FreeCinema

Follow us

ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΣ ΛΑΖΑΡΟΣ (2018)

(LAZZARO FELICE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλίτσε Ρορβάκερ
  • ΚΑΣΤ: Αντριάνο Ταρντιόλο, Λούκα Τσικοβάνι, Άλμπα Ρορβάκερ, Νικολέτα Μπράσκι, Σέρτζι Λόπεζ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 127'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Σε μια απομακρυσμένη αγροτική περιοχή της Ιταλίας, μια ομάδα χωρικών δουλεύει ως κολλήγες για λογαριασμό μιας ξεπεσμένης μαρκησίας. Ανάμεσά τους ο καλοπροαίρετος και αφελής Λάτζαρο, τον οποίο εκμεταλλεύονται οι πάντες.

Είναι παράξενη ταινία ο «Ευτυχισμένος Λάζαρος» και όχι μόνο επειδή στα μισά της δίωρης και κάτι διάρκειάς της… αλλάζει ο τόπος και ο χρόνος, όχι όμως και ο πρωταγωνιστής. Το στοιχείο του μαγικού ρεαλισμού, ως ένα οξύμωρο που αφηγείται την ιστορία σε περισσότερα από ένα επίπεδα, δεν είναι ασυνήθιστο στο ιταλικό σινεμά. Ο τρόπος που το χρησιμοποιεί η Αλίτσε Ρορβάκερ, ωστόσο, είναι κοφτός και απότομος και αφήνει περιθώρια περισσότερων διευκρινίσεων από τη σκηνοθέτιδα, παρά το γενικά ενδιαφέρον αποτέλεσμα.

Στην απομονωμένη περιοχή όπου ζει ο Λάτζαρο, μένει μια μικρή κοινότητα αγροτών που μαζεύει καπνά για λογαριασμό μιας μαρκησίας, στην οποία ανήκει η γη. Μένουν σε καλύβες, κοιμούνται όπου βρουν, τρώνε ελάχιστα, μοιράζονται λάμπες για να φωτίζουν τα δωμάτια, είναι εντελώς αμόρφωτοι. Ο διαχειριστής της μαρκησίας, που τους φέρνει κάτι κονσέρβες και άλλες ασήμαντες προμήθειες, τους χρεώνει, με αποτέλεσμα να οφείλουν πάντοτε χρήματα στο αφεντικό.

Στην αρχή δεν καταλαβαίνεις σε ποια εποχή εξελίσσονται όλα αυτά. Θα μπορούσαν να είναι πολλές δεκαετίες πίσω. Όταν, όμως, εμφανιστούν κάποια κινητά τηλέφωνα (!), έστω και παλιά μοντέλα Motorola, παθαίνεις ένα μικρό σοκ. Είμαστε κάπου στις αρχές της δεκαετίας του ’90 και αυτοί οι άνθρωποι ζουν λες και βρίσκονται στα μέσα του 20ου αιώνα, και μάλιστα σε μια παραμελημένη εκδοχή της εποχής.

Είναι σαφές ότι αποτελούν αντικείμενα εκμετάλλευσης, άνθρωποι που δουλεύουν ως κολλήγες για ψίχουλα. Η εργοδότριά τους έχει «παραλείψει» να τους ενημερώσει ότι η νομοθεσία έχει αλλάξει και ότι θα έπρεπε να τους έχει προσλάβει κανονικά ως εργάτες (αυτό το κομμάτι βασίζεται σε αληθινά γεγονότα). Από την άλλη πλευρά, η παντελής έλλειψη μόρφωσης και η απομόνωση δεν τους έχει αφήσει να μάθουν τα δικαιώματά τους. Ανάμεσά τους, ο Λάτζαρο είναι ένα πρόσωπο που εκμεταλλεύονται οι πάντες. Όλοι τον τρέχουν, τον βάζουν να κουβαλάει τα βαριά φορτία, να προσέχει τις κότες από τους λύκους. Θα τον εκμεταλλευτεί και ο Τανκρέντι, ο γιος της μαρκησίας, την οποία σιχαίνεται. Χρησιμοποιεί τον Λάτζαρο πείθοντάς τον ότι μπορεί να είναι ετεροθαλή αδέλφια, σκηνοθετώντας την απαγωγή του και ζητώντας λύτρα για να απομακρυνθεί από τη μητέρα του.

Η ψευτοαπαγωγή θα γίνει η αιτία να αποκαλυφθεί η κατάσταση που επικρατεί στο κτήμα. Όλοι θα απομακρυνθούν και θα μεταφερθούν στην πόλη, εκτός από τον Λάτζαρο που θα πέσει από μια πλαγιά με μια θεαματική βουτιά. Ξαφνικά… ερχόμαστε στο σήμερα, με τον πρωταγωνιστή να επιστρέφει στη ζωή, άθικτος και αμετάβλητος. Περπατώντας θα φτάσει στην πόλη για ν’ αρχίσει να βρίσκει σιγά-σιγά τους ανθρώπους που γνώριζε, μερικές δεκαετίες μεγαλύτερους. Όχι ότι η ζωή τους έχει βελτιωθεί. Είναι μικροαπατεώνες και ρακοσυλλέκτες, ενώ ο Τανκρέντι έχει χάσει τα πάντα από τις τράπεζες. Αυτό το δεύτερο μέρος, με την ξαφνική αλλαγή, είναι το προβληματικό μέρος της ταινίας, κάνοντας εξίσου προβληματική τη διάκριση της ταινίας στις Κάννες με το βραβείο σεναρίου. Πέρα από την αμετάβλητη, αγιοποιημένη μορφή του πρωταγωνιστή, δεν είναι απολύτως σαφής η κατεύθυνση που θέλει να πάρει η Ρορβάκερ. Το μόνο σαφές είναι ότι οι αδικημένοι της ζωής δεν έχουν στον ήλιο μοίρα κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Ο «Ευτυχισμένος Λάζαρος» είναι ένα φιλμ ωραία κινηματογραφημένο, αλλά με μια ανάπτυξη που μπορεί να προκαλέσει συζητήσεις (και σαρκαστικά σχόλια). Χρειαζόταν (τουλάχιστον) μια σαφέστερη κατεύθυνση στο δεύτερο μέρος.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν είναι για σένα αν αντιμετωπίζεις τις ξαφνικές αλλαγές στον χώρο και τον χρόνο ως φιλμικό #wtf. Αν είσαι ανοιχτός στο στοιχείο του μαγικού ρεαλισμού, τα ανοιχτά σημεία της ταινίας μπορούν να προκαλέσουν μια κουβέντα και το ενδιαφέρον σου. Ενδέχεται να τα πάρεις και στο κρανίο, πάντως.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.