FreeCinema

Follow us

ΑΔΑΜ (2019)

(ADAM)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαριάμ Τουζανί
  • ΚΑΣΤ: Νισρίν Εραντί, Λούμπνα Αζαμπάλ, Ντουαέ Μπελκχαουντά, Αζίζ Χατάμπ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Ανύπαντρη έγκυος γυναίκα βρίσκει καταφύγιο στο σπίτι χήρας μάνας με μικρή κόρη. Στο Μαρόκο, όμως, αμφότερες οι συνθήκες είτε είναι διόλου αποδεκτές, είτε δέχονται ισχυρές πιέσεις ώστε να διαφοροποιηθούν.

Αφού για τα μέτρα του «Το Μπλε Καφτάνι» (2023) σημείωσε αξιοπρόσεκτη επιτυχία στα ντόπια ταμεία, ιδού με… πέντε (μόλις!) χρόνια καθυστέρηση το ντεμπούτο της Μαριάμ Τουζανί. Αν και κατά τη γνώμη μου πιο εύστοχη ως ταινία από την… επόμενη της Μαροκινής auteur, θεωρώ πως είναι καταδικασμένη να περάσει απαρατήρητη, καθώς άλλο πράγμα η χειμερινή αίθουσα και άλλο το θερινό σινεμά. Πόσω μάλλον, δε, όταν το (ελαφρώς) βαρύγδουπα τιτλοφορούμενο «Αδάμ» δεν αποτελεί παρά ένα τυπικά συμπαθές, ευγενών προθέσεων δείγμα του world cinema.

Η Άμπλα είναι μια χήρα που εργάζεται σκληρά για να διατηρήσει το αρτοποιείο που διατηρεί στο σπίτι της, με το οποίο μπορεί να συντηρήσει τη μικρή της κόρη. Η Σάμια είναι μια νεαρή γυναίκα που φτάνει στην πόλη με σκοπό να γεννήσει το εκτός γάμου μωρό της και αργότερα να το δώσει για υιοθεσία. Χωρίς σπίτι ή δουλειά, η έγκυος περιπλανιέται στους δρόμους μέχρι το πεπρωμένο της να διασταυρωθεί με εκείνο της Άμπλα, βρίσκοντας στέγη και δουλειά στο σπίτι της. Πνιγμένες από τα βάρη που πρέπει να σηκώσουν και με τον επιπλέον επιβαρυντικό παράγοντα της ζωής σε μια εχθρική για τις γυναίκες κοινωνία (όπως είναι η μαροκινή), θα βοηθήσουν η μία την άλλη ώστε να προχωρήσουν μπροστά. Παρά την πίεση για γάμο που δέχεται η Άμπλα ή τις σοβαρές αναστολές για τη γέννηση του παιδιού της από πλευράς Σάμια.

Ίσως ακούγονται πολύ στερεότυπα όλα αυτά και… έτσι πραγματικά είναι! Πρόκειται για ακόμα ένα παράδειγμα κοινωνικού κινηματογράφου οριενταλιστικής φύσης, που πραγματεύεται μια σειρά συγκεκριμένων θεμάτων με εντελώς κωδικοποιημένο τρόπο: φτώχεια, πατριαρχεία και πολιτιστική οπισθοδρόμηση (το τελευταίο σε σύγκριση με τη Δύση), υπό ενός συναισθηματικά επιφανειακού πρίσματος που αγωνιά ώστε να πετύχει την τελική κάθαρση. Παρόμοιους προβληματισμούς ως προς το θέμα της ανεπιθύμητης κύησης έθετε άλλωστε το ίδιας περιόδου με τούτο, επίσης μαροκινής παραγωγής φιλμ και σκηνοθετημένο από γυναίκα auteur, το «Σοφία» (2018). Η διαφορά εδώ είναι πως το στόρι διαθέτει έντονες αποχρώσεις αμφίδρομης γυναικείας αλληλεγγύης και μία εκατέρωθεν αναγνώριση της δυσκολίας επιβίωσης των δύο «κατατρεγμένων» στον άκρως συντηρητικό (για τις γυναίκες) μουσουλμανικό κόσμο.

Η έντονη τροπή ψυχολογικού δράματος που κατά το φινάλε του παίρνει το «Αδάμ», προσδίδει στο φιλμ μια πτυχή που ξεφεύγει ελαφρώς από τα τετριμμένα, πλην όμως, μέχρι το σημείο εκείνο όλα ακολουθούν την εξαρχής προβλεπόμενη πορεία τους. Στιγμές έντονης λύπης εναλλάσσονται με χαραμάδες χαράς, πουλώντας από τη μία ελπίδα κι από την άλλη ανακούφιση στο κοινό… των φεστιβαλικών διοργανώσεων των δυτικών χωρών «πολιτιστικής ανωτερότητας». Ο περιορισμός της δράσης εντός των τεσσάρων τοίχων του διαμερίσματος δημιουργεί ενίοτε μια κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, όμως, η άνευρη σκηνοθεσία αφαιρεί την όποια δυναμική επιχειρείται ν’ αναπτυχθεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Art-house θηλυκού προβληματισμού και έντιμων προθέσεων. Για τους πιστούς του world cinema ή για όσους λάτρεψαν «Το Μπλε Καφτάνι» και επιθυμούν να έχουν συνολική άποψη για την καριέρα της Μαριάμ Τουζανί. Αλλά… καλοκαίρι, ρε παιδιά!


MORE REVIEWS

HIT MAN

Ο Γκάρι, ένας χωρισμένος καθηγητής Πανεπιστημίου που βοηθά περιστασιακά το undercover Τμήμα της τοπικής αστυνομίας, βρίσκεται ξαφνικά μπλεγμένος όταν οι συγκυρίες οδηγούν στο να γίνει ο ίδιος μυστικός αστυνομικός και να γνωρίσει μία femme fatale.

ΣΙΩΠΗΛΟΣ ΜΑΡΤΥΣ

Φωτογράφος με το ένα πόδι στον γύψο από ατύχημα, καθηλωμένος στο διαμέρισμά του, περνά την ώρα του «κατασκοπεύοντας» εκ του ασφαλούς τους απέναντι γείτονες, μέχρι τη στιγμή που θα υποψιαστεί ότι ένα έγκλημα έχει διαπραχθεί σχεδόν μπροστά στα μάτια του.

ΚΑΘΕ ΠΕΡΥΣΙ ΚΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ

Δύο υπερχρεωμένοι μπατίρηδες προσεταιρίζονται ομάδα οικολόγων ακτιβιστών όχι γιατί ανησυχούν ιδιαίτερα για το κλίμα και την υπερκατανάλωση, αλλά διότι διαβλέπουν χρυσή ευκαιρία αποκόμισης προσωπικού οφέλους.

MAXXXINE

Στο Χόλιγουντ του 1985, η νεαρή porn star Μαξίν κάνει τα πάντα για να ανέλθει στη Μέκκα του θεάματος, ενώ παράλληλα το Λος Άντζελες τρομοκρατείται από τη δράση ενός serial killer με το παρατσούκλι «Night Stalker». Μπορεί η Μαξίν να γίνει ένα από τα επόμενα θύματά του;

ΣΚΟΤΩΣΤΕ ΤΟΝ ΒΕΝΣΑΝ

Η καθημερινότητα ενός συνηθισμένου άνδρα ανατρέπεται όταν συνειδητοποιεί πως ανά πάσα ώρα και στιγμή άγνωστοι του επιτίθενται με σκοπό τον σκοτώσουν! Ο κόσμος τρελάθηκε ή κάτι άλλο συμβαίνει;