FreeCinema

Follow us

LOVE & MERCY (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Μουσική Βιογραφία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπιλ Πόλαντ
  • ΚΑΣΤ: Πολ Ντέινο, Τζον Κιούζακ, Ελίζαμπεθ Μπανκς, Πολ Τζιαμάτι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 121'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ο Μπράιαν Γουίλσον της δεκαετίας του ’60, λίγο πριν την ηχογράφηση του album «Pet Sounds» των Beach Boys, «συναντά» τον ακόμη πιο διαταραγμένο εαυτό του, βουτηγμένο στα ψυχοφάρμακα της περιόδου των 80’s.

Τι ήταν, τελικά, ο Μπράιαν Γουίλσον; Ένας ανέκαθεν «κουνημένος» ψυχικά τύπος, αν και μουσικά ιδιοφυής ώστε να δημιουργεί pop αριστουργήματα στα 60’s, που «έκαψε» ακόμη περισσότερα εγκεφαλικά κύτταρα καταναλώνοντας γερές δόσεις LSD, για να τον αποτελειώσουν τα «θεραπευτικά» χάπια ενός τρελογιατρού στη δεκαετία του ’80; Τοποθετημένο ανάμεσα σε δύο χρονικές περιόδους του ζωντανού θρύλου που ηγήθηκε του συγκροτήματος των Beach Boys, το φιλμ του – γνωστότερου ως παραγωγού – Μπιλ Πόλαντ δεν καταφέρνει να απαντήσει ουσιαστικά, ούτε και, παραδόξως, να πάρει με κάποιον τρόπο το μέρος του ανθρώπου Γουίλσον, παρουσιάζοντας τη βιογραφία ενός «αλαφροΐσκιωτου» τύπου, έρμαιου των φοβιών και των «φωνών» που το «Love & Mercy» τον βάζει ν’ ακούει μέσα του.

Επιλέγοντας να ισορροπήσει (σαφώς επικίνδυνα) μεταξύ συμβάντων και fiction καταστάσεων, η ταινία του Πόλαντ γίνεται ένα αδέξιο μείγμα βιογραφικού δράματος με μουσικό background και αναπαράστασης «ρεπορταζιακού» υλικού που θα διάβαζες σε κάθε tabloid φυλλάδα, με κοινό ήρωα τον Γουίλσον και «τόπο» δράσης τις διαταραχές τού ιδίου, οι οποίες λειτουργούν (;) ως συνδετικός κρίκος της αφήγησης. Έτσι, η ταινία παραπαίει από τη γνήσια βιογραφία για μουσικούς μελετητές στην κουτσομπολίστικη, τηλεοπτικών προδιαγραφών «αποκαθήλωση» της προσωπικότητας του Γουίλσον, τον οποίο ελάχιστα δείχνει να συμπονά πραγματικά ο σκηνοθέτης.

Σαφώς πιο ενδιαφέρον το κομμάτι της δεκαετίας του ’60, σχεδόν συγκινεί με τις σκηνές της ηχογράφησης των session μουσικών για το album «Pet Sounds» (1966), τη δημιουργική κορωνίδα στη δισκογραφία του Γουίλσον, με πωλήσεις που απογοήτευσαν εκείνη την εποχή στις ΗΠΑ, δυναμιτίζοντας τις σχέσεις της μπάντας αλλά και τον εσωτερικό κόσμο τού Γουίλσον, ο οποίος βρήκε ένα νέο καταφύγιο στα ναρκωτικά. Το κομμάτι της δεκαετίας του ’80 δεν απέχει ιδιαίτερα από μια παραγωγή του καναλιού Lifetime, με το ρομάντζο ανάμεσα στον μουσικό και μια πωλήτρια πολυτελών αυτοκινήτων (που κατέληξε να γίνει η δεύτερη σύζυγός του) να συγκρούεται εξαιτίας του απόλυτου – αλχημικού – ελέγχου που είχε πάνω στον καλλιτέχνη ένας τρελογιατρός (ακόμη μια κάκιστη ερμηνεία του κάποτε ταλαντούχου Πολ Τζιαμάτι, ο οποίος πρόσφατα επιδεικνύει… αλλοπρόσαλλες περούκες ή χρωμοβαφές), με απώτερο σκοπό να καταχραστεί την περιουσία του Γουίλσον.

Η βασανιστικά μεγάλη διάρκεια του «Love & Mercy» κορυφώνεται σε ένα αναίτιο «πάντρεμα» των δύο πρωταγωνιστών που υποδύονται τον Γουίλσον, σε μορφή «κακού trip», με περισσότερο χαμένο τον Τζον Κιούζακ (στην πιο adult εποχή), που κυκλοφορεί απλά σαν σαλεμένος και δεν κάνει κανένα contact με την ερμηνεία τού Πολ Ντέινο. Το γεγονός ότι ο ίδιος ο Γουίλσον (και η σύζυγος, φυσικά!) συνεργάστηκε με τον Πόλαντ για τούτο το φιλμ, μπορεί μονάχα να πιστοποιήσει ότι ο άνθρωπος είναι όντως… τρελός, άρα μπορεί και να το κρίνω άδικα (;). Οποία ειρωνεία.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι λάτρεις της μουσικής, των Beach Boys και του pop μεγαλείου του Μπράιαν Γουίλσον, θα δελεαστούν, μοιραία. Και δεν τους σταματάς από το να παρακολουθήσουν τούτο το φιλμ, το οποίο δεν έχει στηθεί με κάποιο σοβαρό budget, έτσι ώστε να απολαύσεις, έστω, την ανασύσταση της εποχής σε μεγαλύτερη κλίμακα, έξω από… ολίγες βίλες της Καλιφόρνια. Το «σαπουνοπερέ» κομμάτι της δεκαετίας του ’80 είναι απλά αποτυχημένο και ως camp, κάτι που δεν θα εκτιμήσουν οι φίλοι των biopics. Αν δεν έχεις ξανακούσει ποτέ το όνομα του κεντρικού ήρωα της ταινίας, δεν περνάς ούτε απέξω!


MORE REVIEWS

ΑΓΡΙΑ ΝΥΧΤΑ

Παραμονή Χριστουγέννων, έπαυλη ζάμπλουτης κληρονόμου με «φορτωμένο» θησαυροφυλάκιο δέχεται οργανωμένη επίθεση συμμορίας διαρρηκτών που εξολοθρεύει το προσωπικό ασφαλείας (και όχι μόνο) και απειλεί ν’ αρχίσει να σκοτώνει τα μέλη της οικογένειας αν δεν καταφέρει να φύγει με το παραδάκι. Και κάπου εκεί εμφανίζεται ο Άι Βασίλης. Ο πραγματικός Άι Βασίλης!

Η ΠΗΓΗ ΤΩΝ ΠΑΡΘΕΝΩΝ

Μεσαίωνα στη Σουηδία, κοπέλα αγνή πέφτει θύμα κακοποίησης από κακούς αδελφούς βοσκούς. Οι φονιάδες στους γονείς της τα λιλιά της ανεπίγνωστα θα πάνε να πουλήσουν, φιλοξενία και τροφή αφού ζητήσουν. Από τα χέρια του πατέρα θα βρουν την εκδίκηση ή θα προλάβουν να ξεγλιστρήσουν; Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας και, παραδόξως, η... πηγή έμπνευσης για το «Last House on the Left» (1972) του Γουές Κρέιβεν!

R.M.N.

Ρουμάνος εμιγκρές στη Γερμανία, υπό τον φόβο μπλεξίματος με τον Νόμο, επιστρέφει άρον-άρον πίσω στην πατρίδα, ξαναβρίσκοντας πατέρα, γιο, σύζυγο κι ερωμένη. Η πρόσληψη αλλοδαπών εργατών από το τοπικό αρτοποιείο κάνει την ατμόσφαιρα στο χωριό του να μυρίζει μπαρούτι.

ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΔΙΑΒΟΛΟΙ

Η Ζοάν ζει αρκετά συνηθισμένα με την κόρη της Βικί και το σύζυγό της Τζίμι σε μια μικρή κοινότητα των Γαλλικών Άλπεων, τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που ο ερχομός της αδελφής εκείνου ανατρέψει τις εύθραυστες οικογενειακές ισορροπίες.

ΠΙΟ ΠΟΛΥ ΑΠΟ ΠΟΤΕ

Η Ελέν πάσχει από σπάνια ανίατη ασθένεια, αλλά δεν θέλει να την λυπούνται. Ταξιδεύει σε κουκίδα του χάρτη της Νορβηγίας, προκειμένου να ζήσει έστω για λίγο ελεύθερη. Ή μήπως για να πεθάνει μόνη;

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας τύπος εντελώς κούκου που έβγαζε δισκάρες στη δεκαετία του ’60. Και τον δείχνει και σε κάτι γκομενικά του, το ’80. Δε βάζεις κάνα δίσκο να παίζει, καλύτερα;