FreeCinema

Follow us

ΦΕΛΙΞ & ΜΕΪΡΑ (2015)

(FELIX & MEIRA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαξίμ Ζιρού
  • ΚΑΣΤ: Χαντάς Γιαρόν, Μαρτίν Ντουμπρέιγ, Λούζερ Τουέρσκι, Ανν-Ελιζαμπέτ Μποσέ, Μπενουά Ζιράρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Εκείνη είναι μια καταπιεσμένη σύζυγος και μητέρα, μέλος της Εβραϊκής χασιδικής κοινότητας του Μόντρεαλ. Εκείνος ένας Γαλλοκαναδός με ζορισμένα οικονομικά, ο οποίος επιστρέφει στη γειτονιά για να δει τον ετοιμοθάνατο πατέρα του. Και οι δύο αντιμετωπίζουν το προσωπικό τους αδιέξοδο. Είναι σχεδόν αυτονόητο ότι ο ένας θα βρει παρηγοριά στην αγκαλιά του άλλου.

Αν και η ιστορία προετοιμάζει για ένα απαγορευμένο ρομάντζο με έντονα πάθη και δράματα, το φιλμ του Μαξίμ Ζιρού αρνείται πεισματικά να παραδοθεί άνευ όρων στις συμβάσεις του είδους. Αντίθετα, παίρνει τον χρόνο του στην ανάπτυξη των χαρακτήρων του, παρακολουθεί τις σιωπές τους και τα πράγματα που κάνουν μόνοι τους στα σπίτια τους και προσπαθεί να κατανοήσει γιατί οι ήρωές του νιώθουν όπως νιώθουν, χωρίς να σπρώξει με το ζόρι τις καταστάσεις.

Από τη μια, η Μέιρα (η οποία παίρνει κρυφά αντισυλληπτικά χάπια) δεν θέλει άλλα παιδιά, ενάντια στην προσταγή της τοπικής κοινότητας που προστάζει ότι είναι καθήκον της να γίνει πολλές φορές μητέρα, χορεύει «απαγορευμένους χορούς» όταν απολαμβάνει τη σπιτική μοναξιά και προσπαθεί να αναπτύξει το πνεύμα της μακριά από το κλειστό περιβάλλον που της επιβάλλεται. Από την άλλη, ο Φελίξ είναι πιο «παιχνιδιάρης», ευκαιριακός, χωρίς μεγάλα σχέδια για τη ζωή (δεν φαίνεται καν να ενδιαφέρεται για την κληρονομιά του πατέρα του καθώς προϋπόθεση είναι να κάνει κάτι ουσιαστικό μέσω αυτής) και πιστός στο προφίλ τού άσωτου υιού που από την αρχή του επιβάλλει η ταινία. Οι δυο τους αποτελούν ένα τυπικό «απαγορευμένο ζευγάρι», όμως ο Ζιρού ξεφεύγει από τις προφανείς παγίδες και αποφασίζει να εξερευνήσει όχι τόσο την ίδια τη σχέση αλλά αυτό που προσφέρει στον καθένα από τους εμπλεκόμενους.

Αυτή είναι και η ειδοποιός διαφορά της ταινίας από τα υπόλοιπα δείγματα του είδους. Όταν η Μέιρα και ο Φελίξ ταξιδεύουν στη Νέα Υόρκη, ο θαυμασμός εκείνης για τον νέο κόσμο και τη λάμψη της Times Square ξεπερνά ουσιαστικά κάθε ερωτική επιθυμία. Όταν ο Φελίξ πρωτοσυναντά τη Μέιρα, δεν είναι τόσο η έλξη της επιθυμίας που τον προκαλεί αλλά η ανάγκη να αποσπάσει το μυαλό του από τα γεγονότα των τελευταίων ημερών. Πίσω από την επιφάνεια, όσο κι αν η παράνομη σχέση φαίνεται να κλέβει τα φώτα της ιστορίας, αυτό που υπερισχύει είναι η ανάγκη για να βρεθεί ένα μέσο διαφυγής από τα προσωπικά αδιέξοδα παρά ένας πραγματικός έρωτας. Το φιλμ είναι πολύ έντιμο στην αναγνώριση αυτής της αλήθειας. Εξάλλου, το πιο ερωτικό πράγμα που συμβαίνει μεταξύ τους είναι όταν ο Φελίξ αφαιρεί το σάρι της Μέιρα.

Κατά μία έννοια, η ταινία μοιάζει ως αντιστροφή του πρόσφατου «Στο Κενό της», όπου μια κοπέλα αναγκάζεται να αποδεχθεί τα αυστηρά έθιμα της χασιδικής κοινότητας προσπαθώντας να μην θυσιάσει την ευτυχία της. Εδώ, μια άλλη κοπέλα, σε μια μετέπειτα φάση της ζωής της, επιθυμεί να ξανακερδίσει όσα έχασε με την πρότερη αποδοχή της. Ειρωνικά (αλλά και απόλυτα ταιριαστά), οι δύο ταινίες μοιράζονται την ίδια πρωταγωνίστρια, με τη Χαντάς Γιαρόν να προσφέρει και εδώ μια ερμηνεία πολυεπίπεδη και άκρως αποτελεσματική, η οποία βασίζεται περισσότερο στις σιωπές της παρά στις εκρήξεις της.

Στην εκτέλεση των προθέσεων του «Φελίξ & Μέιρα», όμως, υπάρχουν ατέλειες. Ο Ζιρού καθυστερεί υπερβολικά μέχρι να ωθήσει τις εξελίξεις, με αποτέλεσμα να προσφέρει πολύ νεκρό χρόνο ικανό να τεστάρει τις αντοχές του θεατή. Επίσης, προσπαθεί να εισαγάγει στην αφήγηση άστοχο χιούμορ που περισσότερο διαταράσσει την ατμόσφαιρα του φιλμ παρά του προσφέρει ανάλαφρα πατήματα (ειδικά μια σκηνή που περιλαμβάνει μια… μεταμφίεση από πλευράς τού Φελίξ προκαλεί μάλλον αμήχανα το γέλιο). Επιπλέον, η ασάφειά του όσον αφορά την πραγματική έκταση της σχέσης αυτών των δύο ανθρώπων μπορεί να βοηθά να δημιουργηθεί μια δυναμική αμφισημία που προσφέρεται για εξερεύνηση (ειδικά το φινάλε χαρακτηρίζεται από τον προβληματισμό τού «Και τώρα τι κάνουμε;»), όμως αυτό στην τελική «χτυπάει» ως αποφυγή των δύσκολων αποφάσεων και, δυστυχώς, συνιστά ένδειξη ελλιπούς ανάπτυξης της ιστορίας.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αυτή δεν είναι η τυπική παθιασμένη ερωτική ιστορία αλλά η αργή εξερεύνηση των παραγόντων που φέρνουν κοντά δύο διαφορετικούς ανθρώπους. Έχει ενδιαφέρον μέσα στην ηρεμία της αλλά και μπόλικες αφορμές για να τσεκάρει κάποιος ανυπόμονος το ρολόι του κατά τη διάρκεια της προβολής. Δεν προσφέρεται για το κοινό τής γρήγορης κατανάλωσης, ωστόσο ίσως να μην είναι αρκετά πρωτότυπο και για το πιο ενήλικο κοινό που έχει συνηθίσει στις περισσότερο βραδυφλεγείς αφηγήσεις. Οι επιλογές του soundtrack, πάντως, είναι εκπληκτικές (από το «After Laughter Comes Tears» της Γουέντι Ρενέ μέχρι το «Famous Blue Raincoat» του Λέναρντ Κόεν), χάρη στην αγάπη που επιδεικνύει η Μέιρα προς τη μουσική.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.