FreeCinema

Follow us

ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΑΝΑΜΝΗΣΗ (2015)

(REGRESSION)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλεχάντρο Αμενάμπαρ
  • ΚΑΣΤ: Ίθαν Χοκ, Έμμα Γουότσον, Ντέιβιντ Θιούλις, Ντάβιντ Ντένσικ, Άαρον Άσμορ, Ντέιλ Ντίκι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ / SEVEN FILMS

Ένας πατέρας κατηγορείται για την κακοποίηση της κόρης του σε μια μικρή πόλη της Μινεσότα. Ο αστυνομικός επιθεωρητής που αναλαμβάνει την υπόθεση, όμως, υποψιάζεται απόπειρα συγκάλυψης σατανιστικής τελετής!

Σχεδόν είχαμε ξεχάσει την ύπαρξη του Αλεχάντρο Αμενάμπαρ, που εξαφανίστηκε μετά το υπερφιλόδοξα επικό και πλήρως αποτυχημένο «Agora», το 2009. Η επιστροφή του γίνεται με φιλμ είδους στο οποίο έχει διαπρέψει στο παρελθόν (βλέπε «Οι Άλλοι»), οπότε περιμέναμε να τον δούμε σε μια κάποια φόρμα. Η «Σκοτεινή Ανάμνηση» υπόσχεται κάτι έντονο σε συγκινήσεις από το ξεκίνημά της, εμπνεόμενη από τις φήμες σατανιστικών τελετών και δαιμονισμού που πρόβαλλαν κατά κόρον τα αμερικανικά media στα τέλη της δεκαετίας του ’80 (το φιλμ, άλλωστε, μας πληροφορεί ότι η ιστορία που πρόκειται να δούμε βασίστηκε σε αληθινά γεγονότα). Καθώς ξεδιαλύνει το μυστήριο της πλοκής, όμως, η απάντηση μας πηγαίνει σε κάτι λιγότερο τρομακτικό από αυτό που ελπίζαμε να δούμε ως κορύφωση. Βοήθειά μας!

Αποστολή του Αμενάμπαρ, για ακόμη μια φορά σε τούτο το genre, είναι το να σε παρασύρει να δεις κάτι που… απέχει από την πραγματικότητα του φιλμικού του σύμπαντος και των δρώμενων (προς αποφυγή spoilers, θα υποχρεωθώ σε μια μικρή «αυτολογοκρισία» του σχολιασμού της εξέλιξης της ιστορίας). Τι κρύβεται πίσω από αυτό που βλέπουμε στην υπόθεση της νεαρής Άντζελα (Έμμα Γουότσον); Μια περίπτωση που συναντά σκοτεινές δυνάμεις του υπερφυσικού ή κάτι το ψυχολογικά «άρρωστο»; Το παιχνίδι με την αμφιβολία του θεατή αποτελεί ακόμη ένα κλασικό στερεότυπο των θρίλερ, που σίγουρα απαιτεί μεγάλη προσοχή στην επίλυση του μυστηρίου, για να μην γυρίσει boomerang ενάντια σε ολόκληρο το φιλμ. Ο Αμενάμπαρ στήνει σωστά τα clues του, αποφεύγοντας τον εκτροχιασμό προς την παράνοια (που σιγοτρώει και το μυαλό του αστυνομικού επιθεωρητή), κάπου θα αισθανθείς μέχρι και ψήγματα από το «Μωρό της Ρόζμαρι» (1968), ειδικά όταν αρχίσεις ν’ αναρωτιέσαι για τον πραγματικό αριθμό των ανθρώπων που εμπλέκονται στην υπόθεση, πέραν του στενού οικογενειακού κύκλου του θύματος, αλλά η απάντηση σε όλα αυτά μοιάζει με… κατήχηση φιλοθρησκευτικού χαρακτήρα!

Αν η «Σκοτεινή Ανάμνηση» έγινε με σκοπό να ειρωνευτεί τις έννοιες της μεταδοτικής υστερίας των μαζών ως πολιτισμικό φαινόμενο, να αποκαθηλώσει την επιστημονική υπόσταση της ψυχανάλυσης και να διατυμπανίσει το έργο της Εκκλησίας, πλασάροντας την Πίστη στον χριστιανισμό ως τη μόνη επί γης αλήθεια (και σωτηρία μαζί), τότε ο Αμενάμπαρ μας «πούλησε» άσχημο παιχνίδι, που κι αυτό με τη σειρά του κάπου θα βασίζεται και σε κάτι θα εξυπηρετεί. Και επειδή σε αυτό το σημείο, στο φινάλε, δεν δείχνει να ειρωνεύεται καθόλου, όλο το εγχείρημα αστοχεί απογοητευτικά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θρίλερ που περισσότερο θέλει να μανιπουλάρει και να παγιδεύσει τον θεατή σε λανθασμένα συμπεράσματα (δίχως το σοκ της αποκάλυψης των «Άλλων» στο φινάλε, όμως), λειτουργεί αξιοπρεπώς μέχρι ενός σημείου, πριν σου φανερώσει τις πραγματικές του προθέσεις. Αν θέλεις να εξερευνήσεις τα όρια της πίστης σου, μπορεί να το διασκεδάσεις κομματάκι παραπάνω. Η παρουσία της Γουότσον μπορεί να προσελκύσει και πιο νεανικό κοινό, που θα δυσαρεστηθεί περισσότερο από τους fans των παραδοσιακών θρίλερ μυστηρίου, όταν συνειδητοποιήσει ότι δεν πρόκειται να δει κάτι το τρομακτικό.


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια βλαχοπαρθένα που την «πείραξε» ο μπαμπάς της, αλλά δεν θυμάται τίποτα, μωρέ, περαστικός από την κρεβατοκάμαρά της ήταν εκείνο το βράδυ… Ή μήπως το έκανε ο Σατανάς το κακό; Δε ρωτάς και τον Άνθιμο;