FreeCinema

Follow us

BOOK CLUB: ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ (2023)

(BOOK CLUB: THE NEXT CHAPTER)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντική Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπιλ Χόλντερμαν
  • ΚΑΣΤ: Τζέιν Φόντα, Νταϊάν Κίτον, Κάντις Μπέργκεν, Μέρι Στίνμπερτζεν, Ντον Τζόνσον, Άντι Γκαρσία, Κρεγκ Τ. Νέλσον, Τζανκάρλο Τζανίνι, Χιου Κουάρσι, Βίνσεντ Ριότα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 107'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Με το γάμο της Βίβιαν να βρίσκεται προ των πυλών, οι τέσσερις κολλητές φιλενάδες πραγματοποιούν ταξίδι ζωής στην Ιταλία, εν είδει άτυπου bachelorette party. Από τη Ρώμη στη Βενετία κι από εκεί στην Τοσκάνη, τα απρόοπτα παραμονεύουν!

Καθώς έβλεπα το sequel του «Book Club» (2018), μου ήρθε στο μυαλό ο Μάικλ Κέιν. Όχι επειδή από πλευράς ηλικίας θα μπορούσε άνετα να βρίσκεται στο καστ του φιλμ, αλλά επειδή θυμήθηκα μια παλιά του συνέντευξη, στην οποία ανέφερε πως δεν είχε ποτέ του κανένα πρόβλημα να παίζει οπουδήποτε (εξ ου και η… ό,τι να ‘ναι φιλμογραφία του!), αρκεί τα γυρίσματα της ταινίας να γίνονταν σε μέρη μακρινά κι εξωτικά, καθώς έτσι είχε την ευκαιρία να συνδυάζει δουλειά με… τζάμπα διακοπές. Φαντάστηκα, λοιπόν, τις τέσσερις μεγαλοκοπέλες του «Επόμενου Κεφαλαίου» ν’ αναφωνούν με ένα στόμα «Si!», άπαξ και είδαν στο σενάριο δίπλα-δίπλα τις λέξεις… καλοκαίρι και Ιταλία. Η διαφορά, βέβαια, είναι πως ο Κέιν ακολουθούσε την τακτική αυτή από τα νιάτα του κιόλας, ενώ το καρέ των τεσσάρων γυναικών έπρεπε να καβαλήσει τα εβδομήντα (ή και τα ογδόντα στην περίπτωση της Φόντα) για να ξηγηθεί φάση «business and pleasure». Η ακόμα μεγαλύτερη διαφορά, δε, είναι πως (ευτυχώς) στην περίπτωσή τους η μακαρονάδικη βόλτα δεν εξελίχθηκε στην άγρια φόλα πολλών ανάλογων του διοπτροφόρου Άγγλου, όπως ίσως κάποιος θα φανταζόταν (με πρώτο και καλύτερο εμένα!).

Το μοναδικό πράγμα που θυμόμουν από το original «Book Club», ήταν η αίσθηση της έντονης… δυσφορίας που μου είχε αποφέρει η παρακολούθησή του. Έχοντας αυτό κατά νου (αλλά και τον άγραφο περί sequel κανόνα), το «Επόμενο Κεφάλαιο» έμοιαζε εκ πρώτης όψεως με… καταναγκαστικά έργα. Το πασίγνωστο τσιτάτο από τον «Αλχημιστή» του Πάολο Κοέλιο με τις μπούρδες για το σύμπαν που συνωμοτεί κτλ., το οποίο ακούγεται στο ξεκίνημα, ουδόλως βελτίωσε την αρχική μου διάθεση. Καθώς, όμως, οι επανακάμψαντες Μπιλ Χόλντερμαν και Ερίν Σιμς (σε σκηνοθεσία και σενάριο, αντίστοιχα) μεταμορφώνουν άμεσα το «Book Club» σε… «Travel Club», θάβοντας ολοκληρωτικά τις «Πενήντα Αποχρώσεις του Γκρι» του πρωτότυπου και διατηρώντας μοναχά ως σημείο αναφοράς τον «Αλχημιστή», τα πράγματα μάλλον βελτιώνονται. Πρωτεύοντα ρόλο, βέβαια, παίζουν τα location των γυρισμάτων στην ιταλική επικράτεια, καθώς χάρη σ’ αυτά το φιλμ αποκτά τον αέρα του «ας περάσουμε καλά, μακριά από σκοτούρες κι άγχη, διότι μια ζωή την έχουμε». Και η τουριστική ζωή στην καλοκαιρινή Ιταλία φαίνεται να είναι, αν μη τι άλλο, θαυμάσια.

Όχι, δηλαδή, πως η Βίβιαν, η Νταϊάν, η Σάρον και Κάρολ είχαν τίποτα έγνοιες που τους έτρωγαν το μυαλό, αφού τα γκομενικοσεξουαλικά θέματα της τρίτης ηλικίας είχαν λυθεί στο πρώτο φιλμ, τo δε οικονομικό ουδέποτε (καταπώς δείχνει) αποτελούσε κάποιο σοβαρό πρόβλημα γι’ αυτές. Η πανδημία κάπως τις ζόρισε, εν τούτοις, μόλις μπήκε τέλος στον εγκλεισμό, ένα γράμμα παλιού ιταλιάνικου amore που η Κάρολ ξετρυπώνει, δίνει το έναυσμα του ταξιδιού, μιας κι εκλαμβάνεται ως θείο σημάδι (η συνομωσία του σύμπαντος που λέγαμε…). Το επικείμενο «κρέμασμα» της Βίβιαν λειτουργεί ως bonus… συνομωσίας, με το μπουκέτο από τα ολόδροσα κορίτσια (copyright Ίακχος) να καταφθάνει στην Αιώνια Πόλη για να ζήσει το αναβληθέν νεανικό όνειρο, έστω και στα βαριά -ήντα. Πιο σύντομα κι από κατέβασμα γουλιάς espresso, το καρέ την κάνει από Ρώμη για Βενετία (διότι δίχως γόνδολα, δουλειά δεν γίνεται), για να καταλήξουν σούμπιτες στον απώτερο στόχο της Τοσκάνης, όπου οι εκπλήξεις είναι διαδοχικές, τόσο για τη μέλλουσα νυφούλα, όσο και για τις υπόλοιπες.

Με την ελαφρότητα του prosecco και την ανεμελιά του gelato, οι πολυβραβευμένες κυρίες του αμερικανικού κινηματογράφου επιδίδονται σε σειρά ακομπλεξάριστων, αλλά ουχί απαραιτήτως γελαστερών χαριτωμενιών, που σε συνδυασμό με το καρτποσταλικό τοπίο προσθέτουν καλοκαιρινή ζωηράδα, η οποία απέχει παρασάγγας από το ΚΑΠΗ-λειό της ανέραστης και ολίγον «βλαχαδερής» πλήξης του original. Η απουσία ουσιαστικής υπόθεσης, όπως και η εντελώς διακοσμητική παρουσία του ανδρικού καστ, βγάζουν μάτι (εδώ η φάση είναι «περνάμε καλά κι αυτό βγαίνει και προς τα έξω»). Από τα αμέτρητα σεξουαλικά υπονοούμενα, που ως βάση τους έχουν τα άπαντα της ιταλικής κουζίνας (πολύ βολικά, άλλωστε, εκείνη η παλιά φλόγα της Κάρολ εργάζεται πλέον ως chef), μέχρι τη σειρά κουλών συναπαντημάτων με τον πολιτσμάνο του Τζανκάρλο Τζανίνι, το παραδόξως δυνατό σημείο του φιλμ συναντάται όταν ουσιαστικά… δεν γίνεται τίποτα (!), καθώς οι πρωταγωνίστριες έχουν αφεθεί να συμπεριφέρονται σαν να βρίσκονται σε κοριτσίστικες διακοπές (κανονικότατα!).

Το καλό είναι πως δεν μπεμπεκίζουν με τρόπο προσβλητικό (εκτός ίσως από τα «αστεία» με τα γυμνά αγάλματα), όπως άνετα θα μπορούσαν, αφού η ματαιοδοξία του άγριου lifting σου προξενεί (ειδικά στην περίπτωση της Φόντα) μέχρι και θλίψη. Το κωμικό timing έχει σχεδόν εξ ολοκλήρου αφεθεί στο φαρμακερό στόμα της Σάρον της Κάντις Μπέργκεν, τα inside jokes στη Βίβιαν της Φόντα και στην… Νταϊάν της Κίτον, με τη Σάρον της Στίνμπερτζεν να κρατάει τα μπόσικα ως η πιο νέα και τσαχπίνα της παρέας. Η κλισεδιάρικη «κατάρα» του συνδυασμού viaggio in Italia και «Mambo Italiano» χτυπάει εκ νέου (εάν σε ενδεχόμενο δεύτερο sequel πάνε στο Λονδίνο, βάζω στοίχημα πως θα παίξει το… «London Calling»!), αν και η γυριστή του φινάλε που θέτει το μυστήριο του γάμου υπό το μικροσκόπιο του τέλους της «διαδρομής», κάθε άλλο παρά αναμενόμενο είναι (κατά το ήμισυ της γυριστής, έστω). Η διάχυτη χαλαρή διάθεση, όπως και η άνεση που το καρέ εκπέμπει, απέχει παρασάγγας από τη σφιχτοκωλίαση αντίστοιχης λογικής ανδρικών εγχειρημάτων (υπάρχει μικρή διαφορά ηλικίας ανάμεσα στα δύο καστ, αλλά για κάποιο λόγο μου ήρθαν στο μυαλό εκείνοι «Οι Χαρλεάδες»), κάνοντας το «Επόμενο Κεφάλαιο» να κινείται στα βήματα του επιτυχημένου franchise της δεκαετίας του σαράντα «The Road to…». Υπό αυτό το πρίσμα, τούτο εδώ θα μπορούσε άνετα να λέγεται «The Road to Italy», με τραγούδι, αίσθημα και άφθονες αναποδιές σε «πακέτο» τρίτης ηλικίας, όπου η εμπειρία αποδεικνύεται σπουδαίο προσόν. Τόσο σπουδαίο, που η Σάρον εμφανίζει από το πουθενά κοτζάμ… ακορντεόν, ενώ το «Gloria» παίζει δυνατά, οδηγώντας απαξάπαντες σε παροξυσμό νεανικού κεφιού. Είπαμε, μια ζωή την έχουμε!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Λουτράκι, Πόζαρ ή Αιδηψό, έχεις ξεχάσει που ακριβώς θέλεις να πας; Κόψε εισιτήριο για το γκαζοζέν bus του «Επόμενου Κεφαλαίου» κι έφυγες για Ιταλία! Είσαι για μπαρότσαρκα μέχρι τελικής πτώσης κατά Ίο μεριά; Έχεις να γυρίσεις πολλές σελίδες μέχρι να φτάσεις σε τούτο το ηλικιακό κεφάλαιο. Είδες το «Να σου Γνωρίσω τους Γονείς μου» και ήθελες να κλείσεις άμεσα rendez-vous με ψυχολόγο; Εδώ θα ψάχνεις τον ταξιδιωτικό σου πράκτορα! Ίσως και κάτι από τα παλαιά των «τεσσάρων», διότι καλό και άγιο το… «Sex and the City» από τα «Χρυσά Κορίτσια», σαν τα νιάτα, όμως, δεν (θα μπορούσε να) έχει.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΙΘΗΚΩΝ

Μετά το τέλος της βασιλείας του Σίζαρ, οι φυλές των πιθήκων αδυνατούν να συνυπάρξουν ειρηνικά κι αναζητούν τον επόμενο ηγέτη τους, παράλληλα με την άνιση σχέση που έχουν αναπτύξει με τους εναπομείναντες ανθρώπους. Όταν ο Νόα δει το κοπάδι του να ξεκληρίζεται από την ομάδα του μοχθηρού Πρόξιμους, θα ξεκινήσει ένα μεγάλο ταξίδι εκδίκησης και αυτογνωσίας.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΔΕΙΝΟΣΑΥΡΩΝ

Δύο έφηβοι επιβιβάζονται κατά λάθος σε εξωγήινο διαστημόπλοιο, το οποίο αποδεικνύεται… χρονομηχανή που τους μεταφέρει στην εποχή των δεινοσαύρων! Με τους κινδύνους να είναι αμέτρητοι και τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά, οφείλουν να βρουν ασφαλή τρόπο επιστροφής στο σπίτι τους.

CLUB ZERO

Σε πανάκριβο ιδιωτικό σχολείο, νεαρή διατροφολόγος διδάσκει σε μικρή ομάδα μαθητών τα νέα ήθη της «ενσυνείδητης διατροφής», προτείνοντας τον περιορισμό της κατανάλωσης τροφής για καλύτερη ευεξία και… το καλό του πλανήτη! Όσο πιο ακραίες θα γίνονται οι οδηγίες / απαιτήσεις της, τόσο περισσότερο θα θέτει σε κίνδυνο τη ζωή των μαθητών της.

DETECTIVE CONAN: ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ

Όταν το πρωτοποριακό σύστημα αναγνώρισης προσώπων της Interpol μπαίνει στο στόχαστρο της Σκοτεινής Οργάνωσης, ο ντετέκτιβ Κονάν αναλαμβάνει να προλάβει τα ολέθρια αποτελέσματα από την πιθανή απώλεια της ρηξικέλευθης τεχνολογίας.

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.