FreeCinema

Follow us

ΠΛΑΝΟ 75 (2022)

(PLAN 75)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τσι Χαγιακάουα
  • ΚΑΣΤ: Τσιέκο Μπαϊσό, Χαγιάκο Ισομούρα, Στεφανί Αριάν, Γιούμι Καγουάι, Τάκα Τακάο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Προκειμένου ν’ αντιμετωπίσει το δυσβάσταχτο κόστος φροντίδας του ολοένα αυξανόμενου ηλικιωμένου πληθυσμού της χώρας, η ιαπωνική Κυβέρνηση λανσάρει το «Πλάνο 75», με το οποίο δίνει στους πολίτες που έχουν συμπληρώσει το εβδομηκοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους την επιλογή της ευθανασίας. Μία τέτοια απόφαση, όμως, κρύβει σοβαρά διλήμματα για όλους τους εμπλεκόμενους.

Το Ιούλιο του 2016, στην πόλη Σαγκαμίρα (της ευρύτερης περιοχής του Τόκιο), ένας εικοσιεξάχρονος πρώην υπάλληλος οίκου ευγηρίας για άτομα με αναπηρίες δολοφόνησε με αλλεπάλληλες μαχαιριές δέκα εννέα ανυπεράσπιστους τρόφιμους της εγκατάστασης, τραυματίζοντας άλλους είκοσι έξι. Σε γράμμα που είχε συντάξει λίγους μήνες πριν εξαπολύσει την δολοφονική του επίθεση, ανέπτυσσε τους προβληματισμούς του για την αυξανόμενη οικονομική επιβάρυνση της χώρας εξαιτίας του γηράσκοντος πληθυσμού της, εξηγώντας πως ο θάνατος των ηλικιωμένων αποτελούσε ένα ωφέλιμο βήμα, τόσο για την πατρίδα του, όσο και για την διαφύλαξη της παγκόσμιας ειρήνης! Από αυτό το τραγικό γεγονός, το οποίο είχε συγκλονίσει την ιαπωνική κοινή γνώμη, άντλησε έμπνευση για το μεγάλου μήκους ντεμπούτο της η νεαρή auteur Τσι Χαγιακάουα, αποδεικνύοντας πως μία εντυπωσιακή σεναριακή ιδέα δεν αρκεί από μόνη της, ώστε να προκύψει μια ολοκληρωμένη κινηματογραφική ταινία.

Περιορίζοντας οτιδήποτε εμπεριέχεται υπό την έννοια του «φανταστικού» στη σύλληψη του κεντρικού άξονα του στόρι και μόνο, το «Πλάνο 75» κριτικάρει με διακριτικό τρόπο τα κοινωνικά συστήματα που έχουν απωλέσει οτιδήποτε το «ανθρώπινο». Υπό αυτό το πρίσμα, μπορεί να εκληφθεί και ως μετωπική σύγκρουση με ρητορικές και ιδεολογίες που τείνουν προς την κεκαλυμμένη ευγονική, οι οποίες (υποβοηθούμενες προσφάτως και από την πανδημία) τείνουν να γίνουν αχαλίνωτες. Θυμάμαι, λόγου χάρη, δηλώσεις του εν ενεργεία Κυβερνήτη της Φλόριντα και διεκδικητή του προεδρικού χρίσματος των Ρεπουμπλικάνων για τις επικείμενες αμερικανικές εκλογές, Ρον ΝτεΣάντις (αν και προ ολίγων ημερών παραιτήθηκε της προεκλογικής εκστρατείας του), με τις οποίες αντιδρούσε σε τυχόν περαιτέρω μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό, διατρανώνοντας την «επιθυμία» του να αφεθούν οι ευάλωτοι και οι ηλικιωμένοι στη μοίρα τους, λόγιζοντας την όλη φάση ως πρώτης τάξεως ευκαιρία για αναδιάρθρωση των συνταξιοδοτικών ταμείων και του συστήματος υγείας! Όποιος δεν προσαρμόζεται πεθαίνει, δηλαδή, ή… τι να τις κάνουμε τις ΜΕΘ (για να θυμηθούμε και τις δικές μας «επιτυχίες»), σε μία ιδιαίτερα ύπουλη μορφή λανθάνουσας μαζικής ευθανασίας, που συντελείται εν αγνοία της πλειοψηφίας των μελλοθάνατων.

Εν προκειμένω, το κακό είναι πως οι συγκεκριμένοι προβληματισμοί προκύπτουν ως αποκλειστικά δικοί μου και σχεδόν… καθόλου του σεναρίου. Η Χαγιακάουα παρακολουθεί τους τρεις βασικούς χαρακτήρες του «Πλάνου 75», ήτοι μία μοναχική εβδομηνταοκτάχρονη που αποφασίζει να ενταχθεί στο πρόγραμμα, μία νεαρή νοσοκόμα από τις Φιλιππίνες που αναλαμβάνει να φροντίσει τους «πελάτες» και έναν νεαρό υπάλληλο, τα καθήκοντα του οποίου έχουν να κάνουν με τη ρουτινιάρικη, γραφειοκρατική πτυχή του χρονοδιαγράμματος, μέσω της τεχνικής των πολλαπλών οπτικών γωνιών. Τούτο αφαιρεί ολοκληρωτικά την όποια αλληλεπίδραση θα μπορούσαν να έχουν τα πρόσωπα του δράματος, κάνοντας τη στιβαρή σεναριακή δομή να μοιάζει με άγνωστο τόπο για την ταινία.

Η εξ αποστάσεως παρακολούθηση της καθημερινότητας των εμπλεκόμενων τούτου του «Πλάνου» επιχειρεί ν’ αναδείξει το αδιανόητο μιας τέτοιου είδους «κανονικοποίησης» (ειδικά στην περίπτωση που ο καλός κρατικός υπάλληλος συνειδητοποιεί πως πρέπει να διεκπεραιώσει τον «φάκελο» ενός θείου του), εν τούτοις, καταλήγει ν’ αποτελεί σημαντικότατη αδυναμία του φιλμ. Η αφηγηματική αποσπασματικότητα δεν επιτρέπει το συναισθηματικό δέσιμο με κανέναν εκ των χαρακτήρων, ούτε αναδεικνύει το τραγικό του όλου πράγματος, καθώς δεν εντάσσεται ουσιαστικά στη διαμορφωθείσα συνθήκη με τον τρόπο που (για παράδειγμα) η παράδοση μιλούσε στην ανάλογη «Μπαλάντα του Ναραγιάμα» (1983). Κάπως έτσι, το φιλμ μοιάζει ν’ αρκείται στη δημιουργία προβληματισμών εν είδει τροφής για σκέψη, δίχως να δείχνει διάθεση (ή και ικανότητα) για κάτι πέραν του εν γένει «φανταστικού πειράματος».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η κεντρική ιδέα του «Πλάνου 75» μπορεί να παραπέμπει σε μονοπάτια sci-fi δυστοπίας, η εκτέλεση της, όμως, κινείται στους δρόμους του τυπικού, σύγχρονου art-house. Οι φίλοι του φανταστικού που ενδεχομένως τσιμπήσουν, θα ξηλώνουν καθίσματα! Οι φεστιβαλικοί θα νιώσουν σαν στο σπίτι τους. Το ευρύ κοινό θα το βρει δυσπρόσιτο. Ο προβληματισμός του, πάντως, είναι εύστοχος (όσο κι αν σήμερα μοιάζει εντελώς παράλογος) και αφορά το σύνολο του πληθυσμού. Αποτέλεσε την ιαπωνική υποβολή για την περσινή απονομή των βραβείων Όσκαρ, δίχως να καταφέρει να μπει στην τελική πεντάδα των ξενόγλωσσων ταινιών.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ

Τα γυρίσματα ενός φιλόδοξου δράματος, εμπνευσμένου από τον αγώνα εργατών για την αυτοδιαχείριση του απειλούμενου με λουκέτο εργοστασίου όπου εργάζονται, μετατρέπονται σε εφιάλτη για τον έμπειρο σκηνοθέτη Σιμόν: οι παραγωγοί του τον εγκαταλείπουν, ο προϋπολογισμός δεν φτάνει, το συνεργείο οδηγείται στα όριά του. Ίσως το… «Making Of» της παραγωγής, το οποίο αναθέτει σε φιλόδοξο βοηθό του, να έχει μεγαλύτερο λόγο ύπαρξης από την κανονική ταινία!

Η ΖΑΡΙΑ

Κολλητοί φίλοι και επιτυχημένοι businessmen του real estate της Γαλλικής Ριβιέρας απολαμβάνουν μία άνετη ζωή με τις συζύγους τους, ώσπου ο ένας εξ αυτών αποκτήσει ερωμένη. Τα πράγματα περιπλέκονται όταν το αυτό πράττει και ο δεύτερος. Με… την ίδια γυναίκα!

ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΩΝ ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ

Σε μία απόπειρα να συμφιλιωθεί με την κόρη της, χρόνια μετά το διαζύγιο με τον σύζυγό της, η Νάνα κάνει δώρο στα 18α γενέθλια της Σίλε μια κρουαζιέρα στην Καραϊβική. Η νεαρή κοπέλα, συνοδευόμενη από την καλύτερή της φίλη, σ’ ένα βράδυ μέθης, θα πέσει θύμα βιασμού και οι διακοπές όλων τους θα μετατραπούν σε οδυνηρή εμπειρία.

Ο ΔΙΑΔΟΧΟΣ

Μόδιστρος εκ Παρισίων, ο οποίος βαδίζει ολοταχώς προς τον δρόμο της δόξας, πληροφορείται τον θάνατο του επί σειρά ετών αποξενωμένου πατέρα του. Μεταβαίνει εσπευσμένα στο Μόντρεαλ για τα διαδικαστικά της κηδείας, όμως, η πατρική κληρονομιά που του αναλογεί δεν είναι σε καμία περίπτωση κάτι που θα μπορούσε να φανταστεί.

ΣΤΑ ΙΧΝΗ ΤΟΥ ΔΟΝ ΚΙΧΩΤΗ

Εντεκάχρονος απόγονος του Δον Κιχώτη, που κουβαλά στο κεφάλι την ίδια αχαλίνωτη φαντασία με τον προπάππου του, βάζει στόχο να σώσει τη Λα Μάντσα από τα σχέδια αδίστακτου επιχειρηματία, ο οποίος χάριν της… ανάπτυξης επιβουλεύεται τα σπίτια των κατοίκων της.