FreeCinema

Follow us

ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ (2015)

(LA NOVIA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάουλα Ορτίθ
  • ΚΑΣΤ: Ίνμα Κουέστα, Άλεξ Γκαρθία, Ασιέρ Ετσεαντία, Λετίθια Ντολέρα, Λουίζα Γκαβάσα, Κάρλος Άλβαρεθ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Η Νύφη και ο Γαμπρός ενώνονται με τα δεσμά του γάμου. Εκείνης η καρδιά, όμως, ανήκει στον παιδικό της έρωτα, τον Λεονάρντο. Δύσκολα θα κυλήσει αυτή η πρώτη νύχτα…

Προφανώς, πρόκειται για μια κινηματογραφική μεταφορά του ομότιτλου θεατρικού έργου του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Από αυτές τις περιπτώσεις στις οποίες αισθάνεσαι λίγο άβολα, δηλαδή. Γιατί η κρίση σου υποτίθεται πως πρέπει να έχει και κάποιες επιπλέον βάσεις. «Not my cup of tea» είναι η τίμια απάντησή μου στην προκειμένη, γι’ αυτό και θα ασχοληθώ με αυτό που είδα, αφήνοντας τους μελετητές τού Λόρκα να κάνουν τη δουλειά τους. Εγώ παρακολούθησα ένα φιλμ. Απογυμνωμένο από σεβασμό ή μη στο πρωτότυπο.

Με μια πρώτη ματιά, το επιχείρημα της Πάουλα Ορτίθ είναι επιτυχημένο. Και καταφέρνει να απομακρυνθεί και από τις έντονα folklore αναμνήσεις τής – στα βήματα του flamenco – διασκευής του Κάρλος Σάουρα, από το 1981. Χωρίς να ξεχνά τον τόπο της. Η εικονογραφία και η εμμονή τής Ορτίθ σε συμβολιστικές λεπτομέρειες δημιουργούν ένα χάρμα οφθαλμών, αρμονικά ταιριαστό με τον ποιητικό λόγο του Λόρκα (σε απόδοση μετάφρασης της Αγαθής Δημητρούκα, διόλου τυχαία συντρόφου του Νίκου Γκάτσου, η υπογραφή τού οποίου έχει ταυτιστεί με το έργο στην ελληνική γλώσσα), δίνοντας σημασία στην ίδια τη γη και το φως ενός τοπίου σχεδόν καταραμένα αφιλόξενου και «ματωμένου» από μνήμες της παράδοσης και παλιές βεντέτες οικογενειών. Τοπία εγκατάλειψης, χαμόσπιτα που ξεφυτρώνουν μέσα από την πέτρα και το χώμα των γύρω λόφων, βράχια «πριαπικά» που τονίζουν τις ορμές μιας ανδροκρατούμενης κοινωνίας, παρά την κυριαρχία της γυναικείας παρουσίας στα πλάνα, συνθέτουν κάτι το ξεκάθαρα εικαστικό στο φιλμ, που κοντράρεται με τον χωροχρόνο σε ένα πλαίσιο μεταξύ δεκαετιών του ’20 και του ’50.

Τα μικρά flashback σε ένα εξίσου ματωμένο παρελθόν μοιάζουν να προμηνύουν τον ερχομό της τραγωδίας και στο παρόν, με το ερωτικό τρίγωνο των βασικών ηρώων να σιγοβράζει από πάθος που ζητά την εκτόνωση. Ακόμη κι αν δεν γνωρίζεις το έργο τού Λόρκα, η πλοκή σε πηγαίνει μέχρι το αναπόφευκτο της σύγκρουσης, μέχρι κι εκείνα τα αρχαιοελληνικά κείμενα που γέννησαν το είδος ακόμη. Το contrast μιας εντυπωσιακά προσεγμένης σε φωτισμούς εικόνας (έστω κι αν το αποτέλεσμα αυτο-ναρκισσεύεται με όρους γκλαμουράτων διαφημιστικών promo) με το λεκτικό ύφος δημιουργούν πραγματικά ενδιαφέρουσες αντιθέσεις. Το wide open space του τοπίου συναντά παράδοξα την εσωτερικότητα των διαλόγων, των λέξεων που δεν μπορούν να φωνάξουν και χρειάζεται να πλησιάσεις τους χαρακτήρες για να παρατηρήσεις τα μυστικά τους, το πάθος τους, την καταδίκη στο ανεκπλήρωτο που λες και έχει προδιαγραφεί από τη μοίρα αυτού του τόπου.

Εκεί που ο «Ματωμένος Γάμος» προδίδει την ποιότητα της δουλειάς του είναι, παραδόξως, η επιλογή του καστ των τριών εραστών, οι οποίοι αν και στέκουν εμφανισιακά, μάλλον περισσότερο προς το… Βίπερ Νόρα ή μια κάποια ισπανόφωνη telenovela παραπέμπουν. Πράγμα που, ενδεχομένως, να λειτουργήσει σε ένα κάπως πιο μαζικό κοινό… γένους θηλυκού, αλλά ίσως όχι τόσο στους πιο απαιτητικούς για υποκριτική arthouse θεατές. Ειδικά ο Λεονάρντο (Άλεξ Γκαρθία) είναι το αρσενικό με το οποίο θα έτρεχε μαζί του (αντί για γάμος… πουρνάρια!) κάθε γυναίκα από το πρώτο λεπτό του φιλμ. Ευτυχώς, οι υποστηρικτικές φιγούρες που κινούνται ανάμεσά τους (πρωτίστως η Μάνα του Γαμπρού, Λουίζα Γκαβάσα) τονίζουν με τα χαρακτηριστικά τους τους δεσμούς με το «παλιακό» και το «χωριάτικο» πείσμα μιας τιμής που δεν ξεπλένει ποτέ το αίμα από πάνω της.

Εξαιρετικά ευρηματικός ο νεωτερισμός της τραγουδιστικής ένθεσης του «Take this Waltz» του Λέοναρντ Κοέν (μεταφρασμένο στα ισπανικά ως «Pequeño Vals Vienés») σε ένα πάντρεμα με την ποιητική γλώσσα τού Λόρκα, και μάλιστα σε καίριο σημείο του φινάλε, αποδεικνύει πως η Ορτίθ δεν φοβάται να ρισκάρει καλλιτεχνικά και δημιουργικά, αφήνοντας υποσχέσεις για το μέλλον.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν μπορώ να προβλέψω πώς θα το αντιμετωπίσουν οι purists του Λόρκα. Έχει δουλευτεί με προσοχή και αρτίστικη επιμονή στο ύφος τούτο εδώ το φιλμ, οι γυναίκες θα «μπουν» στον κόσμο του με μεγαλύτερη ικανοποίηση, κάποιοι ίσως το θεωρήσουν περισσότερο φαντεζί και λιγότερο ουσιαστικό ως πρόταση. Σημαντικότατη και η συνεισφορά της μουσικής τού Σιγκέρου Ουμεμπαγιάσι στο κλίμα της ταινίας.


MORE REVIEWS

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια νταρντανέ αλλά κοντή και πάει να παντρευτεί στραβούλιακα, αν και η καρδιά της ανήκει σε τέκναρο καβαλάρη (το πιάνεις;). Και σφάζονται οι γαμπροί για δαύτη, ενώ θα μπορούσε να ήταν τσόντα τριολέ χάρμα…