FreeCinema

Follow us

ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΣΥΝΤΡΟΦΟΙ! (2020)

(DOROGIE TOVARISHCHI!)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αντρέι Κοντσαλόφσκι
  • ΚΑΣΤ: Γιούλια Βισότσκαγια, Βλαντισλάβ Κομάροβ, Αντρέι Γκούσεφ, Γιούλια Μπούροβα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 121'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Νοβοτσερκάσκ, Ιούλιος του 1962. Στάση εργασίας σε εργοστάσιο ατμομηχανών, με τους εργάτες να διαμαρτύρονται μαχητικά για τις ελλείψεις σε τρόφιμα, την ακρίβεια και τη μείωση των αποδοχών τους, εξελίσσεται σε γενική απεργία που σοκάρει το καθεστώς της ΕΣΣΔ. Η επέμβαση της KGB και του στρατού οδηγεί σε αιματοκύλισμα.

Δίχως έντονη παρουσία στα κινηματογραφικά πράγματα κατά τη διάρκεια της τελευταίας εικοσαετίας (μόλις έξι ταινίες μυθοπλασίας έχει υπογράψει), ο Αντρέι Κοντσαλόφσκι επανέρχεται ενίοτε… φεστιβαλικά, προτείνοντας έργα ιστορικού περιεχομένου, σε φόρμα «της μοδός». Όπως και με το «Παράδεισος» (2017), το οποίο είχε διανεμηθεί τη χώρα μας (περνώντας εντελώς απαρατήρητο), έτσι και με το «Αγαπητοί Σύντροφοι!» επιλέγει μια βουτιά στο ενοχικό παρελθόν, σε μαυρόασπρο, «τετράγωνο» καρέ, συγκινεί ουκ ολίγες φεστιβαλικές διοργανώσεις και παίρνει κι ένα Βραβείο της Επιτροπής στη… μοιρασιά του Φεστιβάλ Βενετίας του 2020. Προφανώς, εξαιτίας του COVID-19, το φιλμ έμεινε στα «ράφια» για καιρό και φτάνει στις ελληνικές αίθουσες εν μέσω ουκρανικής κρίσης και ατι-ρωσικής παγκόσμιας υστερίας. Πολύ πετυχημένο timing…

«Θα είχαμε φτάσει στον κομμουνισμό…», λένε που και που οι ήρωες του φιλμ, φαντασιώνοντας έναν ουτοπικό Παράδεισο που θα εμφανιζόταν στην κοινωνία κατόπιν μιας σωρείας καταπιέσεων και υποσχέσεων. Τελικά, ουδέποτε ολοκληρώθηκε αυτή η «μαγική» πορεία, διχάζοντας το λαό σε νοσταλγούς του Στάλιν και ενάντιούς του, που στις αρχές της δεκαετίας του ’60, σε τούτο το εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα στόρι, βίωσαν την τιμωρία του καθεστώτος επειδή επιχείρησαν να προχωρήσουν σε απεργία, αντιμετωπίζοντας τελικά τα όπλα, πρωτίστως από κρυφούς πράκτορες της KGB και, κατόπιν, από το στρατό της ΕΣΣΔ.

Ο Κοντσαλόφσκι παρουσιάζει τα παρασκήνια της «σοσιαλιστικής» πρακτικής σε «δημοκρατικές» διαβαθμίσεις, μέσα από γρανάζια «μυστικών» Υπηρεσιών, χαφιέδων, βολεμένων, αξιωματικών και κομματόσκυλων. Το πρώτο μισό του φιλμ παρουσιάζει ένα σαφώς σουρεαλιστικό σκηνικό, το οποίο δίνει πάτημα για σαρκαστική επίθεση στα κακώς κείμενα της περιόδου, αγγίζοντας τα όρια της μαύρης κωμωδίας. Ατυχώς, ο Κοντσαλόφσκι δεν έχει ιδέα από κώδικες του χιούμορ, δεν προσεγγίζει ποτέ το καταστασιακό με διάθεση παρωδίας, διότι αισθάνεται πως διαπράττει κριτική καταγγελίας, άρα… σοβαροφανή.

Η πλοκή εξελίσσεται σαν το αδιάκοπο άνοιγμα μιας babushka που φανερώνει τον επόμενο καλό ή κακό σύντροφο. Ένα είδος εμφυλιακού πολέμου, που ο Κοντσαλόφσκι στο πνεύμα αντιλαμβάνεται με ειρωνεία, όμως, η φόρμα του παγιδεύεται μέσα στη στεγνή δραματοποίηση. Πιο έντονο παράδειγμα, η σκηνή στην οποία οι Αρχές, επειδή το αίμα δεν ξεπλένεται από τους δρόμους, δίνουν την εντολή της εκ νέου ασφαλτόστρωσης! Κάπου θέλεις να γελάσεις με την απόφαση, αλλά ο ψυχολογικός εκβιασμός και η πικρία της μαυρόασπρης φωτογραφίας, οδηγούν το έργο σε δραματικά στερεότυπα.

Ακόμη πιο ατυχώς για τον Κοντσαλόφσκι, το δεύτερο μισό του φιλμ περιορίζεται στην αγωνία της κεντρικής ηρωίδας (σεβαστή η παρουσία της Γιούλια Βισότσκαγια) ν’ αναζητήσει τα ίχνη της επαναστάτριας κόρης της, η οποία αγνοείται και ενδέχεται να έχει καταλήξει σε «ανώνυμο» ομαδικό τάφο, ως θύμα της αιματηρής σύγκρουσης. Αυτονόητο πως εδώ ο Ρώσος δημιουργός «λαϊκίζει» για να τσιγκλήσει το συναίσθημα του θεατή, εμμένοντας σε αυτό μέχρι τέλους, δίνοντας την εντύπωση ότι το «Αγαπητοί Σύντροφοι!» έχει γίνει μια άλλη ταινία. Που (επιπλέον) σέρνεται για ένα ολόκληρο δίωρο, μέχρι ένα φινάλε κατά βάθος απογοητευτικό, στο οποίο το κοινό θα έπρεπε να νιώσει προδομένο, ξεγελασμένο.

Υ.Γ. Η εταιρεία WEIRD WAVE εδώ και μήνες (πλέον) έχει αποφασίσει πως πρέπει να λογοκρίνει το site μας, ώστε να αποφύγει την κριτική των ταινιών που διανέμει. Οφείλετε να το γνωρίζετε και (ακόμα!) αναμένουμε μία δημόσια, γραπτή απάντηση (που ούτε και στην Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου έχει δώσει).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Καταγγελτικό, ιστορικο-πολιτικό σινεμά, που καταπνίγει τις χιουμοριστικές του διαστάσεις, για να… πουλήσει χαρακτήρα φεστιβαλικού δράματος, τυπικά αργόσυρτου και «καλλιτεχνικού». Επιζεί κυρίως η πρωταγωνίστρια Γιούλια Βισότσκαγια (λειτουργική στη διπολικότητα του ρόλου της), όσο και η φωτογραφία του Αντρέι Ναϊντένοβ (σαν copy / paste των τελευταίων δουλειών του Πάβελ Παβλικόφσκι, ο οποίος έκανε κανονική σχολή μετά την «Ida»).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.