FreeCinema

Follow us

DUNE: ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ (2024)

(DUNE: PART TWO)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντενί Βιλνέβ
  • ΚΑΣΤ: Τιμοτέ Σαλαμέ, Ζεντάγια, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Τζος Μπρόλιν, Όστιν Μπάτλερ, Φλόρενς Πιου, Ντέιβ Μπαουτίστα, Κρίστοφερ Γουόκεν, Λεά Σεντού, Σουεϊλά Γιακούμπ, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Σαρλότ Ράμπλινγκ, Χαβιέρ Μπαρδέμ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 166'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Ο Πολ Ατρέιντιζ αγκαλιάζεται από τους Φρέμεν ως ο Μεσσίας ενός προφητικού πεπρωμένου και καλεί κάθε πολέμιο του Οίκου των Χαρκόνεν να σταθεί δίπλα του, ώστε να πάρει εκδίκηση από εκείνους που συνωμότησαν για ν’ αφανίσουν την οικογένειά του και την κληρονομιά της.

Είναι μικρές οι λέξεις για να περιγράψουν το μεγαλειώδες μέγεθος τέτοιων ταινιών. Ο Ντενί Βιλνέβ, απόλυτα πιστός στο έργο του Φρανκ Χέρμπερτ, ολοκληρώνει εδώ το πρώτο βιβλίο της σειράς του «Dune», ακολουθώντας το ίδιο ακριβώς ύφος… μινιμαλιστικού μαξιμαλισμού που θαυμάσαμε στο πρώτο φιλμικό μέρος του «Dune» (2021) και καταφέρνοντας να ανεβάσει ακόμα πιο ψηλά το «volume» του θαυμασμού απέναντι σ’ αυτό που αντικρύζει το βλέμμα. Εάν στην πρώτη κριτική ονομάτιζα τον Ντέιβιντ Λιν και το επικό σινεμά του ή και την περίπτωση της space opera του «Star Wars», σε τούτο το «Μέρος Δεύτερο» αφήνω τη φαντασία του αναγνώστη να οργιάσει, σκεπτόμενος πως ο Βιλνέβ έγινε πλέον ο Λιν που αντικαθιστά επάξια τον Τζορτζ Λούκας! Για ένα τέτοιο «πάντρεμα» μιλάμε. Κανονικά!

Τα μοναδικά «ψεγάδια» της συνέχειας του «Dune» είναι μόλις δύο: α) απουσιάζει το στοιχείο του ξαφνιάσματος, της έκπληξης μπροστά στο θέαμα και τον σχεδιασμό του πρώτου μέρους, έχει σπάσει η «παρθενιά» για να το κάνω πιο λιανά, και β) το score του Χανς Τσίμερ επαναπαύεται στα ακούσματα του 2021, δίχως να προσφέρει κάτι το εντυπωσιακά καινούργιο και αξιομνημόνευτο. Κατά τα άλλα, ο Βιλνέβ έχει δημιουργήσει (και εξελίξει) ένα οπτικό σύμπαν που η μεγάλη οθόνη του προσδίδει τη δύναμη να σε τραβάει και να σε ρουφάει μέσα του, σαν να σε εθίζει σε μια ολότελα δική του ναρκωτική ουσία, η οποία (πρέπει να) έχει τις ίδιες παραισθησιογόνες ιδιότητες με το σπάνιο μπαχάρι του πλανήτη Ιράκας.

Ίσως λιγότερο μυστικιστικό από το πρώτο φιλμ, μα σίγουρα πιο αλληγορικά (γεω)πολιτικό από εκείνο, το «Μέρος Δεύτερο» ασκεί κριτική στον παραλογισμό της εξουσίας και μιας άτοπης υπεροχής της καθαρότητας των Φυλών / Οίκων που την διεκδικούν (ακόμα και σε ρεαλιστικό βάθος χρόνου του ανθρώπινου πολιτισμού), ενίοτε φέρνοντας στον νου μέχρι και το αρρωστημένο αφήγημα της περιόδου του ναζισμού (διόλου παράξενη η θύμηση εικόνων των ντοκουμέντων της Λένι Ρίφενσταλ από τα ‘30s, ειδικά σε μαυρόασπρα πλάνα θριαμβευτικά αλαλάζοντος πλήθους). Εδώ, πια, δεν αισθάνεσαι τόσο τη σημασία της ταξικής προέλευσης του Πολ, διότι συνειδητοποιείς πως κανένα από τα αντίπαλα γενεαλογικά δέντρα των Οίκων δεν φέρει την αυθεντική γνησιότητα στο αίμα του, με τον Βιλνέβ να μειδιά χαιρέκακα για το ριζικό των ηρώων του και το ψέμα που όλοι τους κουβαλάνε μέσα τους, διψώντας μονάχα για έναν… «μπάσταρδο» θρόνο ηγεσίας.

Είναι ευτύχημα και δώρο μαζί, μια παραγωγή τόσο μεγάλη και ικανή να προκαλεί το δέος σε όρους θεάματος, να περιλαμβάνει ταυτόχρονα και αντίστοιχα πλούσια (ή και πολύπλοκα) σε περιεχόμενο layers δόμησης σκέψης (σαφέστατα ενήλικης) που φτάνουν μέχρι τα (δικά μας) «χωράφια» αρχέτυπων μύθων του είδους της τραγωδίας, δραματοποιημένα με ποιότητα που δύσκολα βρίσκει σύγκριση και οπτικοποιημένα με state-of-the-art standards αισθητικής πρωτοφανούς. Με την κινηματογραφική ολοκλήρωση του πρώτου βιβλίου του «Dune», ο Βιλνέβ σφραγίζει τη θέση του ως ένας από τους μεγαλύτερους οραματιστές στα χρονικά της 7ης Τέχνης. Θα είναι μια «κατάρα» που θα τον ακολουθεί για πάντα και είναι άξιον απορίας το πως θα μπορέσει ν’ αντέξει το βάρος της για να συνεχίσει την καριέρα του πίσω από την κάμερα. Εάν αποτολμήσει να προχωρήσει και στο δεύτερο βιβλίο του Χέρμπερτ, ή θα καταποντιστεί ή θα οδηγήσει το σινεμά σε άλλο level. Μέση οδός δεν υπάρχει.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αναζητήστε κινηματογραφική αίθουσα με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη οθόνη. Ακόμα κι εκεί, το έργο του Ντενί Βιλνέβ θα «παλεύει» να χωρέσει μέσα της. Η πρώτη event movie του 2024 σας περιμένει για να «χαθείτε» στις εικόνες του κόσμου της. Μέχρι να μάθουμε αν ο Γαλλοκαναδός δημιουργός θα συνεχίσει με το δεύτερο βιβλίο του «Dune», δίνουμε από τώρα ένα rendezvous μεγάλων προσδοκιών στα Όσκαρ του επόμενου έτους.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.