FreeCinema

Follow us

ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ (1998)

(LOVE IS THE DEVIL: STUDY FOR A PORTRAIT OF FRANCIS BACON)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζον Μέιμπουρι
  • ΚΑΣΤ: Ντέρεκ Τζάκομπι, Ντάνιελ Κρεγκ, Τίλντα Σουίντον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ARTFREE

Μία βιογραφία του Βρετανού ζωγράφου Φράνσις Μπέικον, εστιασμένη στην περίοδο της ερωτικής του σχέσης με τον Τζορτζ Ντάιερ, έναν τυχοδιώκτη μικροκακοποιό που μπήκε στο σπίτι του για να το διαρρήξει.

Ένας διαρρήκτης προσγειώνεται από το πουθενά στο διαμέρισμα – studio του Φράνσις Μπέικον. Ο ζωγράφος αντιδρά ψύχραιμα, αντιπροτείνοντας στην όποια περίπτωση απειλής: «Γδύσου, έλα στο κρεβάτι και μπορείς να έχεις ότι θες δικό σου». Είναι η αρχή μιας περίεργης σχέσης, ανάμεσα στον Τζορτζ Ντάιερ και έναν από τους πιο φημισμένους μεταπολεμικούς ζωγράφους, στην Αγγλία των 60’s.

Χωρίς διανομή από το 1998, η ταινία «Αγάπη Είναι ο Διάβολος» βρίσκει επιτέλους την ευκαιρία να αντιμετωπίσει την κρίση του αθηναϊκού κοινού. Έστω κι αν μιλάμε για μια μερίδα θεατών που αρέσκονται σε κάτι ολότελα estét και ελαφρώς εκκεντρικό. Το φιλμ του Τζον Μέιμπουρι, επιχειρώντας να αιχμαλωτίσει την ψυχή και τη φιλοσοφία του Μπέικον, αναπαράγει τις εφιαλτικές εικόνες του καμβά μέσω οπτικών trick, διπλοτυπιών, ευρηματικών γωνιών λήψης και φακών, φλερτάροντας περισσότερο με το θάνατο παρά με τον έρωτα. Άλλωστε, η εξιδανίκευση αυτής της προσμονής κορυφώνει καλλιτεχνικά και το έργο.

Τίποτα στο φιλμ δε μαρτυρά την ύπαρξη αγάπης. Το σεξ είναι μία καθαρτική εμπειρία ηδονής, η στάση του πρωκτικού έρωτα τονίζει την υποταγή προς ένα dominant αρσενικό με έναν ψυχρά ιεροτελεστικό τρόπο και, στο φινάλε, ο εραστής δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα υποκείμενο έμπνευσης στην υπηρεσία της Τέχνης. Κάτω από την επιφάνεια τούτης της σπουδής στον Μπέικον, βρίσκεται μια διαπίστωση: οτιδήποτε γεννήθηκε και υπήρξε, πρόκειται να πεθάνει. Το ερώτημα είναι, ποιος από τους δύο εραστές είναι ο τέλειος φονιάς αυτού που θα ήθελαν ν’ αποκαλούν αγάπη…

Η αφήγηση της ταινίας πλήττεται από την αποσπασματικότητα ενός σχεδόν αφηρημένου σεναρίου και αυτή είναι η αιτία που ο Μέιμπουρι δεν συναντά το μεγαλείο. Οι εικόνες του, όμως, γεμάτες ερωτισμό και χαμένες οσμές κορμιών, εκρήγνυνται σαν παραμορφωμένες από τον πόνο αναμνήσεις αγάπης. Και σ’ αυτές δε μπορείς ν’ αντισταθείς. Έξοχες και οι σεκάνς στους χώρους συνεύρεσης της φιλικά προσκείμενης καλλιτεχνικής «κοινότητας» της εποχής, σε γεωμετρικά διαστρεβλωμένους, banal χώρους, ιδανικούς για την πάντοτε σαρκοβόρα τάξη του πνεύματος και των τεχνών. Ιδιαίτερη μνεία στις λυρικά minimal συνθέσεις του Ριουίτσι Σακαμότο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2003, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Παρατηρώντας κανείς το έτος παραγωγής / διανομής στο εξωτερικό, διακρίνει μία κάποια χρονική απόσταση… Δεν ήταν σπάνιο αυτό το «σύμπτωμα», τα παλιά εκείνα χρόνια, πριν η «πειρατεία» πλήξει ανεπανόρθωτα κινήσεις με ρίσκο (έστω και ετεροχρονισμένες), οι οποίες επέτρεπαν ν’ ανακαλύπτουμε έργα σαν κι αυτό στο art-house κύκλωμα. Για τη φήμη του Φράνσις Μπέικον, και με τέτοια ονόματα πρωταγωνιστών, αξίζει ν’ αναζητηθεί αυτή η «Αγάπη»!


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.