FreeCinema

Follow us
18.0420:00

Κάννες 2013: Hits and misses.


Βουτηγμένο κάθε χρόνο στην παραφιλολογία και την προσμονή, το φετινό line-up του Φεστιβάλ των Καννών έκανε σήμερα τα αποκαλυπτήριά του στη σχετική συνέντευξη Τύπου, προκαλώντας έκπληξη με ορισμένες από τις επιλογές του αλλά και απορίες σχετικά με την απουσία κάποιων πολυαναμενόμενων ταινιών. Αυτόν τον Χρυσό Φοίνικα ποιος θα τον πάρει;

Γνωρίζαμε ήδη ότι η φετινή έναρξη του Φεστιβάλ θα ήταν ο γυαλιστερός, τρισδιάστατος «Υπέροχος Γκάτσμπι» του Μπαζ Λούρμαν. Επίσης, λίγες μέρες πριν, είχε επισημοποιηθεί το γεγονός ότι η αυλαία θα πέσει μαζί με την προβολή του «Zulu» του Ζερόμ Σαλ, κάνοντας τους Φόρεστ Γουίτακερ και Ορλάντο Μπλουμ τις τελευταίες αφίξεις στο κόκκινο χαλί. Σήμερα, όμως, στην επίσημη συνέντευξη Τύπου του το Φεστιβάλ αποκάλυψε ολόκληρη τη σύσταση του φετινού επίσημου προγράμματος, που θα δει 19 ταινίες να διαγωνίζονται για τον Χρυσό Φοίνικα.

Παραδοσιακά, το φετινό line-up αποτελείται από μερικές αναμενόμενες επιλογές, μερικά κραυγαλέα ονόματα που θα τονώσουν την διαφημιστική δεινότητα του θεσμού αλλά και ορισμένες απρόβλεπτες συμμετοχές, που θα δώσουν τη χαρά της ανακάλυψης σε όσους παρακολουθήσουν τις εξελίξεις στην Κρουαζέτ. Ανάμεσα στις ταινίες που επιβεβαίωσαν τα προγνωστικά και έκλεισαν μια θέση για να υποστούν την κριτική του Προέδρου της Επιτροπής Στίβεν Σπίλμπεργκ είναι το «Inside Llewyn Davis», η καινούργια ταινία των αδελφών Κοέν, που ακολουθεί την Κάρεϊ Μάλιγκαν και τον – φεστιβαλικό, πλέον – Τζάστιν Τίμπερλεϊκ σε μια αντισυμβατική folk διαδρομή στη μουσική σκηνή των 60’s, αλλά και το «Only God Forgives» του Νίκολας Βίντινγκ Ρεφν, που επιστρέφει στις Κάννες μετά από δύο χρόνια και το βραβείο σκηνοθεσίας για το «Drive» μαζί με τη μασκότ του, Ράιαν Γκόσλινγκ, και τη μεταμορφωμένη σε femme fatale Κριστίν Σκοτ Τόμας.

Οι καινούργιες ταινίες των Ασγκάρ Φαρχαντί (ο οποίος θα επιχειρήσει να επαναλάβει τον βερολινέζικο θρίαμβο του «Ένας Χωρισμός» στις Κάννες), Τζέιμς Γκρέι (ευκαιρία για το μεν Χοακίν Φίνιξ να δημιουργήσει ένα ακόμα σκάνδαλο και τη Μαριόν Κοτιγιάρ να αποθεωθεί για άλλη μια φορά στη χώρα της), Αλεξάντερ Πέιν (ο καλλιτεχνικός διευθυντής Τιερί Φρεμό είδε το φιλμ μόλις προχθές!), Ρομάν Πολάνσκι και Στίβεν Σόντερμπεργκ (ο οποίος ξεκίνησε από εδώ με το «Σεξ, Ψέματα και Βιντεοκασέτες» και κλείνει – θεωρητικά – την καριέρα του με μία… τηλεταινία για λογαριασμό του HBO) θα διαγωνιστούν, επίσης, για ένα από τα μεγάλα βραβεία. Παράλληλα, Φρανσουά Οζόν και Τακάσι Μίικε βρίσκουν ύστερα από χρόνια ανοιχτές πόρτες στα μεγάλα βραβεία της Κρουαζέτ, ακόμα κι αν οι τελευταίες ταινίες τους εκ πρώτης όψεως εκμεταλλεύονται τη λογική του… πρότερου έντιμου βίου περισσότερο από ό,τι θα έπρεπε.

Ευτυχώς, ανάμεσα στις επιλογές του διαγωνιστικού υπήρξαν και μερικές εκπλήξεις. Το «Michael Kohlhaas» θα ξαναφέρει στο κόκκινο χαλί τον περσινό νικητή του βραβείου ανδρικής ερμηνείας, Μαντς Μίκελσεν, απέναντι στον Μπρούνο Γκαντς σε μια ιστορία εκδίκησης στη Γαλλία του 16ου αιώνα, ενώ ο Αρνό Ντεπλεσάν, πέντε χρόνια μετά τη «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» παρουσιάζει το αγγλόφωνο ντεμπούτο του. Στον προβιβασμό του (και οι δύο πρώτες ταινίες του είχαν παίξει στο Un Certain Regard), ο μικρότερος σε ηλικία του τμήματος, ο Μεξικανός Αμάτ Εσκαλάντε, φέρει το βάρος της εκπροσώπησης της Λατινικής Αμερικής με μια ματιά στον κόσμο του ναρκωεμπορίου, ενώ τον αφρικανικό υπόκοσμο με ήρωα έναν ανάπηρο χορευτή παρακολουθεί ο βραβευμένος προ τριετίας για το σενάριο του «Η Κραυγή ενός Ανθρώπου», Μαχαμάτ Σαλέχ Χαρούν από το Τσαντ. Ο Χιροκάζου Κόρε-Έντα (του «Κανείς δεν Ξέρει») εμπλουτίζει τον αέρα Ανατολής του διαγωνιστικού δίπλα στον Τζιά Ζανγκ Κε, Κινέζο παλαίμαχο του section, ο βετεράνος Άλεξ φαν Βάρμερνταμ επανατοποθετεί την Ολλανδία στον arthouse χάρτη, ενώ το «La Vie d’ Adèle» του Αμπντελατίφ Κεσίς φαίνεται να είναι το πλησιέστερο υποκατάστατο της απουσίας του Ξαβιέ Ντολάν, κρίνοντας τόσο από τη διάρκεια όσο και από τη θεματολογία της ταινίας.

Ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα του περσινού Φεστιβάλ ήταν η απουσία γυναικών από τις τελικές επιλογές. Ρίχνοντας στάχτη στα μάτια, η Βαλέρια Μπρούνι-Τεντέσκι είναι η μόνη σκηνοθέτις του επίσημου διαγωνιστικού, με όλες τις υπόλοιπες γυναικείες παρουσίες να περιορίζονται στο παράλληλο τμήμα του Un Certain Regard. Εκεί βρίσκουμε όχι μόνο τη Σοφία Κόπολα, που δίνει την έναρξη με το «The Bling Ring», αλλά και τις Κλερ Ντενί (κατόπιν πολυετούς απουσίας) και Βαλέρια Γκολίνο (όπως είχαμε προβλέψει), όπως και πρωτοεμφανιζόμενες εκπροσώπους του Καναδά και του Χονγκ Κονγκ. Επίσης, αίσθηση προκαλούν 2 φιλμ από τις Φιλιππίνες – το ένα από το «μαραθωνοδρόμο» της σελιλόζης Λαβ Ντίαζ (εδώ μόνο… 4 ώρες) – και το λαθραία γυρισμένο στο Ιράν νέο ενός «παιδιού» του τμήματος, του Μοχαμάντ Ρασούλοφ. Παλιοί γνωστοί εκ Βιετνάμ (Ρίτι Παν), Παλαιστίνης (Χάνι Αμπού Άσαντ) και Γαλλίας (Γκιροντί και Ζλοτόφσκι) πλαισώνουν το εκ Sundance γνώριμο «Fruitvale Station» του Ράιαν Κούγκλερ και τη σχεδόν αναγκαστική παρουσία του Τζέιμς Φράνκο, που συνεχίζει την παράδοση της εμφάνισής του ως δημιουργού σε σερί πρόσφατων κορυφαίων διοργανώσεων.

Ειδική μνεία, αξίζει να γίνει και στις δύο ταινίες εκτός διαγωνιστικού, που θα τραβήξουν σίγουρα τα βλέμματα του Τύπου. Το «Blood Ties» του Γκιγιόμ Κανέ διαθέτει μάλλον το πιο συνωστιζόμενων αστέρων καστ (Μίλα Κούνις, Μαριόν Κοτιγιάρ, Ζόι Σαλντάνα, Τζέιμς Κάαν, Κλάιβ Όουεν και Ματίας Σχούναρτς παρελαύνουν μπροστά από την κάμερα), ενώ το «All is Lost» υπόσχεται να μην αφήσει τον πρωταγωνιστή του Ρόμπερτ Ρέντφορντ να αρθρώσει ούτε λέξη (δεν υπερβάλλουμε!), καταγράφοντας τον αγώνα ενός ανθρώπου απέναντι στη φύση. Το δυσάρεστο σοκ; Σκανδιναβία, Γερμανία, Ισπανία, Ρωσία, Μεγάλη Βρετανία και Βαλκάνια είναι παντελώς… αγεωγράφητα στη φετινή «επίσημη» λίστα.

Οψόμεθα, πάντως, για την ανακοίνωση του προγράμματος της Εβδομάδας της Κριτικής και του Δεκαπενθημέρου των Σκηνοθετών, που θα γίνει στις 22 και 23 του μηνός, την προσεχή Δευτέρα και Τρίτη, αντίστοιχα. Το φετινό Φεστιβάλ των Καννών θα διεξαχθεί από τις 15 έως τις 26 Μαΐου. Στη συνέχεια, θα βρεις το line-up σε όλα τα παράλληλα τμήματα. Ξεψάχνισε, εξάλλου, τη video gallery (πάνω δεξιά) και θα ανακαλύψεις ουκ ολίγα trailers από τις συμμετοχές στο διαγωνιστικό πρόγραμμα.

cannes-2013-poster

Και η λίστα:

ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ
«Ο Υπέροχος Γκάτσμπι» του Μπαζ Λούρμαν (Ταινία έναρξης, εκτός διαγωνισμού)

«Un Château en Italie» της Βαλέρια Μπρούνι-Τεντέσκι
«Inside Llewyn Davis» των Ίθαν & Τζόελ Κοέν
«Michael Kohlhaas» του Αρνό Ντε Παγιέρ
«Jimmy P. (Psychotherapy οf a Plains Indian)» του Αρνό Ντεπλεσάν
«Heli» του Αμάτ Εσκαλάντε
«Le Passé» του Ασγκάρ Φαρχαντί
«The Immigrant» του Τζέιμς Γκρέι
«Grigris» του Μαχαμάτ Σαλέχ Χαρούν
«Tian Zhu Ding (A Touch Of Sin)» του Τζιά Ζανγκ Κε
«Soshite Chichi Ni Naru (Like Father, Like Son)» του Χιροκάζου Κόρε-Έντα
«La Vie d’ Αdèle» του Αμπντελατίφ Κεσίς
«Wara No Tate (Shield Of Straw)» του Τακάσι Μίικε
«Jeune et Jolie» του Φρανσουά Οζόν
«Nebraska» του Αλεξάντερ Πέιν
«La Vénus a la Fourrure» του Ρομάν Πολάνσκι
«Behind the Candelabra» του Στίβεν Σόντεμπεργκ
«La Grande Bellezza» του Πάολο Σορεντίνο
«Borgman» του Άλεξ Φαν Βάρμερνταμ
«Only God Forgives» του Νίκολας Βίντινγκ Ρεφν
«Zulu» του Ζερόμ Σαλ (Ταινία λήξης, εκτός διαγωνισμού)

UN CERTAIN REGARD
«The Bling Ring» της Σοφία Κόπολα

«Omar» του Χάνι Αμπού Άσαντ
«Death March» του Αντόλφο Άλιξ Τζούνιορ
«Fruitvale Station» του Ράιαν Κούγκλερ
«Les Salauds» της Κλαιρ Ντενί
«Norte, Hangganan Ng Kasaysayan (Norte, The End Of History)» του Λαβ Ντίαζ
«As I Lay Dying» του Τζέιμς Φράνκο
«Miele» της Βαλέρια Γκολίνο
«L’Inconnu du Lac» του Αλέν Γκιροντί
«Bends» της Φλόρα Λάου
«L’Image Manquante» του Ρίτι Παν
«La Jaula de Oro» του Ντιέγκο Κεμάντα
«Anonymous» του Μοχαμάντ Ρασούλοφ
«Sarah Prefere la Course» της Κλοέ Ρομπισό
«Grand Central» της Ρεμπέκα Ζλοτόφσκι

ΕΚΤΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ
«All is Lost» του Τζ. Σ. Τσάντορ
«Blood Ties» του Γκιγιόμ Κανέ

ΜΕΤΑΜΕΣΟΝΥΚΤΙΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ
«Monsoon Shootout» του Αμίτ Κουμάρ
«Blind Detective» του Τζόνι Το

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΤΖΕΡΙ ΛΙΟΥΙΣ
«Max Rose» του Ντάνιελ Νόα

ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ
«Muhammad Ali’s Greatest Fight» του Στίβεν Φρίαρς
«Stop the Pounding Heart» του Ρομπέρτο Μινερβίνι
«Week End of a Champion» του Ρομάν Πολάνσκι
«Seduced and Abandoned» του Τζέιμς Τόμπακ
«Otdat Konci (Bite The Dust)» της Ταϊζία Ιγκουμεντσέβα

ΠΡΟΒΟΛΗ ΓΚΑΛΑ – ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΙΝΔΙΑ
«Bombay Talkies» των Ανουράγκ Κασιάπ, Ντικαμπάρ Μπανερτζί, Ζόγια Αχτάρ και Καράν Τζοχάρ