FreeCinema

Follow us

Ο ΑΦΡΟΣ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ (2013)

(L’ ECUME DES JOURS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μισέλ Γκοντρί
  • ΚΑΣΤ: Οντρέ Τοτού, Ρομέν Ντουρίς, Ομάρ Σι, Γκαντ Ελμαλέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 125'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Ο Κολέν, ένας ευκατάστατος νεαρός άνδρας που δε χρειάζεται να δουλεύει, ζει με το κατοικίδιο ποντίκι του και με τον υπηρέτη και δικηγόρο του, το Νικολά, γόη των γυναικών. Όταν ο καλύτερός του φίλος, ο Τσικ, γνωρίσει τη γυναίκα των ονείρων του, ο Κολέν θα του δώσει τα χρήματα για να την παντρευτεί. Και θα αποφασίσει ότι ήρθε η ώρα να ερωτευτεί και εκείνος. Θα αγαπήσει την Κλοέ, αλλά εκείνη θα αρρωστήσει σοβαρά στο ταξίδι του μέλιτος.

Μια ταινία που βασίζεται σε ιστορία του Μπορίς Βιαν δεν μπορεί να έχει συμβατική αφήγηση και χαρακτήρες. Όταν, μάλιστα, πρόκειται για ερωτική ιστορία, το happy end αποκλείεται. Τα σουρεαλιστικά στοιχεία του «Αφρού των Ημερών» ίσως δε θα μπορούσαν να βρουν καλύτερο φίλτρο για να περάσουν στη μεγάλη οθόνη, από τη φαντασία του Μισέλ Γκοντρί. Έχοντας ως χαρακτηριστικό του τα «χειροποίητα» εφέ και τις οργιώδεις οπτικές ψευδαισθήσεις, ο Γκοντρί υπερέβαλε εαυτόν στην οπτικοποίηση της δραματικής ερωτικής ιστορίας του Κολέν και της Κλοέ και αυτό ίσως να είναι το μοναδικό βασικό αρνητικό σημείο της ταινίας. Το «too much of a good thing». Προφανώς αδυνατώντας να κόψει μερικές από τις αμέτρητες ιδέες – ευρήματα, ο Γκοντρί έχει γυρίσει μια ταινία που δεν μπορείς παρά να θαυμάσεις για την ευφυία με την οποία έχει δώσει λύσεις, λαμβάνοντας υπόψη και τον αναμφισβήτητο κόπο και την εργατικότητα με την οποία έχει γυριστεί ο «Αφρός των Ημερών». Όλα αυτά τα στοιχεία, όμως, την κάνουν ταινία «ειδικού κοινού», πολύ κλειστή στον εαυτό της για να αγγίξει ένα ευρύτερο πλήθος.

Ο κατά Γκοντρί «Αφρός των Ημερών» είναι η τρίτη μεταφορά του βιβλίου τού Βιαν που πρωτοεκδόθηκε το 1947, έπειτα από την ταινία του 1968 από το Σαρλ Μπελμόν και το ιαπωνικό «Kuroe» του 2001. Ο ίδιος αντιπαθούσε σφοδρά τις απόπειρες διασκευής των έργων του και μάλιστα πέθανε από πνευμονική εμβολή κατά τη διάρκεια της προβολής τού «Θα Φτύσω στους Τάφους σας». Έχω την εντύπωση, ωστόσο, ότι η δουλειά τού Γκοντρί θα του άρεσε ή τουλάχιστον θα την εκτιμούσε, γιατί διατηρεί – ή πιο σωστά μεταφράζει – τα σουρεαλιστικά στοιχεία, τη μαύρη διάθεση και το ειρωνικό χιούμορ τής γραφής τού Βιαν στην κινηματογραφική γλώσσα. Παράδειγμα: σε ένα party, προσφέρονται στους καλεσμένους petits fours, αλλά στους δίσκους σερβιρίσματος βρίσκονται μινιατούρες φούρνων (four σημαίνει φούρνος στα γαλλικά). Ένα αστείο που επανέρχεται διαρκώς, είναι η εμμονή του Τσικ, του φίλου του Κολέν, με τα έργα του διάσημου φιλόσοφου Ζαν-Σολ Παρτρ, εμφανέστατη αναφορά στον Ζαν-Πολ Σαρτρ, ο οποίος αργότερα αντεπιτέθηκε, κλέβοντας τη γυναίκα τού Βιαν.

Όλο αυτό το κλίμα, με την ειρωνεία για τα πρόσωπα, το χρήμα, τη ζωή, επηρεάζει και τον πυρήνα της ιστορίας: την ερωτική σχέση του Κολέν και της Κλοέ. Θα γνωριστούν, θα φλερτάρουν, θα αγαπηθούν, θα κάνουν ό,τι μπορεί ο καθένας για να δώσει τα πάντα στον άλλο. Ποια θα είναι όμως η συνέχεια; Αρρώστια, μιζέρια, δυστυχία. Με δυο λόγια, η μηδενιστική ματιά του Βιαν καταλήγει στο συμπέρασμα ότι όλα είναι μάταια, όλα έχουν τέλος, όλα θα σταματήσουν ακόμη κι αν κάνεις τα πάντα με θυσίες και αν αντιμετωπίσεις μια σπάνια ασθένεια με τον κομψότερο και ευγενέστερο τρόπο, βάζοντας διαρκώς λουλούδια στο πλευρό της αγαπημένης σου.

Στο τελευταίο μέρος της ταινίας, τα οπτικά παιχνίδια του Γκοντρί χάνουν τον διασκεδαστικό τους χαρακτήρα, γίνονται πιο σκοτεινά, βαριά και το συναίσθημα πιο δυνατό. Το σπίτι του Κολέν δείχνει πιο μικρό, χωρίς φως. Τα παράθυρα γεμίζουν αράχνες και οι άνθρωποι γερνούν από τη στενοχώρια τους ολόκληρα χρόνια μέσα σε λίγες ημέρες. Ο έρωτας εκτός από ευτυχία, μπορεί να έχει και σπαραγμό και, όπως ο Βιαν, αυτό το ξέρει και ο Γκοντρί. Ξαναδείτε για να το διαπιστώσετε την «Αιώνια Λιακάδα Ενός Καθαρού Μυαλού». Το πρώτης γραμμής καστ υπηρετεί απολύτως τη γραμμή του Γκοντρί, όμως, δεν πρόκειται για ταινία ηθοποιών, αλλά σχεδόν αποκλειστικά, για ένα φιλμ σκηνοθετικού οράματος και πιστής απόδοσης του πρωτότυπου υλικού.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όσοι εκτιμούν τον ζαλιστικά κατασκευασμένο κόσμο των ταινιών του Μισέλ Γκοντρί και τη γραφή του Μπορίς Βιαν, δε θα μείνουν απογοητευμένοι. Στην περίπτωση που θέλεις mainstream γραφή και κινηματογράφηση, μάλλον δεν είναι η ταινία που θα σε ευχαριστήσει.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.