FreeCinema

Follow us

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ (2023)

(ARRÊTE AVEC TES MENSONGES)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολιβιέ Πεγιόν
  • ΚΑΣΤ: Γκιγιόμ ντε Τονκεντέκ, Βικτόρ Μπελμοντό, Ζερεμί Ζιλέ, Ζιλιέν Ντε Σεν Ζαν, Γκιλέν Λοντέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.

Νοσταλγία, αναπόληση, δάκρυ και χαμόγελο. Με άλλα λόγια, «η επιστροφή στο σπίτι», η οποία ανέκαθεν αποτελούσε ένα εκ των πλέον δημοφιλών κινηματογραφικών μοτίβων, στοχεύοντας κατά κανόνα στην ενδοσκοπική κάθαρση του εκάστοτε κεντρικού ήρωα. Στο «Μη μου Λες Ψέματα» όλα αυτά εξετάζονται υπό ένα ομοφυλοφιλικό πρίσμα νεανικής αναζήτησης (εν είδει «αμαρτίας»), δίνοντας στο εγχείρημα την επιπλέον ιντριγκαδόρικη νότα του απαγορευμένου καρπού.

Βασισμένο στο φερώνυμο αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Φιλίπ Μπεσόν, το φιλμ συστήνει τον ανοιχτά ομοφυλόφιλο συγγραφέα Στεφάν Μπελκούρ, ο οποίος κάπως απρόθυμα επιστρέφει στην πόλη όπου μεγάλωσε, το Κονιάκ, έχοντας αποδεχθεί πρόσκληση από τοπική εταιρεία παρασκευής του… ομώνυμου αλκοολούχου ποτού της περιοχής. Άπαξ της άφιξής του, η αφήγηση αρχίζει τα συνεχή μπρος πίσω στον χρόνο, κινούμενη ανάμεσα στο σήμερα και το παρελθόν των μέσων της δεκαετίας του ‘80, όταν ο νεαρός (και από τότε συνειδητοποιημένος gay) Στεφάν είχε γοητευτεί από τον μορφονιό του σχολείου του, Τομά. Η γνωριμία του στον παρόντα χρόνο με τον γιο του τελευταίου, ο οποίος τον πληροφορεί πως ο πατέρας του έχει πια πεθάνει, τον κάνει ν’ αναπολεί τις στιγμές που πέρασε μαζί του, την ίδια ώρα που ο νεαρός υιός προσπαθεί να μάθει από πρώτο χέρι κάποια πράγματα για τον μπαμπά του, με τον οποίο (κατά τα φαινόμενα) δεν είχαν και τις καλύτερες δυνατές σχέσεις.

Η rétro πλοκή του φιλμ είναι όσο τυπική (ίσως) φαντάζεται ο καθένας, διαθέτοντας εκτός από τις παλιακές αμφιέσεις, τα άδεια γυμναστήρια και τους Téléphone να παίζουν δυνατά στο soundtrack, τους στερεότυπους χαρακτήρες του καλλιεργημένου με κλίση στα γράμματα και ελαφρώς ανέραστου gay που επιχειρεί το απίθανο, να κάνει φάση με τον γόη του σχολείου που οδηγεί μηχανή, διαθέτει αλήτικο attitude και που μπορεί να μην είναι και ομοφυλόφιλος (ή, έστω, να μην το έχει καταλάβει ακόμα). Δεν ξεπέφτει σε γραφικότητες του τύπου «Το Καλοκαίρι του ‘85» (2020), όμως, κυλά ανώδυνα, αδυνατώντας να δημιουργήσει την οποιαδήποτε πραγματική συγκίνηση για έναν εφηβικό έρωτα που (και λόγω επαρχίας) οφείλει πάση θυσία να μείνει κρυφός.

Με τον ίδιο ανώδυνο τρόπο εξελίσσονται τα πράγματα και στο παρόν, με τη διαφορά πως όσα διαδραματίζονται στα αποστακτήρια και στα ξενοδοχεία του Κονιάκ διατηρούν ένα κάποιο μυστήριο, το οποίο απορρέει τόσο από την πλάνη για τα όσα γνωρίζει ο γιος σχετικά με τη σχέση του Στεφάν με τον πατέρα του, όσο και από τους λόγους που οι δυο τους χάθηκαν μετά το σχολείο, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο εκείνος πέθανε. Η ασάφεια που όλα αυτά τα ερωτήματα δημιουργούν, βοηθά την πλοκή να κρατήσει ένα minimum ενδιαφέροντος, δίχως να κρύβεται κάποιο σπουδαίο μυστήριο στις απαντήσεις που τελικά δίνονται. Τα ηθικά θέματα που θέτονται περί του ορθού ή μη της χρήσης αληθινών καταστάσεων και πραγματικών προσώπων για λογοτεχνικούς λόγους, όπως ο Στεφάν συνηθίζει να κάνει στα βιβλία του, εξετάζονται υπό το πρίσμα της ίασης ενός ανεξίτηλου νεανικού τραύματος. Εδώ, εν τούτοις, δεν είναι η… «Ανατομία μιας Πτώσης» (2023) για να εξεταστεί η αναζήτηση της αλήθειας μέσω της αναδημιουργίας της, αλλά μία τυπικής θεματολογίας gay ιστορία «ντουλαπάτης» αγάπης και δύο ζωών που ακούσια πήραν λανθασμένες πορείες. Τα συναισθήματα των εμπλεκόμενων δείχνουν να είναι υπέρ του δέοντος περίπλοκα, παρά τα πολλά χρόνια που έχουν μεσολαβήσει. Οι πράξεις και οι αποφάσεις τους, όμως, τελικά εμφανίζονται να είναι… τόσο απλές.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Η επιτομή της «χρυσής μετριότητας». Σε καμία περίπτωση προσβλητικό ως αποτέλεσμα, όμως, ανήμπορο να ξυπνήσει το γλυκόπικρο αίσθημα της συγκίνησης που εξαρχής αποζητά. Στο «Μυστικό του Brokeback Mountain» (2005), ένα κρεμασμένο πουκάμισο αρκούσε για να ραγίσει καρδιές. Σε τούτο, ο καθαρκτικός λόγος που εκφωνείται στο φινάλε περνά και δεν ακουμπά. Η εμφανισιακή ομοιότητα του Βικτόρ Μπελμοντό με τον παππού του, Ζαν-Πολ, πάντως, είναι εντυπωσιακή!


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.