωνικό) τίτλο «Walk Like a Man», με κωμωδίες που σχετίζονταν «με ζητήματα αλλαγής… γκαρνταρόμπας, όχι απαραίτητα και φύλου»! Φυσικά, είχα συμπεριλάβει και το «Μερικοί το Προτιμούν Καυτό» του Μπίλι Γουάιλντερ. Στο συνοδευτικό κείμενο της εκδήλωσης, είχα γράψει πως οι ήρωες των ταινιών του προγράμματος «δεν έχουν ομοφυλοφιλικές τάσεις, αλλά θα βιώσουν κανονικότατα την εμπειρία του να είσαι… το αντίθετο φύλο και θα πάρουν μερικά καλά μαθήματα για τους ρόλους που υποχρεωνόμαστε να ακολουθούμε στις πολιτισμένες (;) κοινωνίες μας. Ρόλους που υπαγορεύουν το καθετί, από τον τρόπο που ντυνόμαστε μέχρι και τη σεξουαλικότητά μας. Έχουν νόημα όλα αυτά, πραγματικά; Τα τακούνια που φοράς ορίζουν τον τρόπο που περπατάς; Η κωμωδία δίνει τις καλύτερες απαντήσεις ακόμη και στα πιο τολμηρά κοινωνικά θέματα και, αν κάποιος διαφωνεί με τα συμπεράσματα, το αξεπέραστο punchline από το ‘Μερικοί το Προτιμούν Καυτό’ θα συνεχίσει να αποστομώνει τους πάντες. Γιατί, όντως, ‘κανείς δεν είναι τέλειος’…».

Σήμερα, κάθε φιλμ που θίγει αντίστοιχα συμπεριφορικά ζητήματα με αποδέκτες άνδρες και γυναίκες, πρέπει να φέρει και μια συγκεκριμένη «ταμπέλα», να εξυπηρετεί μια κάποια «agenda», για να «τα πει» με τρόπο «ορθό» στην κοινωνία. Το 1959, όμως, δεν υπήρχε λόγος να κάνει «πολιτική» μια τέτοια ταινία. Αρκούσε που ένα χολιγουντιανό studio έπαιρνε δύο stars σαν τον Τόνι Κέρτις και τον Τζακ Λέμον και τους φορούσε φορέματα! Διακωμωδούσε, μεν, αλλά είχε τα… balls να τοποθετηθεί πιο ουσιαστικά από ποτέ στο πως δεν πρέπει να «γκετοποιούμε» την ταυτότητα του φύλου, του σεξ ή… όπως διάολο θέλετε να το αποκαλέσουμε, πλέον! Μπορούμε να μιλάμε όσες ώρες, μέρες, εβδομάδες, μήνες και χρόνια για τη στάση της κοινωνίας απέναντι σε όλα τα σχετικά «taboo» της σεξουαλικότητας, μπορούμε να κάνουμε υγιή διάλογο ή να τσακωθούμε και να ‘ρθουμε στα χέρια. Δεν θα έχουμε καταφέρει, όμως, να πούμε κάτι πιο αληθινό και τίμιο από εκείνη την αναθεματισμένη τελευταία ατάκα του Λέμον!

Αξίζει τον κόπο να ιδωθεί το «Μερικοί το Προτιμούν Καυτό» υπό ένα πρίσμα… απλοποίησης των πραγμάτων, έξω από «φίλτρα» χαιρέκακων διαξιφισμών αντίπαλων πλευρών (από τα σημερινά social media, για παράδειγμα). Ο Τζο και ο Τζέρι ήθελαν μονάχα να ζήσουν. Και ο τρανσβεστισμός ήταν η μόνη τους λύση. Εξήντα τρία χρόνια αργότερα (!), κανείς δεν ψέγει τον Γουάιλντερ για υποβιβασμό και εκλαΐκευση του θέματος, για γελοιοποίηση κοινωνικών ομάδων, για λανθασμένα μηνύματα. Πάνω απ’ όλα, μένει μία από τις καλύτερες κωμωδίες όλων των εποχών, εμπλουτισμένη από υπέροχες σεκάνς σωματικού χιούμορ, ερμηνείες εξαιρετικού timing για το συγκεκριμένο είδος, διαλόγους ζουμερούς σε αστεϊσμούς, τα πάντα αγέραστα κι ακλόνητα στο πέρασμα του χρόνου. Μπορεί, όντως, κανείς σε τούτη τη ζωή να είναι τέλειος. Τούτο το φιλμ, όμως, είναι. Και θα είναι, όσο και ν’ αλλάξουν μυαλά ή «διαστρεβλωθούν» οι καιροί μας…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το θέμα του cross dressing και η τεράστια επιτυχία του φιλμ γκρέμισαν τα taboo της λογοκρισίας της εποχής και του Κώδικα Χέιζ. Το «Μερικοί το Προτιμούν Καυτό» προτάθηκε για έξι βραβεία Όσκαρ (κέρδισε μονάχα για τα καλύτερα κοστούμια σε ασπρόμαυρη ταινία!), το 1960. Το American Film Institute το τοποθετεί στην κορυφή των κινηματογραφικών κωμωδιών… ever! Και ο θρύλος παραμένει αναλλοίωτος, ακόμα και στο άκουσμα του τίτλου του (και μόνο!). Χωρίς να μην αξίζει αναφοράς η παρουσία της Μέριλιν Μονρόου (με την απροκάλυπτη… επιδειξιομανία του μπούστου της), τα απόλυτα κλασικά τραγούδια που ερμηνεύει (από τη θύελλα ζωντάνιας του «Runnin’ Wild» μέχρι το λιώμα στην πίκρα «I’m Thru with Love») και ο ανατρεπτικός πανηδονισμός του Τζο Ε. Μπράουν.


MORE REVIEWS

ATLANTIC CITY

Γερασμένος μικροκακοποιός προσπαθεί να προστατεύσει νεαρή γυναίκα που βρίσκεται μπλεγμένη σε ιστορία κλοπής ναρκωτικών την οποία διέπραξε ο πρώην σύζυγός της και τώρα καταδιώκεται από το οργανωμένο έγκλημα, σ’ ένα υπό κατάρρευση και έτοιμο να προσαρμοστεί σε κανόνες «ανάπτυξης» Ατλάντικ Σίτυ.

ΕΠΙΣΗΜΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

Στα 80 έτη ζωής του, κροίσος φαρμακοβιομηχανίας φοβάται πως θα «φύγει» δίχως να ‘χει αφήσει κάτι αξιομνημόνευτο πίσω του και σκαρφίζεται να γίνει… παραγωγός κινηματογραφικής ταινίας που θ’ αφήσει εποχή! Κλείνει hot σκηνοθέτιδα, ακριβοπληρώνει δικαιώματα βιβλίου, πείθονται και δύο stars για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι μπορεί να πάει στραβά στις πρόβες;

BULLET TRAIN

Ιαπωνία, σήμερα. Πληρωμένος hitman μπαίνει σε υπερταχεία με σκοπό ν’ αποσπάσει χαρτοφύλακα με αδιευκρίνιστο περιεχόμενο. Ακριβώς τον ίδιο χαρτοφύλακα πρέπει να παραδώσουν μαζί με τον υιό Ρώσου ultimate κακοποιού οι δύο συνοδοί του και πληρωμένοι εκτελεστές με κάκιστη φήμη… από σφαγές! Πόσοι από τους επιβάτες του τρένου θα ζουν μέχρι να φτάσουν στον τερματικό σταθμό;

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

Κατά το δελτίο Τύπου, «ένας άνδρας επιστρέφει σπίτι για μια πασχαλινή γιορτή μαζί με την οικογένειά του, σε μια ταινία βασισμένη στις προσωπικές εμπειρίες του Τζόι Κόι από την stand-up κωμωδία».

ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΤΗΣ ΕΔΕΜ

Στην Καλιφόρνια του 1917, δυο αδέλφια αγωνίζονται για να κερδίσουν την εύνοια του άκαρδου και βαθιά θρησκόληπτου πατέρα τους, ενώ ένα καλά κρυμμένο μυστικό που αφορά στην ταυτότητα της μακαρίτισσας μητέρα τους απειλεί να βγει στην επιφάνεια.