FreeCinema

Follow us

ΓΥΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ (2023)

(COUP DE CHANCE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γούντι Άλεν
  • ΚΑΣΤ: Λου ντε Λαάζ, Μελβίλ Πουπό, Νιλς Σνάιντερ, Βαλερί Λεμερσιέ, Γκρεγκορί Γκαντεμπουά
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 93'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Νεαρός συγγραφέας, κοσμογυρισμένος μα όχι και μεγαλοπιασμένος, επιστρέφει στο Παρίσι για να ολοκληρώσει το νέο του βιβλίο και, εντελώς συμπτωματικά, συναντά την πρώτη του μεγάλη αγάπη, από τα σχολικά του χρόνια. Εκείνη, όμως, είναι πια παντρεμένη με μυστηριώδη εισοδηματία, ο οποίος τυγχάνει και εξαιρετικά ζηλότυπος. Η συνέχεια είναι προφανής…

Η πεντηκοστή ταινία του Γούντι Άλεν βασίζεται πάνω στο μοτίβο του «έγκλημα και τιμωρία», με αρκετές ανακυκλωμένες ιδέες από προηγούμενες δουλειές του. Θα διαβάσετε παντού ότι πρόκειται για ένα δραματικό (#diplhs) αναμάσημα του «Match Point» (2005), το οποίο επίσης περιείχε κάμποσα… δανεικά κι αγύριστα από τις αριστουργηματικές «Απιστίες και Αμαρτίες» (1989). Περίπου τα έχω ξαναπεί όλα αυτά στο παρελθόν, όπως (και) ο ίδιος ο Άλεν, στείρος έμπνευσης πια, μας τα έχει… ξαναπουλήσει ουκ ολίγες φορές στις τελευταίες δεκαετίες. Τα «Γυρίσματα της Τύχης», λοιπόν, είναι μία από τα ίδια, τοποθετημένα στο πλαίσιο μιας ευρωπαϊκής δραμεντί που ξενίζει με «ιδιόρρυθμο» τρόπο, καθώς δεν θυμίζει σχεδόν σε τίποτα κάτι το ουσιαστικά δικό του! Βασική αιτία; Η γλώσσα!

Έχοντας μετατρέψει τα locations των φιλμ του (ειδικά από τα zeroes κι έπειτα) σε… ταξιδιωτικούς προορισμούς για ιδανικές διακοπές (ή «business and pleasure», αν προτιμάτε) σε ευρωπαϊκά εδάφη, ο Άλεν αποφασίζει εδώ όχι απλά να «μετακομίσει» στο Παρίσι, αλλά και να υιοθετήσει τη γαλλική γλώσσα για την πληρότητα των διαλόγων της ταινίας! Αυτή του η απόφαση εν μέρει είναι τίμια, όμως, δυσκολεύει τον θεατή να εντοπίσει τον… χαμένο στη «μετάφραση» Άλεν. Το ατυχές της επιλογής συνοδεύεται από τη συνηθισμένη αύρα του σινεμά της… «γαλλικουργιάς»: μια πλαδαρότητα σε ρυθμό και αυταρέσκεια στην υποκριτική. Στο δεύτερο, δε, δεν υπάρχει ίχνος γουντιαλενικής σκηνοθετικής γραμμής και καθοδήγησης των ηθοποιών (με μικρή εξαίρεση την πεθερά της Βαλερί Λεμερσιέ, η οποία περισσότερο δίνει την εντύπωση ότι προσπαθεί να «αντιγράψει» το σωστό ύφος μια γνήσιας δευτεραγωνίστριας του Άλεν επειδή γνωρίζει τη φιλμογραφία του ως… θεατής, παρά επειδή ακολουθεί κάποιες ανάλογες οδηγίες του δημιουργού)!

Το (τόσο προφανές σε εξέλιξη) story αφορά σε ένα αφελέστατα στημένο ερωτικό τρίγωνο, όπου ο απατημένος (και δυστυχώς ενοχλητικά ζηλότυπος) σύζυγος βάζει ιδιωτικό ντετέκτιβ για να πειστεί ότι τρώει «κέρατο» και λόγω του «παρανοϊκού» ενστίκτου του (ο Μελβίλ Πουπό έχει μία τέτοια στιγμή στη σκηνή του party γενεθλίων του, η οποία μονάχα μειδίαμα μπορεί να προκαλέσει – για τους λάθος λόγους…) αποφασίζει να στήσει ολόκληρη δολοπλοκία, έχοντας μάλιστα και προηγούμενη πείρα από «παραγγελιά» ξεφορτώματος συνεργάτη με σκοπό τον (επιπλέον) πλουτισμό.

Αν κάτι ξεχωρίζει (ελαφρά) στα «Γυρίσματα της Τύχης», είναι η δεικτική ειρωνεία απέναντι στην ελαφρότητα της τάξης των μεγαλοαστών, που δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να ταξιδεύουν ανά τον κόσμο (αυτοσαρκασμός του Άλεν;), να τρώνε, να πίνουν και να ξοδεύουν ακατάπαυστα, με «εναλλακτικά» hobbies τη γυμναστική και το κυνήγι (τρέμετε politically correct, χορτοφάγοι και vegan!). Όλα αυτά, όμως, ουχί με ένα ευφυές λεκτικό χιούμορ, αλλά με μια «στεγνή» εικονογράφηση διαπίστωσης κοινωνικού status. Θα συμπληρώσω και την παρουσία της μητέρας της μοιχαλίδας, που λες και είναι «σκαστή» από το «Μυστηριώδεις Φόνοι στο Μανχάταν» (1993), ακόμη μία περίπτωση έντονου σημείου αναφοράς σε παρελθούσες ταινίες του Άλεν, που είχε τα φόντα να μετατραπεί σε αληθινό comic relief εδώ, αλλά… κάποιος βαρέθηκε να γράψει τον ρόλο της με πιο σκαμπρόζικο τρόπο.

Το φινάλε είναι εντελώς ανεκδοτολογικό, σαν «κλείσιμο ματιού» στον τίτλο της ταινίας, και σε αφήνει πραγματικά διχασμένο: ήταν αυτό που επεδίωκες να δεις για να «σκάσει το χειλάκι» σου ή είναι το κατάλληλο… φιάσκο «λύτρωσης» που μειώνει ακόμη περισσότερο τη σημασία ύπαρξης τούτου του έργου; Η ειλικρινής απάντηση βρίσκεται σε ένα μέγα #spoiler… σινεφιλίας!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σε λίγες μέρες, θα τοποθετηθώ με μεγαλύτερη άνεση στο άνωθεν #spoiler, μέσω της νέας στήλης του FREE CINEMA, «Μετά την Ταινία». Μέχρι τότε, το φανατικό (κάργα adult) κοινό του Γούντι Άλεν θα σπεύσει με κλειστά μάτια στα σινεμά και μία αρκετά μεγάλη μερίδα του θα βγει ευχαριστημένη κι από τούτη τη μετριότητα. Με πλαίσιο σύγκρισης την φιλμογραφία του Άλεν, πάντοτε. Διότι χωρίς αυτό το ταίριασμα κατά νου, τα «Γυρίσματα της Τύχης» δεν είναι μια κακή ταινία. Το «πρόβλημα» το έχω επειδή έχω αγαπήσει υπερβολικά το παρελθόν του…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.