FreeCinema

Follow us

ΓΚΡΕΪΣ ΤΟΥ ΜΟΝΑΚΟ (2014)

(GRACE OF MONACO)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολιβιέ Νταάν
  • ΚΑΣΤ: Νικόλ Κίντμαν, Τιμ Ροθ, Φρανκ Λαντζέλα, Ρόμπερτ Λίντσεϊ, Παθ Βέγα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 103'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Τα πρώτα χρόνια γάμου με τον Πρίγκιπα Ρενιέ του Μονακό δεν προκύπτουν ακριβώς παραμυθένια για την Γκρέις Κέλι, η οποία διχάζεται ανάμεσα στο πρωτόκολλο του νέου της (και ίσως παντοτινού;) ρόλου και την πρόσκληση του Άλφρεντ Χίτσκοκ να επιστρέψει στο Χόλιγουντ και να πρωταγωνιστήσει στη «Marnie».

Κάπου στο βάθος, η «Γκρέις του Μονακό» είναι μια καταπληκτική ταινία, με λουσάτα locations, αψεγάδιαστη σκηνογραφική δουλειά και μια glamorous χρωματική παλέτα. Αυτά, όμως, είναι το background του φιλμ… Στην «πρώτη γραμμή», τα πάντα είναι λάθος! Τραγικό casting, άθλιο σενάριο και σκηνοθεσία που δεν είναι ικανή να υποστηρίξει καμία από τις επιλογές του Ολιβιέ Νταάν, κάνοντάς μας να πιστέψουμε, πλέον, ότι το μόνο πράγμα που επέτρεψε στο «La Môme» (2007) να σταθεί στα πόδια του ήταν ο ερμηνευτικός χείμαρρος της Μαριόν Κοτιγιάρ ως Εντίτ Πιάφ!

Ας ξεκινήσουμε από το ατυχές casting της πρωταγωνίστριας. Μπορεί η Νικόλ Κίντμαν να βγάζει κάτι το εξευγενισμένο στο φακό – πόσω μάλλον αν το όλο styling την υποστηρίξει δεόντως. Δεν μπορεί, όμως, η ίδια ηθοποιός, στα 46 της χρόνια και εμφανώς «τραβηγμένη» εδώ και κάμποσο καιρό, να προσπαθεί (ή να τολμά…) να υποδυθεί την Γκρέις Κέλι των… late 20’s (γεννημένη το 1929, αποσύρθηκε από το σινεμά το 1956 για να παντρευτεί τον Πρίγκιπα Ρενιέ). Το φιλμ εστιάζει στην περίοδο των αρχών της δεκαετίας του ’60, άρα μιλάμε για ατόπημα το οποίο δεν υποστηρίζει καλόπιστα την επιλογή της Κίντμαν. Επιπλέον, ο Νταάν επιφυλάσσει για την άμοιρη star του μια πληθώρα από εξαντλητικά close-up, τα οποία περισσότερο μοιάζουν να αναζητούν… ρυτίδες ή σημάδια από επεμβάσεις, λες και θέλει να την ειρωνευτεί κι από πάνω!

Σεναριακά, η «Γκρέις» μοιράζεται το χρόνο της ανάμεσα στην επιμονή του Άλφρεντ Χίτσκοκ να πείσει την Κέλι να επιστρέψει στο Χόλιγουντ για να παίξει τη «Marnie» και στην ντεγκολική απειλή της Γαλλίας για embargo – εισβολή στο κρατίδιο του Μονακό. Τα δύο θέματα μαζί δεν λειτουργούν αρμονικά και ο τρόπος με τον οποίο τα χειρίζεται ο Νταάν και «κλωτσάει» και ενίοτε βάζει στην άκρη ή την Κέλι ή τον Ρενιέ, μειώνοντας την ισχύ τού λόγου ύπαρξης του φιλμ ως βιογραφία της πρώτης. Ενώ η ιστορία έχει «ζουμί» για να δουλέψει τον χαρακτήρα τής Κέλι από τόσο πολλές πτυχές: της νεότατης γιάνκισσας που εγκλωβίζεται μέσα στην πριγκιπική etiquette συμπεριφοράς (η οποία την απομακρύνει από κάθε έννοια ενός παραμυθένιου love story), της οσκαρούχου star που ακόμη μαγνητίζεται από την πρόσφατη και… θεραπευτικά λαμπερή δόξα του Χόλιγουντ, και της διπλωμάτισσας που έσωσε τον θρόνο του συζύγου της και την αυτοκυριαρχία της ανάδοχης πατρίδας της. Η αλήθεια είναι πως η Γκρέις Κέλι υποδύθηκε πολλούς ρόλους ταυτόχρονα στη ζωή της μέσα στο διάστημα εκείνο. Αλλά στο φιλμ, κανένας από αυτούς δεν πείθει.

Πληκτική αν και πανέμορφη στο μάτι, η «Γκρέις του Μονακό» δείχνει από νωρίς ότι αποτελεί μια μεγάλη κινηματογραφική… ήττα. Από κάποιο σημείο κι ύστερα, ελπίζεις να εντοπίσεις κάποια πιο… fun στοιχεία για να μετατρέψεις το φιλμ σε ένα είδος «ένοχης απόλαυσης» ή μελλοντικού camp, αλλά ούτε εκεί θα καταφέρεις να πιάσεις «λιμάνι», καθώς οι τόνοι τής – φωνακλάδικης – σαπουνόπερας δεν έχουν για συνέταιρο το πραγματικά αριστοκρατικό production design. Κάπως έτσι χάνεται και το νόημα αυτής της βιογραφίας, που έχει το look αλλά πίσω από αυτό κρύβεται κάτι το άδοξα επιδερμικό και ανούσιο. Δίχως ίχνος συναισθήματος. Κοινώς, δεν λυπάσαι την ίδια την Κέλι για τη – δυστυχή – ζωή που επέλεξε, αλλά την κακή της τύχη που το σινεμά θέλει να τη θυμόμαστε με ένα τέτοιο έργο…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Προσεγμένη παραγωγή αλλά και αστοχία σε κάθε επίπεδο πέραν της εμφάνισης και του λούσου! Το επίσημο άνοιγμα του Φεστιβάλ των Καννών του 2014 που σφαγιάστηκε από την παγκόσμια κριτική, εκνεύρισε τον οίκο των Ρενιέ και τους παντοδύναμους αδελφούς Γουάινστιν (υπεύθυνοι για την αμερικανική διανομή του), οι οποίοι επιχείρησαν να το μοντάρουν εκ νέου, ταπεινώνοντας τον σκηνοθέτη του. Οτιδήποτε σχετίστηκε με αυτό το φιλμ εδώ και μήνες, συνοδεύτηκε από ένα ηχηρό «πρόβλημα»! Ακόμη πιο άδικα, όταν μιλάμε για καθολική αποτυχία, δεν αντέχει ούτε και για να το κανιβαλίσεις από ένα πιο κεφάτο point of view.


MORE REVIEWS

LONGLEGS

Ντετέκτιβ του FBI που παρουσιάζει «παράξενα» δείγματα ενσυναίσθησης σε σχέση με τη δράση ενός επί σειρά δεκαετιών ασύλληπτου serial killer, εντοπίζει σταδιακά τα στοιχεία ενός εκκεντρικού puzzle του οποίου ίσως και η ίδια αποτελεί κομμάτι (από το παρελθόν).

FLY ME TO THE MOON

Καπάτσα δημοσιοσχετίστρια καταφθάνει στη Φλόριντα φορτωμένη με ιδέες χίλιες, ώστε να προσδώσει στη δύσκαμπτη NASA έναν σύγχρονο… pop αέρα! Οι πάλιουρες της υπηρεσίας δεν την παίρνουν με καθόλου καλό μάτι, όμως, εκείνη έχει στα χέρια της το ελευθέρας από δεξί χέρι του Προέδρου, αλλά και εναλλακτικό σχέδιο... τηλεσκηνοθετημένης προσομοίωσης της επικείμενης, κρίσιμης αποστολής του Apollo 11 στη Σελήνη!

ALL THAT JAZZ

«Bye-bye, life. Bye-bye, happiness. Hello, loneliness. I think I'm gonna die.»

ΑΝΕΞΙΧΝΙΑΣΤΟΙ ΦΟΝΟΙ

Όταν οι σκελετοί έντεκα γυναικών και κοριτσιών ανακαλύπτονται σε μια έρημο του Νέου Μεξικού, ξεκινά η εξονυχιστική έρευνα για την εντόπιση του ιθύνοντα νου πίσω από το ειδεχθές έγκλημα, κάτι που οδηγεί σε επιπλοκές και συγκρούσεις μεταξύ του αρχηγού της Αστυνομίας, Κάρτερ, του ντετέκτιβ Ορτέγκα και του πράκτορα Πέτροβικ, τριών ανθρώπων με τελείως διαφορετική μεθοδολογία και agenda.

ΠΑΝΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ

Στη μεταπολεμική Ρώμη, παντρεμένη γυναίκα με τρία παιδιά ονειρεύεται ένα καλύτερο αύριο, ασφυκτιώντας στα αυστηρά δεσμά του πατριαρχικού περιβάλλοντος της εποχής.