FreeCinema

Follow us

Ο ΣΚΟΤ ΠΙΛΓΚΡΙΜ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ 7 ΠΡΩΗΝ (2010)

(SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD)

  • ΕΙΔΟΣ: Νεανικό Ρομάντζο Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Έντγκαρ Ράιτ
  • ΚΑΣΤ: Μάικλ Σέρα, Μαίρη Ελίζαμπεθ Γουίνστεντ, Κιέραν Κάλκιν, Άννα Κέντρικ, Άλισον Πιλ, Όμπρεϊ Πλάζα, Τζέισον Σουόρτσμαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Ο Σκοτ Πίλγκριμ αγαπάει τη Ραμόνα. Η Ραμόνα έχει επτά θανάσιμους πρώην. Now it’s war.

Ο Έντγκαρ Ράιτ ήταν μόλις 25 ετών όταν σκηνοθέτησε το «Spaced» (για λογαριασμό του Channel 4), μία σειρά ιστορικής cult αξίας, γεμάτη από pop culture αναφορές και geek γνώση. Το κινηματογραφικό του ντεμπούτο με το «Shaun of the Dead» (2004) ήταν μονάχα η φυσική εξέλιξη της σειράς, αλλά με το «Καυτοί και Άσφαιροι» (2007) απέδειξε τις πραγματικές καλλιτεχνικές του δυνατότητες, μία υπερβατική διάθεση να διαγράφει τα σύνορα των φιλμικών ειδών, με οπτικές μεθόδους γνώριμα «ζογκλερικές» όσο και πρωτόγνωρα εμπνευσμένες.

Ο Ράιτ δεν κάνει πράγματα που δεν έχουμε ξαναδεί. Ούτε τα ανακυκλώνει σαν ένας Ταραντίνο της… απέναντι όχθης. Απλά, σε βάζει μέσα και σε παίζει στα δάχτυλα. Δεν έχει ανάγκη ν’ αποδείξει κάτι παραπάνω. Το σινεμά του δεν αντιλαμβάνεται τις έννοιες της κριτικής ή της ανάγνωσης των όποιων levels σε θεωρητικό επίπεδο. Ο Ράιτ κάνει την πλάκα του. Και σε μία εποχή όπου η παγκόσμια παραγωγή μας τα ζαλίζει με έργα… της πλάκας, ο Ράιτ κάνει… το σωστό. Προσοχή, όμως. Οι ταινίες του και το θέαμα που προσφέρει μπορεί να είναι απολύτως εύπεπτα, αλλά αυτό δε μεταφράζεται απαραίτητα και σε «μαζικό». Κάπου εκεί βρίσκεται και η εξήγηση για την εμπορική (παγκοσμίως!) καταδίκη του «Scott Pilgrim», μιας ταινίας που κάνει τον χαρακτηρισμό του post-modern ν’ ακούγεται περισσότερο παλιακός κι από εκείνη την ιστορία με τον Αδάμ, την Εύα και το μηλαράκι τους…

Ο «Scott Pilgrim» είναι το μπάσταρδο γέννημα θρέμμα της μετωπικής σύγκρουσης ενός comic (από τέτοιο προέρχεται, άλλωστε) με τον πιξελαρισμένο, κινούμενο κόσμο των arcade games. Και τα δύο στοιχεία μαζί, λειτουργούν σαν ένα ολότελα καινούργιο σύμπαν, όπου η διάσταση δεν παίζει κανένα ρόλο (τύφλα να ‘χει το 3D «καρκίνωμα» της εποχής…), το ρεαλιστικό φτύνει επιγραφές ήχων ή συναισθημάτων και η ψηφιακή μοντερνιά των εφέ αυτοσαρκάζεται μέσα από μια αισθητική σχεδόν… retro!

Η alternativa φάση ξεκινάει από το location. Καναδάς (χα!). Twentysomething και slacker τυπάκος με μπάντα, αλλά χωρίς γκόμενα, καψουρεύεται cool θηλυκό με συχνές εναλλαγές στη χρωμοβαφή, που έχει έρθει από NYC για να ξεχάσει… τους επτά πρώην της (ανάμεσά τους και ένα «bi-furious» κορίτσι). Η αναμέτρηση με τον καθέναν από αυτούς οπτικοποιείται σαν 8-bit μονομαχία που ανεβάζει τον ήρωα στο επόμενο level, χαρίζοντάς του ζωές και ότι άλλο φαντάζεσαι σε γκατζετάκι που θα κέρδιζες σ’ ένα game.

Πλανοθεσία και μοντάζ υπηρετούν ολοκληρωτικά τα comic strips με modernité διάθεση που δεν έχει προηγούμενο, ενίοτε παραπέμποντας στην αισθητική φόρμα των anime. Η σεναριακή ειρωνεία δεν αφήνει τίποτε όρθιο, από τη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία, την ταύτιση με το όποιο κοινωνικό group, τη σεξουαλικότητα, την τέχνη του flirt και τη μυστηριώδη δύναμη της αγάπης. Κι ακόμη κι αν δε σε νοιάζει το ποιος θα το πάρει το κορίτσι, γιατί έχεις πορωθεί από τον χαβαλέ του όλου «παιχνιδιού», κάπου προς το τέλος θα αισθανθείς πως το συναίσθημα λειτουργούσε ύπουλα μέσα σου, έτσι ώστε να βρεθείς στη θέση του να φωνάζεις «Go get her!», για να μη σου μαυρίσει η ψυχή.

Η λέξη «αριστούργημα» ίσως δεν ταιριάζει στο «Scott Pilgrim». Γιατί η ταινία του Έντγκαρ Ράιτ είναι μπροστά από την εποχή της. Κι αν αυτό ακούγεται σαν καταδίκη για το σήμερα, μεταφράζεται σε κάτι πολύ πιο σημαντικό για την αξία της στο αύριο. Όπως και να ‘χει, το «play again» θα το πατήσεις. Και ξανά και ξανά και ξανά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2010, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Η παραλίγο καλύτερη νεανική ταινία όλων των εποχών εμφανίστηκε σε μία περίοδο στην οποία το κοινό δεν ήταν έτοιμο να δεχτεί τα… bollocks της! Και της τα γύρισε πίσω… Περιττό να πει κανείς ότι το ελληνικό κοινό (και δη το target group της) δεν πάτησε ούτε γι’ αστείο, όμως, όταν ο τίτλος εμφανίστηκε… στα τορεντάδικο, όλοι μιλούσαν για ταινιάρα! Παραμένει, αγέραστη και τσαμπουκαλεμένη, έχοντας αποκτήσει πια έναν απόλυτα cult χαρακτήρα που τιμά την τόσο meta ταυτότητά της.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.