FreeCinema

Follow us

ΜΠΕΝΕΝΤΕΤΑ (2021)

(BENEDETTA)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρησκευτικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πολ Φερχούφεν
  • ΚΑΣΤ: Βιρζινί Εφιρά, Σαρλότ Ράμπλινγκ, Δάφνη Πατακιά, Λαμπέρ Γουίλσον, Λουίζ Σεβιγιότ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 131'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

17ος αιώνας. Η μικρή Μπενεντέτα Καρλίνι οδηγείται από τους γονείς της στο μοναστήρι της Πέσκια, στην Τοσκάνη. Δεκαοκτώ χρόνια αργότερα, η ενήλικη πια Μπενεντέτα αναλαμβάνει το ρόλο της προστάτιδος μιας κακοποιημένης νεαρής κοπέλας, για την οποία αισθάνεται ένα σαρκικό ενδιαφέρον. Εμπνευσμένο από μία αληθινή ιστορία.

Μεγάλος και γνωστός «κανίβαλος» (με τα σημερινά δεδομένα και ένα άθλιο troll) από την αρχή της καριέρας του, ο Πολ Φερχούφεν πάντοτε χειριζόταν ιδανικά το στοιχείο της πρόκλησης, προβόκαρε τον λογοκριτικό συντηρητισμό στην Τέχνη και σκηνοθετούσε έργα με τα οποία κάλλιστα θα μπορούσε να… αυτοϊκανοποιηθεί! Από το 2000 κι έπειτα, η πορεία του ήταν εξαιρετικά άνιση και ποτέ ξανά δεν κατάφερε ν’ αγγίξει τα ύψη ενός «Βασικού Ενστίκτου» (1992), μιας «Ολικής Επαναφοράς» (1990) ή ενός «RoboCop» (1987). Στο… σεξοπορνοδιαστροφικό, πάντως, παραμένει ακμαίος!

Περίπτωση τυπικού nunsploitation, με λίγη υπερβολή παραπάνω, η «Μπενεντέτα» υπόσχεται πολλά, περιέχει σκηνές ανθολογίας που θα συζητηθούν ή θα γίνουν all-time classic, όμως, στην τελική δεν δικαιώνει τη φήμη του δημιουργού του, ο οποίος μπορεί να έχει τα κότσια να θίξει την Εκκλησία, αν όχι και να την γελοιοποιήσει, αλλά δεν τολμά να σπάσει το «χειρόφρενο» της απόλαυσης του camp, που το φιλμ έχει τόση ανάγκη για να αιτιολογήσει ουσιαστικά την ύπαρξή της. Με άλλα λόγια: Βαλέριαν Μπόροβζικ, λείπεις…

Με βάση τις πληροφορίες του βιβλίου «Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy» της ιστορικού Τζούντιθ Μπράουν, ο Φερχούφεν πλέκει τον «μύθο» της Μπενεντέτα, ενός κοριτσιού με έφεση στα «θαύματα» από νεαρή ηλικία. Το πρώτο που παρακολουθούμε στο φιλμ, είναι η «θεία» τιμωρία ενός ληστή που επιχειρεί να κλέψει το περιδέραιο της μητέρας της, για να εισπράξει άμεσα την ουράνια τιμωρία του μέσω μιας… κουτσουλιάς! Η διάθεση της παρωδίας γίνεται αισθητή από νωρίς, είναι δύσκολο να μην χαμογελάσεις (έστω) με την ονειρική (και γραφικά αιματοβαμμένη) σκηνή όπου ο Χριστός σώζει την ηρωίδα μας από τους όφεις της αμαρτίας και σίγουρα αγωνιάς για το ξέσπασμα ενός σεξουαλικού πανηγυριού που υποβόσκει.

Η εμφάνιση της κακοποιημένης (από πατέρα και αδέλφια) Μπαρτολομέα, η οποία βρίσκει τη σωτηρία κι ένα καταφύγιο στο μοναστήρι, θα τραβήξει το ενδιαφέρον της Μπενεντέτα. Θα είναι και αμοιβαίο. Η σαρκική πρόκληση του γυμνού γυναικείου κορμιού θα φουντώσει γρήγορα, ταυτόχρονα με την επιθυμία της ηρωίδας ν’ απολαμβάνει τα (έως και ιδιαίτερα επίπονα) «καψόνια» στα οποία ωθεί την Μπαρτολομέα, ώσπου να φτάσουμε στη στιγμή της πλήρους ερωτικής συνεύρεσης / ένωσης. Για ταινία του Φερχούφεν, όλα αυτά δείχνουν αρκετά safe, γι’ αυτό και σε (έστω) δύο σεκάνς ο σκηνοθέτης θυμάται τον παλιό καλό εαυτό του (βλέπε την περιβόητη σκηνή με τον Εσταυρωμένο από τον «Τέταρτο Άνθρωπο» του 1983). Η αποκάλυψη του γυμνού σώματος του Ιησού και το ξύλινο ομοίωμα της Παναγίας που έχει χρήση… dildo, είναι τα highlights που θα ξεσηκώσουν τους θεατές (με την καλή και την… λάθος έννοια), μα δεν είναι αρκετά για ν’ απογειώσουν το πλήρες δίωρο της διάρκειας του φιλμ, που σέρνεται σεναριακά, μπλέκοντας το softcore λεσβιακό σεξ με την ειρωνεία της θρησκευτικής βλασφημίας μέσω της χειραγώγησης από ψευδή «θαύματα».

Όχι ότι περίμενα να δω μία πιο… μπαλαμούτι version των «Δαιμονισμένων» (1971) του Κεν Ράσελ (για να μιλήσουμε για ένα πραγματικό αριστούργημα), όμως η ιστορία της «Μπενεντέτα» δεν αξιοποιείται με τρόπο που θα της επέτρεπε να γίνει ένα έργο το οποίο θα μείνει στο χρόνο. Στιγμές του, ναι. Συνολικά, ούτε με… θαύμα!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μακάρι να ήταν το «Showgirls» (1995) των μοναστηριών! Ατυχώς, ο Πολ Φερχούφεν δεν ανεβάζει εδώ τους kitchy τόνους στη διαπασών, διεκπεραιώνοντας ένα ελαφρά παρωδικό θρησκευτικό δράμα με μπόλικο γυμνό που… στα ‘70s θα γκρέμιζε ταμεία (ακόμη και σε πρωινές ή μεσημεριανές προβολές στο κέντρο της Αθήνας, αν πιάνετε το νόημα…). Οι σκληροπυρηνικοί fans του «Τελευταίου Πειρασμού» (1988) του Μάρτιν Σκορσέζε (γέλια στο βάθος), να ετοιμάζονται!


MORE REVIEWS

Η ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ 2

Ανήμπορος ν’ αποδεχτεί την ήττα του, ο ντετέκτιβ Νικ Ο’Μπράιεν υποπτεύεται πως πίσω από σχέδιο ληστείας διαμαντιών στην Αμβέρσα κρύβεται ο Ντόνι Γουίλσον και φεύγει για την Ευρώπη προκειμένου να τον σταματήσει. Τα ίχνη των πολύτιμων λίθων θα τον οδηγήσουν στη Νίκαια της Γαλλίας κι αυτή τη φορά ο Μπιγκ Νικ δείχνει διατεθειμένος να παίξει διπλό παιχνίδι προκειμένου να πετύχει τον σκοπό του.

ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΠΟΝΟΣ

Μετά τον θάνατο της αγαπημένης τους γιαγιάς, δυο ξαδέλφια αποφασίζουν να τιμήσουν τη μνήμη της πραγματοποιώντας μια… Holocaust tour στην Πολωνία, με σκοπό να καταλήξουν στην πόλη στην οποία είχε γεννηθεί.

QUEER

Φυγαδευμένος για προσωπικούς (;) λόγους στο Μεξικό των ’50s, ο Αμερικανός Γουίλιαμ Λι γίνεται καθημερινά λιώμα απ’ το μεθύσι και την καύλα, παλεύοντας με τη μοναξιά και τον χρόνο που τρέχει και χάνεται.

Ο ΠΑΝΤΙΝΓΚΤΟΝ ΣΤΟ ΠΕΡΟΥ

Όταν ο Πάντινγκτον λαμβάνει γράμμα από την αγαπημένη του θεία Λούσι, αναφέροντας πως της λείπει πολύ, φεύγει για Περού μαζί με την οικογένεια των Μπράουν ώστε να την επισκεφθούν. Φτάνοντας εκεί, όμως, πληροφορείται πως η καλή του θεία έχει εξαφανιστεί κάπου στη ζούγκλα του Αμαζονίου, δίχως να έχει δώσει σημεία ζωής…

TATAMI: Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

Ιρανή αθλήτρια που συμμετέχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα judo λαμβάνει τελεσίγραφο από την Κυβέρνηση της χώρας της ν’ αποσυρθεί από τους αγώνες, προκειμένου να εκλείψει η πιθανότητα να βρεθεί αντιμέτωπη με Ισραηλινή judoka. Εκείνη, όμως, θέλει πάση θυσία το χρυσό μετάλλιο.