FreeCinema

Follow us

FIRST COW (2020)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κέλι Ράιχαρντ
  • ΚΑΣΤ: Τζον Μάγκαρο, Οράιον Λι, Τόμπι Τζόουνς, Γιούεν Μπρέμνερ, Λίλι Γκλάντστοουν, Σκοτ Σέπερντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 122'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Φιλόδοξος μάγειρας και μπαγαπόντης φυγάς συνεταιρίζονται σε αυτοσχέδια επιχείρηση παραγωγής μπισκότων, αρμέγοντας παρανόμως τη μοναδική αγελάδα της επικράτειας του Όρεγκον. Πιάνουν αμέσως την καλή, όμως, το πρώιμο αμερικανικό τους όνειρο έχει το τίμημά του, στις αρχές του 19ου αιώνα.

Αν και γεννημένη στο Μαϊάμι, η Κέλι Ράιχαρντ δείχνει μέσω της φιλμογραφίας της πως λατρεύει τις βορειοδυτικές Ηνωμένες Πολιτείες, με την πολιτεία του Όρεγκον (ειδικά) ν’ αποτελεί κάτι σαν το «alter ego» της. Εκεί διαδραματίζονται οι τέσσερις από τις έξι προηγούμενες ταινίες της καριέρας της (μεταξύ αυτών και το συμπαθέστατο «Γουέντι και Λούσι» του 2008, το οποίο μέχρι τούδε κρατούσε τον τίτλο του μοναδικού της διανεμηθέντος στις ελληνικές αίθουσες), «σύμπτωση» που επαναλαμβάνεται και στο «First Cow» (οι κακές γλώσσες μπορεί και ν’ αποκαλούσαν το φαινόμενο «πρέσα παραγωγής»). Τούτο έρχεται φορτωμένο με δεκάδες διακρίσεις στα ανά τον κόσμο φεστιβάλ, φιγουράροντας μάλιστα σε πάμπολλες περσινές λίστες κριτικών με τα καλύτερα του 2020. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, η ταινία αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού που λέμε… «Μα, τι είδε ο καλλιτέχνης;»!

Στις αρχές του 19ου αιώνα, καθώς η κατάκτηση της Αμερικανικής Δύσης έμπαινε στο τελικό της στάδιο, ο υποτιμητικά βαφτισμένος από τους κυνηγούς (για τους οποίος έχει αναλάβει να μαγειρεύει), Κούκι, τείνει χείρα βοηθείας σε κυνηγημένο φτωχό Κινέζο, σώζοντάς του τη ζωή. Μεταξύ τους γεννιέται μια άδολη φιλία στην οποία σύντομα εισέρχεται το επιχειρηματικό δαιμόνιο, όταν πληροφορούνται την άφιξη εξ Ευρώπης της πρώτης αγελάδας που πάτησε τα… τέσσερα πόδια της στο Όρεγκον. Αντιλαμβανόμενοι πως εμπρός τους ανοίγεται χρυσή ευκαιρία, «δανείζονται» το γάλα της ώστε να παράγουν εκλεκτά μπισκότα, για τα οποία όλος ο κόσμος κι ο ντουνιάς της περιοχής είναι διατεθειμένος να πληρώσει όσο-όσο προκειμένου να τα γευτεί. Το θέμα στην προκειμένη είναι πως όπου μαζεύεται χρήμα, συχνά αρχίζει να κυκλοφορεί και η απληστία. Κάπως έτσι, όμως, δεν χτίστηκε το Αμέρικα;

Η Ράιχαρντ χρησιμοποιεί τους κώδικες ενός buddy movie για να διηγηθεί σε ύφος γουέστερν μια αλληγορία για τη ματαιότητα του αμερικανικού ονείρου. H βασική ιδέα (η οποία περιστρέφεται γύρω από την δραματική αλλαγή που έφερε στην καθημερινότητα των ανθρώπων του τότε Νέου Κόσμου η εμφάνιση κάτι τόσο οικείου πλέον, όπως είναι μια αγελάδα) είναι αρκετά πρωτότυπη, κρύβοντας, μάλιστα, στην ραχοκοκαλιά της μερικά πικρόχολα και σαρκαστικά σχόλια για όλο αυτό που έχει καθιερωθεί ν’ αποκαλείται «American dream». Το πολύ σοβαρό πρόβλημα είναι πως το σενάριο, το οποίο η ίδια η Ράιχαρντ έχει γράψει διασκευάζοντας το μυθιστόρημα «The Half-Life» του μόνιμου συνεργάτη της Τζόναθαν Ρέιμοντ, δεν μπορεί με τίποτα να υποστηρίξει μια ταινία γεμάτης δίωρης διάρκειας, κάτι που ατυχώς οδηγεί τη σκηνοθέτιδα στο να καταφύγει σε αυτό που και στο παρελθόν έχει δείξει πως ξέρει να κάνει καλύτερα. Όπερ σημαίνει… βασανιστικά αργοί ρυθμοί και ανούσια set διαλόγων, που δεν καταφέρνουν τίποτε άλλο παρά να υπογραμμίσουν την κατατονία του εγχειρήματος. Το πρώτο μισό του φιλμ, ειδικότερα, ανήκει στην κατηγορία του απάλευτου, αφού δίχως ίχνος υπερβολής αναφέρω πως όσα διαδραματίζονται στα πρώτα εξήντα λεπτά θα μπορούσαν άνετα να χωρέσουν σ’ ένα δεκάλεπτο φιλμάκι!

Όποιος καταφέρει να ξεπεράσει σώος το σκόπελο της πρώτης ώρας χωρίς να… έχει γείρει στο κάθισμα, θα παρακολουθήσει στο δεύτερο μέρος κάτι που θυμίζει… αληθινή κινηματογραφική ταινία! Όχι πως συντελείται κάποια σπουδαία αποκάλυψη, πλην όμως η άφιξη της συμπαθούς αγελάδας για λογαριασμό πλούσιου Άγγλου του Όρεγκον δίνει το έναυσμα για μια πιο στρωτή αφήγηση, η οποία υπηρετείται τόσο από (σχετικά) ουσιαστική πλοκή, όσο και από ένα στόχο που αχνοφαίνεται κάπου στο βάθος (αν και αμφότερα ελάχιστα δύνανται ν’ αφορούν). Ενώ, όμως, στα αυθεντικά γουέστερν, από τα οποία έχει επηρεαστεί απόλυτα για τούτο το έργο η Ράιχαρντ, η αναζήτηση γαλήνης, τύχης, πλούτου και συντροφιάς ωθούσε τους σημαδεμένους από τη μοίρα ήρωες στο κυνήγι της περιπέτειας σε τόπους μακρινούς, εδώ τα πάντα παραμένουν σχεδόν ακίνητα. Ακόμα χειρότερα, η «μοδάτη» σκηνοθετική επιλογή του academy ratio στέκει ως εντελώς άστοχη, αφαιρώντας σημαντικά από την δύναμη της φύσης της αμερικανικής επαρχίας, η οποία ως «όγκος» παίζει κυρίαρχο ρόλο καθ’ όλη τη διάρκεια του φιλμ. Η σκηνοθεσία δηλώνει κατ’ αυτόν τον τρόπο την επιθυμία της να επικεντρώσει στα πρόσωπα του δράματος έναντι της εικόνας, αλλά με τους ράθυμους και ατελείωτους διαλόγους ανάμεσα σε Κούκι και Λου, το μόνο που καταφέρνει είναι να επικεντρώσει στα… χασμουρητά και ουχί σε κάποιου τύπου ενδοσκόπηση. Καταφέρνει, πάντως, να ολοκληρώσει την ιστορία της μ’ έναν έξυπνο τρόπο, που έρχεται να δέσει με την φαινομενικά αποπροσανατολιστική αρχή της ταινίας, αφήνοντας να αιωρείται στην ατμόσφαιρα μια πίκρα για τον τρόπο με τον οποίο στην ουσία θεμελιώθηκε το οικοδόμημα που λέγεται Αμερική. Σε μια δεύτερη ανάγνωση, στην αλληγορία της «Πρώτης Αγελάδας» βρίσκονται οι απαρχές των εμπορικών συγκρούσεων που μετέπειτα οδήγησαν (μεταξύ άλλων) στον Αμερικανικό Εμφύλιο, αλλά αυτές εμφανίζονται στο….πολύ βάθος. Εν έτει 1820, βασικά, μπισκότα γάλακτος ήθελαν να γευτούν οι άνθρωποι του Wild West!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πρώτη ώρα για να «την πέφτεις» για χαλαρωτικό υπνάκο, ονειρευόμενος ζεστό γαλατάκι με νόστιμα βουτήματα της γιαγιάς στο πλάι, κι ένα δεύτερο μέρος που σε αφήνει (τουλάχιστον) με την εντύπωση πως δεν παρακολούθησες μια ακόμα φεστιβαλική «φιλολογία», που κατά τα πρόσφατα συνήθη πουλάει… αγελάδες για μεταξωτές κορδέλες. Εν ολίγοις, θα πρέπει να επιδείξετε γαϊδουρινή υπομονή. Ή μήπως αγελαδινή;


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.