FreeCinema

Follow us

ΕΥΤΥΧΙΑ (2017)

  • ΕΙΔΟΣ: Ψυχολογικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Χρήστος Πυθαράς
  • ΚΑΣΤ: Ξανθή Σπανού, Δημήτρης Αλεξανδρής, Θέμις Μπαζάκα, Σταύρος Συμεωνίδης, Μυρτώ Πανάγου, Γιάννης Μυλωνάς, Κατερίνα Παπανδρέου, Χρήστος Στέργιογλου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 80'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Η Άννα βρίσκει από ένα Post-it την ημέρα κολλημένο στην εξώπορτα του σπιτιού της. Μοιάζει με κάποιο είδος προειδοποίησης; Κάτι σαν αντίστροφη μέτρηση; Δεν έχει παρά να περιμένει… αυτό που θα της τύχει.

Ίσως και να βρισκόμαστε μπροστά σε ένα «νέο είδος» ταινιών για το ελληνικό σινεμά, καθώς τα κοστολόγια συρρικνώνονται διαρκώς και ουδείς είναι διατεθειμένος να τρέχει στα όποια locations ή σε «απαιτητικούς» σκηνογράφους. Ένα εσωτερικό décor διαμερίσματος λοιπόν, μία βασική σεναριακή ιδέα και… πάμε γύρισμα! Ήρωες που τους «τρώνε» τα λιγοστά τετραγωνικά ενός σπιτιού έχουμε δει αρκετούς σε ντόπιες παραγωγές τα τελευταία χρόνια, από «Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού» μέχρι την «Καύση» και το «Smac», και όπως φαίνεται το φαινόμενο μετατρέπεται σε μορφή μάστιγας, ευνουχίζοντας κατά κάποιον τρόπο και την αφηγηματικότητα αλλά και την κινηματογραφική υπόσταση μεγέθους ενός φιλμ.

Η περίπτωση της «Ευτυχίας» και του πρωτοεμφανιζόμενου Χρήστου Πυθαρά, όσο καλές προθέσεις κι αν είχε, καταπλακώνεται από το σύνηθες πρόβλημα ενός σεναρίου δίχως… ντουβάρια, το οποίο εδώ αναζητά απεγνωσμένα κάποια «άλλοθι» φαντασιακά που, όμως, στην τελική δεν ξεφεύγουν από τετριμμένα στερεότυπα νευρώσεων. Η ηρωίδα είναι ένας κλειστός, αντικοινωνικός χαρακτήρας που εγκλωβίζεται όλο και περισσότερο στο διαμέρισμά της, αισθανόμενη τον ερχομό μιας κάποιας «απειλής». Αποφεύγει τις φίλες της, γίνεται όλο και πιο εριστική στη δουλειά της, δεν επικοινωνεί πια με τη μητέρα της, η οποία ασχολείται μονάχα με τα φυτά της. Σε όλους λέει ψέματα ότι έχει ζωή, αλλά στην πραγματικότητα βασανίζεται από αϋπνίες και ξοδεύει τον περισσότερο ελεύθερο χρόνο της μπροστά από ένα laptop.

Σταδιακά, ο ακαθόριστα αυτο-τιμωρητικός εγκλεισμός στο σπίτι της μετατρέπει την ταινία σε θρίλερ, διόλου απογειωτικό σε εντάσεις είναι η αλήθεια, εξαιρώντας κάποιες προσπάθειες δουλειάς που έχουν γίνει στην ηχητική μπάντα της ταινίας. Όσο οι μέρες περνούν και οι αριθμοί στα Post-it πλησιάζουν το 1, τόσο πιο «ελλειπτική» ή σε επαφή με κάποια ολοκληρωμένη ιδέα μοιάζει η ιστορία.

Είναι πολύ εύκολο να πεις (ή και να μαντέψεις) ότι η εξέλιξη της πλοκής φέρνει στο νου την πολανσκική «Αποστροφή» (1965), όμως εδώ οι αλληγορίες που αφορούν την κατάθλιψη και την απουσία ή τις φοβίες γύρω από το σεξ δεν αποκτούν τόσο σημαίνοντα ρόλο και η κατάληξη περισσότερο γέρνει προς Ρεγκ (το κόκκινο μπουφάν της αρσενικής «απειλής» παραπέμπει στο «Μετά τα Μεσάνυχτα») ή και Λιντς (οτιδήποτε το… ακατανόητο έχει υπογράψει ο Αμερικανός δημιουργός) μεριά, αφήνοντας την ήττα ενός αφηρημένου φινάλε να ξεπαστρεύει τις αντοχές του θεατή. Η Ξανθή Σπανού εκτίθεται και αγκομαχάει για να πείσει ότι κάτι τής συμβαίνει, με το δελτίο Τύπου της ταινίας να χαρακτηρίζει τα δρώμενα ως ιδωμένα υπό το πρίσμα μιας… «κωμικοτραγικής ματιάς»! Αν ρωτούσαν κι εμένα, θα έλεγα ότι τη σήμερον ημέρα περισσότερο τρόμο προσφέρουν τα… κοινόχρηστα μιας πολυκατοικίας παρά οι νευρώσεις μιας ενοίκου με ψυχολογικές «ανησυχίες». Να μια ωραία ιδέα για κάτι το… κωμικοτραγικό!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πρωτόλειο σκηνοθετικά, χωρίς ένα συνεπές ύφος αισθητικά, το φιλμ του Πυθαρά δεν καταθέτει κάτι το καινούργιο στο ελληνικό σινεμά, απλά ανακυκλώνει ιδέες από ψυχοδράματα του παρελθόντος, μέσα από μια φευγαλέα διάσταση φανταστικού που δεν είναι ικανή να στηρίξει ένα απλά αδικαιολόγητο σενάριο. Αν το πετύχεις ποτέ σε κάποια after hours τηλεοπτική μετάδοση, το πιθανότερο είναι να λύσεις το πρόβλημα που είχε η ηρωίδα τις νύχτες…


MORE REVIEWS

ΟΙ ΝΑΥΑΓΟΙ

Παντρεμένο ζευγάρι που ταξιδεύει με σκάφος στον Ειρηνικό Ωκεανό, ξεμένει σε ακατοίκητο νησάκι στ’ ανοιχτά της Γης του Πυρός. Δίχως να περιμένει βοήθεια από κανέναν και χωρίς μέσο διαφυγής, ο Μπεν και η Λορά οφείλουν να επιβιώσουν μόνοι τους εκεί, στην «άκρη του κόσμου».

PACIFICTION

Ο Ύπατος Αρμοστής της Γαλλίας σε κτήση της Πολυνησίας πληροφορείται από ντόπια χείλη τη φήμη που θέλει τη μαμά πατρίδα να επιχειρεί ξανά πυρηνικές δοκιμές στον Νότιο Ειρηνικό. Η εμφάνιση ενός υποβρυχίου στην ευρύτερη περιοχή εντείνει τη σχετική φημολογία, παρά την καθησυχαστική δράση του αξιωματούχου.

ΕΓΩ Ο ΑΠΑΙΣΙΟΤΑΤΟΣ 4

Η οικογένεια του Γκρου μεγαλώνει, πια, κι εκείνος εξελίσσεται ως πράκτορας της Anti-Villain League, αντιμετωπίζοντας έναν παλιό και άσπονδο συνέταιρο στο έγκλημα, τον Μαξίμ Λε Μαλ, ο οποίος εκμεταλλεύεται τη δύναμη που του προσφέρει τεχνολογικό επίτευγμα, μετατρέποντας τους αντιπάλους του σε… έντομα!

ΒΡΕΧΕΙ ΑΝΤΡΕΣ

Παντρεμένη γυναίκα που για χρόνια τον έρωτα αγνοεί, σε app γνωριμιών το σεξ ζητά να βρει. Τον σύζυγό της κατά βάθος θέλει, όμως, για πόσο η δόλια θα τον περιμένει;

ΤΟ ΓΥΡΙΣΜΑ

Τα γυρίσματα ενός φιλόδοξου δράματος, εμπνευσμένου από τον αγώνα εργατών για την αυτοδιαχείριση του απειλούμενου με λουκέτο εργοστασίου όπου εργάζονται, μετατρέπονται σε εφιάλτη για τον έμπειρο σκηνοθέτη Σιμόν: οι παραγωγοί του τον εγκαταλείπουν, ο προϋπολογισμός δεν φτάνει, το συνεργείο οδηγείται στα όριά του. Ίσως το… «Making Of» της παραγωγής, το οποίο αναθέτει σε φιλόδοξο βοηθό του, να έχει μεγαλύτερο λόγο ύπαρξης από την κανονική ταινία!

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια τύπισσα που έχει φαγούρα και νομίζει πως το σπίτι έχει κοριούς και την παρακολουθεί κι ένας τύπος με κόκκινο μπουφάν. Ήθελα να χτυπήσω το κεφάλι μου σε αμόνι.