FreeCinema

Follow us

ΣΤΟ ΚΕΝΟ ΤΗΣ (2012)

(LEMALE ET HA'HALAL)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ράμα Μπουρστάιν
  • ΚΑΣΤ: Χαντάς Γιαρόν, Γιφτάχ Κλάιν, Χαΐμ Σαρίρ, Ράζια Ισραέλι, Ρενάνα Ραζ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

18χρονη κορασίδα, μέλος μιας παραδοσιακής ορθόδοξης χασιδικής οικογένειας στο σύγχρονο Τελ Αβίβ, ετοιμάζεται να παντρευτεί με έναν υποσχόμενο νέο, τον οποίο έχει διαλέξει για εκείνη η οικογένειά της. Όταν, όμως, ξαφνικά πεθάνει η αδελφή της, αφήνοντας τον άνδρα της με ένα νεογέννητο μωρό στην αγκαλιά, η νεαρή κοπέλα θα κληθεί να καλύψει το κενό τής αδελφής της και να βρεθεί νύφη στο πλευρό του… κουνιάδου της, παρά τις διαφορετικές επιθυμίες της.

Αν το δούμε ψυχρά, το «Στο Κενό της» θα μπορούσε να είναι μια παραλλαγή ενός βιβλίου της Τζέιν Όστεν! Βουτηγμένο στο ρομαντικό φολκλόρ και τους άγραφους κανόνες μιας κοινωνίας που δίνει πάρα πολύ μεγάλη σημασία στην «οργάνωση» και τον προγραμματισμό των γάμων των μελών τής οικογένειας (συμπεριλαμβανομένης και της συλλογικής επιλογής τού κατάλληλου γαμπρού), το φιλμ δε διαφέρει στην ουσία του πολύ από τις θεματικές των πιο διάσημων βιβλίων της Αγγλίδας συγγραφέως, αν και εκείνα διαδραματίζονται σε ένα διαφορετικό χωροχρονικό πλαίσιο.

Αυτό που κάνει τη διαφορά, είναι ότι η σεναριογράφος και σκηνοθέτις Ράμα Μπουρστάιν είναι επίσης μέλος της χασιδικής κουλτούρας. Αυτό της επιτρέπει να παρουσιάσει την παραδοσιακή θεματική της ταινίας της με μια μοντέρνα ματιά, πιο λιτή από όσο θα περίμενε κανείς, το ίδιο κριτική όσο και απολογητική. Η Μπουρστάιν, εξάλλου, δεν έχει στόχο να εγκαταλείψει τον τρόπο ζωής της, ούτε να στηλιτεύσει την κουλτούρα της, αλλά να χρησιμοποιήσει το κοινωνικό και λαογραφικό στοιχείο που της προσφέρεται προς όφελος μιας ιστορίας που κινείται ανάμεσα στο ρομαντισμό, τα ψήγματα χιούμορ και τα αυστηρά δραματικά ξεσπάσματα, αποφεύγοντας έντεχνα το μελόδραμα και τις ακραίες συμπεριφορές, έχοντας πλήρη γνώση όλων των παραμέτρων αλλά και «διεθνή» ματιά.

Παράλληλα, αποδεικνύεται εξαιρετικά εγκρατής στη γραφή της, ξέροντας ακριβώς πότε να κλείσει ένα πλάνο χωρίς να πλατειάζει, γεγονός που γίνεται απόλυτα αντιληπτό στο φινάλε, καθώς η μαύρη οθόνη πέφτει την ιδανική στιγμή. Η Μπουρστάιν διατηρεί τη ματιά μιας γυναίκας που πέρασε από την ηλικία τής πρωταγωνίστριάς της και, ενδεχομένως, βίωσε πολλούς από τους προβληματισμούς της, όμως, τώρα, λόγω της ηλικίας της, φαίνεται να έχει ισορροπήσει ανάμεσα στο «ηθογραφικό» καθήκον τής κουλτούρας της και των προσωπικών της επιθυμιών. Ακόμα και οι αντιφάσεις της ίδιας της ηρωίδας, παρακολουθούνται με συμπόνια από τη σκηνοθέτιδα. Η Σίρα ποτέ δεν είχε επιλογή στον άνδρα που έμελλε να γίνει ο σύζυγός της. Απλά, η αρχική επιλογή είχε ταιριάξει και με τα δικά της θέλω. Όταν η επιλογή των συγγενών άλλαξε, η Σίρα αντιλαμβάνεται ότι όχι απλά δεν έχει πλέον επιλογή αλλά ότι, από την αρχή, δεν είχε ποτέ αυτό το δικαίωμα. Αυτή είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα προέκταση, που μόνο ένα μέλος της κοινότητας θα μπορούσε να περιγράψει με τέτοια ακρίβεια.

Από την κατασκευή των κοστουμιών μέχρι την εσωτερική διαρρύθμιση των χώρων (το «Στο Κενό της» ανήκει σε εκείνο το είδος ταινίας που βασίζεται σχεδόν εξολοκλήρου στην αρτιότητα σκηνικών και κοστουμιών για να πετύχει) και από τη μουσική υπόκρουση μέχρι το αποτελεσματικό μοντάζ που δεν αφήνει την αισθηματική πλευρά τού έργου να το περιορίσει αμιγώς στην περιοχή τής ρομαντικής κομεντί, η ταινία καταφέρνει περισσότερα από αυτά που θα περίμενε κανείς εξαρχής, κυρίως λόγω της ειλικρίνειας της Μπουρστάιν στην αποτύπωση των αυστηρών κανόνων τής κοινωνίας της αλλά και χάρη στο πρωταγωνιστικό ζεύγος των Χαντάς Γιαρόν (η οποία κέρδισε και το βραβείο γυναικείας ερμηνείας πέρυσι στη Βενετία) και Γιφτάς Κλάιν που, εκτός από τα λόγια, βασίζονται μοναδικά στις σιωπές, τα βλέμματα και την αυτονόητη αμηχανία στη σχέση μεταξύ των χαρακτήρων τους.

Η ταινία θυμίζει στην προσέγγιση το πρόσφατο «Ένας Χωρισμός» του Ασγκάρ Φαραντί, προσπαθώντας να απεικονίσει κάτι απόλυτα παραδοσιακό με μοντέρνα, αυστηρή ματιά και είναι από τις ταινίες που μπορούν να μιλήσουν σε μεγάλο μέρος του κόσμου παρά το συγκεκριμένο λαογραφικό τους πλαίσιο. Ποιος είπε ότι οι ρομαντικές ταινίες χρειάζονται να είναι σαχλές;

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ρομάντζο, φολκλόρ, ωραία μουσική, κοστούμια, ηθικά διλήμματα κι ένας έρωτας σε αμφισβήτηση. Ναι, μπορεί να μη μιλάει αγγλικά, όμως, θα μπορούσε κάλλιστα να είναι ένα ρομαντικό φιλμ εποχής. Ευτυχώς, είναι κάτι παραπάνω και προσφέρεται για το κοινό που δε θέλει να περιορίζει τοπογραφικά τις επιλογές του. Εντάξει, δεν είναι και το πιο πρωτότυπο φιλμ που έχεις δει ποτέ, αλλά ένα παράθυρο σε μια όχι και τόσο προβεβλημένη κουλτούρα θα το ανοίξεις.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.