FreeCinema

Follow us

Η ΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΑΤΗ (2019)

(JT LEROY)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζάστιν Κέλι
  • ΚΑΣΤ: Κρίστεν Στιούαρτ, Λόρα Ντερν, Τζιμ Στέρτζες, Ντιάνε Κρούγκερ, Κέλβιν Χάρισον Τζούνιορ, Κόρτνεϊ Λαβ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 108'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Ο JT LeRoy, ο νεαρός συγγραφέας ενός άκρως επιτυχημένου βιβλίου, είναι το λογοτεχνικό ψευδώνυμο και περσόνα της Λόρα, μιας γυναίκας συγγραφέα και μουσικού. Στην προσπάθειά της να διατηρήσει την ανωνυμία της και τον χαρακτήρα του JT «ζωντανό», η Λόρα βρίσκει άλλη μια «βιτρίνα», τη νεαρή αδελφή του συζύγου της με το ανδρόγυνο παρουσιαστικό, δημιουργώντας έτσι μια από τις πιο διαβόητες ιστορίες εξαπάτησης της σύγχρονης λογοτεχνίας.

Μπερδευτήκατε; Κι όμως, πρόκειται για μια αληθινή ιστορία που έλαβε χώρα στα τέλη των ‘90s έως και τα μέσα των ‘00s. Η Λόρα Άλμπερτ, με την τραυματική παιδική ηλικία και την ψυχολογική ανάγκη να κρύβεται μια ζωή πίσω από περσόνες που «προστάτευαν» τα άγρια βιώματα και τις ανασφάλειές της, έγραψε ένα βιβλίο που έγινε bestseller, κρυμμένη πίσω από το πιο «αγαπημένο» της avatar, όπως το περιέγραψε η ίδια, τον έφηβο JT (Jeremiah Terminator) Leroy. Ο JT «έγραψε» ένα ημι-αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα και ο λογοτεχνικός κόσμος (όσο και το βιβλιόφιλο κοινό) τον λάτρεψε για το ταλέντο του και το θάρρος να εκφράσει ανοιχτά στιγμές και συναισθήματα της ταραγμένης ζωής του. Διψώντας για μεγαλύτερη αναγνώριση κι επιτυχία, η Λόρα θα αρπάξει την ευκαιρία της γνωριμίας της με την αδελφή του άντρα της, τη Σαβάνα Κνουπ, δίνοντας στον JT το φυσικό σώμα που του έλειπε όλα αυτά τα χρόνια επιτυχίας όταν (τάχα μου) ζούσε σαν ερημίτης.

Η ταινία βασίζεται στο βιβλίο που έγραψε η Σαβάνα με τις δικές της αναμνήσεις (κι επεξηγήσεις) από αυτή την παράξενη ιστορία. Στα 25 της χρόνια και χωρίς ιδιαίτερα αισιόδοξες προοπτικές για το μέλλον της, η Σαβάνα, με το αγορίστικο μαλλί και το ανδρόγυνο στυλ, έγινε η κυριολεκτική ενσάρκωση του JT, καθώς η Λόρα είδε αμέσως την ομοιότητα με την τυχαία φωτογραφία του ανύπαρκτου νεαρού «συγγραφέα» που είχε επιλέξει για το οπισθόφυλλο του βιβλίου «τους». Η Σαβάνα δέχτηκε σχεδόν αμέσως να ποζάρει ως JT, όμως τα πράγματα έγιναν πολύ πιο περίπλοκα όταν διάσημοι λάτρεις του βιβλίου θέλησαν να το προμοτάρουν ακόμα περισσότερο και να το μεταφέρουν στην μεγάλη οθόνη.

Όσοι περιμένετε να δείτε άλλη μια ταινία με θέμα μια αληθινή ιστορία λογοτεχνικής απάτης στα υψηλά επίπεδα του περσινού «Θα Μπορούσες Ποτέ να με Συγχωρέσεις;», μάλλον θα απογοητευθείτε. Η ιστορία της Λόρα, της Σαβάνα και του JT είναι αρκετά ενδιαφέρουσα, ωστόσο σε αυτή την κινηματογραφική της μορφή μοιάζει κάπως κενή και απρόσμενα προβλέψιμη. Το σενάριο του σκηνοθέτη Τζάστιν Κέλι, σε συνεργασία με την ίδια τη Σαβάνα Κνουπ, είναι απογοητευτικά ρηχό, όπως και η σκηνοθεσία των ηθοποιών του, ενώ το μήνυμα του «girl power» που θέλει να περάσει κάπως στερείται ειλικρινούς ενθουσιασμού και σεναριακής δέσμευσης. Στην προσπάθειά του να δείξει τις διαφορετικές «μάσκες» της Λόρα, ο Κέλι καταντά την πάντα αξιόλογη Λόρα Ντερν να είναι εκνευριστικά υπερβολική την περισσότερη ώρα, ενώ κάποιες εκλάμψεις της αληθινής (;) Λόρα δυστυχώς χάνονται μέσα στη χλιαρή σκηνοθετική καθοδήγηση του Κέλι, που δεν αξιοποιεί την Ντερν όσο καλά θα έπρεπε. Η Κρίστεν Στιούαρτ είναι ιδανική για την «ανδρόγυνη» Σαβάνα / JT, αν κι έχει ξαναπαίξει παρόμοιους ρόλους, της νεαρής που μπαίνει σε βαθιά νερά σαγηνευμένη από την πιθανή περιπέτεια (βλέπε και το «Personal Shopper: Η Βοηθός» του Ολιβιέ Ασαγιάς), ωστόσο έχει τον πιο αβανταδόρικο χαρακτήρα της ταινίας, καθώς υποδύεται τη συν-σεναριογράφο και συγγραφέα του βιβλίου πάνω στο οποίο βασίστηκε η ταινία. Από τους δευτεραγωνιστικούς ρόλους, ξεχωρίζει με διαφορά η Ντιάνε Κρούγκερ ως η κινηματογραφική superstar που θέλει πάση θυσία να μεταφέρει όχι τόσο το βιβλίο, όσο την «αληθινή» ιστορία του JT στη μεγάλη οθόνη.

Το γεγονός πως το σκάνδαλο αποκάλυψης της «απάτης» ξεφούσκωσε γρήγορα (αν και υπήρξε ένας σύντομος δικαστικός αγώνας, ο οποίος δεν αναφέρεται καν στο φιλμ) και όλοι επέστρεψαν μετά από λίγο στις εκάστοτε ζωές τους, αν το πάρουμε συμβολικά δείχνει το εφήμερο τέτοιων ιστοριών, αν όμως το δούμε πιο ρεαλιστικά, αντικατοπτρίζει και το σύνολο αυτής της ταινίας: πολύ ενδιαφέρουσα σε σημεία, όμως μακροπρόθεσμα καταδικασμένη στη λησμονιά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν είσαι fan των πρωταγωνιστικών μελών του καστ, ιδιαίτερα των τριών γυναικών, θα ανταμειφθείς με αξιόλογες ερμηνείες εν μέσω μιας αληθινά παράξενης πραγματικής ιστορίας που θα θέλεις να ακολουθήσεις ώς το τέλος για να δεις πού στο καλό θα καταλήξει (αν και μάλλον θα απογοητευθείς). Η ίδια η ταινία δεν έχει το συναισθηματικό βάθος και την έξυπνη σκηνοθεσία που θα της άξιζε, ωστόσο αξίζει τα 108 λεπτά της, κυρίως για το βασικό και πανανθρώπινο θέμα της προσωπικής ταυτότητας και των «προσωπείων» που βάζουμε καθημερινά στη ζωή μας.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.