FreeCinema

Follow us

AMERICAN SPLENDOR (2003)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σάρι Σπρίνγκερ Μπέρμαν, Ρόμπερτ Πουλτσίνι
  • ΚΑΣΤ: Πολ Τζιαμάτι, Χόουπ Ντέιβις, Τζέιμς Ουρμπέινιακ, Χάρβεϊ Πέκαρ, Ντόναλ Λογκ, Μόλι Σάνον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Fiction και πραγματικότητα μπλέκουν με τον κομιξάδικο κόσμο του παραδειγματικού αντι-ήρωα και loser της ζωής Χάρβεϊ Πέκαρ.

Κρυμμένος μέσα στο προσωπικό μου «βασίλειο», ανάμεσα σε αμέτρητες ταινίες, μουσικές και αρχειοθετημένες μονομανίες, βρίσκω τον εαυτό μου. Και το διασκεδάζω. Για την πλειοψηφία των… απ’ έξω, όμως, αυτό με μετατρέπει σε έναν κοινό loser! Δεν ξέρω που βρίσκεται η αλήθεια. Στο αμετανόητο εγώ μου, που παίρνει τα πάνω του μέσα σε τούτο το πολύτιμο καταφύγιο που αποκαλούν «σπίτι» ή στην ανοησία της καθημερινής πραγματικότητας, με την οποία αρνούμαι να εξοικειωθώ εδώ και δεκαετίες; Ο Χάρβεϊ Πέκαρ λέει πως αυτή η συνήθεια του να ζεις την καθημερινότητα είναι απίστευτα πολύπλοκη. Γι’ αυτό και επέλεξε να μείνει ένας loser. Μέσα στην ευτυχία του μικρόκοσμού του…

Το «American Splendor» είναι η τέλεια ταινία για όλους τους Χάρβεϊ Πέκαρ αυτού του κόσμου! Τι έκανε ο συγκεκριμένος τυπάκος στη ζωή του για να δει τον εαυτό του στο πανί; Το 1976, παρακινούμενος από τον φίλο του και διάσημο κομίστα Ρόμπερτ Κραμπ, άρχισε να σχεδιάζει αυτή τη ζωή σε μορφή ενήλικου comic. Η διαφορετικότητα στη δουλειά του Πέκαρ ήταν η απουσία οτιδήποτε ελπιδοφόρου, πέραν της καταγραφής ενός μίζερου περίγυρου από τον οποίο ο κεντρικός χαρακτήρας δεν ήθελε καν να αποδράσει! Παραδόξως, αυτή η αυτοβιογραφική εκδοχή αντι-ήρωα απέκτησε λαμπρή δημοτικότητα και μετέτρεψε τον loser σε cult ίνδαλμα. Η απάντηση του Πέκαρ σε όλα αυτά; Παρέμεινε ίδιος! Και μίζερος.

Το σκηνοθετικό δίδυμο των Σάρι Σπρίνγκερ Μπέρμαν και Ρόμπερτ Πουλτσίνι, έχοντας πείρα μονάχα στο είδος του ντοκιμαντέρ μέχρι σήμερα, επέλεξε να δώσει ζωή στο όλο φαινόμενο μέσα από τρεις προσεγγίσεις του χαρακτήρα. Έτσι, ο χαμαιλεοντικός Πολ Τζιαμάτι δανείζεται την ταυτότητα του Πέκαρ στο fiction μέρος του φιλμ, ο ίδιος ο Πέκαρ εισβάλλει στην οθόνη σχολιάζοντας τα δρώμενα και την πιστότητα οπτικοποίησης και μια τρίτη, animated version του ήρωα σαρκάζει τα όρια ανάμεσα στο πραγματικό και… την Τέχνη. Το αποτέλεσμα, πέρα από μία άκρως πετυχημένη άσκηση ύφους, είναι ένα από τα πιο φρέσκα και ευρηματικά φιλμ που είδαμε τα τελευταία χρόνια, μια γλυκόπικρα κωμική αποθέωση της μισανθρωπίας ενός χαρακτήρα ρεαλιστικού, μα και τόσο ξένου για να αποτελεί μέρος αυτού του κόσμου.

Εάν υπάρχει Θεός, ο Τζιαμάτι αξίζει τουλάχιστον την υποψηφιότητα για Όσκαρ πρώτου ρόλου, η Χόουπ Ντέιβις τον συντροφεύει εξαιρετικά σε κάθε… απογοήτευση της αλλόκοτης ιστορίας αγάπης των αληθινών χαρακτήρων που υποδύονται, και ο ίδιος ο Πέκαρ επισφραγίζει με την παρουσία του τη μοναδικότητα αυτού του σύμπαντος καταστάσεων που κάπου πιάνει και δικές μας αλήθειες. Από την loser σκοπιά της ζωής, θυμάστε…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2003, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Προφανώς και δεν προτάθηκε για Όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου ο Πολ Τζιαμάτι. Τι είναι τα μέλη της Ακαδημίας; Τίποτε μισάνθρωποι; (Γέλια στο βάθος.) Εκτιμήθηκε, όμως, με μία υποψηφιότητα το διασκευασμένο σενάριο της ταινίας, αφού αυτή είναι η κατηγορία στην οποία βρίσκουν καταφύγιο τα πιο τολμηρά ή εμπνευσμένα έργα της κάθε εποχής. Αναζητήστε τούτο το εξαίρετο, σχεδόν υβριδικό δείγμα κινηματογραφικής βιογραφίας, μεταφοράς comic και ρεαλιστικού ντοκουμέντου… ταυτόχρονα! Χωρίς να είναι ανάγκη να ταυτιστείτε. Δεν είναι πάντοτε ανάγκη…


MORE REVIEWS

BROADWAY

Ο Μάρκος βοηθά τη Νέλλη να ξεφύγει από τα τσιράκια που ‘χει στείλει η μάνα της για να την «μαζέψουν» από ένα στριπτιτζάδικο. Θα βρει καταφύγιο στις εγκαταστάσεις του εγκαταλελειμμένου Broadway, Αγίου Μελετίου και Πατησίων. Εκεί όπου έχει βρει στέγη μια συμμορία πορτοφολάδων, η οποία θα την υποδεχθεί ως νέο μέλος - «παγίδα» για περαστικούς που θα χαζεύουν το show της, καθώς θα ξαφρίζονται εν αγνοία τους.

ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ

Χαρούμενο κι ερωτευμένο ζευγάρι ζει ειδυλλιακά σε ιδανικό συγκρότημα κατοικιών εταιρικής «πόλης», στην έρημο της Καλιφόρνια του ’50. Όλοι οι σύζυγοι εργάζονται ολημερίς για project «απόρρητο», ενώ οι γυναίκες τους ασχολούνται με τα οικιακά… και μόνο. Είναι προφανές ότι κάτι πάει (πολύ) στραβά σε τούτο τον ουτοπικό μικρόκοσμο.

ΦΤΕΡΑ ΚΑΙ ΠΟΥΠΟΥΛΑ

Σε μια θλιβερή επαρχία της Αιγύπτου, ένα παιδικό party γενεθλίων καταλήγει σε «τραγωδία», όταν ένας μάγος μεταμορφώνει με θαυματουργό trick τον πατέρα αφέντη σε… κότα, δίχως να καταφέρνει ν’ αντιστρέψει το αποτέλεσμα!

AVATAR

Στα μέσα του 22ου αιώνα, παραπληγικός πεζοναύτης καταφθάνει στην αποικία του πλανήτη Παντόρα και συμμετέχει με το avatar του στην αποστολή εξόρυξης πολύτιμου για τους γήινους ορυκτού, απειλώντας έτσι την ασφάλεια των ανθρωπόμορφων ντόπιων ιθαγενών, οι οποίοι σκοπεύουν να πολεμήσουν για την επιβίωσή τους.

Ο ΝΤΟΓΚΤΑΝΙΑΝ ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ

Ο Ντογκτανιάν είναι ένας σκύλος μ’ ένα μεγάλο όνειρο: να πάει στο Παρίσι και να γίνει μέλος της βασιλικής φρουράς των Τριών Σωματοφυλάκων. Όταν το όνειρό του γίνει πραγματικότητα, θα καταλάβει ότι τελικά τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά.