FreeCinema

Follow us

ΝΕΑ & ΟΜΟΡΦΗ (2013)

(JΕUNE & JOLIE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φρανσουά Οζόν
  • ΚΑΣΤ: Μαρίν Βακτ, Ζεραλντίν Πελάς, Φρεντερίκ Πιερό, Φαντάν Ραβά
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 95’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

17χρονη Παριζιάνα ξεπαρθενεύεται εθελουσίως αλλά παγωμένη από Γερμανό στις οικογενειακές διακοπές το καλοκαίρι, αυτοεκδίδεται μέσω διαδικτύου σε μεγάλο ξενοδοχείο το φθινόπωρο, γίνεται τσακωτή ως «μαθήτρια το πρωί, το βράδυ πόρνη» κατόπιν θανατηφόρου απροόπτου το χειμώνα, νουθετείται / έρχεται στα ίσα της / εξιλεώνεται (ή ίσως όχι) την άνοιξη. «Ζούσε τη Ζωή της»;

«Η Ωραία της Ημέρας», «Η Πωλίν στην Πλαζ» και το «On n’Est pas Sérieux Quand Οn A 17 Αns» του Ρεμπό σε μία… γάμα Λυκείου; Ας «παίξουν» και βοηθήματα, αν μπορεί έτσι ο ανέκαθεν (συχνά ψιλοφίφα) προβοκάτορας του γαλλικού «Sitcom» της λίμπιντο και των δεσμών αίματος να επαναγονιμοποιήσει τη συντηρητική κινηματογραφική θεματική τής ανακάλυψης της σεξουαλικότητας, βγάζοντάς τη στο κλαρί ως – εν συγχύσει λόγω ηλικίας αλλά γνήσια – ενστικτώδη, από μία φιλέρευνη σπουδάστρια του παιχνιδιού της σαγήνης και του αισθάνεσθαι της ζωής, αναζήτηση μιας κάποιας συγκίνησης στο «μεγάλο» άγνωστο.

Και στο ξόρκισμα του μπορεί τραυματικού, σίγουρα απογοητευτικού εισηγητικού adulte, αλλά όχι XXX, τολμήματός της (το coup de foudre μας, η έξοδος της Ιζαμπέλ από το σώμα της και η θέαση της ερωτικής μύησής της ενώ συμβαίνει); Και στην επί πληρωτέα αποδείξει κατάκτηση του – αδύναμου ενώπιον μιας «Νέας & Όμορφης» – ισχυρού φύλου (που, με Viagra ή όχι, πάντα τελειώνει αλλά τα χούγια του οποίου η Ιζαμπέλ ή Λεά, κατά το εργασιακό ψευδώνυμό της, θα ανακαλύψει δραματικά ότι δεν κουμαντάρει); Και στην αυτοϊκανοποίηση της εξόδου απ’ το ασφαλές υπνοδωμάτιο, πλάι στο σαλόνι των ανοιχτόμυαλων οικείων της (ένας χαζούλης πατριός – ψυχούλα που κρύβει τη γύμνια του στο ντους); Και στο ξεστράτισμα από τη μητρική συζυγική αποτυχία και γαμήλια υποκρισία (ένας πατέρας τον οποίο δε θέλει να δει, μια χωρισμένη μάνα που απατά τον «δεύτερο» με τον άνδρα τής οικογενειακής τους φίλης);

Peu importe, γιατί η Ιζαμπέλ κάνει με όπλο τα κάλλη της τον δικό της, μυστικό Μάη του… 69. Και το βρώμικο μυαλό που την έπλασε βάζει-βγάζει παμπόνηρα δάχτυλα (για να ερεθίσει τη «νορμάλ» Γαλλία, όπως συνήθως) στα πισινά της δραματουργίας, η οποία κ@βλώνει (Γ)αβρά: ένα αθώο σχόλιο για το μακιγιάζ «πόρνης» πριν απ’ το πρώτο ραντεβού με το διακορευτή που αυτή επέλεξε, ένα προφυλακτικό ενοχοποιητικά αφημένο από τη μοιχό μητέρα στο μπάνιο, το χειρογλύκανο του επίσης αφυπνιζόμενου βενιαμίν με αστείο μάρτυρα τον «μπαμπά», ένα δοκιμαστικό demi γλωσσόφιλο δωρεάν σε boum συμμαθήτριας με υπόκρουση Vitalic και M83, ο πρώτος (και καλύτερος) πελάτης που θα είναι τραγικά – κι εν είδει σπορέα για την ίντριγκα – επίσης ο τελευταίος που θα «πάρει».

Καθ’ όλη τη διάρκεια της πράξης, η κύκλια (όπως οι 4 εποχές τού 1 έτους απ’ τη ζωή της Ιζαμπέλ, που o Οζόν χουφτώνει ευφυώς με πιάσιμο ισάριθμα τραγούδια τής, ανέκφραστα απόλυτης εκφραστή τού mademoiselle «χαλάσματος», αλλά και του σημαίνοντος εδώ «Je Suis Moi», της Φρανσουάζ Αρντί), αδιαφανής αλλά βαθιά μεταμόρφωση της Μαρίν Βακτ από άβγαλτη νουνούζα σε ατομικά διατιθέμενη στον Ιστό βίζιτα δεν έχει ανάλογο στις debutante της φετινής σεζόν (Σεζάρ πρωτοεμφανιζόμενης alert) και συνιστά, πλάι στα οφθαλμοφανή προσόντα της, μια ξελογιαστική πρώτη φορά στο εκράν. Που βολεύει ακόμη και τη μυθοπλαστική διακεκομμένη συνουσία σε φασώματα δευτεράνζ ή όχι χαρακτήρων (πιο χτυπητά, ο μόλις ένα τσικ υπαινισσόμενα gay μικρός αδελφός, ο καλύτερος αρσενικός φίλος της ηρωίδας) ή τα φωτομονταζιακά ελεγχόμενα ρεαλιστικά οφθαλμολάγνα ραντεβού.

Υπάρχει άλλωστε και το money shot. Αυτή η λεπτουργημένα καθάρια (παρότι – ή ίσως ακριβώς επειδή – χειραφετεί κρυπτικά το… αντικείμενό της απ΄ τις πλήρεις εξηγήσεις, μα ψυχολογικές μα ηθικές), η παραλίγο οργασμική ταινία που ο, σε βάρος της φιλμογραφικής στάθμης του παραγωγικός, Οζόν υπόσχεται απ’ την αρχή της καριέρας του ότι θα προσφέρει στους απαιτητικότερους των πελατών του, εγκαταλείπει την κλίνη τής οθόνης επιτρέποντας στο σκεύος ηδονής της να αναβαπτισθεί («Η Πισίνα» σε άλλη στάση – Σάρλοτ Ράμπλινγκ, bienvenue) για το εξ αμελείας κακό, που – τα αντίποινα ή η σωτηρία της; – την ξεμπρόστιασε, από μία «έμπειρη» γυναίκα με τα δικά της, προσωπικά απωθημένα ως συμβία. Να σχολάσει ανικανοποίητο το πρώτο γονικά εγκεκριμένο toy boy που δοκίμασε από περιέργεια. Και να σου φύγει προτού γιορτάσει τα επόμενα, 18α γενέθλιά του, οπότε ενηλικιωνόμενο θα ξαναέπιανε, αν ήθελε, νομίμως πλέον το αρχαιότερο επάγγελμα του κόσμου.

Pas possible mais… pourquoi pas? Στα καρέ – προκαταρκτικά μιάμιση ώρα νωρίτερα, ο φαντασιωτής (στο πιο ντούρο σενάριό του εδώ και χρόνια, «γδύνοντας» ξανά ως άνδρας ένα θηλυκό) που την εξέδωσε στο πανί την είχε πάρει μάτι γυμνόστηθη αλλά άσπιλη, μέσα από κυάλια στην παραλία, ένα χρόνο πριν, στο δικό της Καλοκαίρι της – non – Αγάπης. Ζήτηση (τη «βλέπετε», τη θέλετε δική σας με όποιο κόστος;); Προσφορά (την έχετε, επειδή αυτή το θέλει και αν τα σκάσετε). Mεγάλη πουτάνα, ε; Όχι η κοπέλα. Ο νταβάς…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εξιτασιόν για τους arthouse λιγούρηδες, ολοκληρωμένη για τους περισσότερους. Αρκετά κορίτσια θα το αγαπήσουν ως άνευ προηγουμένου… διείσδυση στην εφηβική ψυχή στο κατώφλι της σωματικής ωρίμανσης, κάποια θα το απορρίψουν ως οιονεί ασέλγεια. Και το αγοραίο πλήθος, αν μη τι άλλο, μπανίζει, ωστόσο.


MORE REVIEWS

Ο ΚΑΣΚΑΝΤΕΡ

Κασκαντέρ που «εξαφανίστηκε» από τον χώρο μετά από ατύχημα σε γύρισμα, επιστρέφει στα κινηματογραφικά sets με την ελπίδα να ξανακερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του οπερατέρ, η οποία κάνει ποδαρικό ως σκηνοθέτις με sci-fi περιπέτεια στην Αυστραλία. Η παραγωγός του φιλμ, όμως, τον χρειάζεται για κάτι πιο σημαντικό: πρέπει να εντοπίσει τον πρωταγωνιστή που εκείνος αντικαθιστούσε πάντοτε και έχει χαθεί μυστηριωδώς.

ΣΤΟΝ ΙΣΤΟ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Ο Καλέμπ, νεαρός κάτοικος του ελαφρώς γκετοποιημένου κτηριακού συγκροτήματος Les Arenes de Picasso, λίγο έξω από το Παρίσι, με αδυναμία στο να συλλέγει εξωτικά έντομα, φέρνει στο διαμέρισμά του μια σπάνια αράχνη άκρως επικίνδυνη και δηλητηριώδη, η οποία αναπαράγεται με απίστευτη ευκολία και ταχύτητα. Επίσης, τα τέκνα της… μεγαλώνουν αφύσικα!

ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ

Ο Γκάρφιλντ θυμάται τα παιδικά του χρόνια, όταν μια βροχερή νύχτα έχασε τον αλητόγατο μπαμπά του, Βικ, και η μυρωδιά μιας πιτσαρίας τον οδήγησε στην αγκαλιά του μοναχικού Τζον κι ενός παντοτινού σπιτικού, μέχρι να προστεθεί στην παρέα τους και ο αγαθός σκύλος Όντι. Η κανονικότητα των δύο τετράποδων θ’ ανατραπεί όταν πέσουν θύματα απαγωγής και αναγκαστούν να γίνουν πιόνια μιας παράτολμης ληστείας με… δεσμούς από το παρελθόν!

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;