FreeCinema

Follow us

Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΡΙΣΙΩΝ ΦΛΕΓΕΤΑΙ (2022)

(NOTRE-DAME BRÛLE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαν-Ζακ Ανό
  • ΚΑΣΤ: Σαμουέλ Λαμπάρθ, Ζαν-Πολ Μπορντ, Μικαέλ Σιρινιάν, Ζιλ Σαντουγκί
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Μια ημι-ντοκιμαντερίστικη καταγραφή της καταστροφικής πυρκαγιάς του 2019 που σόκαρε παγκοσμίως, όσο και των προσπαθειών των Γάλλων πυροσβεστών να σώσουν το φημισμένο μνημείο των Παρισίων.

Ο βετεράνος Ζαν-Ζακ Ανό επανέρχεται από τη… λησμονιά της ελληνικής διανομής (είχαμε να δούμε ταινία του στα σινεμά από το 2001!), με μια υπόθεση καταστροφικής απειλής εθνικής κληρονομιάς που ολόκληρος ο πλανήτης παρακολούθησε με αγωνία και συγκίνηση σε ζωντανή μετάδοση από τις τηλεοράσεις του το 2019. Το φιλμ υπόσχεται και παραδίδει (αρκετά συναρπαστικά) ακριβώς αυτό που περιγράφει ο τίτλος της: «Η Παναγία των Παρισίων Φλέγεται».

Μπερδεύοντας ρεαλιστικό υλικό από την ημέρα που έπιασε φωτιά η Παναγία των Παρισίων μαζί με σκηνές αναπαράστασης από την πυρκαγιά στο εσωτερικό του κτηρίου και τις κινήσεις των πυροσβεστών οι οποίοι αντιμετώπισαν αναπάντεχες δυσκολίες και εμπόδια (κλειδωμένες πόρτες, εξωφρενική θερμότητα, κίνδυνο κατάρρευσης φλεγόμενων τμημάτων από την οροφή), ο Ανό δημιουργεί μια «ψευδαίσθηση» βιωμένου της όλης εμπειρίας και σε παρασύρει στο να χαζεύεις το θέαμα με όρους φιλμικούς και ουχί αποκλειστικά ρεπορταζιακούς. Η εισαγωγή, πριν καν φουντώσει η φωτιά, είναι ίσως το τμήμα της ταινίας που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, καθώς εκεί διαφαίνονται εντονότερα οι (αρκετά ειρωνικές κατά βάθος) αιχμές του σκηνοθέτη ως προς την ολιγωρία των Αρχών στην αντιμετώπιση της φωτιάς.

Η αφήγηση ξεκινά με έξυπνους υπαινιγμούς για τα αίτια της πυρκαγιάς, προτείνοντας παραδείγματα αληθοφανή, προχωρά στη δυσπιστία και την ανετοιμότητα των πάντων που δεν έβλεπαν τη φωτιά ούτε καν μπροστά από τα μάτια τους (!), σατιρίζει μικρά γραφειοκρατικά πταίσματα, ειρωνεύεται άγρια τη δυσκολία των πυροσβεστικών οχημάτων να κινηθούν μέσα στην πόλη ώστε να φτάσουν έγκαιρα μέχρι το προαύλιο της Παναγίας των Παρισίων και λίγο-πολύ ρίχνει σοβαρές ευθύνες και πολιτικούς και διαχείριση των σωμάτων ασφαλείας, με αποκορύφωμα τις τραγελαφικές καταστάσεις του οδικού κομφούζιου που στοίχισε πολύτιμο χρόνο.

Αν και το αποτέλεσμα της επιχείρησης πυρόσβεσης είναι γνωστό, ο Ανό στήνει «τρικλοποδιές» στα δρώμενα (και τους πιο προσεκτικούς θεατές) για να προσθέσει λίγο σασπένς στο φιλμ και το επιτυγχάνει όταν έχει να κάνει με τις τύχες των πυροσβεστών εντός του κτηρίου. Αστοχεί στην «υποπλοκή» της διάσωσης του ακάνθινου στεφανιού του Ιησού, προκαλώντας μια κάποια «κοιλιά» στο έργο αντί να φλερτάρει λειτουργικά μ’ ένα είδος κατάνυξης για το πιο βαθιά θρησκευόμενο target group. Και κάποια «αστεία» λάθη τον παγιδεύουν σε λαϊκισμούς που θα έπρεπε να απουσιάζουν ολοκληρωτικά. Ο (κάποιος σωσίας ή φαρσικά μακιγιαρισμένος κομπάρσος) Ντόναλντ Τραμπ που τουιτάρει συμβουλές για την κατάσβεση είναι μια ξεκάθαρα βλακώδης στιγμή της ταινίας, αν και την ξεπερνά (κατά τη γνώμη μου) το τελευταίο πλάνο με το κοριτσίστικο λαστιχάκι των μαλλιών και την καρδούλα, τυλιγμένα γύρω από τη γυάλινη βάση ενός κεριού που απεικονίζει την Παναγία και… σώθηκε μέσα από τις φλόγες! Ελέησον!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν το περιμένεις τόσο, αλλά στο μεγαλύτερο μέρος του σε καθηλώνει με την περιέργεια που (θα) έχεις για να παρακολουθήσεις τις λεπτομέρειες πίσω από τα αίτια, τη σχεδόν τραγική ανικανότητα του κρατικού μηχανισμού και την πραγματική πάλη των πυροσβεστών με τη φωτιά. Εξαιρετική η σύνθεση πλάνων από ειδησεογραφικά αρχεία ή κι εκείνων που τραβούσαν απλοί πολίτες με τα κινητά τηλέφωνά τους, δίπλα στην αναπαράσταση του όλου συμβάντος από τον έμπειρο Ζαν-Ζακ Ανό. Αυτός ο συνδυασμός είναι το μέγα ατού εδώ.


MORE REVIEWS

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ

Απόπειρα ληστείας χρηματαποστολής πηγαίνει εντελώς λάθος εξαιτίας του φύλακα - οδηγού του θωρακισμένου φορτηγού και πρώην αστυνομικού, ο οποίος για συνοδηγό έχει τον γιο του και με καμία δύναμη δεν πρόκειται να τον αφήσει να πάθει κακό.

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΓΛΥΚΟ

Η 70χρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Μια μέρα, όμως, η ερωτική της ζωή θ’ αποκτήσει νέα πνοή και η καρδιά, μαζί με το σπίτι της, θ’ ανοίξει και πάλι για έναν άνδρα. Το αναπάντεχο flirt τους θα εξελιχτεί σ’ ένα βράδυ που από κάθε άποψη θα μείνει αξέχαστο.

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΟΥ & ΤΟ ΠΑΓΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

Όταν εξαιτίας απροσεξίας η μικρούλα πριγκίπισσα Άιλα απελευθερώνει τα κακά πνεύματα του πάγου, προ της απειλής να πέσει παγωμένη βαρυχειμωνιά σε όλο τον κόσμο, η μητέρα της, Βασίλισσα του Χιονιού, δέχεται τη βοήθεια της Γκέρντα και του Κάι μήπως και προλάβει τη ζημιά. Το μοχθηρό πνεύμα του Βορρά, όμως, είναι πανίσχυρο…

ΝΟΣΦΕΡΑΤΟΥ

Χειμώνας του 1838 και ο συμβολαιογράφος Τόμας Χάτερ ταξιδεύει μέχρι τα Καρπάθια Όρη για να κλείσει τη συμφωνία πώλησης ενός παλιού οικήματος της πόλης του στον εκκεντρικά δυσπρόσιτο κόμη Όρλοκ. Κανείς, όμως, δεν υποψιάζεται πως ο πραγματικός στόχος του Όρλοκ είναι να κάνει δική του τη σύζυγο του Χάτερ.