FreeCinema

Follow us

10Η ΜΕΡΑ (2012)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βασίλης Μαζωμένος
  • ΚΑΣΤ: Αλί Χαϊντάρι, Μαχντί Γκορμπάνι, Χοσεΐν Αχμάντι, Βασίλης Κουκαλάνι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 83'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Μια μέρα ενός Αφγανού νεαρού, ρακοσυλλέκτη σιδερικών της Αθήνας – και τα βιώματά του, στην πατρίδα και στο «λαθρομεταναστευτικό» ταξίδι του, τα οποία αφηγείται ξανά το μυαλό του, μαζί με τους φόβους του.

Δεκάδες ξεγυμνωμένοι από τη μέση και πάνω μελαψοί εν μέση οδώ, υπό τα όμματα πομπής αρσενικού πλήθους και των «εικονισμάτων» ενός άνδρα αυτομαστιγώνονται στην πλάτη με αρμαθιές από λεπίδες σε σημείο ακατάσχετης αιμορραγίας. Είναι η 10η Μέρα τής τελετουργίας τής Ασούρα (Ανάμνηση), του ετήσιου μνημοσύνου τής σφαγής στη μάχη τού εγγονού του Μωάμεθ και γιου τού πρώτου Σιίτη ιμάμη, τού Αλί (κρατήστε το όνομα), που κυριολεκτικά σημαδεύει τους πιστούς με τη θύμηση του τέλους τού «αποστόλου» τους και την υπόσχεση εκ μέρους τους της προσδοκίας τής δικής τους Δευτέρας Παρουσίας: του ερχομού τού 12ου Ιμάμη και λυτρωτή τους, του Μαχντί (κρατήστε κι αυτό το όνομα). Συλλαμβάνοντας, και μάλιστα στον Πειραιά, ένα όντως ακουμπητικό ντοκουμέντο και βρίσκοντας, αν και κατά μία δεκαετία ετεροχρονισμένα, μια θέση πλάι σε δύο εμβληματικά πια πειραματικά videos τεκμηρίωσης, τα λιβανέζικα «Ashura: This Blood Spilled in my Veins» του Τζαλάλ Τουφίκ και «Noble Sacrifice» του Βατσέ Μπουλγκορτζιάν (που άγγιζαν τη θεωρητική και πολιτική ρανίδα τού θρησκευτικού εθίμου), ο πιονιέρος τού ντόπιου ψηφιακού σινεμά Βασίλης Μαζωμένος, που 99% έχει δει τα προαναφερθέντα, σηκώνεται έτσι λίγο παραπάνω από το κυπριακό… χώμα που έτρωγε η αποτυχημένη προηγούμενη ταινία του, «Guilt».

Αυτό που του κοστίζει το… άσυλο είναι το ότι στην πορεία μαζεύει οιονεί arte povera scrap από το «Ο Δρόμος για το Γκουαντάναμο» του Γουιντερμπότομ, το «Άνθρωπος Σπρώχνει Καρότσι» του Μπαχρανί και το… «Fight Club» του Φίντσερ (!), για να φιλοτεχνήσει άλλοτε στυλιζαρισμένα (κάποτε σκηνογραφικά, συνήθως στο post) άλλοτε ψευδοντοκιμαντερίστικα την οδυσσειακή, πραγματική και στη φαντασία του, βάσανο ενός τριτοκοσμικού αλλά αξιοπρεπούς εμιγκρέ με το στανιό, του Αλί (ανεβάστε το κρατούμενο και το συμβολισμό του). Κυνηγημένου από τους Ταλιμπάν, αποχωρισμένου την οικογένειά του και την κοπέλα που αγάπησε, ταλανισμένου από τους δουλεμπορικούς διακινητές / τη Φύση / τις Αρχές με συνοδοιπόρο το Μαχντί (ανεβάστε και το δεύτερο κρατούμενο) σε Ιράν και Τουρκία, θύματος κάθε λογής εχθρών και με το όνειρό του στο – «ο θάνατός σου, η ζωή μου» – περίμενε στη σημερινή Ελλάδα. Σ’ αυτό το τερέν είναι που η ταινία «κλωτσάει», στις χειρότερες στιγμές της προσωποποιώντας γραφικά (διαβάστε το διπλά) σε διαλόγους και κομπαρσιλίκι την εκμετάλλευση του παρία ξένου με τα in your face σκε(ρ)τσάκια μοντάζ «εφιαλτών», ρεαλιστικών ή μη (λεκτικός εκφοβισμός, ρατσιστική βία, εκμετάλλευση από τον υπόκοσμο, πορνεία).

Λιγότερο, αλλά καθοριστικά αρνητικά για τη μυθοπλαστική πολιτογράφηση του φιλμ, βαραίνουν η επανερχόμενη πρώτη ύλη τής τρόικας σκηνών «βασανιστήριο (ο Αλί και ο Μαχντί γδυτοί βαρυγκομούν κρεμασμένοι από τα χέρια σε υπόγα) – kickboxing (ο Αλί «δέρνει» σάκο και το… σκέφτεται φορώντας πυγμαχική ρόμπα με κουκούλα) – βιοπάλη (ο Αλί πάει δώθε-κείθε για ανακύκλωση στον Κεραμεικό)». Δίκην σημείων αναφοράς προδίδουν ένδεια γυρισμάτων, κουράζουν υφολογικά, παρέχουν αναποφάσιστα (experimental; fiction; vérité;) υπηκοότητα στο σύνολο και περιφέρουν αίολα τις ψυχαναλυτικές «θεατή, κάνε τις συνδέσεις» φιλοδοξίες τού auteur: ο πρόσφυγας μαθαίνει τις μάπες, κρατούμενος φασίστα (ή) μπάτσου που τον βάζει να αλληλοχαστουκίζεται με το Μαχντί, μπαίνει στο κύκλωμα streetfighting, προπονείται για να δείρει κάποτε ίσως όποιον γουστάρει, κάπως;

Κατά τα λοιπά, ο συνεχής εσωτερικός μονόλογος στα αγγλικά (σε άλλες εποχές η ταινία δε θα έπαιρνε ρωμέικη ιθαγένεια απ’ τη Διεύθυνση Κινηματογραφίας) θα ψιλοδοκίμαζε τις αντοχές ακόμη και της Ύπατης Αρμοστείας, ενώ μοντάζ παραλληλισμοί αφηγήσεων, όπως της γύρας στην Πειραιώς με το φευγιό για την Περσία, σπάνε ανώφελα τη σωματική ακεραιότητα και τον αντίκτυπο της – πολλαπλώς αυτοβιογραφικής – ιστορίας. Σεβαστή η απόπειρα του Μαζωμένου (ανέκαθεν δέσμιου της προβληματικής τής μνήμης ως δοκιμασίας) να περάσει τα εγχώρια σύνορα ο φονταμενταλισμός ως Ιανός (καθαρτική ελπίδα / τρόμος) μιας νέας ζωής, και ταυτόχρονα το ανάστημα τού Άλλου αντιμέτωπο με την καταρράκωση. Του ηθικού του και εκείνου (ή των ηθών;) της μοντέρνας Ψωροκώσταινας. Απλώς, η «10η Μέρα» έτσι δε λέει να ξημερώσει. Αλί και τρισαλί…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Είσαι στο πλάι των αλλοδαπών με κάθε τρόπο, πας και το oeuvre του δημιουργού; Του δίνεις στέγη. Μη μισαλλόδοξος αλλά κυνηγός τού ειδολογικά καθαρού και ποιοτικά ανώτερου σελιλοζικού γένους; Βάψ’ τα μαύρα. Εθνικιστή, με αποστροφή στους Μουσουλμάνους τηλεορασάκια και θαμώνα των multiplex, πήδηξες την κριτική, ε;


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.