FreeCinema

Follow us

ΓΑΤΑ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ (2020)

(KOTKA V STENATA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βεσέλα Καζάκοβα, Μίνα Μιλέβα
  • ΚΑΣΤ: Ιρίνα Ατανάσοβα, Άνγκελ Τζενόφ, Όρλιν Ασένοφ, Γκίλντα Γουά
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 92'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Σε εργατική πολυκατοικία του νότιου Λονδίνου αρχιτεκτόνισσα εκ Βουλγαρίας με μικρό παιδί και άνεργο αδελφό, η οποία έτσι κι αλλιώς τα φέρνει δύσκολα βόλτα, έχει ν’ αντιμετωπίσει μία αναγκαστική όσο και πανάκριβη κτηριακή ανακαίνιση, αλλά κυρίως την οργή των γειτόνων της για έναν γάτο που χάθηκε.

Ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και το cinéma vérité κινείται το ντεμπούτο σε ταινίες μυθοπλασίας του βουλγαρικού διδύμου σκηνοθετριών Καζάκοβα και Μιλέβα. Δεν αποτελεί ίσως έκπληξη το γεγονός αυτό, καθώς στο κινηματογραφικό βιογραφικό τους καταγράφονται τρία φιλμ τεκμηρίωσης με πλήθος συμμετοχών σε ανά τον κόσμο φεστιβάλ, με τούτον τον «Γάτο» να χαράζει παρόμοια πορεία.

Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα (ό,τι και να σημαίνει η κάρτα που μας πληροφορεί σχετικά στο ξεκίνημα), η ταινία θέτει στο επίκεντρό της την Ιρίνα, μια Βουλγάρα μετανάστρια στο Λονδίνο της προ-Brexit εποχής, η οποία παλεύει με νύχια και με δόντια ώστε, επιτέλους, να πιάσει κάποτε δουλειά στο αντικείμενο των σπουδών της, που δεν είναι άλλο από την αρχιτεκτονική. Φαίνεται πως βρίσκεται σε σχετικά καλύτερη μοίρα από χιλιάδες άλλους μετανάστες, μιας κι έχει σταθερή δουλειά (σαν barwoman…), ενώ έχει καταφέρει να διαθέτει ιδιόκτητο διαμέρισμα, στο υποβαθμισμένο Πέκαμ του νότιου Λονδίνου, έστω. Με τη βοήθεια του αδελφού της (ο οποίος, κατέχοντας πτυχίο Πανεπιστημίου στην Ιστορία, επίσης αναζητά κάτι εφάμιλλο των προσόντων του στην αγορά εργασίας), φροντίζει τον εννιάχρονο γιο της, χωρίς να αμελεί στιγμή τις καθημερινές της υποχρεώσεις.

Η έτσι κι αλλιώς όχι ιδιαιτέρως θελκτική ρουτίνα της θα αναστατωθεί, αφενός από την αναπάντεχη απόφαση του τοπικού Δημοτικού Συμβουλίου να προβεί σε εργασίες ανακαίνισης του κτηριακού συγκροτήματος όπου μένει (κάτι που σημαίνει οικονομική επιβάρυνση αρκετών χιλιάδων λιρών για τους ιδιοκτήτες), αφετέρου από την υιοθέτηση ενός αδέσποτου γάτου, που όμως αποδεικνύεται ότι ανήκει σε ενοίκους γειτονικού διαμερίσματος, οι οποίοι τον ζητούν πίσω με έναν διόλου ευγενικό τρόπο. Όταν, μάλιστα, το τρομαγμένο τετράποδο χώνεται σε τρύπα που βρίσκεται στον τοίχο του σπιτιού της Ιρίνα και δεν λέει να βγει έξω, η κατάσταση «χοντραίνει», δείχνοντας ικανή να ξεφύγει επικίνδυνα.

Γυρισμένο με έναν επιτηδευμένα ερασιτεχνικό τρόπο, το φιλμ ακολουθεί τον προβληματισμό που συναντάμε στις ταινίες του Κεν Λόουτς, ο οποίος μοιάζει ως απόλυτη πηγή έμπνευσης για τις Καζάκοβα και Μιλέβα. Το κακό στην περίπτωσή τους είναι πως αδυνατούν να εντάξουν σε ένα πλήρες αφηγηματικό πλαίσιο τα ζητήματα με τα οποία καταπιάνονται, μιας και η κριτική ματιά τους σε θέματα μετανάστευσης, εργασιακής ανασφάλειας, ρατσισμού και κοινωνικού κράτους παρουσιάζεται μέσω μιας σειράς σκηνών που θυμίζουν… ανεκδοτολογικού ύφους sketches. Η άτυπη συνέλευση πολυκατοικίας, που συγκαλεί η Ιρίνα περί του καυτού θέματος της ανακαίνισης, ξεκινά με κάτι που θυμίζει τον… «Διαχειριστή» (2009) του Περικλή Χούρσογλου, για να καταλήξει σε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση περί Brexit. Οι ένθεν και ένθεν «καταγγελίες» για τους άχρηστους μετανάστες και τα ντόπια ρεμάλια που αράζουν εισπράττοντας επιδόματα, ξεστομίζονται με «καφενειακού» τύπου επιχειρήματα, την ώρα που η υποπλοκή του τετραπόδου προσπαθεί να δώσει στο εγχείρημα έναν αλληγορικά ανάλαφρο τόνο. Άραγε, να είμαστε παγιδευμένοι όλοι μας μέσα σ’ έναν τοίχο, μοιάζει ν’ αναρωτιέται μέσω του αδέσποτου Μπλου το ντουέτο των Βαλκάνιων auteurs, χωρίς να καταλήγει σε απαντήσεις, αφού υπακούοντας πιστά τον χρυσό κανόνα του σύγχρονου φεστιβαλικού art-house, ρίχνει τίτλους τέλους χωρίς να ολοκληρώσει κάποιο από τα σεναριακά ζητούμενα που έχει ανοίξει, με πιο κραυγαλέο απ’ όλα το ύστατο της αστυνομικής παρέμβασης. Μόνο ο συμπαθής γάτος θα βρει τον δρόμο του, όμως κι αυτός, κατά το πώς δείχνουν οι πραγματικοί του ιδιοκτήτες, μάλλον όχι για καλό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Καλές προθέσεις μεν, εντελώς σχηματικά αποτελέσματα δε, σε κάτι που θυμίζει έντονα, εκτός από κάπως πιο ανάλαφρο Κεν Λόουτς (πλην, όμως, των φτωχών…), κοινωνικού προβληματισμού σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο, τόσο σε ύφος όσο και σε αφηγηματικό ρυθμό. Ως εκ τούτου, για (πολύ) λίγους…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.