FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΨΕΜΑΤΩΝ (2020)

(LA ISLA DE LAS MENTIRAS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάουλα Κονς
  • ΚΑΣΤ: Νερέα Μπάρος, Ντάριο Γκραντινέντι, Αϊτόρ Λούνα, Σέρχιο Κιντάνα, Άνα Όκα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Ατμόπλοιο που ανήμερα Πρωτοχρονιάς του 1921 έχει ξεκινήσει ταξίδι από την Ισπανία για το Μπουένος Άιρες, τσακίζεται εξαιτίας της ομίχλης στα απόκρημνα βράχια του μικροσκοπικού νησιού Σάλβορα, στ’ ανοιχτά της Γαλικίας. Τρεις ντόπιες γυναίκες δεν διστάζουν στιγμή και παρά τις δύσκολες συνθήκες μπαίνουν σε βάρκα προσπαθώντας να σώσουν όσους περισσότερους από τους φτωχούς ναυαγούς μπορούν. Καταφέρνουν να γλυτώσουν 48 από αυτούς (από ένα σύνολο 260 επιβατών) κι αποκτούν τη φήμη των γενναίων ηρωίδων. Δημοσιογράφος που καταφθάνει στο ιδιωτικό νησάκι για να καλύψει το γεγονός, αρχίζει να σκαλίζει την υπόθεση, η οποία ίσως δεν είναι όσο ξεκάθαρη φαινόταν εκ πρώτης όψεως.

Έπειτα από μια δεκαετή περίπου καριέρα στο χώρο της τηλεόρασης και του documentary, η Ισπανίδα Πάουλα Κονς πραγματοποιεί με «Το Νησί των Ψεμάτων» το fiction σκηνοθετικό της ντεμπούτο στο σινεμά. Αντλεί έμπνευση από ένα πραγματικό γεγονός (ένα ναυάγιο που έμεινε στην ντόπια ιστορία ως «Ο Τιτανικός της Γαλικίας»), χωρίς ο σκοπός της να είναι η εξιστόρηση αυτού καθαυτού του τραγικού συμβάντος εν είδει περιπέτειας, αλλά να παρουσιάσει ένα καθαρόαιμο κοινωνικό δράμα με κάποιες θριλερικές πινελιές μυστηρίου. Όσον αφορά το πρώτο συστατικό, μπορούμε πολύ εύκολα δίπλα στη λέξη «δράμα» να βάλουμε ένα… #diplhs, ενώ σε ό,τι έχει να κάνει με το δεύτερο, θα ήταν τεράστιο… ψέμα να ισχυριστούμε πως τούτο το «Νησί» κρύβει κάποιο σπουδαίο μυστήριο.

Η Κονς φροντίζει με το σενάριό της να δώσει (σε πολύ μεγάλο ποσοστό) τις όποιες απαντήσεις από το πρώτο κιόλας τέταρτο, με τη «μεγάλη» αποκάλυψη του φινάλε να είναι τόσο φανερή εξαρχής, σε σημείο ο θεατής ν’ αναμένει απλώς την επιβεβαίωση της α λα συγκεκριμένου βιβλίου του Ιουλίου Βερν (εκείνου με τον μακρινό φάρο…) έμπνευσης της Ισπανίδας δημιουργού. Τα ηθογραφικού τύπου στοιχεία με τα οποία εμπλουτίζει την πλοκή, και που σε αποκλειστικό βαθμό έχουν να κάνουν με τις σχέσεις των λιγοστών κατοίκων αυτού του παράξενου νησιού, αλλά και με κάποιους λαϊκούς μύθους του παρελθόντος, αναπτύσσονται μ’ έναν τρόπο που περισσότερο ταιριάζει σε telenovela, με το στοιχείο των δοξασιών ειδικά (λέγε με και «μυστήριο») να υπάρχει… για να υπάρχει. Ο πλούσιος ευγενής, ιδιοκτησία του οποίου αποτελεί η νήσος Σάλβορα, ο αυστηρός και αντιπαθής επιστάτης, καθώς και οι ντόπιοι που περισσότερο με δουλοπάροικους μοιάζουν παρά με εργάτες της γης, ρίχνονται στην πλοκή μ’ έναν τρόπο που σου αφήνει τη βεβαιότητα πως το ποιόν του χαρακτήρα τους θα ξεκαθαρίσει σ’ ένα από… τα επόμενα επεισόδια, όπου θα πέσει επιτέλους ένα κάποιο φως στον μέχρι τούδε βίο τους.

Κάτι τέτοιο ασφαλώς και δεν γίνεται, με τη σκηνοθέτιδα να πασχίζει να διατηρήσει ένα minimum ενδιαφέροντος στα 90 λεπτά της διάρκειας της ταινίας. Δεν τα καταφέρει επ’ ουδενί, καθώς ο εκ των πραγμάτων περιορισμός της δράσης στα λίγα (εντυπωσιακά ως τοπίου) νησιώτικα τετραγωνικά, αποτελεί γι’ αυτήν ακόμη ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο. Ο δημοσιογράφος πάει κι έρχεται ρωτώντας κι ανακρίνοντας καθώς προσπαθεί να βγάλει «λαβράκι», ο περίφημος «τρελός του χωριού» κάτι φαίνεται να ξέρει (ποιος να τον πιστέψει, όμως), οι δε τρεις γενναίες γυναίκες εμφανίζονται με μια μόνιμη αναστάτωση μπροστά στο φόβο του ν’ αποκαλυφθεί τι ακριβώς έκαναν τη νύχτα του ναυαγίου. Προς τιμήν της, πάντως, η Κονς δεν χρησιμοποιεί το στόρι στο πλαίσιο μιας σύγχρονης αναγωγής νεόκοπου φεμινισμού (όπως πολύ εύκολα θα μπορούσε), αν και δεν πράττει το ίδιο με το φλέγον ζήτημα του προσφυγικού. Η αλληγορία του καραβιού, που φορτωμένο μετανάστες εκατό χρόνια πριν τραβούσε προς την ελπίδα, για να βουλιάξει με τρόπο ποταπό, είναι ολοφάνερη. Δεν είναι κακή ούτε ως επιμέρους ιδέα, ούτε ως υπενθύμιση της διαχρονικής ανθρώπινης βαρβαρότητας, από μόνα τους όμως όλα αυτά δεν αρκούν για να κάνουν μια κινηματογραφική ταινία πρόταση ψυχαγωγίας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ουδεμία κινηματογραφική αλήθεια δύναται να σου προσφέρει τούτο το «Νησί των Ψεμάτων», πολύ περισσότερο, δε, εάν παρασυρθείς από το δήθεν κλίμα «μυστηρίου», εκλαμβάνοντάς το για ένα από τα συνήθη ισπανόφωνα «θρίλερ του καλοκαιριού».


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.