FreeCinema

Follow us

ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ (1998)

(LOVE IS THE DEVIL: STUDY FOR A PORTRAIT OF FRANCIS BACON)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζον Μέιμπουρι
  • ΚΑΣΤ: Ντέρεκ Τζάκομπι, Ντάνιελ Κρεγκ, Τίλντα Σουίντον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ARTFREE

Μία βιογραφία του Βρετανού ζωγράφου Φράνσις Μπέικον, εστιασμένη στην περίοδο της ερωτικής του σχέσης με τον Τζορτζ Ντάιερ, έναν τυχοδιώκτη μικροκακοποιό που μπήκε στο σπίτι του για να το διαρρήξει.

Ένας διαρρήκτης προσγειώνεται από το πουθενά στο διαμέρισμα – studio του Φράνσις Μπέικον. Ο ζωγράφος αντιδρά ψύχραιμα, αντιπροτείνοντας στην όποια περίπτωση απειλής: «Γδύσου, έλα στο κρεβάτι και μπορείς να έχεις ότι θες δικό σου». Είναι η αρχή μιας περίεργης σχέσης, ανάμεσα στον Τζορτζ Ντάιερ και έναν από τους πιο φημισμένους μεταπολεμικούς ζωγράφους, στην Αγγλία των 60’s.

Χωρίς διανομή από το 1998, η ταινία «Αγάπη Είναι ο Διάβολος» βρίσκει επιτέλους την ευκαιρία να αντιμετωπίσει την κρίση του αθηναϊκού κοινού. Έστω κι αν μιλάμε για μια μερίδα θεατών που αρέσκονται σε κάτι ολότελα estét και ελαφρώς εκκεντρικό. Το φιλμ του Τζον Μέιμπουρι, επιχειρώντας να αιχμαλωτίσει την ψυχή και τη φιλοσοφία του Μπέικον, αναπαράγει τις εφιαλτικές εικόνες του καμβά μέσω οπτικών trick, διπλοτυπιών, ευρηματικών γωνιών λήψης και φακών, φλερτάροντας περισσότερο με το θάνατο παρά με τον έρωτα. Άλλωστε, η εξιδανίκευση αυτής της προσμονής κορυφώνει καλλιτεχνικά και το έργο.

Τίποτα στο φιλμ δε μαρτυρά την ύπαρξη αγάπης. Το σεξ είναι μία καθαρτική εμπειρία ηδονής, η στάση του πρωκτικού έρωτα τονίζει την υποταγή προς ένα dominant αρσενικό με έναν ψυχρά ιεροτελεστικό τρόπο και, στο φινάλε, ο εραστής δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα υποκείμενο έμπνευσης στην υπηρεσία της Τέχνης. Κάτω από την επιφάνεια τούτης της σπουδής στον Μπέικον, βρίσκεται μια διαπίστωση: οτιδήποτε γεννήθηκε και υπήρξε, πρόκειται να πεθάνει. Το ερώτημα είναι, ποιος από τους δύο εραστές είναι ο τέλειος φονιάς αυτού που θα ήθελαν ν’ αποκαλούν αγάπη…

Η αφήγηση της ταινίας πλήττεται από την αποσπασματικότητα ενός σχεδόν αφηρημένου σεναρίου και αυτή είναι η αιτία που ο Μέιμπουρι δεν συναντά το μεγαλείο. Οι εικόνες του, όμως, γεμάτες ερωτισμό και χαμένες οσμές κορμιών, εκρήγνυνται σαν παραμορφωμένες από τον πόνο αναμνήσεις αγάπης. Και σ’ αυτές δε μπορείς ν’ αντισταθείς. Έξοχες και οι σεκάνς στους χώρους συνεύρεσης της φιλικά προσκείμενης καλλιτεχνικής «κοινότητας» της εποχής, σε γεωμετρικά διαστρεβλωμένους, banal χώρους, ιδανικούς για την πάντοτε σαρκοβόρα τάξη του πνεύματος και των τεχνών. Ιδιαίτερη μνεία στις λυρικά minimal συνθέσεις του Ριουίτσι Σακαμότο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2003, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Παρατηρώντας κανείς το έτος παραγωγής / διανομής στο εξωτερικό, διακρίνει μία κάποια χρονική απόσταση… Δεν ήταν σπάνιο αυτό το «σύμπτωμα», τα παλιά εκείνα χρόνια, πριν η «πειρατεία» πλήξει ανεπανόρθωτα κινήσεις με ρίσκο (έστω και ετεροχρονισμένες), οι οποίες επέτρεπαν ν’ ανακαλύπτουμε έργα σαν κι αυτό στο art-house κύκλωμα. Για τη φήμη του Φράνσις Μπέικον, και με τέτοια ονόματα πρωταγωνιστών, αξίζει ν’ αναζητηθεί αυτή η «Αγάπη»!


MORE REVIEWS

ΚΑΠΟΙΑ ΜΙΛΗΣΕ

Δύο δημοσιογράφοι της εφημερίδας The New York Times αναλαμβάνουν το reportage που αποκάλυψε σωρεία καταγγελιών για σεξουαλική κακοποίηση και παρενόχληση γυναικών από τον κινηματογραφικό παραγωγό Χάρβεϊ Γουάινστιν.

ΣΩΣΕ ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ

Μια ομάδα από ξωτικά - προστάτες των δέντρων θα κάνουν ό,τι περνά από τα μικροσκοπικά τους χέρια, προκειμένου να καταφέρουν να σώσουν το πάρκο της πόλης από τα σατανικά σχέδια του Δημάρχου, ο οποίος θέλει να το μετατρέψει σε… τεχνολογικό ανοσιούργημα!

ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ Η ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Κάπου στο βόρειο Δουβλίνο, η μητέρα της Σαρ εξαφανίζεται. Όταν τελικά επιστρέφει στο σπίτι, η Σαρ συνειδητοποιεί πως κάτι πάει… πολύ λάθος μ’ εκείνη.

DEVOTION: ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΤΩΝ ΑΙΘΕΡΩΝ

Οι πιλότοι του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού προετοιμάζονται ν’ αντιμετωπίσουν τον κόκκινο κίνδυνο, όποτε κι όπου αυτός εμφανιστεί! Το καλοκαίρι του 1950, λοιπόν, οι δυνάμεις της Βόρειας Κορέας περνούν τον 38ο παράλληλο... Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

ΛΑΪΛ, Ο ΦΙΛΟΣ ΜΟΥ Ο ΚΡΟΚΟΔΕΙΛΟΣ

Νεοαφιχθείσα στη Νέα Υόρκη οικογένεια ανακαλύπτει στο πατάρι του σπιτιού της έναν… ολοζώντανο κροκόδειλο! Ο Λάιλ δεν είναι ένα συνηθισμένο ερπετό, καθώς έχει την ικανότητα να τραγουδά με χάρη που θα ζήλευαν και τα πρώτα αστέρια του πενταγράμμου. Μπορεί, όμως, ένας κροκόδειλος να ζήσει ως κατοικίδιο τη σήμερον ημέρα;