FreeCinema

Follow us

ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ (2003)

(ELEPHANT)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκας Βαν Σαντ
  • ΚΑΣΤ: Άλεξ Φροστ, Έρικ Ντιούλεν, Τζον Ρόμπινσον, Ελάιας ΜακΚόνελ, Κάρι Φίνκλι, Νέιθαν Τάισον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 81'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: PLAYTIME

Σε ένα Γυμνάσιο των ΗΠΑ, όλα κυλούν στερεοτυπικά και βαρετά. Δύο μαθητές, όμως, έχουν διαλέξει αυτή να είναι η τελευταία μέρα της ζωής τους. Και εισέρχονται στο κτήριο πάνοπλοι…

«Σήμερα θα πεθάνουμε», λένε μεταξύ τους ο Άλεξ και ο Έρικ, λίγο πριν κάνουν το κέφι τους, σκοτώνοντας συμμαθητές και καθηγητές του σχολείου τους που βρέθηκαν σε πεδίο βολής λες και ήταν θηράματα σε κυνήγι. Είναι η στιγμή που χαμογελάς με σαρκασμό σαν θεατής, αλλά (και) συνειδητοποιείς ότι είσαι ανήμπορος να επέμβεις. Έτσι, όμως, δε γίνεται και στη ζωή; Μέχρι εκεί που σε παίρνει. Στα μεγάλα κάνεις πίσω. Και παρατηρείς με δέος και θαυμασμό που κρύβει τρόμο… Από τη θέση του παρατηρητή, λοιπόν, ο Γκας Βαν Σαντ σε φέρνει αντιμέτωπο με το πρόβλημα της βίας. Αφορμή, εκείνο το πολύνεκρο επεισόδιο στο σχολείο του Κόλουμπαϊν, τον Απρίλιο του 1999. Δύο μαθητές μπουκάρουν πάνοπλοι, σκοτώνουν όσους μπορούν μέσα σε κατάσταση πανικού κι ύστερα αυτοκτονούν. Παρόμοια κρούσματα φυσικά και υπήρχαν πάντοτε στις ΗΠΑ. Τι ήταν, λοιπόν, αυτό που αφύπνισε τα media, ανθρώπους της Τέχνης αλλά και ολόκληρο τον πλανήτη, έτσι ώστε να πιπιλίζουμε τη λέξη Κόλουμπαϊν μέχρι σήμερα; Στο συγκεκριμένο συμβάν δεν είχαμε απλά έναν μανιοκαταθλιπτικό psycho αυτόχειρα, που πριν επιλέξει το θάνατο είπε να τιμωρήσει και μερικούς συμπολίτες του. Ο Έρικ Χάρις και ο Ντίλαν Κλέμπολντ ενήργησαν βάσει σχεδίου. Δύο ανήλικα παιδία προμελέτησαν το έγκλημά τους, χωρίς να λογαριάζουν καν τη δική τους θυσία. Και το πιο τρομακτικό; Κανείς δεν έμαθε ποτέ το γιατί.

Ο «Ελέφαντας» δε βασίζεται στα αληθινά γεγονότα του Κόλουμπαϊν, δε θέλει να μοιάζει ρεπορταζιακός ή να συγκριθεί με το παρόμοιας θεματολογίας περσινό ντοκιμαντέρ του Μάικλ Μουρ, «Ακήρυχτος Πόλεμος». Δεν υπάρχει καν πλοκή γύρω από αυτά που συμβαίνουν στην οθόνη. Ο φακός, ένα με το βλέμμα σου, καταγράφει μια συνηθισμένη μέρα σε ένα αμερικανικό σχολείο. Οι μαθητές γυρίζουν το προαύλιο, αίθουσες και διαδρόμους ενός λαβυρινθώδους κτηρίου (που παρομοιάζει το εκπαιδευτικό σύστημα ή και ολόκληρη την αμερικανική κοινωνία και τρόπο ζωής) με βαρεμάρα. Κι αυτή η φρίκη της καθημερινής απάθειας μπαίνει μέσα στο πετσί σου, σε υπνωτίζει και σε σκοτώνει αργά – τόσο όσο κρατάει ο σύντομος βίος μας. Οι χαρακτήρες των παιδιών είναι στερεοτυπικοί (από τον κούκλο αθλητή μέχρι τις βουλιμικές χαζογκόμενες) και δεν αναλύονται ψυχολογικά, ούτε προσεγγίζονται δραματουργικά. Η έννοια του σασπένς απουσιάζει, ίσως γιατί είμαστε σχεδόν σίγουροι ότι όλοι θα πεθάνουν. Αλλά δε νοιώθουμε οίκτο. Είμαστε οι θεατές. Εκ του ασφαλούς…

Το δίδυμο των φονιάδων χρεώνεται όλες τις φοβίες της «πολιτικής ορθότητας» σαν κακό αστείο, δηλώνοντας μία λανθάνουσα υποψία χιούμορ (κι όποιος βλαξ «ψαρέψει»…): τα δύο αγόρια φιλιούνται στο ντους (είναι η επιθυμία της πρώτης – και τελευταίας – τους φοράς), παρακολουθούν ναζιστικά επίκαιρα στην τηλεόραση (αλλά δεν είναι σίγουροι για το ποιος είναι ο Χίτλερ!) και πριν από τη σφαγή οδηγούν αμάξι με καρικατούρα του Σατανά να κρέμεται από το παρμπρίζ! Κι όμως, αυτά τα παιδιά δεν είναι gay, νεοναζί ή σατανιστές. Πολύ απλά, διάλεξαν να πεθάνουν. Και για να το διασκεδάσουν είπαν μαζί… κι όποιον πάρει ο χάρος! Η αλήθεια δεν χρειάζεται πάντοτε ένα άλλοθι που εστιάζει στη λογική.

Ξορκίζοντας στιλιστικές μανιέρες του παρελθόντος, ο Γκας Βαν Σαντ υιοθετεί μία απόλυτα μινιμαλιστική κατεύθυνση κινηματογράφησης που μοιάζει με… απονεύρωση! Η φωτογραφία του Χάρις Σαβίντις είναι ότι πιο απόκοσμο και γήινο έχουμε δει εδώ και χρόνια, με την κάμερα να αιωρείται σε μονοπλάνα δίχως συναίσθημα γύρω από τους μαθητές. Καμία φόρμα, κανένας προσανατολισμός διδαχής απέναντι στο θέμα, καμία προοπτική να αναζητηθούν αιτίες. Ο χρόνος κυλά, οι πυροβολισμοί σε τινάζουν από το κάθισμά σου, η θέα του αίματος σε ξυπνάει από το λήθαργο. Μην ανησυχείς, θα επιστρέψεις σ’ αυτόν. Ο «Ελέφαντας» θα τελειώσει σε 81 λεπτά. Έξω όλα δείχνουν ασφαλή. Υγιή. Και βαρετά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2003, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Το πέρασμα της ταινίας από το Φεστιβάλ των Καννών ήταν σαρωτικό. Χρυσός Φοίνικας καλύτερης ταινίας και βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας για τον Γκας Βαν Σαντ. Ο «σάλος» γύρω από τον «Ελέφαντα» σταμάτησε εκεί. Η δύναμη του φιλμ, όμως, παραμένει ίδια. Και διχάζει με τον σχεδόν χιουμοριστικό τόνο που χαρακτηρίζει τους δύο δολοφόνους, όσο και με το «απαθές» της ματιάς του. Μπορούμε να σαρκάζουμε πάντοτε απέναντι στην υστερία και τα λάθη του «politically correct», όμως, δυστυχώς, όλα αυτά τα χρόνια, η ειδησεογραφία δεν έχει σταματήσει να ασχολείται με παρόμοια και πολύνεκρα χτυπήματα στις ΗΠΑ…


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.