FreeCinema

Follow us

ΠΙΟ ΠΑΡΑΞΕΝΟ ΚΙ ΑΠΟ ΠΑΡΑΞΕΝΟ (2006)

(STRANGER THAN FICTION)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρκ Φόρστερ
  • ΚΑΣΤ: Γουίλ Φέρελ, Μάγκι Τζίλενχολ, Ντάστιν Χόφμαν, Κουίν Λατίφα, Έμμα Τόμσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: VILLAGE FILMS

Η βαρετή κι ανούσια καθημερινότητα του Χάρολντ Κρικ ανατρέπεται από μία φωνή μέσα του που… αφηγείται τη ίδια του τη ζωή και απειλεί να τον «πεθάνει»!

Ο Χάρολντ Κρικ ζει μόνος. Τρώει μόνος, κοιμάται μόνος, ξυπνάει μόνος. Βουρτσίζει τα δόντια του κάθε πρωί, μετράει τα βήματά του καθώς τρέχει να προλάβει το λεωφορείο, κάνει ένα μικρό διάλειμμα για καφέ στο γραφείο κι επιστρέφει στο σπίτι για να κοιμηθεί. Δεν περιμένει κάτι διαφορετικό από τη ζωή του, ούτε κι εμείς θα έπρεπε να σπαταλήσουμε το χρόνο μας γι’ αυτόν. Ο Χάρολντ Κρικ είναι, απλά, ένας ελεγκτής της εφορίας. Μέχρι την ημέρα που θ’ ακούσει τη «φωνή». Ανήκει σε μια γυναίκα και σίγουρα δεν είναι οι σκέψεις του που, ξαφνικά, αποφάσισαν ν’ ανοίξουν διάλογο μαζί του. Η «φωνή» είναι ένας εσωτερικός αφηγητής της ίδιας του της ζωής! Ξέρει τις κινήσεις του, γνωρίζει τη φύση του και τα συναισθήματά του, αλλά δεν του αποκαλύπτει τα μελλούμενα. Εκτός από μια απειλητική δήλωση: ο Χάρολντ Κρικ πρόκειται να πεθάνει.

Εν αγνοία του βασικού μας ήρωα, ο θεατής συστήνεται και με την Κέι Άϊφελ, μια συγγραφέα που καταπολεμά το creator’s block, στα πρόθυρα του τελειώματος ενός νέου βιβλίου. Πιθανότατα εκείνου που θα ξεπεράσει οτιδήποτε έχει γράψει μέχρι σήμερα. Παραδόξως, αυτό της το αριστούργημα έχει ως κεντρικό χαρακτήρα κάποιον πολύ βαρετό κύριο που ακούει στο όνομα… Χάρολντ Κρικ, και το φινάλε του διαγράφεται ζοφερό. Αρκεί να βρεθεί ο κατάλληλος τρόπος να πεθάνει. Το ιδανικό φινάλε που θα λατρέψει ο αναγνώστης.

Ξεκινώντας από μια υπέρβαση της αφήγησης που συνορεύει με το σινεμά του φανταστικού ή ένα επεισόδιο της σειράς «Twilight Zone», το φιλμ του Μαρκ Φόρστερ μας υπαγορεύει ν’ αντιμετωπίσουμε ρεαλιστικά την κατάσταση μέσω ενός εξαιρετικού σεναρίου που φέρνει στο νου τον σουρεάλ κόσμο του Τσάρλι Κάουφμαν. Με τη διαφορά ότι εδώ το ζητούμενο είναι ένας ορθολογισμός περισσότερο γήινος και όχι το… «κάψιμο» του εγκεφάλου. Στο στόχαστρο, πάνω απ’ όλους, βρίσκεται η ευγενής ράτσα των ανθρώπων των γραμμάτων, ειδικά εκείνων που έχουν απομακρυνθεί τόσο από τον άνθρωπο, σε βαθμό να μη συνειδητοποιούν πως η εθιστική θλίψη της λογοτεχνίας μπορεί να μεταφραστεί και σαν κακούργημα! Η Κέι Άϊφελ δε φαντάζεται πως κάθε φορά, σε κάθε της βιβλίο, διαπράττει μία μορφή… ανθρωποκτονίας. Που δε βαραίνει μονάχα τη μοίρα ενός φανταστικού χαρακτήρα αλλά και την ψυχή του αναγνώστη, ο οποίος πέφτει στο βωμό μιας δακρύβρεχτα απέλπιδος «λύτρωσης». Όπως, όμως, αποδεικνύει το (άξιο για μια οσκαρική υποψηφιότητα) σενάριο του Ζακ Χελμ, ο όποιος Χάρολντ Κρικ έχει δικαίωμα στο συναισθηματικά θετικό, μαζί με το στερημένο κοινό που θα ταυτιστεί μαζί του από την άλλη πλευρά της οθόνης. Διότι πέρα από την τραγωδία, στη ζωή υπάρχει και το αστείο. Το χαμόγελο, μια αγκαλιά, ένα άγγιγμα. Πράγματα λιτά, «βαρετά» συνηθισμένα, αλλά δυσεύρετα όταν αντιμετωπίζουμε την πραγματικότητα δια γυμνού οφθαλμού. Χωρίς τα καλολογικά στοιχεία μιας «φωνής» που μας διαβάζει σαν ανοιχτό βιβλίο…

Τελικά, το «Πιο Παράξενο κι από Παράξενο» μοιάζει με μια σπουδή πάνω στο feel good, αυτό που θα έπρεπε να μας υπαγορεύει πιο συχνά κάποια φωνή, κάποια ύπαρξη αληθινή, δίπλα μας. Κι αυτό είναι που κρατάς ζεστά μέσα σου εγκαταλείποντας τον κόσμο του Χάρολντ Κρικ (ο Γουίλ Φέρελ στην καλύτερη ερμηνεία της καριέρας του, το δικό του «Truman Show», αν θέλετε). Γιατί, στ’ αλήθεια, όλοι γι’ αυτό το happy end είμαστε ακόμη εδώ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2007, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Δεν πέρασε… ούτε έξω από τα Όσκαρ, μάλλον γιατί ξένισε και το mainstream (ειδικά τους fans του πρωταγωνιστή) και το εντελώς αποστειρωμένο κοινό του αποκαλούμενου art-house. Κι όμως, εδώ υπάρχει φαντασία, πρωτοτυπία, ψυχούλα, καλή γραφή κι ένα θαυμάσιο καστ. Ο χρόνος ας το κρίνει (καλύτερα, θεωρώ)…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.