FreeCinema

Follow us

ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΓΗΣ (2015)

(QUEEN OF EARTH)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άλεξ Ρος Πέρι
  • ΚΑΣΤ: Ελίζαμπεθ Μος, Κάθριν Γουότερστον, Πάτρικ Φούτζιτ, Κεντάκερ Όντλεϊ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Με τον πατέρα της να έχει αυτοκτονήσει πρόσφατα και τον εραστή της να την εγκαταλείπει για μια άλλη γυναίκα, η Κάθριν νιώθει την ανάγκη να βρει ένα καταφύγιο άμεσα. Ένα εξοχικό σπίτι δίπλα σε λίμνη, παρέα με την καλύτερή της φίλη, μπορεί να είναι η ιδανική λύση;

Υπάρχουν ταινίες – ψυχοβγάλτες, με την καλή και την κακή έννοια. Εδώ, ατυχώς, συμβαίνει το δεύτερο. Επί μιάμιση ώρα, πρέπει να υποστείς τα καπρίτσια δύο γυναικείων χαρακτήρων με ψυχώσεις ανυπόφορες, που ενίοτε συνορεύουν και με την τρέλα, χωρίς να ξεκαθαρίζεται (ή και να «αναλύεται») ποτέ από το σενάριο η πραγματική διάσταση της ψυχολογικής τους κατάστασης. Η κατάσταση είναι μονάχα δυσάρεστη για τον θεατή, ο οποίος θα δυσκολευτεί να καταλάβει γιατί του συμβαίνει όλο αυτό το… κακό και η υστερία επί της οθόνης!

Η αμερικανική (κυρίως) κριτική ύμνησε (!) το φιλμ, κάνοντας προφανείς συγκρίσεις με την μπεργκμανική «Persona» ή και την «Αποστροφή» του Πολάνσκι, ενώ ο ίδιος ο δημιουργός του ονομάτισε ως έμπνευση τις «Εσωτερικές Σχέσεις» του Γούντι Άλεν. Προσωπικά, έμεινα σοκαρισμένος από το θράσος αυτών των αναφορών. Ειδικά με το φιλμικό παράδειγμα της ταινίας του Πολάνσκι, μαζί με κάποιους χαρακτηρισμούς ότι ο Άλεξ Ρος Πέρι έχει γυρίσει ένα παρόμοιο σε περιεχόμενο και εντάσεις ψυχολογικό θρίλερ (πολλά θαυμαστικά εδώ!). Ίσως η ψυχανάλυση να έχει μείνει πολύ πίσω ή να έχει εγκαταλειφθεί από τους ανθρώπους στην εποχή μας…

Από την εναρκτήρια σκηνή του χωρισμού, με το eyeliner της Κάθριν (Ελίζαμπεθ Μος) να κατρακυλάει μέσα στα δάκρυα και να μετατρέπει το πρόσωπό της σε αυτό ενός δραματικού… clown, ο σκηνοθέτης μάς δίνει να καταλάβουμε ότι τα close-up θα είναι ανελέητα στο φιλμ, παράλληλα με το βαρύ συναίσθημα. Η κεντρική ηρωίδα παρουσιάζεται ως ένα μανιοκαταθλιπτικό άτομο, μάλλον ασταθές ψυχολογικά, με συχνές εκρήξεις εγωισμού, δίπλα στην καλύτερή της φίλη, Βιρτζίνια (Κάθριν Γουότερστον), με την οποία περισσότερο κοντράρεται παρά τη «χρησιμοποιεί» υποστηρικτικά, ως απάγκιο στα προβλήματα και τις δύσκολες στιγμές της. Παραδόξως, σχεδόν ποτέ δεν αισθανόμαστε να υπάρχει κάποια διάσταση φιλίας μεταξύ τους, με τη μνησικακία να έχει πάντα το πάνω χέρι στους μεταξύ τους διαλόγους. Χαρακτήρες – δορυφόροι, σε παρόντα χρόνο ή και στα flashback από τις περσινές τους διακοπές στο ίδιο σπίτι, εντείνουν τα συναισθήματα του φθόνου ή του μίσους μεταξύ όλων των προσώπων και, σταδιακά, η «Βασίλισσα της Γης» μετατρέπεται σε ένα άνευ λόγου ψυχαναγκαστικό «πείραμα» που δοκιμάζει περισσότερο τις αντοχές τού θεατή, μιας και στο σενάριο τα πάντα είναι δυσλειτουργικά και διαλυμένα.

Η φόρμα της γραφής τού Άλεξ Ρος Πέρι «γλυκοκοιτάζει» το σινεμά και την παράδοση του Όλτμαν ή του Άσμπι, όμως από την ταινία του λείπει το χιούμορ, ένα πλησίασμα ειρωνικό επάνω στους χαρακτήρες των δύο γυναικών, μια «πάλη» με ουσιαστικό αποτέλεσμα ή νικητή, που μπορεί να είχε χάσει τα μυαλά του… από την αρχή ή να κατέληξε σε αυτή την κατάσταση (κάτι που εδώ δεν θα μάθεις ποτέ, εννοείται). Για τον δέκτη του φιλμ, η κόλαση αυτής της «φιλίας», δεν σχετίζεται με τη συμπεριφορά του άλλου και το πόσο βιτριόλι μπορεί να πετάξει προς την όποια πλευρά ώστε να σταθεί στα πόδια του. Για εμάς, από την άλλη πλευρά της οθόνης, η «Βασίλισσα της Γης» είναι μονάχα ένας τόπος που δεν θα θέλαμε να γνωρίσουμε, πουθενά. Ούτε, φυσικά, και να τον φανταστούμε στο σινεμά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν μια ταινία πρέπει να εξαντλεί την υπομονή σου και να σου σπάει τα νεύρα, τότε ο Άλεξ Ρος Πέρι έχει σκηνοθετήσει ένα αριστούργημα. Αν έχεις σώας τας φρένας, ενδέχεται να θελήσεις να ορμήσεις με αιχμηρό αντικείμενο κατά της οθόνης! Σερβίρεται με το «άλλοθι» του ψαγμένου arthouse, που σε κάνει να απορείς για εκείνους που το έχουν ή θα το επαινέσουν: τι ψυχή να κουβαλάνε, άραγε; Ειλικρινά, από τα χειρότερα πράγματα που υποχρεώθηκα να δω τα τελευταία χρόνια… μέχρι τέλους. Μόνο για «ειδικές» προβολές, με θεατές από… θεραπευτικούς κλάδους.


MORE REVIEWS

ΜΠΑΣΤΑΡΔΑ

Δέκα νεαρά παιδιά το σκάνε από τα σπίτια τους και δίχως καμία επικοινωνία με γονείς ή τον έξω κόσμο, περνούν μερικές ανέμελες μέρες σε μια απομονωμένη εξοχική κατοικία. Πόσο θ’ αντέξουν μεταξύ τους αυτή την «ουτοπική» φυγή και πόσο μεγάλος είναι ο κίνδυνος να εντοπιστούν τα ίχνη τους από τους ενήλικες;

ΣΤΑ ΑΚΡΑ

Στη Μαδρίτη του σήμερα, μια σειρά από παράλληλες ιστορίες καθημερινών ανθρώπων συναντιούνται υπό τη φρικτή συνθήκη των εξώσεων από κατοικίες οι οποίες βγαίνουν σε πλειστηριασμούς.

Ο ΑΘΩΟΣ

Ιταλός αριστοκράτης του 19ου αιώνα με ζωή χλιδής, γυναίκα και ερωμένη, κλονίζεται όταν συνειδητοποιεί πως η σύζυγός του διαθέτει εραστή. Μία εγκυμοσύνη θα περιπλέξει ακόμα περισσότερο τα πράγματα για όλους.

ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΚΙ ΟΜΩΣ ΑΛΗΘΙΝΟ

Μεσίτης παρουσιάζει σε παντρεμένο ζευγάρι - πιθανούς αγοραστές το υπόγειο «μυστικό» μιας ονειρεμένης κατοικίας στα προάστεια: έναν αγωγό που τους δίνει πρόσβαση σε κάτι το οποίο μπορεί ν’ αλλάξει ριζικά τη ζωή τους και καταλήγει… ξανά στο ίδιο σπίτι! Αλλά έχοντας κάνει κι ένα άλμα δώδεκα ωρών μπροστά στο χρόνο!

Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΚΟΜΠΡΟΜΑΤ

Ο Ματιέ, ένας σαρανταπεντάρης επικεφαλής της Alliance Française, βρίσκεται με μετάθεση στο παγωμένο Ιρκούτσκ της Σιβηρίας, υπεύθυνος για τη διάδοση του γαλλικού πολιτισμού και τη σύσφιξη σχέσεων μεταξύ των χωρών Γαλλίας και Ρωσίας. Μετά από μία παράσταση μπαλέτου με ομοερωτικά στοιχεία, την οποία διοργανώνει, αλλά και τη γνωριμία του με μια Ρωσίδα, οι μυστικές υπηρεσίες της χώρας τον έχουν στο στόχαστρο και σύντομα βρίσκεται κατηγορούμενος για παιδική πορνογραφία.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια που κλαίει και χτυπιέται συνέχεια και έχει για καλή της φίλη μια άλλη φαρμακομούνα, και σχεδόν πάντα μανουριάζουν μαζί, με την παραμικρή κουβέντα. Η ηλεκτρική καρέκλα πιο άνετη πρέπει να είναι…