FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΕΚΚΕΝΤΡΙΚΟΙ (2020)

(RETFÆRDIGHEDENS RYTTERE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άντερς Τόμας Γένσεν
  • ΚΑΣΤ: Μαντς Μίκελσεν, Νίκολαϊ Λι-Κους, Λαρς Μπρίγκμαν, Νίκολας Μπρο, Άντρεα Χέικ Γκάντεμπεργκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Χωρίς να έχει ξεπεράσει ακόμη το σοκ του θανάτου της συζύγου του, εξαιτίας «μυστηριώδους» έκρηξης σε βαγόνι του Metro, ο Μάρκους βρίσκει μπροστά στην πόρτα του σπιτιού του τρεις ώριμους ηλικιακά nerds, οι οποίοι έχουν μία… μαθηματικά εξακριβωμένη θεωρία για το «ατύχημα» που μάλλον ήταν βομβιστική ενέργεια.

«Τίποτα δεν είναι σίγουρο στη ζωή», λέει ο παππούλης στην ανιψιά του, στο Ταλίν της Εσθονίας, καθώς εκείνη επιθυμεί για δώρο Χριστουγέννων ένα μπλε και όχι το κόκκινο ποδήλατο που έχει ακριβώς μπροστά της. Ευθύς αμέσως, κάπου στον κόσμο, ένας διαρρήκτης σπάει την αλυσίδα που προστατεύει ένα «παρκαρισμένο» μπλε ποδήλατο και οι «Εκκεντρικοί» έχουν κάνει μια ωραιότατη και κυνική εισαγωγή «μαύρου χιούμορ», το οποίο θα αγριέψει ακόμη περισσότερο στην πορεία, τονίζοντας τις καταστροφικές συνέπειες του συμπτωματικού και του μοιραίου στη ζωή. Στοιχείων που δεν ελέγχονται με καμία… επιστήμη!

Ένα τηλεφώνημα με κακά μαντάτα από τη Δανία, υποχρεώνει τον Μάρκους να αφήσει πίσω στο Αφγανιστάν τα στρατιωτικά του ρούχα και να συνηθίσει στην ιδέα ότι έμεινε χήρος, με όλες της υποχρεώσεις του μεγαλώματος της teenage κόρης του πάνω του. Η σύζυγός του έχει βρει τραγικό θάνατο σε «ατύχημα» στο Metro, γεγονός που αμφισβητεί ένας άλλος επιβάτης του μοιραίου βαγονιού, ο οποίος μελετά την αμφισβήτησή του στο τυχαίο με κάποιες εξωφρενικές μαθηματικές θεωρίες και στατιστικά. Οι Αρχές δεν θα τον πάρουν στα σοβαρά, θα στρατολογήσει και μερικούς φίλους του, που άνετα τους αποκαλείς… χειρότερους nerds, κι όταν έχει στα χέρια του κάτι πιο ολοκληρωμένο σαν πρόταση / «αποδεικτικό στοιχείο», θα χτυπήσει την πόρτα του Μάρκους, ελπίζοντας σε κατανόηση.

Για σχεδόν μιάμιση ώρα, το έργο είναι ευφυέστατο, καλογυρισμένο, σωστά ισορροπημένο ανάμεσα στο δράμα χαρακτήρων και μια ιδιόρρυθμη «παραξενιά» που βγαίνει πάνω από το όλο εγχείρημα σχεδόν σαν πλήρης διακωμώδηση του καταστασιακού. Ζηλεύεις το πώς αυτός ο Δανός σκηνοθέτης χειρίζεται με ταλέντο και άνεση τόσες… απιθανότητες κι ακρότητες, τις οποίες οφείλει να εξηγήσει η σεναριακή πλοκή. Και, εντελώς ξαφνικά, γαμιέται το σύμπαν!

Η έννοια του «τραβηγμένου από τα μαλλιά» συναντά ένα twist πραγματικά αδικαιολόγητο, που ανατρέπει όσο πιο χειρότερα γίνεται ότι χτιζόταν στο έργο μέχρι αυτή τη στιγμή! Ένα τεράστιο «τζάμπα τα έβλεπες όλα αυτά τόση ώρα» υψώνεται σαν μούντζα μπροστά στα μούτρα σου και σε «ακυρώνει» επειδή θεωρούσες έξυπνους τους «Εκκεντρικούς»! Και τον εαυτό σου μαζί. Πιο βγάλσιμο των ίδιων τους των ματιών… καις το σενάριο! Ακολουθεί μία κλιμάκωση βίας και ξεκαθαρίσματος λογαριασμών που, και πάλι, δεν έχει καμία σχέση με την άριστη διαγωγή την οποία είχε επιδείξει προηγουμένως ο Άντερς Τόμας Γένσεν, μέχρι το αμήχανα ψυχρό φινάλε και, φυσικά, την τόσο «προκάτ» επανεμφάνιση εκείνων των ποδηλάτων…

Μονάχα σαν υπόδειγμα… ηλιθιότητας γραφής και αυτοκαταστροφικής εντύπωσης, ότι μπορείς να παίξεις και ν’ ανατρέψεις το προβλέψιμο στο σινεμά, θα θυμόμαστε (και καλά…) τούτο το φιλμ που καταντά να ζοχαδιάζει αντί να ψυχαγωγεί. Εάν θα μπορούσα να συμβουλεύσω σε κάτι τον δημιουργό του, θα του πρότεινα να κάτσει να δει το φετινό και σχεδόν παρόμοιων προθέσεων «Κανένας» του Ίλια Ναϊσούλερ. Μία παραγωγή του «κακού» Χόλιγουντ. Που το «έξυπνο» ελληνικό κοινό σνόμπαρε εντελώς το καλοκαίρι. Αχ, και να μπορούσε να μιλήσει η στατιστική για τα έργα που παρακολουθούμε σ’ αυτή την «καταραμένη» περίοδο στη χώρα μας…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θα έπρεπε να διδάσκεται σε κινηματογραφικές σχολές, με θέμα «Πώς να καταστρέψετε ένα λειτουργικό και καλά δομημένο σενάριο με μια δήθεν εξυπνάδα, νομίζοντας ότι θα κάνετε την τέλεια ανατροπή». Ίσως να τους άρεσε (και) το «Babel» του Ινιάριτου. Τι άλλο να υποθέσω, πια;


MORE REVIEWS

ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ

Τα γυρίσματα ενός φιλόδοξου δράματος, εμπνευσμένου από τον αγώνα εργατών για την αυτοδιαχείριση του απειλούμενου με λουκέτο εργοστασίου όπου εργάζονται, μετατρέπονται σε εφιάλτη για τον έμπειρο σκηνοθέτη Σιμόν: οι παραγωγοί του τον εγκαταλείπουν, ο προϋπολογισμός δεν φτάνει, το συνεργείο οδηγείται στα όριά του. Ίσως το… «Making Of» της παραγωγής, το οποίο αναθέτει σε φιλόδοξο βοηθό του, να έχει μεγαλύτερο λόγο ύπαρξης από την κανονική ταινία!

Η ΖΑΡΙΑ

Κολλητοί φίλοι και επιτυχημένοι businessmen του real estate της Γαλλικής Ριβιέρας απολαμβάνουν μία άνετη ζωή με τις συζύγους τους, ώσπου ο ένας εξ αυτών αποκτήσει ερωμένη. Τα πράγματα περιπλέκονται όταν το αυτό πράττει και ο δεύτερος. Με… την ίδια γυναίκα!

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΩΝ ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ

Σε μία απόπειρα να συμφιλιωθεί με την κόρη της, χρόνια μετά το διαζύγιο με τον σύζυγό της, η Νάνα κάνει δώρο στα 18α γενέθλια της Σίλε μια κρουαζιέρα στην Καραϊβική. Η νεαρή κοπέλα, συνοδευόμενη από την καλύτερή της φίλη, σ’ ένα βράδυ μέθης, θα πέσει θύμα βιασμού και οι διακοπές όλων τους θα μετατραπούν σε οδυνηρή εμπειρία.

Ο ΔΙΑΔΟΧΟΣ

Μόδιστρος εκ Παρισίων, ο οποίος βαδίζει ολοταχώς προς τον δρόμο της δόξας, πληροφορείται τον θάνατο του επί σειρά ετών αποξενωμένου πατέρα του. Μεταβαίνει εσπευσμένα στο Μόντρεαλ για τα διαδικαστικά της κηδείας, όμως, η πατρική κληρονομιά που του αναλογεί δεν είναι σε καμία περίπτωση κάτι που θα μπορούσε να φανταστεί.

ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΤΟΥ ΔΟΝ ΚΙΧΩΤΗ

Εντεκάχρονος απόγονος του Δον Κιχώτη, που κουβαλά στο κεφάλι την ίδια αχαλίνωτη φαντασία με τον προπάππου του, βάζει στόχο να σώσει τη Λα Μάντσα από τα σχέδια αδίστακτου επιχειρηματία, ο οποίος χάριν της… ανάπτυξης επιβουλεύεται τα σπίτια των κατοίκων της.