FreeCinema

Follow us

150 MG (2016)

(LA FILLE DE BREST)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Εμανουέλ Μπερκό
  • ΚΑΣΤ: Σίντσε Μπαμπέτ Κνούντσεν, Μπενουά Μαζιμέλ, Σαρλότ Λαμέλ, Γκιστάβ Κερβέρν, Ζιλ Τρετόν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 128'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Πνευμονολόγος του πανεπιστημιακού νοσοκομείου της Βρέστης ανακαλύπτει σύνδεση ανάμεσα σε φάρμακο που χορηγείται σε υπέρβαρους διαβητικούς και θανατηφόρα συμβάντα εξαιτίας καρδιοαγγειακών παθήσεων. Θα ξεκινήσει αγώνα για την απόσυρση του εν λόγω σκευάσματος, οι μεν περγαμηνές της όμως είναι φτωχές, τα δε χρήματα που διακυβεύονται πολλά.

Η ιατρός Ιρέν Φρασόν κατέγραψε τις λεπτομέρειες του σχεδόν διετούς αγώνα της εναντίον φαρμακευτικού γίγαντα της πατρίδας της σε βιβλίο που κυκλοφόρησε κατά τη διάρκεια των δικαστικών της περιπετειών. Πάνω σε αυτό βασίστηκε η Εμανουέλ Μπερκό, προκειμένου να γυρίσει τη δική της εκδοχή στο γνωστό κινηματογραφικό μοτίβο του… Δαβίδ εναντίον του Γολιάθ. Εκ προοιμίου, τέτοιες ιστορίες λειτουργούν αβανταδόρικα στην ψυχολογία και την ταύτιση του θεατή (ακόμα περισσότερο όταν πρόκειται για απόδοση πραγματικών γεγονότων, όπως εδώ), αφού μία μάχη κατά του συστήματος είναι σχεδόν πάντα γοητευτική. Ενώ, όμως, μια αντίστοιχη «Έριν Μπρόκοβιτς» (2000), λόγου χάρη, υπηρετούσε με ακρίβεια τόσο τον τομέα της ψυχαγωγίας όσο και αυτόν της καταγγελίας, εδώ το πρώτο έχει μπει στην άκρη, με το δεύτερο να είναι αυτό που δίνει αποκλειστικά τον ρυθμό. Δεν είναι από μόνο του κακό, δεν γίνεται όμως με τον πλέον επιτυχημένο τρόπο.

Από το ξεκίνημα κιόλας γινόμαστε μάρτυρες μιας ακατάσχετης (και ταυτόχρονα ακατανόητης για τον μέσο θεατή) ιατρικής ορολογίας. Η Φρασόν, αφού αντιλαμβάνεται πως κάτι πηγαίνει στραβά με το δημοφιλές και επί σειράς ετών ευρισκόμενο στην κυκλοφορία φάρμακο ονόματι Mediator, αναλαμβάνει να ενημερώσει τους συναδέλφους της στο μικρό νοσοκομείο της επαρχιακής πόλης της Βρέστης όπου εργάζεται. Μοιράζεται τις ανησυχίες της μαζί τους μέσω πινάκων, αριθμών και στατιστικών αναλύσεων (που περισσότερο μας κουράζουν παρά προσφέρουν το παραμικρό), ώστε να τους πείσει πως πρέπει να δράσουν, με τον αρχικό ενθουσιασμό να μετατρέπεται γρήγορα σε απογοήτευση, όταν γίνεται κατανοητό πως η σχετική δικαστική μάχη την οποία οι ίδιοι προκαλούν απαιτεί αδιάσειστα στοιχεία και τεκμηριωμένες μελέτες. Η Φρασόν αντιμετωπίζει τη χλεύη της αντίδικης εταιρείας, που προβάλλει ισχυρισμούς περί ανεπαρκούς για τέτοιου είδους καταγγελίες ιατρικής κατάρτισης της γυναίκας, επιπλέον προερχόμενη από ένα άσημο νοσοκομείο που δεν τη βοηθά τόσο στην υπερασπιστική της γραμμή. Εκείνη δεν παραιτείται αλλά πεισμώνει περισσότερο, δίνοντας σχεδόν όρκο να παλέψει μέχρι τελικής πτώσης.

Ενώ σε ό,τι έχει να κάνει με το ιατρικο-δικονομικό κομμάτι η ταινία της Μπερκό ανακυκλώνει τον εαυτό της, όταν εξετάζει τις διαπροσωπικές σχέσεις της Φρασόν με τον προϊστάμενο του τμήματός της και διακεκριμένο ιατρικό ερευνητή (τον οποίο πείθει να συμπαρασταθεί στον αγώνα της, προσδίδοντας έτσι το απαιτούμενο κύρος στη μελέτη της), τα πηγαίνει πολύ καλύτερα. Αυτός αντιπαραβάλλει λογική και στρατηγική στις ενίοτε αψυχολόγητες κινήσεις της υφισταμένης του, έχοντας μάλιστα να χάσει πολύ περισσότερα από μια πιθανή αρνητική κατάληξη του όλου πράγματος, μιας και η φήμη του θα πληγεί ανεπανόρθωτα. Η Μπερκό παρουσιάζει την διαφορετικής προσέγγισης τακτική των δύο συμμάχων, παραθέτοντας μια σειρά πειστικών και ισομερώς καταμερισμένων επιχειρημάτων που δικαιολογούν την αντιπαράθεσή τους ως προς την ύπαρξη ή μη ουσιαστικού λόγου στην εξακολούθηση εμπλοκής τους στην υπόθεση. Ο παθιασμένος ενθουσιασμός τής μιας (υποβοηθούμενος και από την οικογένειά της, με τον σύζυγο να στέκει πάντα δίπλα της) αντισταθμίζεται από την ήρεμη δύναμη του άλλου, με τον στόχο της νίκης της ηθικής έναντι του χρήματος να είναι σταθερά ίδιος και για τους δυο τους.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ενδιαφέρον θέμα που όμως κάπου αστοχεί στην παρουσίασή του. Αδικαιολόγητα μεγάλη διάρκεια, επιστημονική ορολογία που ξενίζει, μπλέξιμο με τα μονοπάτια του δικαστικού θρίλερ, αλλά ταυτόχρονα εύστοχο σχόλιο περί διαπλοκής εξουσίας, νοσηλευτικού συστήματος και φαρμακευτικού κλάδου, καθώς και μια αξιοπρόσεκτη ερμηνεία από τη Δανή πρωταγωνίστρια Σίντσε Μπαμπέτ Κνούντσεν. Οι του εμπορικού και ψυχαγωγικού κινηματογράφου θα το ρίξουν στα βαριά… φάρμακα, οι του γαλλόφωνου θα τα βγάλουν πέρα ίσως και χωρίς ασπιρίνη.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.