FreeCinema

Follow us

ΤΣΑΚΙΣΜΕΝΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ (2005)

(BROKEN FLOWERS)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζιμ Τζάρμους
  • ΚΑΣΤ: Μπιλ Μάρεϊ, Τζέφρι Ράιτ, Σάρον Στόουν, Φράνσις Κόνροϊ, Τζέσικα Λανγκ, Τίλντα Σουίντον, Ζιλί Ντελπί
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Από ανώνυμη επιστολή πρώην ερωμένης του, ο Ντον Τζόνστον πληροφορείται για πρώτη φορά ότι είναι πατέρας. Υπάρχει τρόπος να καταλάβει ποια από τις γυναίκες της ζωής του κρατούσε αυτό το μυστικό για… σχεδόν δύο δεκαετίες;

Ο Τζιμ Τζάρμους προσφέρει (χιουμοριστικά) δυσλειτουργικά μαθήματα πατρότητας με τα «Τσακισμένα Λουλούδια». Ο Μπιλ Μάρεϊ υποδύεται με την ολότελα δική του άνεση τον Ντον, έναν βαρεμένο εισοδηματία που έχει βάλει τη ζωή του στο pause και δεν ξεκουνιέται από τον καναπέ, μέχρι τη στιγμή που ο ταχυδρόμος του αφήνει στην πόρτα δακτυλογραφημένο (σε ροζ χαρτί) εξομολογητικό γράμμα, το οποίο του ανακοινώνει το πρωτάκουστο γεγονός πως είναι πατέρας! Με τη βοήθεια ενός γείτονα εθισμένου στο διαδίκτυο και τις ντετεκτιβίστικες ιστορίες, ο Ντον θα πάρει τα… States για να συναντήσει τέσσερις πρώην ερωμένες του, ελπίζοντας ν’ ανακαλύψει σε μία από αυτές τη μάνα του 19χρονου σήμερα γιου του.

Από μόνη της, τούτη η ταινία δεν είναι τίποτε περισσότερο από ένα ικανοποιητικό, σχεδόν διασκεδαστικό φιλμάκι του Τζάρμους, ενός σκηνοθέτη μετρίων δυνατοτήτων που ποτέ δεν έπεισε για κάτι σημαντικό ως δημιουργός. Γι’ αυτό και ποτέ δεν ξεπέρασε την πιο γνήσια στιγμή έκφρασης των μοτίβων και μονομανιών του, το «Stranger than Paradise». Οι προθέσεις για κάτι μεγαλύτερο υπάρχουν στα «Τσακισμένα Λουλούδια». Υπάρχει, όμως, μια ευχή και κατάρα μαζί για την ψυχή του φιλμ: η παρουσία του Μπιλ Μάρεϊ. Οι σιωπές, τα βλέμματα, η άκαμπτη βαρεμάρα, όλο του το είναι παγιδεύει τα κάδρα του Τζάρμους και καταδυναστεύει την οθόνη με μια στάση cool μηδενισμού, έτοιμου να εκραγεί βίαια, να πλαντάξει δραματικά ή… να σηκωθεί από μια καρέκλα, να σου γυρίσει την πλάτη και ν’ αλλάξει δωμάτιο κλείνοντας την πόρτα πίσω του! Τα τελευταία χρόνια ο Μάρεϊ επαναλαμβάνει αυτή τη μούτα παθητικότητας. Και διαρκώς την τελειοποιεί. Ίσως, όταν τα καταφέρει, να μπορέσει να μετατρέψει ολόκληρο τον πλανήτη σε Μπιλ Μάρεϊ! Ίσως αυτό να είναι η απόλυτη έκφραση μιας θεωρίας του χάους. Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω. Απλά, «κολλάω» κι εγώ μαζί του. Κι ύστερα χάνομαι. Εκεί είναι που εισπράττει πάλι την ήττα του ο Τζάρμους. Η κενότητα της θλίψης μέσα από μία (μόλις) ματιά του Μάρεϊ στο φακό, σου καίει περισσότερο τον εγκέφαλο από 106 λεπτά φιλμ…

Στο τέλος κάτι πάει πάλι να σου πει, περί φιλοσοφικής αναζήτησης και ταύτισης, και του ταξιδιού που λέγεται ζωή και… πέρα βρέχει. Αλλά εμένα η παρουσία του Μάρεϊ συνεχίζει να μου λέει κάτι πιο δυνατό, ουσιαστικό: τα περισσότερα πράγματα για σένα, στα χρόνια που κάποια άγνωστη δύναμη σου επιτρέπει να ζήσεις, θα τα μάθεις από μόνος σου. Solo. Στης μοναξιάς σου την παρέα. Ο Μπιλ δείχνει να ξέρει. Άκουσέ τον. Στις σιωπές του.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2005, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Σαφώς η πιο επαγγελματικά πειστική και σωστά δομημένη ταινία της καριέρας του Τζιμ Τζάρμους μέχρι σήμερα (το 2020, δηλαδή), με ένα πραγματικά εντυπωσιακό καστ πρωταγωνιστών. Προφανώς και δεν συγκαταλέγω εδώ τις σχετικές «καλτίλες» ή τα πιο original (στιλιστικά) πρωτόλειά του. Υπάρχουν και οι διαφωνούντες, που πετάνε τη σκούφια τους για το σινεμά του. Προσωπικά, δεν ανήκα ποτέ σε αυτό το group…


MORE REVIEWS

ΜΗΤΡΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ

Στα αμερικανικά suburbs του ’60, δύο αγαπημένες γειτόνισσες βιώνουν μία τραγωδία που θα μετατρέψει τις ζωές τους σε θρίλερ. Ή μήπως κάποια από τις δύο έχει φαντασία που οργιάζει;

ΤΟ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Ο Άλεν πρόκειται να αποτοξινωθεί από τη βία. Πως πρόκειται να επιζήσει, όμως, σε μια κοινωνία στην οποία η άσκηση της βίας αποτελεί θεμελιακή αρχή;

ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ

Έπειτα από τον θάνατο του έφηβου γιου της μπροστά στα μάτια της, ανύπαντρη μητέρα εγκαταλείπει τη Μαδρίτη για τη Βαρκελώνη, προς αναζήτηση του πατέρα του παιδιού της, ο οποίος όλα αυτά τα χρόνια αγνοούσε την ύπαρξή του. Η απόφασή της αυτή θ’ αποδειχθεί άκρως αποκαλυπτική για μια σειρά από γυναίκες και... άνδρες που συναντά στο διάβα της.

Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Οι φλόγες του πολέμου φαίνεται πως θα φουντώσουν ξανά στην Ευρώπη, όμως, η γαλλική μπουρζουαζία έχει άλλες έγνοιες: να ερωτευτεί και να πάει για κυνήγι!

ΤΙΓΡΗΣ

Κτηνίατρος ζωολογικού κήπου επαρχιακής πόλης της Ρουμανίας, η οποία βρίσκεται σε ψυχολογική πίεση λόγω απώλειας νεογέννητου μωρού και απιστίας συντρόφου, χάνει από την προσοχή της την τίγρη που φρόντιζε, με αποτέλεσμα το άγριο θηρίο να περιπλανιέται ελεύθερο στους δρόμους.