FreeCinema

Follow us

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ (2019)

(DUELLES)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολιβιέ Μασέ-Ντεπάς
  • ΚΑΣΤ: Φέρλε Μπάτενς, Ανν Κουσένς, Μεντί Νεμπού, Άρι Βολτχάλτερ, Ζιλ Λεφέβρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS / SEVEN FILMS

Στο Βέλγιο του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

Μία ταινία είδους (όπως το θρίλερ) πρέπει να υπηρετεί κάποιους κανόνες, στο σκηνοθετικό ύφος και την αφήγηση ειδικά. Εάν γυρίζεις ένα οικογενειακό δράμα «δωματίου», που δεν υποστηρίζεται και από το ανάλογου σασπένς σενάριο, και περιμένεις μονάχα από την… ηχητική μπάντα να σου κάνει τη δουλειά, μάλλον έχεις αστοχήσει. Αυτό παθαίνει ο Βέλγος Ολιβιέ Μασέ-Ντεπάς, ο οποίος χειρίζεται ανώδυνα και δίχως ρυθμό μία ενδιαφέρουσα ιστορία ψυχολογικού δράματος με την ψευδαίσθηση ότι σκηνοθετεί… θρίλερ! Στην τελική, έχει χάσει από όποιο genre και να το πιάσεις…

Βρισκόμαστε στο νοσταλγικό και φιλήσυχο κλίμα της δεκαετίας του ’60, με τη δράση να περιορίζεται εντός δύο κολλητών μεταξύ τους σπιτιών που κατοικούνται από δύο τριμελείς οικογένειες. Αντρόγυνα με μικρά παιδιά και τα δύο, μοιράζονται απόλυτα αρμονικά τα πάντα μεταξύ τους και η σχέση φιλίας είναι τέτοια που αμφότεροι έχουν μέχρι και το κλειδί του σπιτιού των γειτόνων τους. Ένα επιπόλαιο ατύχημα θα κοστίσει τη ζωή του γιου της Σελίν (Ανν Κουσένς), με την ίδια να φορτώνει με ενοχές τη συνείδηση της Αλίς (η Φέρλε Μπάτενς από το έξοχο «Ραγισμένα Όνειρα» του 2012), επειδή δεν πρόλαβε να δράσει έγκαιρα και να σώσει το παιδάκι. Οι σχέσεις των δύο οικογενειών κλονίζονται δραματικά, οι δυο μανάδες συμπεριφέρονται καχύποπτα μεταξύ τους, η ζήλεια κερδίζει τη συμπάθεια και στο μυαλό της Αλίς μπαίνουν ιδέες εκδίκησης από τη Σελίν.

Η αίσθηση της αμφιβολίας γύρω από τα όσα σκέφτεται η Αλίς για τη γειτόνισσά της επιχειρεί να χτίσει ένα κλίμα μυστηρίου οριακά θριλερικό, όμως ο Μασέ-Ντεπάς δεν δείχνει ικανός να καταλάβει πώς χειρίζεται κανείς αυτό το φιλμικό είδος, αφήνοντας το δράμα της απώλειας να «καπελώνει» τα πάντα. Μοναδικό στοιχείο φόρτισης του έργου, η εξαντλητικά εκβιαστική χρήση της μουσικής που φυσικά δεν αρκεί για να σε βάλει στο «παιχνίδι» της υποψίας για το ποια γυναίκα είναι ή δεν είναι στα καλά της ή αν όντως πρέπει να ανησυχούμε για επικίνδυνη δολοπλοκία (με τι όφελος;) στη συνέχεια της ιστορίας.

Ακριβώς στη μία ώρα της ταινίας γινόμαστε αδιάψευστοι μάρτυρες ενός επεισοδίου που θα μας επιτρέψει να πάρουμε σαφή θέση για τα τεκταινόμενα, αλλά εκεί πια όχι μόνο είναι αργά για να σε κερδίσει το «Μητρικό Ένστικτο», αλλά επιπλέον ο Μασέ-Ντεπάς κάνει όλες τις πιο λάθος κινήσεις για να «τορπιλίσει» τη μέχρι τώρα χαλαρότητα που χαρακτήριζε το φιλμ, με το σενάριο να φλερτάρει με την ακρότητα σε εξωπραγματικό βαθμό (με τόσους θανάτους στην περιοχή, είναι να απορεί κανείς για το αν υφίσταται αστυνομικό Τμήμα στην πόλη…). Ναι, στα τελευταία της η ταινία μπορεί να αποκαλεστεί (και) «θρίλερ», όμως αυτό δεν αποτελεί και επιτυχία ταυτόχρονα. Με τέτοιον τρόπο, σίγουρα όχι! Στην τελική, το «δράμα» εδώ μπορεί να έχει έναν επιπλέον τρόπο ανάγνωσης…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σπρώχνεται σαν έργο «σχολής Χίτσκοκ» και κάπου πρέπει να γύρισε τούμπα ένα φέρετρο… Καθαρά γυναικείου ψυχισμού δράμα για την… υστερία της μητρότητας, την ανταγωνιστικότητα που μπορεί να γεννάται ανάμεσα σε φίλες μανάδες και την «τρέλα» του να χάνεις το «αίμα σου». Υπήρχαν στοιχεία για κάτι καλύτερο, όμως η σκηνοθετική γραμμή δεν εξυπηρετεί τις προοπτικές που είχε το story, οπότε το αποτέλεσμα είναι ένα δράμα υπερβολής που δεν ψυχαγωγεί πλήρως. Η κορύφωση, δε, είναι τόσο προβλέψιμη, που αντί για ένταση προκαλεί την πλήξη. Οι πρωταγωνίστριες έκαναν ό,τι μπορούσαν για να μην φτάσουμε στον χαρακτηρισμό του… «ναυαγίου».


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Μία βαρετή γκόμενα κατηγορεί μία άλλη βαρετή γκόμενα ότι φταίει που πέθανε το παιδί της. Θρίλερ, λέει. Η Μάρθα Βούρτση ν’ άπλωνε μπουγάδα σε ταράτσα, περισσότερη ένταση θα έβγαζε.