FreeCinema

Follow us

ΣΙΧΑΘΗΚΑ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ (2022)

(SYK PIKE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κρίστοφερ Μπόργκλι
  • ΚΑΣΤ: Κρίστιν Κούγιατ Θόρπ, Αϊρικ Σάιθερ, Φάνι Βάαγκερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Όταν η καλλιτεχνική καριέρα του Τόμας αρχίζει να τραβά την προσοχή του περίγυρου, η κοπέλα του, Σίγκνε, βρίσκει έναν διεστραμμένο τρόπο να την… τραβήξει πίσω.

Ο Τόμας είναι ένας ανερχόμενος καλλιτέχνης ο οποίος κλέβει αντικείμενα για να δημιουργήσει. Σε αυτό τον βοηθά η ερωτική του σύντροφος, Σίγκνε. Από την πρώτη στιγμή είναι ξεκάθαρο πως και οι δύο είναι νάρκισσοι, θέλουν συνέχεια η προσοχή να πέφτει πάνω τους και ανταγωνίζονται σ’ αυτό. Όταν εκείνος έχει μια πετυχημένη έκθεση και αρχίζει ν’ αποκτά πραγματική φήμη, εκείνη από ζήλια αρχίζει να παίρνει ένα ρωσικό ηρεμιστικό το οποίο έχει ως παρενέργεια μια έντονη δερματοπάθεια. Η ταινία εξερευνά αυτή τη δυναμική μέχρι το λογικό της άκρο, καθώς και την ψυχολογία της Σίγκνε, όμως, δεν κάνει τίποτα παραπάνω.

Το ζευγάρι, σε όλη τη διάρκεια του φιλμ, βιώνει έναν σιωπηλό πόλεμο από αμφότερες πλευρές. Δεν ξέρουμε γιατί είναι μαζί, δεν έχουν καμία άλλη αλληλεπίδραση πέραν από το παιχνιδάκι τους και ποτέ δεν έρχεται κάποιο call-out σύγκρουσης. Είναι δύο «εξωγήινοι» μέσα στην υπόλοιπη κοινωνία. Η οποία φέρεται αρκούντως φυσιολογικά, τόσο όσο να φαίνεται ρεαλιστική η σχέση των δύο βασικών χαρακτήρων. Δεν υπάρχει καμία εξέλιξη, κανενός χαρακτήρα πέραν αυτής της συνθήκης. Κάτι το οποίο προκαλεί έναν παραλογισμό στο κέντρο του έργου. Από τη μία νιώθεις ότι από αυτά τα συμβάντα θα αποτελούνταν τούτη η ιστορία, από την άλλη ότι… δεν θα συνέβαινε ποτέ αυτή η ιστορία. Γιατί οι χαρακτήρες της δεν είναι τρισδιάστατοι, είναι πιόνια στο πλαίσιο της μεταξύ τους επιφανειακής αλληλεπίδρασης (κυρίως όσον αφορά την Σίγκνε).

Επειδή την ακολουθούμε σε όλη την ταινία και βλέπουμε (και) τις φαντασιώσεις της, τουλάχιστον για εκείνη μαθαίνουμε και τρία πράγματα. Ότι επιδιώκει να γνωρίσει την απόλυτη φήμη, ότι φοβάται μην και δεν την ανακαλύψουν κι ότι θέλει κάποιος να της πει πως είναι περήφανος γι’ αυτήν. Κυριολεκτικά, αυτή είναι όλη η εξέλιξη του χαρακτήρα της στο φιλμ. Δηλαδή, ένας στάσιμος, παιδιάστικος χαρακτήρας, που παίζει και με τη ζωή του, καθώς οι παρενέργειες του φαρμάκου που καταναλώνει όλο και χειροτερεύουν. Δεν μαθαίνουμε κάτι για την ανθρώπινη φύση, δεν μαθαίνουμε κάτι για την πολυπλοκότητα των ανθρώπων, ίσως και για την ηλιθιότητα ή την ψυχασθένεια μιας ενδεχόμενα ρεαλιστικής Σίγκνε. Για όλη τη διάρκεια της ταινίας, ήθελα να την πιάσω, να την ταρακουνήσω από τους ώμους και να της φωνάξω… «Τι περίμενες ότι θα σου συμβεί;»! Και είναι θλιβερό για μια κοινωνική σάτιρα, να χρησιμοποιεί το πορτρέτο ενός βαριά ψυχικά ασθενούς ατόμου με μια προοπτική κατάληξης απόλυτα προβλεπόμενης, όσο και ενταγμένης σε μία συρραφή από γκροτέσκα σκετσάκια «μαύρης κωμωδίας».

Γιατί, ναι, ο Κρίστοφερ Μπόργκλι προσπαθεί να βγάλει… γέλιο από όλο αυτό! Σίγουρα, υπάρχει μια κάποια χιουμοριστική διάθεση στις ολοένα και πιο φαντασμένες σκέψεις της ηρωίδας του, όμως, είναι αστείο μέχρι τη δεύτερη φορά, όχι και την πέμπτη. Ταυτόχρονα, η επιδείνωση της κατάστασής της (που φτάνει στα όρια του θανάτου), μαζί με την παντελή έλλειψη συναίσθησης προς τον κόσμο γύρω της, θα μπορούσε να μοιάζει με αστείο αν είχε γυριστεί με τον ακραίο τόνο και τις ευαισθησίες ενός πρώιμου Τζον Γουότερς. Ο Μπόργκλι, αντιθέτως, παίρνει πολύ στα σοβαρά το σκηνοθετικό του ύφος. Με ρεαλιστικές ερμηνείες, υπολογισμένα track in για ένταση, slow-motion και κλασική μουσική. Πράγματα που έχουμε δει χιλιάδες φορές στο φεστιβαλικό σινεμά, με το οποίο ταυτίζεται και αποτελεί ουσιαστική στόχευση γι’ αυτόν: να στήσει μια καλοφτιαγμένη ταινία με… weird ιστορία που θα του εξασφαλίσει μερικές φεστιβαλικές συμμετοχές. Αυτό είναι πολύ πιο εύκολο στην εποχή μας, από το να μας δημιουργήσεις μια ταινία χάρη στην οποία θα αισθανθούμε κάτι παραπάνω από… βαρεμάρα και αηδία.

Είμαι σίγουρος πως θα υπάρξουν θεατές που θα γελάσουν με το «Σιχάθηκα τον Εαυτό μου». Με τον ίδιο τρόπο που γελούσαμε με τα αηδιαστικά βιντεάκια του πρώιμου διαδικτύου ή ακόμη κι από… αγανάκτηση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν θέλεις να παρακολουθήσεις ακραίο σινεμά που έχει να πει πράγματα, δες Τρίερ, Γκρίναγουεϊ ή Κρόνενμπεργκ στο home entertainment. Δεν ξέρω αν μπορεί να αφορά κάποιους αυτή η ταινία, πέραν από το hardcore κοινό των φεστιβαλικών φιλμ (τα οποία δεν έχουν λόγο να υφίστανται σε εμπορική διανομή και κινηματογράφους).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.