FreeCinema

Follow us

ΥΠΟΘΕΣΗ ΑΓΝΩΣΤΟ DNA (2014)

(L’ AFFAIRE SK1)

  • ΕΙΔΟΣ: Αστυνομικό Δραματικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φρεντερίκ Τελιέ
  • ΚΑΣΤ: Ραφαέλ Περσονάζ, Ναταλί Μπάιγ, Ολιβιέ Γκουρμέ, Μισέλ Βιγερμόζ, Ανταμά Νιανέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 120'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Το 1991, ένας αστυνομικός που βλέπει τα πτώματα νεαρών γυναικών να συσσωρεύονται στους δρόμους του Παρισιού υποψιάζεται ότι έχει να κάνει με τη δουλειά ενός κατά συρροή δολοφόνου. Το 2001, μια δικηγόρος που ακολουθεί τον δικό της ηθικό κανόνα είναι πρόθυμη να υπερασπιστεί κατά τη δίκη του τον άνθρωπο που κατηγορείται για τα εν λόγω εγκλήματα. Τι συνέβη αυτά τα δέκα χρόνια και πώς έφτασε η υπόθεση από το Α στο Ω της;

Τουλάχιστον, δεν μπορεί να κατηγορήσει κανείς τους Γάλλους ότι φοβούνται τα κινηματογραφικά είδη. Πίσω από τις αμέτρητες γαλλικές κομεντί που κατακλύζουν τους ελληνικούς κινηματογράφους κάθε θερινή περίοδο, πίσω από τα αμέτρητα φλύαρα γαλλόφωνα φιλμ που φέρνουν ψύχραιμους θεατές στα όρια των αντοχών τους, πίσω από θορυβώδεις παραγωγές που δεν γνωρίζουν μέτρο ή διακριτικότητα παρά μόνο τον ήχο των δικών τους κραυγών, υπάρχουν – όχι δα και τόσο σπάνια – εκείνες οι γαλλικές ταινίες που θα δοκιμάσουν τα πράγματα «αλλιώς» ή που θα αναπτύξουν την αφήγησή τους εντός των θαυμαστά δομημένων κανόνων ενός genre με θετικό αποτέλεσμα.

Η «Υπόθεση Άγνωστο DNA» αποτελεί μια τέτοια περίπτωση, όχι γιατί αποδεικνύεται το καλλιτεχνικό διαμάντι της χρονιάς (spoiler: δεν είναι) αλλά γιατί κρατά υπό τον έλεγχό της το δράμα μιας έτσι κι αλλιώς έντονης ιστορίας χωρίς να καταφεύγει σε ακρότητες, γιατί παρουσιάζει την ιστορία της με συνεχώς αυξημένη ταχύτητα αφήγησης χωρίς ταυτόχρονα να έχει την ανάγκη εκρήξεων ή εύκολων εντυπωσιασμών και γιατί, τελικά, επιτυγχάνει να ασχοληθεί με τον άνθρωπο πίσω από το αστυνομικό μυστήριο χωρίς να καταντά βαρετή ή ανούσια πομπώδης. Ιδεολογικά, το φιλμ δεν βρίσκεται μακριά από το πρόσφατο οσκαρικό «Spotlight. Όλα στο Φως», καθώς και εδώ το επίκεντρο δεν καταλαμβάνει η ίδια η αναπαράσταση των ιστορικών γεγονότων αλλά η ανάπτυξη των μηχανισμών επίλυσης της υπόθεσης και ο τρόπος με τους οποίους επηρεάζει τους εμπλεκόμενους σε αυτή.

Ειδικότερα, η «Υπόθεση Άγνωστο DNA» ξοδεύει αρκετό από τον χρόνο της παρατηρώντας τους πρωταγωνιστές της να προσπαθούν να καταλάβουν τον άνθρωπο που βρίσκεται πίσω από τα εγκλήματα. Αυτό είναι το ουσιαστικό μυστήριο της υπόθεσης και όχι η κυριολεκτική αποκάλυψη της ταυτότητας του ενόχου (αν και ήδη από τις πρώτες σκηνές βλέπουμε τον κατηγορούμενο στην αίθουσα του δικαστηρίου). Είτε πρόκειται για τους αστυνομικούς που βλέπουν τα πτώματα να συσσωρεύονται στους δρόμους του Παρισιού (ένα σκοτεινό και βίαιο αστικό Παρίσι, μακριά από τη φωτογενή, τουριστική του εικόνα) είτε τους δικηγόρους που προσπαθούν να ισχυροποιήσουν την υπεράσπιση του εγκληματία (;) πελάτη τους, η ανάγκη να ταυτοποιηθεί ουσιαστικά ο δράστης ως ανθρώπινο ον είναι η κύρια δύναμη που ωθεί την αφήγηση προς τα μπροστά. Η ψυχραιμία τού πρωτοεμφανιζόμενου Φρεντερίκ Τελιέ βοηθά στον αντιπερισπασμό της προσοχής από τη βία και το αίμα και στην επικέντρωση στις πολυετείς προσπάθειες για την επίλυση της υπόθεσης, τα επιμέρους εμπόδια που ανακύπτουν αλλά και τις παραπλανητικές διαδρομές που αποπροσανατολίζουν τις έρευνες. Οι συναισθηματισμοί και τα εύκολα δάκρυα δεν βρίσκουν θέση εδώ (για αυτό και προς το τέλος, η συγκινησιακά φορτισμένη επίκληση της δικηγόρου Ναταλί Μπάιγ προς τον πελάτη της χτυπά ως παράταιρη), αντιθέτως η ψυχρότητα και η κλινική οπτική βοηθούν στην ανάδειξη μιας σίγουρης ματιάς που, ως επί το πλείστον, πετυχαίνει τον στόχο της.

«Ως επί το πλείστον» γιατί η «Υπόθεση Άγνωστο DNA», σε αντίθεση με το επίσης παρεμφερές θεματικά «Zodiac» του Ντέιβιντ Φίντσερ, δεν παρουσιάζει καμία πρόθεση να εξερευνήσει κοινωνιολογικά το θέμα της παρά τις προσπάθειες να εκθέσει τις τρύπες στο σύστημα επίλυσης εγκληματολογικών υποθέσεων, δεν επιχειρεί να βουτήξει σε επικίνδυνες περιοχές προσπαθώντας να κατανοήσει τον θύτη της και τη λογική ή μη-λογική του (όλοι φαίνεται να προσπαθούν να αντιληφθούν τη λογική τού δολοφόνου πέρα από… τον ίδιο τον σκηνοθέτη της ταινίας!) και δεν αποφεύγει τη χρήση κλισέ για να κάνει θεωρητικά περισσότερο προσιτούς τους ήρωές της (ο χαρακτήρας που υποδύεται ο Ραφαέλ Περσονάζ αναπόφευκτα φέρει μαζί του όλα τα συμβατικά χαρακτηριστικά ενός εμμονικού αστυνομικού που παραμελεί την οικογένειά του όσο αφοσιώνεται υπερβολικά στη δουλειά του), ενώ στο φινάλε μοιάζει να ξεχνά βολικά όλες τις δύσπεπτες πλευρές της ιστορίας για να παρουσιάσει ένα «εύκολο»… χαρούμενο φινάλε. Αυτό είναι που την εμποδίζει από το να έχει ουσιαστικά έντονο τελικό αντίκτυπο, καθώς η αίσθηση ασφάλειας τού τέλους αναιρεί όλη την ένταση που προηγήθηκε αλλά και εκθέτει την ψύχραιμη στάση που είχε τηρήσει σχεδόν σε όλη της τη διάρκεια.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ψύχραιμη αστυνομική αφήγηση, σίγουρη σκηνοθετική ματιά, εγγυημένα τα καρδιοχτύπια κατά τη διάρκεια, «ασφαλές» το αποτέλεσμα. Η «Υπόθεση: Άγνωστο DNA» δεν κοροϊδεύει τον θεατή και ασφαλώς του δίνει την δυνατότητα να περάσει ένα έντιμο δίωρο στο σινεμά (με προσανατολισμό στο περισσότερο ενήλικο κοινό), όμως λίγο πριν το τέλος μοιάζει να παραδίνεται από όσα είχε σταθερά κρατηθεί μακριά καθ’ όλη τη διάρκειά της. Παρ’ όλα αυτά, αν έχεις αδυναμία στις σειρές επίλυσης αστυνομικών υποθέσεων και είσαι λάτρης και του ευρωπαϊκού σινεμά, μόλις βρήκες την ιδανική για σένα βραδινή διασκέδαση.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.