FreeCinema

Follow us

SCREAM: ΚΡΑΥΓΗ ΑΓΩΝΙΑΣ (1996)

(SCREAM)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γουές Κρέιβεν
  • ΚΑΣΤ: Νεβ Κάμπελ, Κόρτνεϊ Κοξ, Ντέιβιντ Αρκέτ, Σκιτ Άλριτς, Μάθιου Λίλαρντ, Τζέιμι Κένεντι, Ρόουζ ΜακΓκάουαν, Λιβ Σράιμπερ, Ντρου Μπάριμορ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Παρέα μαθητών καταδιώκεται από serial killer που χρησιμοποιεί τα κλισέ των ταινιών τρόμου για να… παίξει μαζί τους!

Το 1987, μια ταινία – ορόσημο έφερε τη μοναδική στροφή ανανέωσης στο είδος των θρίλερ τρόμου. Η «Νύχτα με τις Μάσκες» του Τζον Κάρπεντερ γέννησε όλα τα κλισέ, κοπιαρίστηκε αμέτρητες φορές, άφησε απογόνους (τον Τζέισον των «Παρασκευή και 13» και τον Φρέντι από τους «Εφιάλτες στο Δρόμο με τις Λεύκες») και, μοιραίως, οδήγησε το είδος στη φθορά, αφού κανείς δεν είχε την παραμικρή καινούργια ιδέα. Το mainstream («Η Σιωπή των Αμνών», «Se7en») είχε πια μάθει τους κανόνες του «παιχνιδιού» και μπορούσε να παρασύρει τις μάζες σ’ ένα υποκατάστατο ταινίας τρόμου με αστυνομική πλοκή. Ο μανιακός δολοφόνος χωρίς αιτία μετατράπηκε σε σχεδόν… διανοούμενο serial killer ή – στη χειρότερη περίπτωση – ψυχολογικά ασταθή. Τα sequels έγιναν παρελθόν και η ξαφνική τρομάρα του φινάλε (πέθανε ή δεν πέθανε;), σταμάτησε να τινάζει τα popcorn στον αέρα (μετά την Γκλεν Κλόουζ στην «Ολέθρια Σχέση», όλοι ξέρουν πως οι «κακοί» δεν πεθαίνουν με την πρώτη…). Ρωτήστε τους fans. Πέρα από gore ακρότητες χιούμορ, υπήρξε ξανά άλλη ταινία που να σεβάστηκε το είδος, επιχειρώντας ταυτόχρονα ένα βήμα μπροστά, μετά το ’78; Μετά τη «Νύχτα με τις Μάσκες»;

Και ξαφνικά, στα τέλη του ’96, ο Γουές Κρέιβεν, ο πνευματικός «πατέρας» του Φρέντι Κρούγκερ, που μόνο πίκρα μας πότισε στη συνέχεια, παρέα με τον σεναριογράφο Κέβιν Γουίλιαμσον, υπογράφουν το «Scream». Μια ταινία που ακολουθεί τους κώδικες, αναμασά τα κλισέ, αλλά και τολμά να σου κλείσει το μάτι και να σε πιάσει αδιάβαστο εκεί που δεν το περιμένεις, με έναν απίστευτο τόνο αυτοπαρωδίας. Οι δημιουργοί του «Scream» είναι fans του είδους, η ταινία απευθύνεται στους fans, αλλά και οι celluloid ήρωες του φιλμ γουστάρουν τα ίδια πράγματα με τους προηγούμενους! Ο Κρέιβεν θέλει να κάνει το παιχνίδι οικείο, ρεαλιστικό. Οι μαθητές του επαρχιακού γυμνασίου δεν δολοφονούνται από μια μυστηριώδη οντότητα, ένα φάντασμα ή ένα πλάσμα που δραπέτευσε από τη φαντασία τους. Δολοφονούνται από έναν άγνωστο που μπορεί να ζει ανάμεσά τους και είναι ικανός για μια πραγματική σφαγή αν δεν πάρει σωστή απάντηση στο quiz «Ποιος σκότωνε στο πρώτο ‘Παρασκευή και 13’;» (ερώτηση παγίδα)! Το χιούμορ υπάρχει (ποιος fan των ταινιών τρόμου δεν διακρίνεται από ένα «αρρωστημένο» αίσθημα του χιούμορ;), αλλά όταν πλησιάζει η απειλή και ο θάνατος, το κέφι γίνεται αγωνία κι ακόμη και ο πλέον εξοικειωμένος θεατής χάνει την ψυχραιμία του (ή το σφυγμό του…).

Το «Scream» γνώρισε τεράστια εισπρακτική επιτυχία, απέσπασε διθυραμβικές κριτικές (μερικές φορές ακόμα και οι «μονόφθαλμοι» μπορούν να συμφωνήσουν…), κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας της χρονιάς στα MTV Movie Awards, παίχτηκε και στις δικές μας Νύχτες Πρεμιέρας (φίσκα το Αττικόν) και ρισκάρει για ένα… sequel! Πίσω από το όλο fun του φιλμ, θα βρείτε άπειρες αναφορές στο είδος (κυρίως στη «Νύχτα με τις Μάσκες»), cameos (από τον σκηνοθέτη μέχρι τη Λίντα Μπλερ), άσκηση κοινωνικής κριτικής και επίθεση ενάντια στα media (αυτή υποστηριζόμενη από «φονικές» ατάκες). «Οι ταινίες δεν δημιουργούν ψυχοπαθείς. Οι ταινίες κάνουν τους ψυχοπαθείς πιο δημιουργικούς», όπως ακούγεται και δια στόματος… του δολοφόνου!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ (τεύχος 84) το 1997, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Λόγω της (αρκετά τυπικής) καθυστέρησης που έκανε μέχρι να φτάσει και στις δικές μας αίθουσες (βγήκε στις ΗΠΑ το Δεκέμβρη του 1996 και στην Ελλάδα ήρθε τον Οκτώβρη του 1997!), είχα ήδη αποκτήσει στη συλλογή μου το LaserDisc του «Scream» και το είχα παρακολουθήσει τέσσερις φορές σε μικρό χρονικό διάστημα (δεν το συνηθίζω με νέες ταινίες). Γιατί; Είχε καταφέρει να ξεγελάσει ακόμη κι εμένα (λατρεύω το genre), οπότε… το γονάτισα στο viewing. Το είχα αποκαλέσει instant classic και του είχα δώσει την ανώτερη βαθμολογία που υπάρχει. Μάλλον είχα δίκιο…


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.