FreeCinema

Follow us

ΙΑΝ ΜακΚΕΛΕΝ: ΡΟΛΟΣ ΖΩΗΣ (2018)

(McKELLEN: PLAYING THE PART)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζο Στίβενσον
  • ΚΑΣΤ: Ίαν ΜακΚέλεν, Μάιλο Πάρκερ, Σκοτ Τσέιμπερς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 92'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Ο Ίαν ΜακΚέλεν αφηγείται ιστορίες από την πλούσια καριέρα του, μιλά για ρόλους, το θέατρο, τον κινηματογράφο και τον gay ακτιβισμό. Όχι ένα βιογραφικό ντοκιμαντέρ, αλλά ένας σπουδαίος καλλιτέχνης σε πρώτο πρόσωπο.

Τα περισσότερα ντοκιμαντέρ που έχουν ως θέμα τους μια σημαντική προσωπικότητα (απ’ όποιον τομέα κι αν προέρχεται αυτή) γυρίζονται συνήθως μετά θάνατον. Στον «Ρόλο Ζωής», ο Τζο Στίβενσον έχει την τύχη να έχει στη διάθεσή του το κεντρικό πρόσωπο της ταινίας, που είναι και το σημαντικότερο ατού της. Στην καριέρα δεκαετιών του, ο Ίαν ΜακΚέλεν έχει υπάρξει ένας από τους γοητευτικότερους ηθοποιούς του βρετανικού θεάτρου, που αρκετά αργά, σε μεγάλη πια ηλικία, βρέθηκε να πρωταγωνιστεί σε κάποια από τα μεγαλύτερα χολιγουντιανά blockbuster και επικά franchise, όπως ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» και το «X-Men». Σε κάθε είδος, είτε ως star των ταινιών που απευθύνονται στο μεγάλο κοινό, είτε ως πρωταγωνιστής της θεατρικής σκηνής για θεατές ίσως υψηλότερων απαιτήσεων, ο ΜακΚέλεν έχει καταφέρει να είναι ιδιαίτερα αγαπητός και να διακρίνεται απλώς και μόνο επειδή είναι πολύ σπουδαίος ηθοποιός.

Εκτός απ’ αυτό, όμως, είναι και ένας πραγματικά γειωμένος άνθρωπος, με χιούμορ και μέτρο που φροντίζει να δείχνει κάθε φορά που μιλάει. Τούτο το ντοκιμαντέρ, λοιπόν, ακολουθεί ένα αρκετά απλό φορμά. Αποτελεί μια συνέντευξη διαρκείας, με τον ΜακΚέλεν να μιλά κυρίως για την πορεία της καριέρας του. Δεν είναι ένα αυτοβιογραφικό ντοκιμαντέρ με «άγνωστες έως τώρα πλευρές της ζωής του». Δεν το χρειάζεται ο ΜακΚέλεν αυτό. Άλλωστε δεν έχει και κάτι να κρύψει από τη ζωή του. Από τη στιγμή που έκανε το coming out του (αρκετά αργά, λίγο πριν κλείσει τα 50), είναι από τις πιο διακεκριμένες προσωπικότητες του gay ακτιβισμού. Στη νεαρή του ηλικία, η σεξουαλικότητά του ήταν αυτή που τον έκανε να στραφεί στο θέατρο, βρίσκοντας εκεί μεγαλύτερη ελευθερία έκφρασης. Αν και δεν βρήκε τη θερμότερη αντιμετώπιση στο σχολείο, με έναν διευθυντή να του λέει κατάμουτρα ότι δεν συμπαθεί τους ηθοποιούς, τις πρώτες του επιτυχίες τις είχε παίζοντας ως μαθητής, με αποτέλεσμα να βρει γρήγορα τον δρόμο για τις μεγαλύτερες θεατρικές σκηνές.

Τραβώντας την προσοχή της Μάγκι Σμιθ, βρίσκεται στο Old Vic από εκεί στα θέατρα του West End και στη συνέχεια του Broadway, μέχρι να τον ανακαλύψει και το Χόλιγουντ και τα Όσκαρ, με δύο υποψηφιότητες για δύο πολύ διαφορετικές ταινίες: το «Θεοί και Δαίμονες», ένα φιλμ ιδιαίτερα ξεχωριστό για εκείνον (θυμίζουμε ότι εκείνη τη χρονιά κέρδισε ο… Ρομπέρτο Μπενίνι!) και τη «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού».

Ο Στίβενσον επιλέγει να «σπάσει» την αφήγηση του ΜακΚέλεν με δραματοποιημένες σκηνές της παιδικής και εφηβικής του ηλικίας. Μια τέτοια επιλογή συνήθως έχει κακόγουστο αποτέλεσμα, ωστόσο εδώ, με το voice over του ίδιου του ΜακΚέλεν, κάτι τέτοιο αποφεύγεται. Αυτό που δεν αποφεύγεται, όμως, είναι η περισσότερο από το ανεκτό παρουσία της μουσικής του Πίτερ Γκέιμπριελ. Σε άλλη περίπτωση θα ήταν πλεονέκτημα για μια ταινία, αλλά εδώ δεν ισχύει κάτι τέτοιο.

Ο «Ρόλος Ζωής» δεν έχει θέαμα, ούτε κουτσομπολιό, αν και μερικά ανέκδοτα είναι αρκετά διασκεδαστικά, ειδικά με τον τρόπο που τα αφηγείται ο σερ Ίαν. Αυτό που θα δεις εδώ είναι το πορτρέτο ενός μεγάλου ηθοποιού και της καριέρας του, με αρκετά clip να μεταφέρουν ορισμένες από τις σπουδαίες θεατρικές ερμηνείες του. Και είναι αρκετό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν αγαπάς το θέατρο και τους μεγάλους ηθοποιούς, θα βρεις απολαυστική τη μιάμιση ώρα που θα περάσεις με τον Ίαν ΜακΚέλεν. Αν τον γνωρίζεις μόνο ως Γκάνταλφ και Μαγκνίτο, ίσως έχει ενδιαφέρον να δεις από πού προέρχεται αυτός ο επιβλητικός κύριος. Θέαμα, όμως, μην περιμένεις.


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2020

Για 26η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 23 Σεπτεμβρίου έως και τις 4 Οκτωβρίου, με συνολικά 138 ταινίες απ' όλο τον κόσμο, τρία διαγωνιστικά τμήματα, ειδικά αφιερώματα, ντοκιμαντέρ, πρεμιέρες της εγχώριας παραγωγής και ελληνικά φιλμ μικρού μήκους. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

Ο γηραιός Εντ, χήρος πια, δεν τα φέρνει βόλτα μόνος στο σπίτι και η κόρη του δεν έχει αρκετό χρόνο για να τον επιτηρεί, προσπαθώντας να κουμαντάρει δουλειά και οικογένεια με τρία παιδιά. Η λύση είναι μόνο μία: να μετακομίσει στο δικό της σπίτι. Αλλά εκεί δεν περισσεύει δωμάτιο για τον παππού. Όταν ο μικρός εγγονός υποχρεώνεται να χάσει το δικό του και καταλήγει στη σοφίτα, ξεκινά… ανένδοτος πόλεμος!

Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ

Μία δασκάλα της κινέζικης γλώσσας σε γυμνάσιο της Σιγκαπούρης ξεχωρίζει έναν από τους πιο μέτριους μαθητές της τάξης της και προσπαθεί να τον βοηθήσει να περάσει με καλό βαθμό. Μοιραία, θα αναπτυχθεί μεταξύ τους μια σχέση που θα ξεφύγει από την απλή φιλία…

Η ΙΟΥΛΙΕΤΑ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΩΝ

Η μεσόκοπη Τζουλιέτα υποψιάζεται πως ο σύζυγός της ερωτοτροπεί με άλλες γυναίκες και στρέφεται μέχρι και στον μυστικισμό για να ξεπεράσει τα υπαρξιακά της προβλήματα. Πού θα βρει τη λύτρωσή της; Στο «μαζί» ή στο «μόνη»;

ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ

Στο πέρας έξι ετών, η Αγγελική Αντωνίου καταγράφει με την κάμερά της τους άγνωστους κατοίκους της Αθήνας, τα αδέσποτά της, δίνοντας «φωνή» στην παρουσία, τους χαρακτήρες, τις ιδιαιτερότητες, αλλά και την… αδέσποτη ομορφιά τους.